Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Vilina

Työmatka- ja talvilenkkipyörä?

Recommended Posts

Kaupunkipyöräni varastettiin ja nyt pitäisi ostaa uusi. Ajan ympäri vuoden päivittäin muutaman kilometrin työmatkan ja muutenkin hoidan arkisiirtymät pyörällä. Minulla on erikseen maantiepyörä kesälenkkejä varten. Nyt aloin miettiä, olisiko olemassa pyörä, jota voisi järkevästi käyttää arkiajon lisäksi pienimuotoiseen lenkkeilyyn talvella? Millaisilla muilla kuin maastopyörillä yleensäkään ajetaan lenkkeä ulkona talvella? :conf:

Minulla on ollut ympärivuoden tapahtuvaa kaupunkipyöräilyä varten sekä hybridi että maastopyörä. Tapana on pyöräillä töihin kelistä riippumatta. Maastopyörä on kokemukseni mukaan selvästi vakaampi ja huolettomampi käsitellä talvella. Hybridi on puolestaan kevyempi ajella kuivalla kelillä. Jotkut ajelee cyclolla läpi vuoden.

Valinta riippuu siitä, mitä ominaisuutta haluat painottaa ja onko aikomus käyttää pyörää muuhunkin kuin työmatka-ajoon. Maastopyörä toimii parhaiten talvella huonosti hoidetuilla pyöräteillä. Cyclo olisi varteenotettava valinta, jos haluat pidentää maantiekautta molemmista päistä. Hybridissä on molempien hyvät ja huonot ominaisuudet.

Kiitos Hurttah vastauksestasi. Tarviin siis joka tapauksessa pyörän, joka toimii työmatka-ajossa ja kauppareissuilla. Mahtavaa bonusta sitten olisi, jos hieman enemmän satsaamalla samalla pyörällä voisi myös ajaa lenkkiä talvella. Onko muilla näkemyksiä tai kokemuksia tällaisesta yhdistelmästä?

Jos oikeasti aiot polkea aktiivisesti lenkkimielessä myös talvella, niin cyclo voisi olla siihen paras, mutta onko kippurasarvine cyclo sitten kaupassa käyntiin kovin optimaalinen kulkupeli niin sitä kannattaa miettiä kummalle käytölle antaa enemmän painoarvoa.

Itse olen mennyt sillä ideologialla että rospuuttokauden pyöräilyt ja muutamat talvipyöräilyt menen maasturilla koska se on siihen oikein pätevä peli. Sitten kun kelit sallii niin siirryn maantiepyörien selkään. Mun pyöräily on yksinomaan "hyödytöntä pyöräilyä" joten tuohon hyötyajoon en osaa oikein sanoa. Maasturia kyllä ulkoilutan syyskaudella suht hyvin kunnes alkaa hiihtokelit ja mielestäni sillä treenaa tällä kuntoilijatasolla kyllin hyvin sen mitä tarvii.

Rookie

Omasta kokemuksesta suosittelen kokeilemaan myös jäykkäperäistä 29" maastopyörää. Todella mukava ja vakaa ajettava, eikä hyydy ihan heti talvella haastavissakaan keleissä. Jollei sitten reidet hyydy...

Itse yllätyin 26" ja 29" erosta. Kulkee kuin "juna" eteenpäin. Ja tuollahan kyllä heittää sitten sitä lenkkiäkin melkeinpä missä vaan. Mutta ei ole cc pyöräkään huonovaihtoehto. Kokeilemallahan tuo selviää:)

Omasta kokemuksesta suosittelen kokeilemaan myös jäykkäperäistä 29" maastopyörää. Todella mukava ja vakaa ajettava, eikä hyydy ihan heti talvella haastavissakaan keleissä. Jollei sitten reidet hyydy...

Itse yllätyin 26" ja 29" erosta. Kulkee kuin "juna" eteenpäin. Ja tuollahan kyllä heittää sitten sitä lenkkiäkin melkeinpä missä vaan. Mutta ei ole cc pyöräkään huonovaihtoehto. Kokeilemallahan tuo selviää:)

+1

Ajan ympäri vuoden päivittäin muutaman kilometrin työmatkan ja muutenkin hoidan arkisiirtymät pyörällä. Minulla on erikseen maantiepyörä kesälenkkejä varten. Nyt aloin miettiä, olisiko olemassa pyörä, jota voisi järkevästi käyttää arkiajon lisäksi pienimuotoiseen lenkkeilyyn talvella?

Napavaihteinen levyjarruilla varustettu täysjäykkä maasturi. 26"/29" rengaskoko on sitten vähän makuasia ja näiden välillä se "oikea" valinta riippuu myös kuskin koosta. Jos maantiefillaria ei olisi jo tallissa, niin sitten cyclo olisi ollut potentiaalinen vaihtoehto.

Kiitos kaikille vastauksista! :) Tuollainen maastopyörä alkoi kyllä kiinnostaa. Cyclokin muuten, mutta kun on tosiaan jo se maantiepyörä. Kuski on pieni, 162 senttinen, mutta suhteessa pitkäjalkainen. Oliskos suosituksia? Mitään huippupyörää en tarvitse, vaan ehkä vois jopa kysyä, mikä olisi halvimmista paras? ;)

Kiitos kaikille vastauksista! :) Tuollainen maastopyörä alkoi kyllä kiinnostaa. Cyclokin muuten, mutta kun on tosiaan jo se maantiepyörä. Kuski on pieni, 162 senttinen, mutta suhteessa pitkäjalkainen. Oliskos suosituksia? Mitään huippupyörää en tarvitse, vaan ehkä vois jopa kysyä, mikä olisi halvimmista paras? ;)

Jaapa-jaa, alkaa ehkä olimaan siinä kintaalla että 26' olisi kuitenkin parempi pituuteesi suhteutettuna...

Millainen on budjettisi, niin sen perusteella voisi jotain vinkkailla?

Fillarilehden torilla liikkuu yleensä kelpo tavaraa käytettynäkin...

Tuolla hintaluokalla saa jo ihan kelpo 26' maasturin. (Uudenkin)

Pyöräliikkeistä kannattaa kysellä edellisen vuoden malleja, niitä löytyy varmasti vielä monesta paikkaa. (?)

http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=1673

http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=58072;page=2;menu=1000,173,87;mid=0;pgc=0

Siinä vaikkapa esimerkit kotomaasta ja maailmalta. Liikkeestä Suomensta kun ostaa niin nuo takuu- ja huoltohommelit sujuu yleensä kivuttomammin...

Saako maastopyöriin sillä tavalla kunnollisia lokasuojia, että ne suojaisivat edes lähelläkään sitä, mitä kaupunkipyörät? Omat kokemukseni maastopyöristä ovat sitä, että lokkareista huolimatta kuravana menee selässä ihan takaraivoon saakka. Eli jos on vähänkin huonompi keli niin sitten ihan mitään huviajeluita ei voi tehdä kun on sen jälkeen kuin mudassa uinut.

Maastopyörät ovat kyllä aika vahvoja, joten ei niistä välttämättä tule takuujuttuja, mutta jos ostaa liikkeestä Suomesta niin saa ainakin apua kokoasioiden jne. kanssa.

Kyllä maastureihin saa ihan hyvät (pika-irroitettavat) lokasuojat. Tosin ne yleensä täytyy erikseen ostaa. Kuten myös valot, lukkopolkimet, kengät, mittarit, pyöräilyhousut jne jne jne....:-)

Ite ajelen pääasiassa ilman lokasuojia, mutta jos oikein kurainen työmatkalla tai rospuuttomaantielenkillä keli niin naksautan loksut kiinni lähtiessä. Hyvin toimii.

Mulla on ne pikairroitettavat lokasuojat, mutta ongelma on takalokkari. Se heittää märällä silti kuraa. Myyjä asensi ne valmiiksi paikalleen kuten lukonkin. Tosin lukon jouduin ostamaan uuden, samoin kun mittarin sen jälkeen, kun fillari oli varastettu ja löysin sen yhden talon pihasta ja hain takaisin.

edit. valo-ongelman olen ratkaissut nyt niin, että mulla on pikalukituksella oleva valo. Käytän sitä kaupunkipyörässä ja maastopyörässä. Se on ihan hemmetin kirkas valo. Aiemmin oli ongelma se, että ostin kyllä valot, mutta kun vaihdoin pyörästä toiseen (myytyäni toisen maastopyöräni) niin ennen asentamista ne kiinnikkeet hukkuivat. No toisaalta eihän hyvät valotkaan niin paljon maksa. Lukkopolkimetkin mulla on ollut maastopyörässä jo toistakymmentä vuotta. Muistaakseni 2002 vaihdoin tohon fillariin, kun kyllästyin niihin hemmetin koukkuihin, josta jalka silti lipesi

Muokattu