Jump to content
Juoksufoorumi.fi

MIUT 2013

Fanittaja
 Share

Recommended Posts

Jahas, tarkistetaanpa tilanne. Kisan kärjessä juokseva Carlos Sá on ehtinyt C/P 11:lle ajassa 13:36:00. Matkaa on takana 103,6 km ja "Desnível + acumulado" on 6299 metriä. Kun tiedämme että Carlos on sijoittunut kahdella viimeisimmällä UTMB:llä sijoille 5 ja 4, niin siitä voimme päätellä että reitti on vaativa.

Suomalaisista Hancock on ollut C/P 6:lla (69,6 km) ajassa 14:01:00, ja Mika on ollut C/P 5:llä (60,8 km) ajassa 13:45:00.

Naamakirjan mukaan kisan kärkikolmikko oli First: Carlos Sá, Second: Armando Teixeira ja Third: Nuno Silva. "Viralliset" tulospäivitykset näyttävät CP 12 kohdalla kisan johtoon Martins Purins Latviasta, ja maalissa olisi ollut ensimmäisenä Jerome Nayrat, mutta liene viisainta luottaa Facebookiin tässä asiassa.

Suomalaiset näyttäisivät olevan edelleen kisassa mukana, mutta pitkä ja pimeä yö vuoristopoluilla on vielä edessä.

Pääsinpäs lopulta maaliin. Kirjoitan tarkemman raportin myöhemmin, mutta noin tiivistettynä: Reitti oli todella vaikea. Nousut laskut olivat teknisiä sekä jyrkkiä ja yöllä höystetty vielä märillä lehdillä optimaalisen pidon takaamiseksi. Ei puhettaaan, että laskuja olisi voinut lasketella rennosti alas, ne täytyi tulla melkein kävelyvauhtia. Viimeinen 30 km oli jo suureksi osaksi juostavaa, mutta siinä vaiheessa reidet olivat jo niin lopussa, että täytyi säästellä niitä vikoihin nousuihin ja laskuihin. Toisaalta, maisemien puolesta reitti oli aika uskomaton. Hienoimpia paikkoja missä olen juossut. Korkeanpaikankammoisille sitä ei voi kyllä suositella. Paljon paikkoja, mistä olisi pienellä horjahduksella voinut kieriä satoja metrejä alas.

Noin puolet taisi keskeyttää. Mun aikani oli lopulta 23 h 52 min ja sijoitus 33. Aika on paljon huonompi kuin mitä etukäteen odotin, mutta en myöskään odottanut ihan noin vaikeaa reittiä. Jos aikaa suhteuttaa jotenkin viime vuoden Zugspitziin, niin vaikka olin selkeästi paremmassa kunnossa, eteneminen oli paljon hitaampaa.

Pääsinpäs lopulta maaliin. Kirjoitan tarkemman raportin myöhemmin, mutta noin tiivistettynä: Reitti oli todella vaikea. Nousut laskut olivat teknisiä sekä jyrkkiä ja yöllä höystetty vielä märillä lehdillä optimaalisen pidon takaamiseksi. Ei puhettaaan, että laskuja olisi voinut lasketella rennosti alas, ne täytyi tulla melkein kävelyvauhtia. Viimeinen 30 km oli jo suureksi osaksi juostavaa, mutta siinä vaiheessa reidet olivat jo niin lopussa, että täytyi säästellä niitä vikoihin nousuihin ja laskuihin. Toisaalta, maisemien puolesta reitti oli aika uskomaton. Hienoimpia paikkoja missä olen juossut. Korkeanpaikankammoisille sitä ei voi kyllä suositella. Paljon paikkoja, mistä olisi pienellä horjahduksella voinut kieriä satoja metrejä alas.

Noin puolet taisi keskeyttää. Mun aikani oli lopulta 23 h 52 min ja sijoitus 33. Aika on paljon huonompi kuin mitä etukäteen odotin, mutta en myöskään odottanut ihan noin vaikeaa reittiä. Jos aikaa suhteuttaa jotenkin viime vuoden Zugspitziin, niin vaikka olin selkeästi paremmassa kunnossa, eteneminen oli paljon hitaampaa.

Kuulostaa hienolta!

Näissä trail kisoissa ei kannata juuri ajatella tiukkoja aikatauluaja juuri tuon vuoksi, että alusta voi olla mitä tahansa. Profiilista voi jotain hahmotella mutta yleensä pieleen menee jos ei paikan päällä käy kokeileen :)