Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Millä sykkeellä ja vauhdilla Masulle?


J. Apila
 Share

Recommended Posts

Nyt, kun Masu lähestyy, niin olette varmaankin luoneet taktiikan juoksua varten. Minkälaisilla sykkeillä lähdette liikkeelle suhteessa aerk:hon? Miten sykkeet kasvavat kilpailun edetessä? Muistaakseni ainakin osa palstan ultraajista luottaa omiin tuntemuksiinsa eikä käytä mittaria lainkaan? Millaisella aikatavoitteella ajattelitte juosta?

Link to comment
Share on other sites

haa - pääsen ekana vastaamaan !

mittari on, vaan en ole sitä vuoteen käyttänyt koska en ole ainuttakaan vk-lenkkiä tehnyt. olen sen verta kauan juossut että tiedän miltä "tosikevyt", "kevyt", "reipas" ja "maratonvauhtinen" lenkki tuntuu.

mun maraennätys tältä vuodelta on 3.44, tosin olin viikkoa aiemmin juossut edellisen maran ja viikko sen jälkeen seuraavan eli tiedä sitten siitä luotettavuudesta aikaestimaatiossa. jos kaikki menee niinkuin pitääkin veikkaan että masulla maran väliaika on 4.30-4.45 luokkaa. ja veikkaan että tuo vauhti on aerobisen kynnyksen tuntumassa eli "kevyt". juoksin hiekkaharjussa toukokuussa 6 tuntia tuota vauhtia (mara split 4.27) eikä se tuntunut oikein missään paitsi että tartanin jousto ja kaarrokset otti polviin. seuraavana päivänä kävin jo lenkillä viikon päästä juoksin maran.

lauantaina taktiikkana aion pitää 2 tunnin verryttelyä alkuun, minkä aikana katson miten neste ja energia imeytyy ja millaiset on yleiset tuntemukset. sitten loppuajaksi "jätän aivot narikkaan". olen sylipulloni ja hiilarilisäni numeroinut 12 tuntiin asti, jonka jälkeen siirryn ennalta organisoimattomiin "hätävaraeväisiin" joita minulla on varmaan vuorokauden tarpeisiin. tämä on siis eka sataseni, joten tällä planilla lähden liikkeelle ja sitten vaihdetaan jos ei toimi. mitään spesifiä loppuaikaa en ole laskenut, sillä kokemusta ei ole siitä miten kroppa reagoi 6 tunnin tuolla puolen.

nöyryyttä vaan roppakaupalla mukaan. keli ei ole minulle opitimaalinen, ja muutenkin "mies ja lapset lomalla, minä töissä"-asetelma ei ole optimaalinen pitkään kisaan valmistautumiseen.

Link to comment
Share on other sites

Olipa hyvä ajoitus ketjulla. Mun piti juuri laittaa viesti samasta aiheesta, joskaan en ajatellut aloittaa uutta ketjua.

Olen tässä pähkäillyt kahden vaihtoehdon välillä kun tavoitteena on 9 tunnin suoritus. Varsinainen tavoite on toki läpipääsy koska kyseessä on ensimmäinen 100km minulle, mutta aikatavoite selkiyttää urakkaa siitä huolimatta. Tässä omat vaihtoehtoni:

A - syketaso 130-135 (aluksi, varmasti nousee siitä ajan kuluessa) ja vauhti 9:30-9:40/kierros (9h vaatii 5:24min/km keskivauhdin ja 9:43 kierrosvauhdin). Tässä tapauksessa juoksisin lähes koko matkan, kävelyä voisi harrastaa melko vähän.

B - syketaso 135-140 (aluksi) ja vauhti 9:00-9:15/kierros (isompi haarukka koska olen testannut tätä vaihtoehtoa vähemmän enkä ole täysin varma sykkeen ja vauhdin suhteesta; 9:00/kierros on sama kuin 5:00min/km). Tässä tapauksessa kävelisin enemmän.

Aluksi olin kovasti vaihtoehdon A kannalla, mutta nyt alan olla vahvasti vaihtoehdon B kannalla. A:ssa joudun pakottamaan juoksuvauhdin hiukan epänormaalin hitaaksi. Syke on toki alempi, mikä on hyvä, mutta juokseminen on hiukan väkinäisempää ja sitä pitää vahtia koko ajan, sekä kävelypätkiä täytyy säännöstellä tarkasti ja pelivaraa on muutenkin vähemmän. Kokonaisrasitus teoriassa (sykkeen perusteella) tasaisempi, mikä on vaihtoehdon A ainoa hyvä puoli.

Nyt olen lähes varmasti lähdössä liikkeelle mallin B mukaisesti. Kävin tänä aamuna tekemässä vielä viimeisen lenkin MasU:n reitillä, nimittäin 5 kierrosta aikaan 44:55 (8:59/kierros). Syke pysyi todella kiltisti 135-140 haarukassa. Vauhti on sellaista joka tulee täysin pakottamatta, ei tarvitse hidastella eikä yrittää mennä "kovaa", vaan sen kun menee vaan ja nautiskelee. Keuhkotkin tykkää kun on pieni hengästyminen. Alemmalla vaihtoehto A:n vaudilla on keuhkoissa sellainen tunne ettei tiedä pitäisikö olla hengästynyt vai ei. Mieluummin todellakin juoksen juoksuosuudet juoksuna ja kävelen sitten tasoittaakseni rasitusta ajan ja matkan taittuessa.

Ellei painavia argumentteja esitetä vaihtoehdon A puolesta, olen todellakin lähdössä B-taktiikalla liikkelle. Viime kädessä pyrin kuitenkin siis maaliin ja nauttimaan tapahtumasta täysin rinnoin. 9h aika tulee jos on tullakseen. (Edit: ai niin, en todellakaan ota sykemittaria mukaan. Sykettä olen mitannut vain harjoitellessa saadakseni käsityksen rasitustasosta. Nyt se on tiedossa eikä mittaria kisassa tarvita.)

Link to comment
Share on other sites

Minulla on kovin samannäköinen vauhtisuunnitelma JussiH:n kanssa, olen myös satasen ensikertalainen. Eli aloitusvauhti 5:00/5:05 km-vauhtia. Juoksin rauhallisen testijuoksun 5 minsan kilsavauhtia, 26 km meni keskisykkeella 127. Sykemittari on mukana, mutten sita hirveesti kattele.

Paljon tietenkin riippuu säästä. Helteellä vauhti tippuu automaattisesti. JussiH, voitaisiin ehka juosta vaikka kimpassa?

Link to comment
Share on other sites

Minulla on kovin samannäköinen vauhtisuunnitelma JussiH:n kanssa, olen myös satasen ensikertalainen. Eli aloitusvauhti 5:00/5:05 km-vauhtia. Juoksin rauhallisen testijuoksun 5 minsan kilsavauhtia, 26 km meni keskisykkeella 127. Sykemittari on mukana, mutten sita hirveesti kattele.

Paljon tietenkin riippuu säästä. Helteellä vauhti tippuu automaattisesti. JussiH, voitaisiin ehka juosta vaikka kimpassa?

Voidaan mennä, ainakin jonkin verran. Tankkaus- ja kävelytauot voivat kyllä helposti sotkea rytmitystä, mutta eiköhän voida ainakin lähteä samaa vauhtia ja katsella sitten miten homma etenee. Meillähän on sama huoltoporukka (Santta & Co.) joten sikälikin voidaan juosta ja toimia yhdessä. Nähdään sitten lauantaina. :character00256:

Sen voisin vielä kysyä, että oletko suunnitellut kävely/huoltotaukoja millä tavalla/aikataululla?

Link to comment
Share on other sites

Hei vaan, hyvä juttu.

Olen suunnitellut joka toiselle kierrokselle juomatauon. Kävelytaukoja en ole suunnitellut, yritän juosta koko matkan.

Kyllähän tää on pitkälti soolojuttu johtuen eri vauhdista, tauotuksista ym. Mutta jos sattuu olemaan samanlainen rytmi, porukan seura piristää.

Joo, eli ei väkisin pidetä samaa vauhtia, mutta silloin kun se hyvin sopii niin mennään vaan. Kyllä mä olin joka tapauksessa suunnitellut aina välillä hölkkääväni pieniä pätkiä hitaampienkin kanssa ihan siksi että rytminvaihdos tekee välillä hyvää, ja toisaalta muuten tulisi aika yksinäinen reissu (huoltoa lukuunottamatta). Nopeampien kanssa en ollut ajatellut "hölkkäillä", siinä kävisi huonosti. :character00264:

Itse olin ajatellut juoda tasaisesti koko ajan, en vain joka toinen kierros (otan pienen pullon käteen josta juon juostessa). Kävelen sitten välillä (esim. kerran tunnissa tai parissa alkuun, lopussa mahdollisesti enemmän jos tarvitsee) hiukan enemmän (esim. 2-3min) joka palauttaa jalkoja ja silloin voi ottaa hiukan kiinteääkin ravintoa ja juoda kerralla enemmän.

Link to comment
Share on other sites

Nyt, kun Masu lähestyy, niin olette varmaankin luoneet taktiikan juoksua varten. Minkälaisilla sykkeillä lähdette liikkeelle suhteessa aerk:hon? Miten sykkeet kasvavat kilpailun edetessä? Muistaakseni ainakin osa palstan ultraajista luottaa omiin tuntemuksiinsa eikä käytä mittaria lainkaan? Millaisella aikatavoitteella ajattelitte juosta?

Sykemittaria en käytä, mutta alussa syke lienee reippaastikin alle AerK:n eli luokkaa 120-125 ja nousee siitä loppua kohden hitusen.

Alkuvauhti 'jarrutellen' noin 8:30/kierros (4:42/km), joka antaisi loppuajaksi 7:50. Eli hiukka rauhallisemmin alkukierrokset kuin reittiennätyksen haltija 226 kaksi vuotta sitten. No, eihän sitä tiedä vaikka kierrokset menisi 8:10 (4:30/km)-tahtia rennosti. Yhdessä AnaGrammin ja X-Caliberin kans varmaan taivallamme?

Viimeistään kuudenkympin paikkeilla tietää onko varaa kiristää vai hidastuuko vauhti automaattisesti. Todennäköisesti hidastuu.:icon_question:

Kaikki tämä vain spekulointia - lauantaina sen sitten näkee ja kokee.

Ja eihän sitä lopullista taktiikkaa paljasteta! :viheltely:

Tärkeintä on yrittää mennä alku hitaammin kuin mitä haluaisi - maltilla!

Link to comment
Share on other sites

Ja eihän sitä lopullista taktiikkaa paljasteta! :viheltely:

Näin on. Alkumatkasta olisi tarkoitus säilyttää edes näköyhteys Edwiniin ja Ana Grammiin, mutta tärkeintä alkumatkalla on kuitenkin omien tuntemusten kuulostelu. Sykemittari lienee mukana, mutta siitä en matkan aikana seuraa kuin ajan kulumista, sykekäyriä tutkin sitten jälkeenpäin.

Alkuvauhtia tai aikatavoitteita en ole ajatellut, loppuajan näkee joskus lauantaina iltapäivällä.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on sen verran kevyt kesäharjoittelu takana, että aloitan kevyesti 6.00 min/km vauhdilla ja pidän vielä kävelytaukoja joka toisella kierroksella. Tähtään siis noin 10.20 loppuaikaan, mutta jos juoksu kulkee eikä sää aiheuta ylimääräisiä ongelmia niin saatan juosta hiukan lujempaakin vauhtia. Puolimatkan jälkeen painetaan toivottavasti lisää kaasua.

Link to comment
Share on other sites

Nyt, kun Masu lähestyy, niin olette varmaankin luoneet taktiikan juoksua varten. Minkälaisilla sykkeillä lähdette liikkeelle suhteessa aerk:hon? Miten sykkeet kasvavat kilpailun edetessä? Muistaakseni ainakin osa palstan ultraajista luottaa omiin tuntemuksiinsa eikä käytä mittaria lainkaan? Millaisella aikatavoitteella ajattelitte juosta?

Jos on kuuma, ei kyllä kannata katsoa muuta kuin sitä kelloa. Itsellä viime vuonna meni hyvin juoksu ja tavoiteaika 10 h alittui, vaikka syke oli iltapäivän kuumuudessa tuntitolkulla ihn anakynnyksen (150 mitattu sen jälkeen) tuntumassa. Pitkän aikaa pyöri luvuissa 142-147, kun aer.kynnys mitattiin lukuun 126.

On turha vetää siis hätäjarrukahvasta sykemittarin takia. Nestettä vaan lämpimällä enenevässä määrin kisan aikana.

Link to comment
Share on other sites

Alussa niin kovaa kun uskaltaa, lopussa niin kovaa kuin kykenee.

Jo valmiiksi ottaa päähän tuo tuleva sää. Kolme starttia tänä vuonna; Forssan puolikas, Pielaveden maraton ja nyt MasU. Kaikki helteessä!!!!

Suomen huonoin hellejuoksija kiittää!

Periksi ei anneta. Kärsitään sitten lopussa kunnolla. Siitähän masokismissa on kysymys...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy