Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
Guest Rekisteröimätön

Sykealueet

Recommended Posts

i saisiko satunnaisista vk-lenkeistä jotain muutakin hyötyä irti kuin vauhdin huumaa silloin, kun kunto ei ole kovin häävi?

Saisi, kuten edellä on todettu. Ja vaikkei saisikaan, jo pelkkä satunnainen vauhdin huuma voi tehdä hyvää sekä mielelle että ruumiille ja siten pitää yllä juoksuintoa. Välillä kannattaa kohtuudella irrotella, jos se tuntuu hyvältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset selvennyksistä! Siis yleisen hyväksynnän mukaan PK on liikuntaa alle aerobisen kynnyksen olevilla sykkeillä. Se tarkoittaa omalla (ja ilmeisesti aika monen muun) kohdalla, että mm. Sepon maraohjeiden käyttämä viitteelinen sykeväli (75-85%) onkin VK:n puolella. Mutta jep, pääasia että tulee ulkoilutettua jalkoja säännöllisesti ja siihen tahtiin, että pysyvät ehjinä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset selvennyksistä! Siis yleisen hyväksynnän mukaan PK on liikuntaa alle aerobisen kynnyksen olevilla sykkeillä. Se tarkoittaa omalla (ja ilmeisesti aika monen muun) kohdalla, että mm. Sepon maraohjeiden käyttämä viitteelinen sykeväli (75-85%) onkin VK:n puolella. Mutta jep, pääasia että tulee ulkoilutettua jalkoja säännöllisesti ja siihen tahtiin, että pysyvät ehjinä :)

Olet ymmärtänyt asian aivan oikein, ei kun ulkoilemaan (matalilla sykkeillä) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rekisteröimätön

Lisäänpä omaa kysymystäni ketjuun:

Kolmesti olen juossut puolimaratonin, mutta tänä keväänä tämä harjoittelu on ollut jotenkin älyttömän vaikeaa.

Itselläni nimittäin tuntuu tällä hetkellä siltä, että PK-alueella pysyminen on aivan toivoton yritys.. Jos juoksen PK-sykkeellä (tämä siis laskennallinen, vakavasti harkinnassa kyllä käydä kunnon testissä jossa saisi sen "oikean" sykealueen määriteltyä), niin eteneminen tapahtuu sellaisella 11 min/km tai hitaampaa -tahdilla. Ja sitä ei vaan pysty juoksemaan, jalat menee ihan tönköiksi. Kävellen pääsee paljon nopeammin (8 min/km), ja sykkeet pysyvät kiltisti (ylämäkiä lukuunottamatta) jossain jopa 65-70% tasolla maksimista.

Mitä tässä nyt kannattaisi sitten tehdä? Juosta vaan, vaikka sykkeet onkin (laskennallisen) VK:n puolella, vai palata takaisin kävelymaailmaan? Kävin tänään juoksemassa 80% keskisykkeellä (eli siis keskisyke oli 80% maksimista) 15 km, aikaa kului 2 h 15 min. Pelottaa ajatellakin kauanko siellä olisi mennyt, jos olisin hilannut tuota sykelukemaa alemmas..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla aika samaa mitä guest ylempänä kirjotti...pk-vauhti tosi hiljasta jota vaikee mennä,jalkoihin käy.

Oon tänään menossa viralliseen kuntotestiin,tosi mielenkiintoista tietää miten paljon sykealueet heittää laskennallisesta!

Edit.Mulla oli 1/2 vuotta käytössäni oma ohjaaja,entinen kilpajuoksija,nykyinen pitkän matkan juoksija,ja juoksukoulun vetäjä.Neuvoja ja oppeja on niin monta kuin on opettajaakin,mutta hänen ohjeet oli lenkkeillä useampi kuukausi pk-alueella.Alottelijalla yleensä sykkeet nousee helposti,niinpä tein lenkkejä jossa kävelyä ja hölkkää.

N.4 kk jälkeen mukaan otettiin pk-lenkillä lyhyitä vetoja,missä sykkeet selvästi vk-alueella.Ja vähän tämän jälkeen sitten ohjelmaani lisättiin vk-lenkit.

Ymmärtääkseni pk-lenkkejä pitäs kuitenkin tehä enemmän kuin vk-lenkkejä.Että niitä aion kyllä tehä,oli kuin hankalaa tahansa,uskon että jalat tottuu kun tarpeeks menee.

Muokattu
edit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisäksi kysymys guestille, että laskitko alueet siis ihan suoraan prosentteina maksimista vai Karvosen kaavalla? Itselle jälkimmäiset käy ainakin huomattavasti enemmän järkeen, vaikka en sitten tiedä, mitä lukuja sitä tosiasiassa kannattaisi seurata. Joku voi sitten minua noviisia valistaa, että voiko tuolla kaavalla edes noita alueita laskea, vai mitä sillä on tarkoitus tehdä. :)

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joku voi sitten minua noviisia valistaa, että voiko tuolla kaavalla edes noita alueita laskea, vai mitä sillä on tarkoitus tehdä. :)

Sykealueita voi laskea ihan millä tahansa kaavalla, mutta edes osapuilleen luotettavat tulokset saa joko

a) käymällä asianmukaisessa kuntotestissä

tai

b) tuntemalla itsensä ja olonsa niin hyvin, että pystyy arvioimaan sykerajat omien tuntemustensa mukaan.

Tiivistetysti: Laskennalliset tulokset voivat osua kohdallasi oikeaan tai sitten ei. Ihan käytetystä kaavasta riippumatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on maskitestissä polkupyöräergometrillä Vuokatissa mitattu vajaa 10 vuotta sitten 52 vuotiaana (2007) aerobinen kynnys 154 ja anaerobinen 173.

On ne voineet vähän laskeakin, mutta ei kovin paljon oman tuntemuksen mukaan. Maratonien keskisykkeet on olleet viime ja tänä vuonna 157 ja 155.

https://flow.polar.com/training/analysis/637104230

Lyhyemmillä matkoilla kuten kymppi sellainen helppoa kovaa syke on noin 160 vieläkin. Esimerkkinä helteinen kylähölkkä kesällä. Ei uskaltanut ihan täysillä vetää pyortymisen pelossa. Keskisyke 162.

https://flow.polar.com/training/analysis/675697767

Noissa esimerkeissä on mukana vähän jäähdyttelyä, kun en pysäyttänyt kelloa maalissa vaan myöhemmin.

 

Tuossa on vielä linkki, miten testi tehtiin:

https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/7202/URN_NBN_fi_jyu-2007422.pdf?sequence=1

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo tänne linkitetty laskuri antaa mulle tiedoilla 25v nainen, leposyke 60 (jotain tätä suuruusluokaa on ollut yleensä sen muutaman kerran kun oon mittaillu) ja maksimi 190 (ylin treeneissä mitattu vähän vajaa tuo):

- aerobinen syke 145-161

- anaerobisen kynnyksen syke 174-180

Mun juoksulenkit menee yleensä about tuon laskurin mukaiseen aerobiseen sykehaarukkaan, ja kokemus on, että hengästyn jonkin verran, mutta pystyn edelleen esim. sujuvasti juttelemaan. Jossain 165-175 paikkeilla (johon syke saattaa nousta esim. ylämäissä tai muuten vaikeassa maastossa) hengitys alkaa olla raskasta ja puhuminen vaikeaa. Yli 180-185 mentäessä (mikä tulee vastaan lähinnä tiukoissa kuntopiireissä) alkaa tulla happi loppuu -fiilis.

Eli pidänkö näillä tiedoilla tuota laskuritulosta uskottavana? Entä onko mun lenkkisykkeet ok, jos ne enimmäkseen vaihtelee 150 molemmin puolin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy