Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juomareppu maratonilla?

wate
 Share

Recommended Posts

Miulla ois ensimmäinen maratonini Alajärvellä 15.6. ja mietin juomahuoltoa. Nimittäin. Heillä on n. 3,5 km:n välein juomapiste, josta saa mm. Dexalia, mutta miun tavoitevauhdilla juomapisteitä tulee vastaan n. 20 min välein. Pitkiksillä olen tottunut juomaan Dexalia tai itsetehtyä urheilujuomaa juomarepusta 10-15 min välein ja tuo 20 min väli vähän arveluttaa.

Mietinkin, onko teillä kokemusta juomarepuista maratonilla? Malli itselläni on melko askeettinen, Varustelekasta halvalla tilattu Mil-Tecin juomareppu, joka ei kuitenkaan ole 20+ km:n pitkiksilläkään juuri hiertänyt.

Selviääkö 20 min juomaväleistä riittävällä nesteellä, mutta ilman hölskyvää mahaa vai ottaakko hiertymien riski juomarepun kanssa?

• Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Suosittelen tässä vielä testaamaan kyseistä asiaa muutamalla pitkällä lenkillä, jotka hyvin ehdit tehdä ennen kisaa. Jos silloin ei tule ongelmia 20min välein juomisesta, niin tuskin kisassakaan tulee ongelmaa. En ole kyllä kuullut keneltäkään, että 20min olisi liian pitkä väli juomisten välillä maratonilla. Siitä vain toki kokeilemaan itse lenkeillä.

Kuumaahaan tuolloin voi olla mutta sanoisin että "Keep it simple" eli älä ota mitään ylimääräistä mukaan mikä voi aiheuttaa hankaluuksia. Kaiken lisäksi juomarepusta nesteineen tulee jo paljon ylimääräistä painoa mukaan mikä hidastaa vauhtia jonkin verran vaikka ei hiertymiä tai muuta tulisikaan. 20 min juomaväli kyllä normaalisti riittää en usko että siitä tulee mitään ongelmaa sinänsä jos maha tykkää Dexalista, mun maha ei. Jos tietää että maha hylkii Dexalia niin en sittenkään ottaisi reppua vaan geelejä mukaan (testaa ennalta) ja juottopisteillä vettä kyytipojaksi.

No nyt sitä reppua pääsee varmaan testaamaan puolimaralle. Lauantaina ois semmonen Suonenjoella ja matkalla on vain kaksi juomapistettä. Jos ne on tasavälein sijoitettu, niin ne on n. 7 km ja 14 km kohdilla ja n. 38 min on silloin juomaväli. Miusta se on jo liian iso väli olla juomati, joten taidan ottaa omat juomat mukaan. Mitä ootte mieltä?

No nyt sitä reppua pääsee varmaan testaamaan puolimaralle. Lauantaina ois semmonen Suonenjoella ja matkalla on vain kaksi juomapistettä. Jos ne on tasavälein sijoitettu, niin ne on n. 7 km ja 14 km kohdilla ja n. 38 min on silloin juomaväli. Miusta se on jo liian iso väli olla juomati, joten taidan ottaa omat juomat mukaan. Mitä ootte mieltä?

Huomiseksi näytti olevan sääennuste Suonenjoelle +13-14 astetta ja mahdollisesti vähäistä sadetta, eli mainio juoksusää. Itse en joisi ollenkaan noissa olosuhteissa, mutta jos tarkoitus on juosta "koko rahalla" sinne kolmeen tuntiin, tai mikä siellä mahtaa maksimiaika ollakaan, niin sitten pitää jo juodakin. Mukillinen vettä molemmilla juttopaikoilla riittää hyvin.

Onhan se tottumiskysymys. Mä olen sellainen, että tykkään lyhyillläkin lenkeillä "kantaa" juotavaa mukana ja niin mulla on sitten kisoissakin (siis puolikkaalla ja maralla, ei toki lyhyemmillä). Eipä tarvii pysähdellä ruuhkaisille juoma-asemille, ainakaan niin usein;) Mutta mulla on siis juomavyö pieneillä pulloilla, ei mitään reppua. Reppu kuullostaa kieltämättä aika raskaalta.

Mä taas otan yleensä puolen litran pullon mukaan. Sillä selviää niistä alun ruuhkaisista juomapisteistä. Siis maratoneilla, puolikkailla tulee ehkä puolivälissä hörpättyä vähän vettä.

Sama taktiikka on mulla ollut kaikissa maroissa (9 starttia, 8 maaliin). Ja ihan samasta syystäkin vielä...Suosittelen!

Tottuu ja tottuu... kun ei siihen vähempään juomiseen oikein voi totutella. Jos yrittää, saa vaan mahan niin sekaisin että juoksu tyssää justiin. Reppua tuskin viitsisin ottaa mut juomavyö on ok. Ja juomapisteille voi (yleensä ainakin ja Alajärvellä muistaakseni myös) toimittaa omaa juomaa eli pari puolikkaan pulloa sinne ja sitten juokset pullo kädessä sen aikaa kun juomaa riittää.

Jokainen on toki yksilö, jokaisen kroppa on omanlaisensa ja jokainen tekee omat ratkaisut. Itse en kuitenkaan ihan suoraan sanottuna ymmärrä mihin juomareppua tarvitsee puolimaratonille? En ole sellaseen edes koskaan puolimaralla törmännyt ja ihan syystäkin. Mielestäni toi puolimaraton olisi sullakin paikka testata kuinka hyvin kroppa sietää sitä, että juomaa ei ole saatavilla vartin välein. Toki se olisi ollut hyvä testata aikaisemminkin, mutta voi sen testata tossakin. Epäilen, että tuottaa mitään ongelmaa. Ja toki voit ottaa alkuun juomapullon mukaan, jolloin voisit juoda esim. 2km-3km kohdalla, 7km kohdalla ja 14 km kohdalla. Tai sitten huolehdit itsellesi huoltajan, jolta saat juomaa noina välikohtina.

Moni vetää kuitenkin puolimaran juomatta ja itsekin taisin hörpätä vain pari kertaa viime puolikkaalla urheilujuomaa. Ihan hyvin olisin voinut vetää ilman hörpyn hörppyä. Tietysti jos on oikein helle niin sitten itsekin hörppäisin todennäköisesti joka pisteellä jotain. Silti mielestäni juomareppu on mielestäni ylimitoitettua niin puolikkaalle kuin täysimatkalle kaupunkitapahtumassa, jossa on huolto. Mutta kuten sanoin niin jokainen on toki oma yksilönsä.

Nyt en väheksy juomareppuja, mutta kisoihin ne ei mielestäni kuulu. Korkeintaan johonkin ultrahommiin. Mutta kuten naapurin mies (nyt jo eläkkeellä) tuossa yks päivä tuumasi, että "ihme kun nykyään pitää olla repullinen juomaa puolen tunnin lenkille. Kyllä ennen oltiin päivä rakennuksella töissä ja kun päästiin kotiin niin lähdettiin hiihtämään. Lasi hörpättiin vettä lähteissä ja kakskytä kilsaa hiihdettiin ja sitten takasin. Sitten otettiin ehkä toinen lasi jos janoselta tuntui...". =D