Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
harma

Juosupöksyt

Recommended Posts

Terve,

Mitkä ois parhaat juoksuhousut tälläselle kevään/alkukesän keleille? Tähän asti menty tuulipuku päällä mutta nykyään alkaa tuntumaan että on koko ajan juostessa tiellä ja hulmuaa vaikka mihin suuntaa, varsinkin housut.

-Härmä

Jos on pakkasta tai lähellä nollaa niin juoksen ulkona hiihtopuvun housuissa. Sehän vastaa aika pitkälti hiihdon olosuhteita silloin. Housut ovat riittävän tiukat lahkeista ja pitävät tuulta edestä. Hieman kun lämpenee niin sitten pitkät trikoot ja kesällä shortsit. Toki valtaosa lenkeistä vielä sisällä, koska ei ole sitten sitä katupölyä.

Täältäkin ääni trikoille läpi vuoden. Talvella vähän paksummat ja alle välikerroksia tarvittava määrä. Itsekin käytän kylmimmillä keleillä Baldinin mainitsemia hiihtoon tarkoitettuja (haalarimallisia) housuja. Tänä talvena niitä tosin ei tarvinnut kaapista kaivaa, kun ei ollut "kunnon" pakkasia.

Heti, kun lumet ovat sulaneet, niin vaihdan 3/4 trikoisiin, joissa siis pohkeet jäävät paljaiksi.

Täältäkin ääni trikoille läpi vuoden. Talvella vähän paksummat ja alle välikerroksia tarvittava määrä. Itsekin käytän kylmimmillä keleillä Baldinin mainitsemia hiihtoon tarkoitettuja (haalarimallisia) housuja. Tänä talvena niitä tosin ei tarvinnut kaapista kaivaa, kun ei ollut "kunnon" pakkasia.

Itse en käytä haalarimallista, vaan käytän sellaista lämmittelyasua, joka tarkoitettu kisapuvun päälle, mutta joka on normaali kaksiosainen ilman haalariosaa. Nykyään kun tulee tehtyä vain kuntohiihtoa (ja pariin talveen ei nyt oikein ollenkaan) niin en hiihdä oikeastaan ikinä kisapuku päällä, vaan aina toi lämmittelypuku. Sama käy ihan hyvin juoksuun johonkin +5:een asti. En oikein hiffaa, mihin tarttisi jotain paksumpia trikoita. Kun keli on liian kuuma hiihtopuvulle, voi siirtyä tavallisiin trikoisiin. Ja kun niille liian kuuma niin voi siirtyä shortseihin. Kaksi juoksukisaa olen muuten juossut hiihdon kisapuku päällä. Muistaakseni jostain Lahdesta n. vuonna 1992 ostamani Terinitin yksiosainen hiihtopuku oli päälläni sekä Pääkaupunkijuoksussa 1999 että oiskohan ollut joulukuussa 2010 Aktia Cupin surullisen kuuluisassa lumikisassa. Nykyäänhän yksiosaisia hiihtopukuja ei kai enää edes myydä, joten joudun säästämään tuon täältä ikuisuuteen.

Olen kyllä tuulihousu miehiä. Talvella lämpimämmät verkkovuorella varustetut. Alle lämpötilan mukaan urheilukerrastoa, lämmittävyyttä / hengittävyyttä hakien. Keväämmällä ohuet tuulihousut, joissa haaroissa hengittävää materiaalia.

En olen niiden lepaattavuutta huomannut. Juoksu tuulihousut olen hankkinut suunnistajan kaupasta. Westervesan (WOL) tuotteet on vuosikymmenien saatossa tullut todettua erittäin toimiviksi ja kestäviksi.