Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
nedflanders

Helle ja juokseminen.

Recommended Posts

Kyllähän tuommosen peruslenkin nyt juoksee ilman juomaa. Itse en ainakaan jaksa kanniskella mukana. Tosin järkevämpää palautumisen kannalta olisi juoda.

Pikkasen eriasia lähteä kilpaa hömpsöttelemään varsinkin kun on raju hikoilija. Toki varmaan jonkin verran sopeutumista tapahtuu tottuessa lämpimään,toisilla enemmän toisilla vähemmän ja toiset ei ole helteestä miksikään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en välittäisi näistä helteistä juoksun kannalta.Koitin mennä nyt aamusta,että olisi vähän viileämpää VK-lenkillä.

Raskasta oli ja sykkeet nousi helposti,ei kuitenkaan yli anaerkin.

Saa nähdä mitä sykkeet näyttää huomenna,kun vuorossa mäkitreenit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No aika lyhyt tää lämmin kausi suomes !? ei valittamista ! Ihan hyvin pystyy reenaa, ja vaikka fyyistä duuniikin tekee..nestettä vain riittävästi ja vähän grilli pöperöö ...ei siinä sen kummempaa ! REENI INTOA KESÄÄN ! ! ! ! REENAAJA :shithappens:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No aika lyhyt tää lämmin kausi suomes !? ei valittamista ! Ihan hyvin pystyy reenaa, ja vaikka fyyistä duuniikin tekee..nestettä vain riittävästi ja vähän grilli pöperöö ...ei siinä sen kummempaa ! REENI INTOA KESÄÄN ! ! ! ! REENAAJA :shithappens:

Ei se nyt ihan noinkaan ole. Mun kroppa ei kerta kaikkiaan meinaa kestää yli +20 asteen lämpötiloja juoksulenkillä ja olo on näillä muutaman päivän lämpimillä muutenkin aika vetämätön. Pakko yrittää sovittaa pitkät lenkit aamuvarhaiselle tai jopa yöhön. Suolaa tarvii normaalia enemmän helteillä, mutta grilliruuat ei ainakaan mulla ihan ykkösiä ole

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä sitä kannattaa harjoitella kuumassa juoksua, veden kanssa tai ilman. Nimittäin jos jonkun kisan startti sattuu kuumalle päivälle niin on jotain hajua miten se keho siinä kelissä käyttäytyy. Uskon myös että riittävällä harjoituksella siihen voi tottua niin ettei se tunnu enää niin mahdottomalta. (toinen vaihtoehto on vältellä potentiaalisesti kuumia kisoja kuin ruttoa mutta se on todella hankalaa sillä Suomessa kuuma keli voi iskeä mille päivälle tahansa touko-syyskuu väliltä)

Juoksen aina auringon paisteessa pää buffyllä tai lippiksellä peitettynä sillä saan auringonpistoksen tosi helposti ja sen jälkeen ei tee mieli kun nukkua loppupäivä. Toisekseen kastelen buffyn kotoa lähtiessä kylmällä vedellä jolloin se viilentää kivasti aika kauan aikaa. Kisoissa teen saman juomapullolla juuri ennen starttia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juoksin tänään 10km.. Sipoon Söderkullassa, mittarin näyttäessä 27astetta ja tein sen havainnon että tuntemukset olivat helpottuneet alkukesän hellelenkeistä, eli jonkinlaista tottumista on tapahtunut.(Voi olla että juostu maratonkin vaikutti asiaan). Ei ollut nestettä mukana ja lippiskin oli unohtunut eteisen narikkaan. Ainoastaan pari viimeistä kilometriä helottavalla asfaltilla alkoi rassata kun suola kirvelsi silmiä ja jano kutitti kurkkua. Onneksi autossa oli parkkiksella mehua ja Pilvijärven viileähkö vesi lähellä, niin tilanne parani hetkessä.

Olen ymmärtänyt että hellelenkkejä voi verrata jossain suhteessa korkean paikan leireilyyn, kun kelit viilenee niin suorituskyky nousee uudelle tasolle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tampereen Kämmenniemessä mittari näytti jopa +30 tiistaina, mutta Garmin Connect näytti juoksun aikana olleen vain +26, joten uskotaan sitä.

Mulla ainakin suunniteltu kova vitonen vaihtui silti tiistaina helteen ansiosta parintonnin vetoon + pk-vauhtiseen 11 kilsaseen.

Eli yhteensä 13,6 km, mutta enimmäkseen ihan hidasta hieman päälle 5:00 vauhtia.

Kyllä tuollainen +26 mikä juostessa oli jo tuntui ja pari kilsaa kun juoksi kovia kilsoja (3:39 ja 3:58), niin tiesi että ei pysty vielä kolmea kilsaa juoksemaan ainakaan sinä päivänä niissä oloissa 3:50/km vauhtia tai jopa kovempaa.

Muokattu
säätietojen tarkennus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika yksilöllisiä asioita nämä ovat. Itse junnuna pakotettiin olemaan poissa auringonpaisteesta. Sitten kun oma elämä alkoi, niin on tullut oltua auringossa niin paljon kuin mahdollista. Talvella pitää päästä myös näkemän aurinkoa, koska sitä ei täällä näe marraskuun ja helmikuun välisenä aikana kuin satunnaisesti.

Helteellä on itse huomannut, että sykkeet ovat n.10 pykälää korkeammat (ainakin vk-vauhdeilla) ja iho kuivuu, joten pakko nauttia enemmän nesteitä ja pitkillä lenkeillä myös suolaa. Eilen tein 4x4min rajun raaston, ja helle ei vaikuttanut noin lyhyeen rypäisyyn millään tavalla. Juoksu kulki ja laatta ei lentänyt. Vielä ei ole päässyt tänä vuonna juoksemaan pitkää lenkkiä helteessä, joten sitä odotellessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy