Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juoksutekniikka

lare85
 Share

Recommended Posts

Tässä on mielenkiintoinen video kahdesta eri juoksutekniikasta, jota näkee eliittiiryhmään asti

"Gaselli"-tyylillä jota Mirinda Carfrae näyttävästi edustaa ja "liitäjä"-tyylillä, jolla Chrissie Wellington etenee on kummallakin porhallettu konassa 2.52 maraton-osuus. Tulee mieleen kenialaiset vs. Paula Radcliffe. Ei se tyyli/tekniikka välttämättä takaa kuinka lujaa pääsee, toisella toimii toinen ja toisella toinen. Vähän niinkuin jalkapallossa maalit ratkaisee, ei pelin "viihteelliisyys".

Itse omaan jonkinnäköisen gasellinaskelen, mutta tuppaa aina jostain syystä muuttumaan kun ollaan muutama kymppi taivallettu :shocked:

Olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla tuota "kadenssin" lisäystä, ja katsoa miten se vaikuttaa taloudellisuuteen..

Toki kuten lare sanoi niin jokaisella on oma tyylinsä edetä, jotenkin vaan tökkii nämä kahtiajaottelut ja ylianalysoinnit mulla aina. Tosiasiassahan melkein kaikki on jotain välimuotomutantteja. Kaikkein parhaimmilla juoksijoilla yhdistyy molemmat eli pitkä kimmoisa askel ja nopea frekvenssi koska nopeus=frekvenssi x askelpituus eikä mitään muuta. Tuo askelen pituus ja lennokkuus lienee se mitä kova ajo aina jonkin verran syö. Askeleen pituus kun vaatii suht rentoja ja tehokkaasti työskenteleviä lihaksia sekä lantion seudun liikelaajuutta. Juuri tänään taas katselin seuratessani puolimaratonia että aika moni kuntoilija hyötyisi paremmasta lantion seudun liikkuvuudesta (etenkin lonkan koukistajat) ja jotkut myös syvien lihasten voimasta. Aika suppeita liikeratoja ja lantion 'keinumista' näkee monella kovakuntoisellakin versus todelliset huippujuoksijat. Vastaavasti joillain ihmisillä on kehittynyt hyvin loikkiva pitkä askellus ja he varmasti pitkällä aikavälillä hyötyisivät lyhyemmästä nopeammasta askeleesta mutta tuo muutos on hidas ja työläs toteuttaa ja alkuvaiheessa se johtaa huonoon taloudellisuuteen kun keho ei ole vielä sopeutunut uuteen tyyliin.

Muokattu

Minä pidän itseäni enemmän juuri matalalla askeleella juoksevana. Olen toki melko hidas mutta kuitenkin. Viimeaikaiset polvivaivat on kuitenkin pakottaneet hieman uudelleen arvioimaan omaa tekniikka ja olen koittanut aktiivisemmin saada hieman lisää "pomppua" mukaan askeleeseen. En tarkoita mitään oikeaa hyppimistä vaan yritän saada enemmän askeleen laskeutumaan tarkemmin kehon painopisteen alle mikä tavallaan katkaisee hieman sitä "liitämistä". Katsotaan miten tämä toimii. Mutta tosiaan, jokaisella on varmasti joku oma toimivin tapa edetä minkä sanelee kunkin oma biomekaniikka.

Minusta tuo "gasellityyli" tuntuu helpommalta ja taloudellisemmalta jo reilu 6min kilometrivauhdeilla nopeammasta juoksusta puhumattakaan. Mutta voihan se hyvin olla että tuntemus lihasten ja jänteiden jousivoiman tuomasta edusta hämää ja oikeasti hiihtelyn opettelemalla voisi juosta taloudellisemmin :p