Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Guest Rekisteröimätön

Sykealueet

Recommended Posts

8 tuntia sitten, suvi k. kirjoitti:

Eli pidänkö näillä tiedoilla tuota laskuritulosta uskottavana? Entä onko mun lenkkisykkeet ok, jos ne enimmäkseen vaihtelee 150 molemmin puolin?

Sanoisin että laskuri antaa jokseenkin hyvän arvion alueistasi. Peruskestävyysharjoitteluun 150 molemmin puolin on hyvä ja sitähän saa tosiaan olla suurin osa harjoittelusta.

• Like 1

Moi! Rekisteröidyin viimein foorumille. Suunnilleen vuosi on nyt juostu enemmän ja vähemmän sekä juoksufoorumia on tullut luettua. Nyt olisi tarkoituksena aloittaa treenamaan järkevämmin, puolimaraton olisi mielessä.

Laskurin mukaan saan tällaiset sykealueet: 
Mies 38v, leposyke 55, maksimi 192, aerobinen 65-75% 145-161, anaerobinen 83-90% 175-182 jne.

Eli kysymys kuuluu, millä sykkeillä minun kannattaisi treenata? :)
Viime aikoina on ollut paljon juttua (HS, Yle) liian kovilla sykkeillä ns. harmaalla-alueella treenaamisesta, johon varmaan itsekkin olen syyllistynyt. Joten pähkäilin että alkaisin treenata pääasiassa alle 145 sykkeillä about 80% ja loput 20% sitten kovemmilla sykkeillä fiiliksen mukaan. Meneekö tuolla tavalla pahasti metsään? 
Mikähän se harmaa-alue on, millä sykkeillä minun ei kannattaisi treenata?

44 minuuttia sitten, Tervakeuhko kirjoitti:

Moi! Rekisteröidyin viimein foorumille. Suunnilleen vuosi on nyt juostu enemmän ja vähemmän sekä juoksufoorumia on tullut luettua. Nyt olisi tarkoituksena aloittaa treenamaan järkevämmin, puolimaraton olisi mielessä.

Laskurin mukaan saan tällaiset sykealueet: 
Mies 38v, leposyke 55, maksimi 192, aerobinen 65-75% 145-161, anaerobinen 83-90% 175-182 jne.

Eli kysymys kuuluu, millä sykkeillä minun kannattaisi treenata? :)
Viime aikoina on ollut paljon juttua (HS, Yle) liian kovilla sykkeillä ns. harmaalla-alueella treenaamisesta, johon varmaan itsekkin olen syyllistynyt. Joten pähkäilin että alkaisin treenata pääasiassa alle 145 sykkeillä about 80% ja loput 20% sitten kovemmilla sykkeillä fiiliksen mukaan. Meneekö tuolla tavalla pahasti metsään? 
Mikähän se harmaa-alue on, millä sykkeillä minun ei kannattaisi treenata?

Ihan tuubaa joku harmaa alue! Aina kannattaa treenata.

Olennaista on, että ei jumitu yhdelle alueelle, vaan vaihtelee harjoitusten rasitusta ja kestoa sopivassa määrin. Ja vastaavasti kaikki harjoittelu rikkoo enemmin tai myöhemmin, jos sitä tekee liian yksipuolisesti.

Ehdottamasi harjoitussuhde on aluksi varmasti oikein hyvä ja turvallinen. Pääosin rauhassa, mutta välillä saa ja on hyvä vähän irrotellakin. Kun sitten saat säännöllisyyttä harjoitteluun, alkavat omat todelliset rasitustasotkin (sykealueet) löytymään. On enemmän kuin todennäköistä, että ne kuitenkin poikkeavat noista laskurin antamista luvuista ainakin joltain osin.

Kiitos vastauksesta! Kyllähän tuossa asiaa on.

Tässä on jo vuosi läpsytelty sykemittarin kera, eli jonkinlainen käsitys noista sykealueista on. Kehitys on ollut paljon hitaampaa, mitä alkuun ajattelin, sillä näitä koitan pähkäillä.
Tuo harmaa-alueella käsittääkseni tarkoitetaan sitä, että treenataan perus kestävyyttä liian korkeilla sykkeillä. 
Jolloin kehittyminen ja palautuminen on hitaampaa. Tätä haluaisin välttää. 

On 19.9.2016 at 17.33, jklaukka kirjoitti:

Minulla on maskitestissä polkupyöräergometrillä Vuokatissa mitattu vajaa 10 vuotta sitten 52 vuotiaana (2007) aerobinen kynnys 154 ja anaerobinen 173.

On ne voineet vähän laskeakin, mutta ei kovin paljon oman tuntemuksen mukaan.

Hyvä kuulla. Mietin että joutuuko tässä huru-ukkosarjan heti alkumetreillä alkaa himmaamaan, mutta ei kait tässä tarvitse mitään muuttaa. 

On 21. syyskuuta 2016 at 08.44, Tervakeuhko kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Kyllähän tuossa asiaa on.

Tässä on jo vuosi läpsytelty sykemittarin kera, eli jonkinlainen käsitys noista sykealueista on. Kehitys on ollut paljon hitaampaa, mitä alkuun ajattelin, sillä näitä koitan pähkäillä.
Tuo harmaa-alueella käsittääkseni tarkoitetaan sitä, että treenataan perus kestävyyttä liian korkeilla sykkeillä. 
Jolloin kehittyminen ja palautuminen on hitaampaa. Tätä haluaisin välttää. 

Mä oon kans pähkäillyt paljon näitä sykejuttuja, ja myös musta tuntuu että kehitys on tosi hidasta. Oon kuitenkin lukenut että kehittymisen nopeudessa on yksilökohtaisia eroja, toisilla vaan kunto nousee nopeammin kuin toisilla. Vaikuttaahan siihen ihan hirveän moni asia, ja varmaan paljon sellaistakin mihin ei itse voi kauheasti vaikuttaa, geenit jne. Mä oon hyväksynyt sen tosiasian et mä en oo sellainen ihminen josta tulee maratoonari kolmen kuukauden harjottelulla. 

Mutta sykkeistä vielä sen verran, että jos kahden samanikäisen ihmisen aerobinen kynnys voi heitellä välillä 130-150 niin kamalan vaikeaahan se on arvioida että mikä se oma optimaalinen syke on. Laskurithan antaa vain keskiarvoihin perustuvia karkeita arvioita. Itse oon yrittänyt kuunnella kroppaa, esim. 130 sykkeellä pystyn aika hyvin vielä puhumaan, mutta 145 sykkeellä en enää niin helposti. Huomaan myös että noin 140-145 sykkeen huitteilla ja siitä ylöspäin hengitykseni jotenkin lisääntyy. Tai joudun enemmän kiinnittämään huomiota hengitykseen. Tää on ihan mutua mutta siinä jossain saattaisi se oma kynnykseni olla. Olisi  mielenkiintoista käydä se testauttamassa jossain, että kuinka oikeaan osun omalla tuntemuksilla. 

Tiedäthän että ne kynnykset muuttuvat harjoittelun myötä. Jonkinlaisen lähtötestin voisi tietysti tehdä ihan motivaationkin lisäämiseksi, mutta kun treenaat pari kuukautta, voi harjoittelualueet olla jonkin verran eri kohdassa. Mutta kun pitää mielessä että PK-lenkillä pitää pystyä puhumaan ja erottaa kovat lenkit selkeästi erilleen, ei mitään puolentoista tunnin aerobisen kynnyksen kiusauksia, niin pitäisi homman toimia. Toimimisella tarkoitan sitä, että kovavauhtiset ja pitkät hitaat ovat kehittäviä eivätkä kuluttavia harjoituksia ja kunto nousee kohisten. Eli malttiahan se vaatii juuri silloin kun alkaa lenkit kulkemaan.

Olen siinä kasityksessä, ettei hitaita voi oikeastaan liian hiljaa mennä, tosin itse koen mukavammaksi juosta vähän alle 140 sykkeellä, kuin alle 130 sykkeellä PK-lenkit. Mutta tämä korjaantunee kun kunto paranee ja PK-vauhdit sen myötä paranevat. Omalla kohdalla PK-lenkit menee 5:15-5:50 välillä ja sitten kovemmat lenkit reilun minuutin nopeammalla vauhdilla. Kilsan vedot sitten jollain 3:30-3:50 vauhdeilla. Ainakin itselläni vauhdit puuroontuisivat puolikoviksi, jos en päättäisi mitä vauhtia juostaan milloinkin ja seuraisi keskivauhtia sykemittarista. Varsin kokemattomana juoksijana yritän juosta viikossa vain yhden lenkin reippaammin, on se sitten vetoja tai tasavauhtinen. 

Jonkun tällä foorumilla kirjoittavan ultraajan blogista luin jotain sellaista, että hitaallakin PK:lla saa PK:n hyödyt, mutta saa vedettyä tehokkaamat reenit paremmin palautuneena (tai ylipäänsä palautuu paremmin). Tähän itse pyrin, vaikka kuntoni ei vielä riitäkkään juoksemiseen matalilla, alle 130 sykkeillä.

• Like 1

Juoksin tänään ½-maratonin 176 keskisykkeellä. Onko turvallista ajatella, että anaerobinenkynnykseni on korkeammalla, kuin 176. Mielestäni näin pitäisi olla, ja itse olen reeneissä pitänyt kynnyksenä jotain 170-173, tosin noihinkaan sykkeisiin en ole reeneissä puristanut.

En jaksanut edes lukea yhtään viestiä tässä topikissa mutta halusin kommentoida koska sana syke kävi korville. Unohtakaa ne sykkeet. On neljänlaista juoksua; Juoksua jolloin hengitys on normaalia (kuin kävellessä), juoksua jolloin hengitys on hieman normaalia raskaampaa, mutta lähes kuin normaalia, juoksua kuin hengitys on tasaista, mutta syvää sekä osittain jo raskasta ja on juoksua jolloin juoksu on hengen haukkomista. Sykemittarit valehtelee. Oman kropan tunteminen ja siihen tutustuminen ei valehtele. Tutustu omaan kroppaan! Sykemittarit voi tunkea persiisiin. ;)

• Like 1

On ‎08‎.‎10‎.‎2016 at 23.58, Don_Valido kirjoitti:

Sykemittarit valehtelee. Oman kropan tunteminen ja siihen tutustuminen ei valehtele. Tutustu omaan kroppaan! Sykemittarit voi tunkea persiisiin. ;)

No johan on harvinaisen yksisilmäinen näkemys.

Toki silloin, kun kaikki sujuu ja kunto nousee kohisten, on helppo hymyillä ja tunkea vaikka mitä tavaraa anneliin.

Mutta sitten, kun homma leviää tuulettimeen ja peruskunnon palasia pitää alkaa kasailemaan uudelleen, on kiusaus luottaa niihin "vanhoihin hyviin" tuntemuksiin aika suuri. Sitten ollaankin helposti päättymättömässä vamma- ja ylikuntokierteessä, josta on aika vaikea ponnistaa ulos.

Itse olen hölkkäillyt vasta vähän reilut 15 vuotta ja sen verran olen tähän mennessä oppinut, että mikään ei ole helpompaa kuin itsensä kusettaminen.

Totta kai, oma tuntemus on aina se ensisijainen mittari. Aika/syke/matka-kolminaisuus antaa kuitenkin numeerisen kehikon, johon omat tuntemukset voi sitten sovittaa.

Lisäksi tuntemuksia kun on pirun vaikea tilastoida ja tehdä niiden perusteella jotain kovin syvällisiä johtopäätöksiä. Varsinkaan kenenkään ulkopuolisen (esim. valmentajan tms.). Tunne on kuitenkin aika subjektiivinen asia.

Eli kiitos, mutta ei kiitos. Aion jatkossakin pitää sykemittarin ranteessani.

Muokattu
muutettu: vauhti = matka
  • Like 7

Tervakeuhkolle. Itte kokeilisin joskus rohkiasti juosta pääosin vain 125-140 sykkeillä, mutta enemmän, useammin & pitempiä lenkkejä. Saattaa yllättää, jos jaksat vain jauhaa 4kk-6kk:tta ärsyttävänkin hitaasti. Kerta viikkoon toki kovempaa puuskunpuolelle ja pitkis heti seuraavana päivänä vähän väsyneenä kyytipojaksi ja perään kunnon levot. Sykeohjattu harjoittelu ei ole hassumpi tapa harkkailla. Määrää pitää olla kyllä kohtuullisesti, mutta hitaahko taaperrus mahdollistaa sen kivasti.

38 minuuttia sitten, catpaps kirjoitti:

Kerta viikkoon toki kovempaa puuskunpuolelle ja pitkis heti seuraavana päivänä vähän väsyneenä kyytipojaksi ja perään kunnon levot.

Uusimman Juoksijan numeron Hiljaa+kovaa artikkelin perusteella ajattelin koittaa pitää oikeasti pk-lenkkkien sykkeet alle aerobisen (144) ja kerran viikossa kovemman lenkin (VK tai intevalli) vedän oikeasti kovaa. Jos saisi 80 % alle 145 ja 20 % selvästi yli 170 (max on 185).

Onko tosiaan niin, että tuon kovan jälkeen seuraavana päivänä pitkis ?

Kyllä. Saatan juosta 20km pk2 ylärajalla tai verkat +15km maravauhtisen, joka on vk1/vk2 paikkeilla. Tuntuma pitää olla lopussa, että voisi kivasti jatkaa. Kotona heti sapuskaa masuun jo ennen suihkua ja aamusta tai seuraavana päivänä hiekalla hissun kissun 25-30km. Jos kirraa ai sattuu niin kotio, ei väkisten koskaan. Normaali hienoinen lihasväsymys, joka katoaa alussa ei haittaa ainakaan minua. Siitä sitten la ilta muutenkin herkkupäivä, paljon sapuskaa. Sunnuntai vesijuoksua tai pyöräilyä. Koska maanantaina taas jatkuu juoksu. Jos uuvut, niin vauhteja vain alas, mutta ei liian lölleröä, tulee vain lonkat kipiäksi :)