Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
nedflanders

Helle ja juokseminen.

Recommended Posts

Oma kehoni on sellainen että kun lämpötila alkaa olla hellelukemissa, tehot lähtee pois. Voimakas hikoileminen ja sykkeen nousu vie melko nopeasti uupumukseen. Olen pyrkinyt harjoittelemaan myös silloin kun lämpötila on korkeimmillaan jotta elimistöni tottuisi kuumuuteen. Juon myös normaalia enmmän jotta nestetasapaino pysyisi hyvänä. Se harmittaa kun juuri kilpailupäivänä tulee se helle. Kaikki työ mitä on tehnyt puolimaratonin tai maratonin eteen, valuu hukkaan kun uuvuttava lämpö vie mehut kropasta.

Sama täällä, mulla on vielä bonuksena kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkkeiden kautta se on ihan hoidossa, mutta nesteitä on vaikea saada pidettyä sisällä. Vaikka tankkaan hulluna, niin kuuma keli vie mehut helpolla. Juon todella paljon ja nappailen suolatabuja siinä sivussa, mutta tää on tätä ja ihmiset yksilöllisiä. Kylmä keli ja kisat niin meitsi on iskussa!

Samat sävelet. Tästä johtuen en juokse tvoitteellisia maratoneja tai puolikkaita kesäkuukausina. Turha minun niihin on kuukausikaupalla treenata, kun lämmin keli voi helposti pilata kaiken. Syksy on parasta aikaa ja lokakuu erityisesti. Silloin uskaltautuu Euroopan kaupunkimaratoneillekin, eikä helteestä ole pelkoa.

Itselläni ei ole ollut koskaan tätä ongelmaa. Tosin yksi uuvuttava kokemus oli pari vuotta takaperin kesällä 2010 jolloin oli ennätyksellisen kuuma.

Vedin yli 30:n asteen helteellä yli 2 tunnin pitkän lenkin ilman juotavia yms. ja kun tulin kotiin olin niin kuitti, että piti mennä tunniksi nukkumaan. Myös suihkussa oli vaikeuksia pysyä pystyssä, mutta toisaalta nämä ovat niitä hetkiä kun tuntee että on treenannut oikein kovaa ja pistänyt elimistön äärimmilleen. Samaa tunnetta ei saa millään intervalliharjoituksella tai mäkitreenillä alemmissa lämpötiloissa ja tavallaan toivon että jatkossa tulisi yli 30 asteen lämpötiloja.

Olenko minä ainoa täällä, joka juoksee mieluiten helteellä? Olen juossut parhaat juoksuni melkein 30 asteen lämmössä.

Lämpimällä ei tarvitse "käynnistää konetta", vaan lihakset ovat vetreät heti kun ovesta pääsee ulos. Olen myös huomannut palautuvani todella nopeasti lämpimällä, ja joskus voin jopa samana päivänä juosta kaksi lenkkiä, mikä talvisaikaan olisi minulle mahdotonta.

Täytyy tosin huomauttaa, että en juuri juokse yli 14 kilometrin lenkkejä.

Sama on ongelma, Eka maratonille Tukholmaan v. 2007 satsasin paljon ja kaikki testijuoksut sujui todella lupaavasti. Perillä odotti sitten +32 asteen lämpötila ja homma oli siinä. Läpijuoksuna taistelin maaliin siinä uunissa. Parhaat juoksut on myöhemminkin sattuneet syksylle, esim. Finlandiamaraton. Onneksi on mistä valita kun kisoja on keväällä ja suksyllä. Olen muutaman vuoden tauon jälkeen menossa Tukholmaan, mutta tulostavoitteena on hyvä fiilisjuoksu ilman aikatavoitetta

Itse hikoilen myös paljon mutten näe hellejuoksuissa ongelmaa. Silloin vain pudotetaan kilsavauhteja, juodaan enemmän, muistetaan kalsium ja nautitaan matkasta. On kyse sitten treeneistä tai kisoista.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD

On se ongelma, jos tavoittelet jotain aikaa esim. ennätystä. Jos taas tavoitteena on vain nauttia matkasta, niin sitten asia on eri. Riippuu siis hyvin paljon tavoitteista. itsekin olen lenkkeillessä jopa nautiskellut helteistä. Mukavahan se on tuntea todella tekevänsä jotain. Mutta kyllähän kuuma keli on kuuma keli, jos haluaa juosta kovempaa. Se on monille suuri hidaste. Itselläni hikoilu on niin runsasta viileälläkin kelillä, ettei keho millään pysty viilentämään itseään tarpeeksi helteellä.

Kyllähän siitä helteestä on haittaa, jos tulosta yrittää tehdä, mutta ei mielestäni kauhean paljon kymppiä lyhemmillä matkoilla. Itse olen aina nauttinut hellejuoksuista - oli sitten kyseessä kisa tai harjoitus. Jos tapellaan sijoituksista tuloksen sijaan, on helle paras vaihtoehto ainakin itselleni.

Joo, täysmaratonit ovat jääneet aika vähiin, kun maratonkalenterista täytyy automaattisesti raakata kesä, -heinä- ja elokuu pois. Toukokuun kisoihin tulee kiire treenata keväällä, varsinkin kun Suomi-juoksu 100 km on jo kesäkuun alussa (ja tuo juostaan yöllä). Syksyllä pitäisi iskeä, mutta elokuun 24h-höpsöttelyt ovat parina kesänä painaneet hiukan jaloissa. Ne on juostu helleriskillä, mutta riskiä on vähentänyt varmuudella auttava yöosio, ja käytännössähän Kaustisella on tullut myös vettä kahtena vuonna. Ja just kun olis maran paikka, täytyy treenata Wihalle tai Vaaroille. Puolikkaan tai kympin olen pari kertaa kitunut helteessä, muuten keskikesä on enemmän kevyen treenailun aikaa.

Itselläni hikoilu on niin runsasta viileälläkin kelillä, ettei keho millään pysty viilentämään itseään tarpeeksi helteellä.

Kannattaa muistaa että hikoilun tarkoitus on kropan jäähdytys haihduttamalla hikeä ihon pinnalla joka puolestaan viilentää kehoa / verta joka kiertää pintaosien kautta. Mitään muuta tarkoitusta hikoilulla ei käsittääkseni ole, eli eiköhän hikoilu viileissä oloissa ole melko varma merkki ylipukeutumista. Tekniset vaatteet jotka vievät hien pois ihon pinnalta haittaavat tätä jäähdytystä (vaikka muuten mukavia ovatkin) ja kun keho havaitsee että riittävää jäähdytystä ei saatu niin sitten tarvii tuottaa lisää hikeä. Teknisten vaatteiden markkinoinnissa joskus ilmaistaan asia jokseenkin niin että iho pysyy kuivana ja viileänä, jälkimmäinen osa on siis noin periaatteessa vale. Suomalaisessa liikuntavalistuksessa hikoilua pidetään yleisesti ja hieman virheellisesti merkkinä liikunnan intensiteetistä - onhan sillä toki yhteys, mutta ei nyt niin suora kuin monesti annetaan ymmärtää.

Toinen vaikutus puuttellisella jäähdytyksellä on se että aivojen kautta syntyy tuntemus että ei jaksa, mikä sitten tulee jos helteelläkin on vielä liikaa vaatetta päällä tai muuten vaan on kuumempi kuin tavallisesti. Toki keho mukautuu lämpötiloihin, helteet eivät vaan yleensä kestä niin kauaa että tätä kerkiäisi tapahtua..

Mut juu, helteellä varmaan kantsii pitää se hikoilupinta-ala mahdollisimman suurena, jotta kropan viilennysmekanismi pääsee toimiin tehokkaasti eikä aivot pyri jarruttamaan menoa. Mitenkös se auton jäähdytys toimii - paraneeko se sillä että teippaa sen etusäleikön eteen vaikkapa vanerilevyn? Ei taida eli paitaa poies niin jäähdytys paranee reilusti - ilmavirta kun nopeuttaa hien haihtumista. Lisäksi kait jonkin verran vaikuttaa jos käyttää vaaleita vaatteita, siinä missä ne heijastavat auringon säteitä poies, niin ne heijastavat kehon lämpösäteilyn takaisin kroppaan.

Kannattaa muistaa että hikoilun tarkoitus on kropan jäähdytys haihduttamalla hikeä ihon pinnalla joka puolestaan viilentää kehoa / verta joka kiertää pintaosien kautta. Mitään muuta tarkoitusta hikoilulla ei käsittääkseni ole, eli eiköhän hikoilu viileissä oloissa ole melko varma merkki ylipukeutumista.

Minulla tapahtuu runsasta hikoilua myös viileällä kelillä ja t-paita päällä. Punttisalilla hikoilen aina paidan läpimäräksi. Olen sitä tyyppiä, joka on läpimärkä ilman paitaakin. Vaatetta on paha vähentää, jos sitä ei ole shortseja ja t-paitaa enempää.