Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Vilina

Työmatka- ja talvilenkkipyörä?

Recommended Posts

Joo niitä on vähän eri pituisia. Itsellä on se pitempi, ja ei roiski. Paitsi jos ajaa johonkin rotvalliin, kuoppaan tms. niin se kääntyy sivulle aika helposti ellei ole hyvin kiristetty.

Olen tuossa työmatkoilla nähnyt sellaisiakin virityksiä, että tuollaista lyhyttä loksua on itse jatkettu jollain mehukattipullon tms. kyljestä leikatulla palasella. :-)

Joo lokasuojahomma ei ole ihan helppo osa-alue näköjään. Kännifillarin metallilokkareiden asennus on muuten uskomattoman vaikea urakka. Biltema on laittanut mitä sattuu ruuveja mukaan. Kävin ostamassa jo lukkomutterit rautakaupasta siihen, mutta nyt pitää ostaa vielä ainakin prikat, koska ne reiät fillarissa on paljon isommat kuin ruuvit. Se on vähän niinkuin jos ostaa Iskusta tai Askosta jotain huonekaluja niin saa itse korjata niitä tehtaan virheitä. Ostin kerran talvella 1995 Askosta kirjoituspöydän ja kierteet olivat niin huonot, että jouduin ajamaan kierretapilla sinne uudet kierteet, jotta sain ruuvattua kuusiokoloavaimella. No toistaiseksi ollut kuivaa, kun olen baarissa käynyt parilla kaljalla (kerran Tapiolassa, kerran Keskustassa).

Sen sijaan Bilteman lukko on aika näppärä. Pysyy paikallaan paljon paremmin kuin Kryptonite. Ei kolise. Tosin en tiedä, kuinka hyvin toi pitää pitkäkyntiset loitolla. Vähän meni miettiessä, kuinka se pitää sinne kiinnittää, mutta nyt kun osaan tekniikan niin se on lasten leikkiä. Vähän kuin rubiikin kuutio.

Kiitos pähkäilyavusta kommentoineille! Olen päätynyt siihen, etten uskalla tilata pyörää netistä, koska haluan päästä kunnolla koeajamaan. Tämän seudun tarjonnasta vaikuttais tällä hetkellä potentiaalisimmalta Specializedin Myka Sport Disc 29.

http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/mykaht/mykasportdisc29

Ei taida olla mitkään huippuosat tuossa pyörässä, mutta varmastikin riittävät mulle, runko on passeli, kokonaisuus käyttötarkoitukseeni kaiketi sopiva ja hinnasta sain hyvän tarjouksen. Olisko näkemyksiä puolesta tai vastaan?

^Tuossa hintaluokassa minä valitsisin 26" renkailla varustetun pyörän. Halvat 29" kiekot on rasittavat ajaa.

Kuin ne on rasittavat ajaa? Äkkiseltään testattuna tykkäsin kyllä enemmän 29:sta kuin 26:sta, riippumatta kokeilemieni pyörien spekseistä muuten, mutta tietenkään lyhyt ajo kaupan pihalla ei vielä paljoa kerro.

^Tuossa hintaluokassa minä valitsisin 26" renkailla varustetun pyörän. Halvat 29" kiekot on rasittavat ajaa.

Tarkoittaako samaa kuin liian painavat?Talvipyöräily kiinnostaa, koska mun hybridissä on lokasuojat aina tukossa lumesta ja siihen ei mahdu tarpeeksi isot nastarenkaatkaan.Jotenkin tuntuu, että kippurasarvet ei talvella toimi?Cyclocrossarit?

Onpas kesäinen aihe.

Tarkoittaako samaa kuin liian painavat?Talvipyöräily kiinnostaa, koska mun hybridissä on lokasuojat aina tukossa lumesta ja siihen ei mahdu tarpeeksi isot nastarenkaatkaan.Jotenkin tuntuu, että kippurasarvet ei talvella toimi?Cyclocrossarit?

Onpas kesäinen aihe.

Joo, isolla kiekolla kehäpainon merkitys korostuu ja painava kiekko on raskas & hidas ajaa. Hyvää ei erityisesti tässä tapauksessa saa halvalla, kun 29":ien markkinat on kuitenkin vielä melko pienet 26"-pyöriin verrattuna.

Itse ajelen talvella pääsääntöisesti cyclolla ja 26" maasturilla hyvin harvoin (=viime talvena en kertaakaan). Ainoa marginaalinen cyclon ongelma on vannejarrut, jotka ei sopivassa lumi-loskakelissä oikein tykkää pitää. Ennakoinnilla siitäkin selviää :sneakiness:

Niin taas voidaan todeta että parasta olisi olla molemmat... Cyclo nastoillahan on hyvä niin kauan kuin teiden kunnossapito on jotensakin hoidettu tai on leuto talvi jolloin tiet on pitkään lähes sulia tai sohjoisia/jäisiä. Huonompi juttu sitten jos on runsasluminen talvi ja teillä on joko 20cm lumipöperöä tai sama määrä kolattuna kauhalla Helsingin tapaan sellaiseksi paksuksi kakuksi johon aina 5m välein tuo kapeahko 35mm rengas + vanne haukkaa sisään tehden ajosta sellaista mutkittelua tien reunasta toiseen. Silloin kyllä mieluummin mtb, sukset tai traktori.

Joo, isolla kiekolla kehäpainon merkitys korostuu ja painava kiekko on raskas & hidas ajaa. Hyvää ei erityisesti tässä tapauksessa saa halvalla, kun 29":ien markkinat on kuitenkin vielä melko pienet 26"-pyöriin verrattuna.

No höh ja mutta ko mää ehin jo innostua tuosta maastopyöräideasta ja juurikin noista isommista kiekoista... Missä hintaluokassa 29"-renkaat alkais olla kohtullisen laadukkaat? Ja onko tuo painoero oikeasti sellainen, että tavallinen sunnuntaiajelijakin siihen totaalisesti hermostuu?

No höh ja mutta ko mää ehin jo innostua tuosta maastopyöräideasta ja juurikin noista isommista kiekoista... Missä hintaluokassa 29"-renkaat alkais olla kohtullisen laadukkaat? Ja onko tuo painoero oikeasti sellainen, että tavallinen sunnuntaiajelijakin siihen totaalisesti hermostuu?

Oikeat ja kevyet kiekot on yksi tärkeimpiä asioita polkupyörässä.Jos ei nyt kilpaa aja ja ei ole tarvetta nopeaan menoon niin sitten on ihan sama vaikka ostaisit 29".

Toisaalta talvella toimii kummatkin, mutta renkaan leveys sitten myös vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin varsinkin talvella(leveämpi parempi).

Mahtuukohan näihin pyöriin esim.4" renkaat talvikäyttöön?

Onkos pyörä jo löytynyt?

Muokattu
lis.kysymys.

Missä hintaluokassa 29"-renkaat alkais olla kohtullisen laadukkaat? Ja onko tuo painoero oikeasti sellainen, että tavallinen sunnuntaiajelijakin siihen totaalisesti hermostuu?

Tuolla sinun budjetilla alkaa saamaan jo hyvät 29" kiekot. Kohtalaisen setin hinta liikkunee tällä hetkellä 300...400 euron haarukassa, vähän riippuen mistä ne ostaa ja kuinka hyvän tarjouksen löytää. Riippuu täysin sunnuntaiajelijasta itsestään hermostuuko niihin painaviin kiekkoihin vai ei. Jos pääsee koittamaan kevyitä, niin eron varmasti huomaa. Monastihan homma menee niin, että itse on tyytyväinen jos paremmasta ei tiedä :smile-new: