Jump to content
Juoksufoorumi.fi

SEB TALLINN MARATHON 08.09.2013

Recommended Posts

Viime vuonna käväisin juoksemassa ja voin ehdottomasti suositella. Profiililta tosiaan tasainen, ainoa nousu on kierroksen loppupäässä Vanhaan kaupunkiin tultaessa. Siinä on myös mukulakiviä pieni osuus, jotka toi vielä pientä lisähaastetta etenkin toisella kierroksella väsyneille jaloille. Kovin pitkää matkaa niillä ei onneksi tarvitse juosta. Reitti kulkee edestakaisin merenrantaa, joten siinä saattaa kyllä tuulla melko lujaa, kuten viime vuonna. Eipä se silti kovin paljoa vauhtiin ainakaan itselläni vaikuttanut.

Keskustan alueella hyvät kannustukset ja aika paljon porukkaa, keskustasta poistuttaessa porukka vähenee etenkin menosuuntaan päin, kääntöpaikalta takaisin keskustaan on enemmän porukkaa kannustamassa. Hieman sitten omasta vauhdista riippuu kuinka paljon on porukkaa ympärillä juoksemassa, puolikkaan ja kympin lähdöt on vasta täysmaratonin lähdön jälkeen ja itseäni ei tainnut kummastakaan porukasta saada yksikään juoksija kiinni. Lopussa siis oli porukkaa harvakseltaan, mutta ekalla kierroksella oli kyllä mukavasti juoksijoita ympärilläkin, eikä toinenkaan kierros mitään yksinäistä puurtamista ollut.

Maalissa tarjoilut olivat myös erittäin hyvät, itse vaan en juurikaan pysty maratonin jälkeen syömään joten jäi tarjoilut hyödyntämättä. Sanottakoon nyt vielä, että viime vuotinen Tallinnan maratonin paita on ehdottomasti paras maratonpaita mitä olen mistään saanut, mahdollisesti jopa paras juoksupaitani koskaan.

Olen myös juossut Tallinnan maran kahdesti. Tapahtuma on hyvin järjestetty, huolto pelaa ja tunnelma on hieno. Viime vuonna kovahko tuuli murjoi ennätysyrityksen, tänä vuonna suuntaan taas tuonne yrittämään uudestaan kolmen tunnin alitusta. Suuskuussa harvoin on helteitä joten itselle tuo ajankohta on täydellinen. Puolikkaalla/kympillä on kavereiden mukaan ollut erittäin ruuhkaista.

• 3 months later...

Onko missään järjestäjien taholta suihkumahdollisuutta? Hotelliin ei enää siinä vaiheessa pääse kun huone luovutettu aamulla, laiva lähtee vasta 16.30 ja siinäkin kansipaikka...ei viitsisi kotiin asti tulla hikisenä. Tapahtuman nettisivuillta en löydä tietoa (ei myöskään tietoa siitä mitä urheilujuomaa tarjolla).

Täällä olisi tarkoitus vihdoin avata kisakausi puolikkaalla. Vielä en tiedä lähdenkö hakemaan hyvää aikaa vai juoksenko hyvänä harjoituksena Frankfurtin maratonille. Perhe mukana resissussa, joten kovin tosissani en tähän lähde, vaan silleen, että jaksaa kierrellä kaupaunkia sekä ennen juoksua, että sen jälkeen.

Eikös hyvä harjoitus ole juuri se, että juoksee hyvän ajan.
Näinhän se on ja itseni tuntien voi olla vaikea kisatilanteessa lähteä himmaamaan. Hyvä harjoitus voisi kuitenkin olla myös sellainen, jossa juoksen puolikkaan hieman maratonvauhtia kovempaa ja palaudun nopeammin seuraaviin juoksuihin.

• 3 weeks later...

Tämä on kyllä hinta-laatusuhteeltaan mainio tapahtuma, varsinkin maratoonareille. Suosittelen. Puoli-ilmainen osallistumismaksu ja kaikki herkut kuuluu hintaan (paidat, mitalit, monipuoliset tarjoilut), lisäksi reitti on nopea. Puolikkaan ja kympin osallistujille on vähän vähemmän sälää mutta hinta tosi halpa. Olin jo toista kertaa maratonporukan mukana Tallinnassa, itse juoksin kympin ja enkka tuli: 41:10 (41:07 netto).