Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
riikuli

Uusi pyörä vai vanhan osien parantelu?

Recommended Posts

Takana triathlonia vaihtelevasti, suurin 'saavutus' ironman Englannissa ennenkuin 'keskityin' muksujen hankkimiseen. Nyt kun heillä ikää sen verran että välillä pääsee lenkillekin, tarkoitus palailla taas monipuolisempaan treeniin= triathloniin. Tässä välillä on vaan juostu koska se ollu mulle tehokkainta oman ajan käyttöä kun aikaa ollu alle tunti!

Englannista ostettu maantiepyörä on Giant Scr 1.0 (tais olla vuoden 2007 mallia). Kopioin alle speksejä, en tiedä jos nää on muuttunu mutta äkkiä katottuna samat kuin omassa. Olen laittanu siihen triathlon sarvet mutta muuten on menty noilla.[TABLE="width: 500"]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]FRAME[/TH]

[TD]ALUXX aluminium[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]FORK[/TH]

[TD]T700 carbon composite aluminium steerer[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]SHOCK[/TH]

[TD]N/A[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]HANDLEBAR[/TH]

[TD]GIANT Comp aluminium[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]STEM[/TH]

[TD]GIANT Comp aluminium[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]SEAT POST[/TH]

[TD]Carbon composite[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"][/TH]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]SHIFTERS[/TH]

[TD]Shimano 105 30 speed STI[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]FRONT MECH[/TH]

[TD]Shimano 105[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]REAR MECH[/TH]

[TD]Shimano 105[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]BRAKES[/TH]

[TD]Shimano BR600 long reach[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]BRAKE LEVER[/TH]

[TD]Shimano 105 STI[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]CASSETTE[/TH]

[TD]Shimano 105 12-25[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]CHAIN[/TH]

[TD]Shimano 105[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]CRANKS[/TH]

[TD]FSA Gossamer 30/39/50[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]BOTTOM BRACKET[/TH]

[TD]FSA Mega EXO[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]RIMS[/TH]

[TD]Xero XSR-3[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]HUBS[/TH]

[TD]Xero XSR-3[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]SPOKES[/TH]

[TD]Xero XSR-3[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]TYRES[/TH]

[TD]Kenda 700x26mm[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH="bgcolor: #EEEEEE"]WEIGHT[/TH]

[TD]9.7kg/21.3lb[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Kysyisinkin nyt viisaampien neuvoa että miten tästä eteenpäin. Mitään ihmeellistä ei tästä hommasta tule mutta kilpakuntoilua olisi kiva taas harrastaa. Onko järkevää lähteä parantelemaan tätä settiä esim. Shimanon Ultegra sarjalla ja uusilla vanteilla vai onko järkevämpää ostaa uusi hiilarirunkoinen pyörä. Tärkeintä mulle on kunnon komponentit ja niiden toimivuus, ei niinkään merkkiuskollisuus tms.

Ja kuinka paljon pitää maksaa että saa kunnon hillarirunkoisen pyörän kunnon osilla? En halua joutua tyytymään kompromisseihin osissa saadakseni hiilaripyörän. Budjetti on vähän joustava mutta joku pari tonnia plus vähän päälle jos hyvä setti löytyy.

Koko nykyisessä pyörässä on S ja mitat 166cm/58kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo maantiefillari on siis "soiva peli" ja laji on tri ja ennenkaikkea taskuja polttaa pari tuhatlappusta ? Hmm...Ota aerotangot pois Giantista ja osta muovinen tri pyörä ! Ai niitä perusteluja varmaan...Triathloniin on jostakin syystä ihan oma pyöränsä, eikö. Ja miksikö ? No, kun se vaan on siihen hommaan niin paljon parempi kuin lisätangoilla varustettu maantiepyörä. Aerodynamiikka, kehon nivelten kulmat, "makeemman" näköisiä :)...

Giant taas pelaa oivasti peruspyöräharjoittelussa ja kenties siihen saa vaikka hiukan muhkeammat kumit vaimentamaan tärinöitä, jotka alumiinin läpi tulevat kuitua terävämmin.

Esim. Planet-X myy ~ tuohon hintaluokkaan muikeita vehkeitä ja muualtakin löytyy. Tosin nyt on aika kallis aika hankkia pyörää, koska kysyntä on kaikkialla kovimmillaan. Mikäli et aikonut heti kisata ja hermosi kestää odotella, niin loppukesästä-alkutalvesta tulee markkinoille jäätäviä tarjouksia. Siis nettikaupoissa. Toki löytöjä voi tehdä koska vaan, mutta varmimmin tuolloin.

Osasarjana mielestäni "riittää" harrastajalle aivan hyvin Shimanon 105 ja tietysti muiden valmistajien vastaavat. Toki ultegra& co ovat kevyempiä etc. mutta toiminnaltaan 105-taso on varma ja hinta/laatusuhde kuntoilijalle kohdallaan. Tietenkin, jos hillo ei ole rajoitteena...

Kiekkoihin suosittelisin hiukan satsaamaan. Ihan vaikka jo katu-uskottavuuden vuoksi :), puhumattakaan ajamisen sietämättömästä keveydestä aeroilla kiekoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Mattia! Tripyörää olen vähän karsastanut koska sillä ei pääse kaikkiin kisoihin Suomessa. Ehkä ajatus siitä että pitää tarkistaa että milloin pyörällä saa ajaa ja milloin ei on näin noviisille kuitenkin vähän kankea.

Ei mulla nyt rahat polta taskussa mutta tolla pyörällä on veivattu useampi tuhat kilsaa ja se alkaa olla siinä pisteessä että pitäs osasarjoja uusia (taas kerran) ja ajattelin että miksei sitten vähän parempia tilalle. Rupesin niitä tiiraamaan ja silloin iski epäilys että kandeeko vanhaa enää tuunata. Miks edes ajattelin parannella on se että en halunnut olla semmosessa tilanteessa että ostan halvimman muovisen pyörän jossa sit joutuu tekeen kompromissia osien suhteen. Mitä olen katellut niin tuntuu monessa olevan huippurunko mutta sitten osissa on säästetty ja pitäs melkein mennä yli 3000 että ei olis tehty niin paljon osien suhteen säästötoimia. Joten ajattelin että vanhaan luottopyörään ostan paremmat osasarjat ja taas mennään.

Mutta täytyy harkita, onko kellään suositella Pirkanmaalla osaavaa kauppaa jossa vois käydä kattomassa tripyöriä ja jopa juttelemassa jonkun asiasta tietävän kanssa. Voisin netistä tietty tilata mutta ehkä tarvii ensin vähän panostaa tähän taustatutkimukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys: miksi harjoittelussa pitää olla triathlonpyörä, jos ei juokse samana päivänä? Sitähän voi ajatella, että maantiepyöräily on samalla tavalla harrastus harjoittelussa kuin uinti tai juoksukin on ja kisat ovat sitten niitä, joissa pitää olla tri-pyörä, koska ne suoritukset tehdään peräjälkeen. Monihan voi tykätä käydä ajamassa maantiepyörällä ilman, että pitää ajaa täysiä koko ajan hassussa asennossa kelloa vastaan aerokiekoilla ja aerokypärällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys: miksi harjoittelussa pitää olla triathlonpyörä, jos ei juokse samana päivänä? Sitähän voi ajatella, että maantiepyöräily on samalla tavalla harrastus harjoittelussa kuin uinti tai juoksukin on ja kisat ovat sitten niitä, joissa pitää olla tri-pyörä, koska ne suoritukset tehdään peräjälkeen. Monihan voi tykätä käydä ajamassa maantiepyörällä ilman, että pitää ajaa täysiä koko ajan hassussa asennossa kelloa vastaan aerokiekoilla ja aerokypärällä.

Eikai kukaan sano että pitää. Pyörä ku pyörä. Voi sitä polkea vaikka jopolla treenit jos haluaa. Kasvaa se kunto siinäkin kun tarpeeksi vispaa.

Itse perustelin tripyörän hommaamisen sillä että en halua hommata kahta pyörää, toista kisaan ja toista treeneihin kun rahaa ei kasva puissa. Toinen syy on se että harjoittelen sitä mitä kisassakin tulisin tekemään eli ajamaan aeroasennossa ja mahdollisuuksien mukaan juoksemaan sen jälkeen. Laji on kuitenkin triathlon eikä pyöräily. Välillä jos ei jaksa ajaa aerotangolta niin sitten voi pitää kiinni häränsarvista. Ei se mikään ongelma ole ja pystyy sitä ajamaan ihan rauhallisestikin. Voi olla aika häijyä kyytiä jos vasta kisassa vääntää ittensä 180 km ajaksi aeroasentoon kun muuten on treenit vedetty "pystyssä".

Lisäksi, itse en ole kiinnostunut porukkatreenauksesta joten maantiepyörä ei ole mulle must. Jollekin toiselle voi olla ja hyvä niin. Aerokiekkoja tai aerokypärää en vielä omista enkä tule hommaa ihan heti kun ei ole rahaa. Tulevaisuuden päivityksiä ovat kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en ole juuri maantiepyörällä ajellut viime kevään jälkeen kun hommasin tri pyörän. Se on minusta paaaaljon mukavampi ajella sillä. Maantiepyörällä ainoa lenkki taitaa olla pirkanpyöräily viime kesänä.

Maailmalta löytyy hiilikuituista tri pyörää ultegran osilla alkaen 1500€ ja kivijalkakaupoista Suomesta hiukan kalliimmalla. Noissa kiekot on sitten ihan peruskamaa, joten niitä sitten saa päivittää, mutta nekin mahtuu "reilu kahen tonnin" budjettiin vielä.

Mikäli kisaat ikäsarjoissa 35 tai yli, niin kaikkiin sm-kisoihin pääset tri-pyörällä. Huomioida kannattaa myös että nykysääntöjen mukaan kaikenlaiset aerotangot on peesivapaissa kisoissa kiellettyjä joten niihin joudut riisumaan maantiemankelistasikin ne pois (sm-kisoissa).

Aiotko hävittää vanhan pyörän pois, vai oletko harkinnut jättää sen peesivapaisiin kisoihin pyöräksi?

Pirkanmaalla on ainakin pari liikettä joissa pitäisi olla asiantuntemusta aiheesta. http://www.suomenurheilupyora.fi/main.php ja http://www.peloton.fi/ joista jälkinmäinen lopettelemassa toimintaansa.

Rookie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikäli kisaat ikäsarjoissa 35 tai yli, niin kaikkiin sm-kisoihin pääset tri-pyörällä. Huomioida kannattaa myös että nykysääntöjen mukaan kaikenlaiset aerotangot on peesivapaissa kisoissa kiellettyjä joten niihin joudut riisumaan maantiemankelistasikin ne pois (sm-kisoissa).

Aiotko hävittää vanhan pyörän pois, vai oletko harkinnut jättää sen peesivapaisiin kisoihin pyöräksi?

Pirkanmaalla on ainakin pari liikettä joissa pitäisi olla asiantuntemusta aiheesta. http://www.suomenurheilupyora.fi/main.php ja http://www.peloton.fi/ joista jälkinmäinen lopettelemassa toimintaansa.

Rookie

Kiitos tästä Rookie! Ja en ollut tietoinen tuosta aerotankosäännöstä peesivapaissa kisoissa. Ikäsarjani on 35+ joten ilmeisesti tri-pyörän hankinta olisi sit edessä! En ole miettinyt vanhan pyörän kohtaloa, jos tri pyörällä on niin paljon mukavampi ajaa, niin en tiedä jos maantiepyörällä sitten tulisi koskaan ajettua. Aina tälläkin setillä ajan aeroasennossa paitsi jos on liikennevaloja yms. jatkuvia pysähtelyjä.

Äkkiä katsottuna peloton.fi:ssa ei taida olla enää mitään jäljellä (ainakaan nettisivujen perusteella) joten täytyy suunnistaa urheilupyörään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko Giantissa oikeasti isomman osasarjaremontin tarvetta, vaiko vain normaalia takapakan+ ketjun uusimista ja vaihtajien säätöä ? Mikäli jälkimmäinen riittää, niin satasella saat homman hoidettua, mutta edelleen...

Parilla tonnilla saa kyllä tosiaan hienoja tt fillareita, eikä tarvitse osissakaan pihistellä. Samalla saa tosiaan vielä "ansiotonta arvonnousua" tulosluettelossa, siis mikäli kilpakuntoilijana vertailu muihin yhtään kiinnostaa :)

Tampere, www.signature.fi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko Giantissa oikeasti isomman osasarjaremontin tarvetta, vaiko vain normaalia takapakan+ ketjun uusimista ja vaihtajien säätöä ? Mikäli jälkimmäinen riittää, niin satasella saat homman hoidettua, mutta edelleen...

Tampere, www.signature.fi

Takapakka ja ketju uusittu pariin kertaan, nyt alkaa etupakka olla myös vaihdon tarpeessa. Vaihtajaa saa säätää nykysin joka lenkin jälkeen ja siltikin etupakan pienimmälle rinkulalle on tekemistä että pääsee. Mutta siis tästähan siis ajatus lähti että josko vaihdan nämä uusiin ja mahdollisesti pykälää parempiin osiin ja tyydyn tähän pyörään vai lähdenkö katselemaan uutta ja parempaa. Samassa hintaluokassahan nämä toimenpiteet eivät tietty ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takapakka ja ketju uusittu pariin kertaan, nyt alkaa etupakka olla myös vaihdon tarpeessa. Vaihtajaa saa säätää nykysin joka lenkin jälkeen ja siltikin etupakan pienimmälle rinkulalle on tekemistä että pääsee. Mutta siis tästähan siis ajatus lähti että josko vaihdan nämä uusiin ja mahdollisesti pykälää parempiin osiin ja tyydyn tähän pyörään vai lähdenkö katselemaan uutta ja parempaa. Samassa hintaluokassahan nämä toimenpiteet eivät tietty ole.

En usko että kyse on muusta kuin vajhtajan säädöstä ja todennäköisesti likaisista (=jumittavista) vaihdevaijereista. Eli uudet vaijerit tai kunnon putsaus & rasvaus nykyisille vois tehdä gutaa.

Mutta silti suosittelen tri pyörää :goodvibes: ! Ja sen kaveriksi nykyinen pyörä huollettuna peesivapaita kisoja silmällä pitäen ja kimppalenkeille.

Sori, unohdin ton Signaturen, siellä on myös kuulemma asiantuntemusta tällä saralla. Pelotonissa on ovet vielä auki, mutta webbikauppa taitaa olla kiinni.

Suomen urheilupyörää suosittelen edelleen myös lämpimästi, siellä palvelu pelaa. Oma, vaimon ja juniorin mankelit on sieltä hankittu (joskin viimeisin meni just hankintaan Pelotonista kun SUP myi ei oota koosta jota haettiin).

Rookie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teen nyt vielä viikonloppuna remppaa ja huoltoa vanhaan pyörään sen verran että laitan uudet vaijerit ja katson josko se auttaisi vaihteiden prakaamiseen. On sitten ainakin hyvä kakkospyörä jos uus löytyy. Lauantaina menen Urheilupyörään katselemaan tarjontaa, siellä ainakin Aero tt nähtävillä 105 osilla, rungon koko vielä arvoitus että olenko liian lyhyt M kokoon. Kiitos kaikille vihjeistä ja vinkeistä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



  • Alennus jopa -70% kaikesta treenistä, jalkapallosta, juoksusta ja paljon muuta


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy