Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Zermattin maraton?

Recommended Posts

Onko kukaan foorumilla käynyt juoksemassa Zermattin maratonia Sveitsissä? Onko joku menossa? Kyseessä on Jungfraun tyyppinen vuoristorata, jossa kumulatiivista nousua on luokkaa 2km. Zermatt on kylä siinä Matterhornin kupeessa.

Zermatt on kiehtonut minua jo jonkin aikaa ja pakkohan sinne oli talvipakkasilla ilmoittautua. Tänä vuonna se juostaan 6. heinäkuuta. Täytyy sanoa, että hiukan meinaa jo jännittää tuo edessä siintävä haaste! Enhän ole juossut kuin perinteisiä asfalttimaratoneja. Mutta välillä pitää hiukan kokeilla jotain uutta. Ehkä seuraavan tasamaan maratonin pystyy rutistamaan kovemmin kun tietää miltä uupumus todella tuntuu.. :o)

Löytyykö vinkkejä harjoitteluun tai itse kisasuoritukseen?

• 2 weeks later...

On tullut juostua, mutta en ole menossa nyt. Kyllä tavallaan houkuttaisi tuo uusi 45,6km ultra-vaihtoehto, jossa maratonin maalista (Riffelberg 2585m) jatketaan ylös huipulle (Gornergrat 3089m). Eka puolikas St. Niklauksesta Zermattiin on asvalttivoittoista loivahkoa nousua, jossa pystyy pitämään yllä kovaakin vauhtia. Parhaat maisemat ja nousut alkavat Zermattista eteenpäin. Hienot näkymät Matterhornille päin. Viimeinen ylämäki voi tuntua suht rankalta, siinä pystyy omista voimista riippuen ohittamaan/tulla ohitetuksi oikein kunnolla. Kannattaa rutistaa siinä täysillä, koska se ei ole niin paha kuin miltä se ehkä siinä vaiheessa vaikuttaa. Maali tulee liian nopeasti vastaan, paitsi jos on em. ultra-sarjassa. Tsemppiä!

Kiitos!

Tsemppi tulee tarpeeseen luulen ma. :)

Se vihonviimeinen nousu on tietysti yksi asia, mutta keskinopeuden kannalta oleellisempi on tuo Zermattin jälkeen tuleva noin 10km pätkä jossa noustaan ~800m. Minulla ei ole kokemusta siitä miltä tuollainen pitkä nousu tuntuu ja pystyykö sitä juoksemaan vai meneekö kävelyksi.

Mut mahtavaa päästä kokeilemaan! :)

• 2 weeks later...

Moi,

olen itse ilmoittautunut mukaan tälle vuodelle kolmen vuoden harkinnan jälkeen. Aikatavoitteita tms muita ei ole vaan haluan testata miten kroppa toimii tuollaisessa rasituksessa. Tasamaan maratoneja on jo takana ja Zermatt on kiehtonut jo pitkään. Kerran oon käynyt tuolla skimbaamassa joten paikat ovat jotenkin tutut, mutta nyt ensimmäistä kertaa tuolla kesällä.

Treenit on vaan jäänyt hieman vähiin työkiireiden vuoksi, mutta vanhoilla pohjilla, satunnaisilla lenkeillä ja rullakiekkotreenien hikoiluilla mennään. Kauniit ajatukset Malminkartanon jätenmäen ylämäkitreeneistä on jäänyt toteuttamatta joten jalat on varmasti kovilla.

Starttiviivalla nähdään!