Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
Haaste_mies

400:n Haaste - ultria ja hyväntekeväisyyttä

Recommended Posts

Ilmeisesti pidempien matkojen ystävät eivät yleisellä keskustelualueella viihdy, joten linkkaan tulevan kesän projektin tänne.

http://www.juoksufoorumi.fi/vb/showthread.php?29818-400-n-Haaste-ultraa-ja-hyv%E4ntekev%E4isyytt%E4

Millaisia huomioita? Millaisia asioita huomioisitte juoksutreenissä? Penikat on melko helppo saada ärtymään, ellei lihashuoltoon todella panosta. Pisimmät treenit teen pyöräillen ja pisin juoksulenkki ennen haastetta taitaa olla rauhallinen 30km kesä-heinäkuussa. Samoin melonta-juoksu -yhdistelmätreenejä tulee tehtyä, jotta saan jalat tottumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoinen projekti.

Ainakin meikäläisen on paha mennä neuvomaan ketään, joka on heittänyt pienen pyörälenkin Vantaalta Ouluun. Ja melonnasta ymmärrän vielä vähemmän.

Yhdistelmäharjoittelu kuulostaa mielestäni järkevältä. Ja varmaan aikaisemmista kokemuksista viisastuneena siirrät pitkät treenit kauemmaksi itse h-hetkestä.

Pääasiassa mietin sitä, että mitäs ne alaraajat tykkää siitä, kun ensin olet pyöräillyt 12h ja sitten melot lähes saman ajan. Voisin kuvitella, että juoksuaskelten ottaminen tuon jälkeen saattaa olla melko haasteellista.

Ehkä triatlonisteilta löytyy hyviä vinkkejä?

Lykkyä pyttyyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaankin lihasjumit tulevat olemaan kovin haaste. Pyöräilyn jälkeen jalat voivat krampata kanootissa, samoin selkä ja vatsa on kovilla. Melonnan lopussa varmaan niskatkin. Juoksu voi olla aluksi jopa "vapauttavaa", mutta selän rasitus voi tehdä tyylin vähän istuvaksi ja matkan edetessä juoksu muuttuu todennäköisesti aika vaikeaksi. Kannattaa aloittaa juoksu varovasti, jotta voimia jää viimeisille 20 km:lle.

Kannattaa tehdä yhdistelmäharjoituksia ja myös sellaisia "yhdistelmiä", että esim. tänään pitkä pyöräily esim. 200 km ja huomenna tökkökropalla kanoottiin ja sen jälkeen juoksemaan. En usko, että juoksussa tuo max 30 km harjoitus on ongelma. Hyväkin juoksukunto menee hukille, jos pyöräily ja melonta vie kaikki mehut. Mitään huimia hapenottokykyjä ja tehoja ei tarvita, vaan määrä on tärkeämmässä asemassa. Määrääkin kannattaa ottaa vähän kuuriluontoisesti, eli jollakin viikolla käyttää kroppaa äärirajoilla ja jokun muu viikko voi olla melko kevyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset tsempistä.

Samoja mietteitä ollut 226:n kanssa. Keskikropan vahvistamiseen olen panostanut aiempaa enemmän tällä talvikaudella ja todennäköinen haaste onkin juoksuasennon säilyttäminen melonnastakin väsyneenä. Tuo kahdelle päivälle jaettu yhdistelmä pitää ottaa harjoitukseksi. Muut suunnittelemani yhdistelmät ovat olleet pyöräily-melontaa ja melonta-juoksua. Mitä lihashuoltoon matkan varrella tulee, Kisakallion urheiluopistolla on suunniteltu lyhyttä huoltotaukoa. Tekee yhteensä noin kilometrin lisälenkin, mutta voi olla tärkeä apu suorituksessa. Jotain kevyttä ravistelua jaloille, selälle ja hartioille voisi toimia. Nestetykseen ja muuhun ravinnon nauttimiseen pitää myös panostaa ja totutella jo treeneissä. Käyn tuota harjoittelun periodisointia blogissa lähiaikoina läpi, mutta juurikin tuolla 226:n ehdottamalla rytmityksellä on tarkoitus rasitusta jakaa ja palautuakin välillä. Kiitokset pohdinnoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otin silloin v. 2010, 500 kpl painoksen ja se oli juuri sopiva määrä tuolloin. Kirjat meni kaupaksi (suurin kiitos juoksufoorumilaisille toiseksi suurin kiitos Juoksija lehdelle), mutta kysyntä laski lopussa niin vähiin, että viimeisiä kirjoja myin suunnilleen 1 kirja/kuukausi. Ajattelin, että nyt kaikki halukkaat ovat kirjan löytäneet ja uutta painosta ei kannata ottaa.

Voi olla, että tilanne olisi tänä päivänä vähän eri, koska sana kirjastani on levinnyt uusille ihmisille ja parisataa potentiaalista ostajaa voisi taas löytyä. Ei ne painokustannukset enää niin paljon haittaisi vaikka ottaisi esim. 200 kpl painoksen, koska taittotyö on jo kertaalleen tehty. Pilkkuvirheiden määrän voisi joku vielä tiputtaa alle sataan, niin ei olisi niin tarkkistasoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juoksin eilen tuon ekassa viestissäni mainitsemani 30 km ja yllättävänkin hyvältä on tänään tuntunut. Laitoin polviin kylmää ja otin parit Ibumaxit. Lauantaina pyöräilen projektin pisimmän matkan Poriin, jonne tulee noin 225 km. Näillä näkymin pääsen perille hyvässä säässä ja tarkoituksena olla 8 tunnissa perillä.

Tuoreimmassa blogauksessa eilisestä lenkistä kesän toistaiseksi kuumimmassa säässä. http://400nhaaste.blogspot.fi/2013/06/kolmen-kympin-kuuma-kiepaus.html

Noista suunnittelemistani yhdistelmätreeneistä aion tehdä melonta-juoksuja heinäkuun alussa viimeisillä kovilla määräviikoilla, kun melon mm. osan tulevasta reitistä Lohjanjärvellä.

Projekti on kaikkiaan hyvässä jamassa ja tarpeeksi pitkä ja nousujohteinen valmistautuminen on pitänyt vaivat vähäisinä. Viikolla 32 sitten säiden mukaan se suoritus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poriin pyöräily sujui suunnitelmien mukaan, 8.01 h yhdellä rengasrikolla. Tarkempi matkakertomus blogissa. Oli hyvä viikko töiden ohessa!

http://400nhaaste.blogspot.fi/2013/07/talk-talk-walk-walk.html

Kävimme eilen Jukka Viljasen kanssa Nuuksiossa lenkillä. Hyvät ja vaihtelevat hiekkatiet hienoissa maisemissa. Jukan seuraava suurempi projekti tulee vuonna 2015.

http://400nhaaste.blogspot.fi/2013/07/seikkailujuoksijan-seurassa.html

Tällä viikolla olen melonut enemmän ja antanut jalkojen palautua, jotta ensi viikolla voi tavoitella suunniteltua 20 tuntia treeniä. Sen jälkeen palaudutaan ja lataudutaan suoritukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viimeinen kova treeniviikko päättyi pienen flunssan päälle yli 12 tunnnin treeniviikonloppuun. Poriin pyöräily jäi lopulta pisimmäksi treeniksi ja keräsin sunnuntaina 120,5 km Bodomin kierroksella. Kelit olivat optimaaliset koko viikonlopun, joten luvatut sateisemmat päivät eivät palautumista häiritse. Treeniä viikkoon kertyi suunnitellusti yli 20 tuntia ja sain juoksua ja melontaa eniten tähän saakka; 5h ja 6,5h.

Tulevaan reittiinkin tuli tutustuttua lauantaina, kun meloin 30km Karjalohjalta Kisakallion urheiluopistolle ja juoksin Vihdistä Veikkolaan 20km. Juoksuun on tullut tavoiteltua rutiinia ja jalat ovat palautuneet kiitettävästi. Pienellä alkuvenyttelyllä on ollut suuri merkitys. Melonnassa alkoi suorat selkälihakset jumittaa, joten paikkoja on ravisteltava kaikissa vaihdoissa ja melonnan puolivälin tauolla Kisakalliossa. Viikonlopun treeneistä jäi hyvä yleisfiilis. Homma tulee hoitumaan ilman teknisiä ongelmia selvästi alle tavoiteajan.

Projektin fyysisen suorituksen kannalta on luottavainen fiilis, mutta keräykseen täytyy virittää loppukiriä. Painatamme ammattilaisen suunnittelemia puuvillapaitoja projektin logolla, jotka myymme hintaan 20 €/kpl. Summa maksetaan suoraan keräyksen tilille käyttämällä 400:n Haasteen viitenumeroa 201 70402. Paitamalli:

http://1.bp.blogspot.com/-2JnJgQSURd...00n+Haaste.bmp

Vedin tuoreimmassa blogauksessa yhteen viikonlopun treenejä ja keräystilannetta. Jos paita ja sitä kautta uuden lastensairaalan keräykseen osallistuminen kiinnostaa, ilmoittelepa! Tilaamme paidat tällä viikolla ja toimitus on viikoilla 31-32.

http://400nhaaste.blogspot.fi/2013/0...un-combot.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolmen ultran yhdistelmään aikaa enää pari viikkoa ja vaivoilta säästytty.

Kisakallion testeissä teho/paino-suhde oli parantunut kevään 4,9:stä 5,4 W/kg, VO2max 70.

Testiraportti blogissa: http://400nhaaste.blogspot.fi/2013/07/kuntotestit-kisakalliossa-osa-2.html

Nyt otetaan rauhassa. Viime viikolla palauteltiin, tällä viikolla melko lyhyttä matalilla tehoilla ja ensi viikolla lyhyttä ja terävää treeniä. Viikolle 32 katsellaan sopivat säät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy