Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
nipsatti

Hyvä juoksukenkä ylipronatoivalle askeleelle?

Recommended Posts

Moikka! Olen etsimässä ensimmäisiä kunnollisia juoksukenkiä harjoitellakseni puolmaratonia varten. Kävin Intersportissa ja jalkojeni asentoa katsottiin Footbalance -laitteen avulla, jolloin myyjä totesi askeleen olevan ylipronatoiva ja että minulla on hieman lättäjalka. Olen itsekin huomannut juostessani, että askeleeni painopiste on paljon enemmän jalan sisäsyrjällä. Myyjä ehdotti, että ostaisin joko neutraalit kengät (esim. Nike Pegasus) ja niihin nuo Footbalance -pohjalliset (joka kuulosti olevan hänen mielestään parempi ratkaisu) tai sitten kiertojäykät kengät. Jäi kuitenkin mietityttämään, halusiko myyjä myydä vain kengät ja pohjalliset joka olisi kalliimpi vaihtoehto vai onko se todella parempi yhdistelmä kuin ostaa valmiiksi (toivottavasti) oikeanlaiset kengät?

Joten, kumpien kenkien hankkimista suosittelette? Ja mitkä olisivat hyviä kenkämalleja? Kiitos! :)

Myyjähän oli harvinaisuus jos ehdotti neutraalia aluksi. Tällä kertaa kannattaa uskoa häntä. Mielestäni aina lähetään ensin neutraalilla liikkeelle ja jos tulee ongelmia niin sitten kokeillaan jotain muuta. Jätä se footbalance-pohjallinenkin aluksi pois ja kokeile ilman.

Viimeksi kun kävin Intersportissa, niin myyjä ehdotti myös neutraalia kenkää, johon voisin hankkia pohjallisen. Ehkä niillä on jokin koulutus ollut, jossa vanhaa oppia on reivattu uuteen uskoon. Erikoista on vielä se, että juoksun erikoisliikkeessä 4Runnersissa puolestaan tätä ennen oli suoraan ehdotettu tuettua kenkää, jopa minua ennen asioineelle tyypille, joka ei tiennyt askellustaan ja jota ei millään lailla testattu!

Joka tapauksessa, tuetut kengät taitavat edelleen maksaa vähän neutraaleja enemmän. Lisäksi irtopohjallisessa on se hyvä puoli, että sen voi siirtää toisiin kenkiin tai ottaa poiskin, jos ei koe tarvetta pronaatio-ohjaukselle olevan.

Mitä kenkämalleihin tulee, niin ne ja vain ne kengät kannattaa ostaa, mitkä tuntuvat hyvältä jalkaan. Jalat ja ihmiset ovat erilaisia, eli oman fiiliksen mukaan kauppaan sovittamaan ja arvioimaan. Kenkien laadussa merkkien välillä ei vissiin sanottavasti eroja ole, eivätkä Asicsin ole muita parempia sen takia, että ovat vähän muita kalliimpia.