Jump to content
Juoksufoorumi.fi



vmaksi

vmaksi (SwissPeaks 360 alle 100 h)

Recommended Posts

Pe 18.3.2016:

 

Lepopäivä.

 

Eilisillan hieronta oli sen verran mukava kokemus, että palautumisen maksimoimiseksi tänään on syytä pitää lepopäivä. Jonkin verran oli vielä pohkeet, pakarat ja etenkin etureidet ihmeissään Kanarian kukkuloista. Varsinaisesti jumeja ei ollut, mutta lihakset vain väsyneet ja tyhjät edelleen yli 10 päivää kisasta. Viikonloppuna sitten kevyttä liikuntaa mutta ei vielä mitään sankaritreenejä...

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuuttia sitten, HooMoilanen kirjoitti:

Etköhän sä ole lepopäiväsi ansainnut ;-)

Kyyyyyyllä se omatunto tästäkin muistuttaa että reeniä pitäs painaa =)

 

Millos sulla olikaan se oma humppa, eikös se jo lähene uhkaavasti?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, vmaksi kirjoitti:

Millos sulla olikaan se oma humppa, eikös se jo lähene uhkaavasti?

 

Ylihuomenna on kuuden tunnin puistohumppa ja neljän viikon kuluttua tulee sitten vuorihumppaa. Äkkiä se aika kuluu, kun tuntuu siltä, että ihan justhan tässä oli 12 viikkoa vuorihumpan starttiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, HooMoilanen kirjoitti:

 

Ylihuomenna on kuuden tunnin puistohumppa ja neljän viikon kuluttua tulee sitten vuorihumppaa. Äkkiä se aika kuluu, kun tuntuu siltä, että ihan justhan tässä oli 12 viikkoa vuorihumpan starttiin.

Sehän on kohta keventelyn paikka sitten. Näyttää olevan yksi suomalainen tuttukin samalla matkalla mukana. Olen tuota satamailista vähän pohtinut, että jos joskus UTMB-arpa natsaa niin voisi olla hyvä kevään valmistelukisa...

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuuttia sitten, vmaksi kirjoitti:

Sehän on kohta keventelyn paikka sitten.

 

Tämä on perinteisesti ollut se vaikea rasti mulle. Ja nyt sunnuntaina pitäisi malttaa ottaa tuo kuuden tunnin juoksu ihan treeninä ja lykkiä se läpi jollain 90% tehoilla.

 

Mutta kahtellaan ny, miten nämä viimeiset neljä viikkoa tulee käytettyä. Jos saan työaikataulut sovittua hyvin, niin tarkoituksena olisi vielä vetää useampi 4-6 tunnin vuorijuoksuvaellus, mutta ihan rauhallisilla vauhdeilla. Tekisi pääkopalle hyvää. Mutta hyvät on nyt fibat noin yleisesti ottaen, eli jos terveenä pysyy, niin eiköhän sitä lähtöviivalla ihan hyvillä mielin olla.

 

Se satamailinen olisi kyllä ajankohdan puolesta aika passelilla paikalla UTMB-treenejä ajatellen. Sääli vaan, että Norwegian ei lennä vielä huhtikuussa siihen naapurikylään. Olisi helppo ja halpa yhteys kisapaikalle.

 

Ja katos vaan, siellä on tosiaan joku toinenkin suomalainen 110 kilsalla! En aikaisemmin huomannutkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, HooMoilanen kirjoitti:

 

Tämä on perinteisesti ollut se vaikea rasti mulle. Ja nyt sunnuntaina pitäisi malttaa ottaa tuo kuuden tunnin juoksu ihan treeninä ja lykkiä se läpi jollain 90% tehoilla.

 

Mutta kahtellaan ny, miten nämä viimeiset neljä viikkoa tulee käytettyä. Jos saan työaikataulut sovittua hyvin, niin tarkoituksena olisi vielä vetää useampi 4-6 tunnin vuorijuoksuvaellus, mutta ihan rauhallisilla vauhdeilla. Tekisi pääkopalle hyvää. Mutta hyvät on nyt fibat noin yleisesti ottaen, eli jos terveenä pysyy, niin eiköhän sitä lähtöviivalla ihan hyvillä mielin olla.

 

Se satamailinen olisi kyllä ajankohdan puolesta aika passelilla paikalla UTMB-treenejä ajatellen. Sääli vaan, että Norwegian ei lennä vielä huhtikuussa siihen naapurikylään. Olisi helppo ja halpa yhteys kisapaikalle.

No tulevista vuosista ei toki vielä tiedä =)

 

Mitä useamman ultran on vetänyt niin sitä enemmän mieli menee siihen suuntaan että tärkeintä on olla levänneenä viivalla. Maksimisuorituskykyä ei kuitenkaan tarvita, niin keventely on aika erilaista kun esim. maralle. 3 vko ennen 50% perusviikon treeneistä, 2 vko ennen 30% ja vikalla viikolla vain pari avaavaa on toiminut mulla todella hyvin fysiikan kannalta. Henkisesti tuollainen löysäily on haastavampi ottaa vastaan =) En tekis vikan kolmen viikon aikana enää yhtään yli 3 h treeniä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuutti sitten, vmaksi kirjoitti:

Henkisesti tuollainen löysäily on haastavampi ottaa vastaan =) En tekis vikan kolmen viikon aikana enää yhtään yli 3 h treeniä.

 

Tämä on kyllä mun pääkopalle tosi kova pala purtavaksi. Varmasti asiaa kuitenkin puhut ja sun omat suoritukset tukevat tätä, mutta minkäs teet, kun oma pääkoppa on niin umpiluuta :-)

 

Jos vikan viikon pystyisi pääosin lepäämään ja tokavikan ottaa melko rauhassa, niin se olisi mulle jo kova saavutus :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

La 19.3.2016:

 

Polkujuoksu 1 h 4 min 59 sek, 8.63 km@7:31 min/km, keskisyke 133, nousumetrit 145

 

Paluu poluille, alustana Kanarian kivikon sijasta lähimetsien lumiset ja jäiset rännit. Sykkeet edelleen kohtuu ylhäällä ja herkällä, mutta lihaksistossa oli jo ihan toinen tuntuma kun ekalla juoksulenkillä kisan jälkeen. Pitää nyt vaan malttaa tehdä näitä kevyitä harjoituksia vielä pari viikkoa. Hieno keli tuolla ulkona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä vähän jälkianalyysia TGC:lle tehdystä harjoittelusta:

 

Varsinaiseksi harjoittelukaudeksi voinee laskea marraskuun 2015 alusta helmikuun 2016 loppuun. Tälle välille kertyi 183 harjoitustuntia, josta 97 h oli jalan etenemistä (juoksua/polkujuoksua/mattotunkkausta/sauvakävelyä), 51 h sisäpyörää, 20 h voimaharjoittelua ja loput sekalaista liikuntaa. Jalan edettyjä kilometrejä kertyi vain vajaat 700 km, josta tämän vuoden puolella alle 400 km. Näihin varsin hitaalla keskivauhdilla edettyihin kilometreihin sisältyi toki nousua 26864 metriä, eli kuukausikertymänä vähän alle 7 km. 

 

Seuraavaan pitkään vuoristokisaan pitää nostaa kumulatiivinen nousumäärä lähemmäs 10 km/kk tasolle ja keskittyä vielä paremmin juoksemaan alamäkiä. Jos vaan jalat kestää, niin myös juoksun määrä suhteessa kokonaisharjoitteluun saisi olla aavistuksen isompi.

 

Voimaharjoittelun määrä tuntui suunnilleen sopivalta kokonaisuutena, ei vielä haitannut merkittävästi juoksua, mutta tuloksia sai jo aikaan.

 

Merkittävimmät muutokset nyt kohti NUTS YPH - kisaa on nousumäärien pudottaminen tuonne 5-6 km/kk tasolle sekä tasavauhtisten VK-lenkkien ja yleensäkin juoksun määrän lisääminen. Loppukeväästä mukaan tulee myös lyhyempiä, mutta kovempitehoisia harjoituksia (4*2km/2 min, 6*1km/2 min). 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Su 20.3.2016:

 

Juoksu 1h 33 min, 15.11 km@6:09 min/km, keskisyke 129, juoksuindeksi 59, keskikadenssi 83

 

Piti mennä erittäin kevyttä hölkkää, mutta sykkeet edelleen 5-10 lyöntiä normaalia ylempänä. Kohtuullisen pitkä palautuminen siis menossa. Taidan antaa kropalle huomisen iskutuksesta lepoa ja keksiä jotain muuta palauttavaa aktiviteettia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma 21.3.2016:

 

Lihashuolto 45 min

 

Venyttelyt ja rullailut. Kaukana ollaan vielä normaalitilasta lihaksiston suhteen. Meinaa vaatia nyt kärsivällisyyttä oikein urakalla, tänään olin jo kiskomassa lenkkivaatteita päälle kunnes muistin ettei pitänytkään käydä hölkällä. Huomenna aamusta ihmettelemään salille kuinka paljon voimia tulikaan jätettyä Kanarian kukkuloille.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎20‎.‎3‎.‎2016 at 12.47, vmaksi kirjoitti:

Vielä vähän jälkianalyysia TGC:lle tehdystä harjoittelusta:

 

Varsinaiseksi harjoittelukaudeksi voinee laskea marraskuun 2015 alusta helmikuun 2016 loppuun. Tälle välille kertyi 183 harjoitustuntia, josta 97 h oli jalan etenemistä (juoksua/polkujuoksua/mattotunkkausta/sauvakävelyä), 51 h sisäpyörää, 20 h voimaharjoittelua ja loput sekalaista liikuntaa. Jalan edettyjä kilometrejä kertyi vain vajaat 700 km, josta tämän vuoden puolella alle 400 km. Näihin varsin hitaalla keskivauhdilla edettyihin kilometreihin sisältyi toki nousua 26864 metriä, eli kuukausikertymänä vähän alle 7 km. 

 

Seuraavaan pitkään vuoristokisaan pitää nostaa kumulatiivinen nousumäärä lähemmäs 10 km/kk tasolle ja keskittyä vielä paremmin juoksemaan alamäkiä. Jos vaan jalat kestää, niin myös juoksun määrä suhteessa kokonaisharjoitteluun saisi olla aavistuksen isompi.

 

Voimaharjoittelun määrä tuntui suunnilleen sopivalta kokonaisuutena, ei vielä haitannut merkittävästi juoksua, mutta tuloksia sai jo aikaan.

 

Merkittävimmät muutokset nyt kohti NUTS YPH - kisaa on nousumäärien pudottaminen tuonne 5-6 km/kk tasolle sekä tasavauhtisten VK-lenkkien ja yleensäkin juoksun määrän lisääminen. Loppukeväästä mukaan tulee myös lyhyempiä, mutta kovempitehoisia harjoituksia (4*2km/2 min, 6*1km/2 min). 

 

 

Mielenkiintoista pohdintaa ja kiinnostaa, kun ei vaan tuo kiinnostus TGC:tä kohtaan ota vähentyäkseen...Kesä menee vielä triathlonille treenatessa, mutta sivuun jos hieman peruskuntoiluna sekä mäkijuoksua tuossa lähialueen kallioilla. Tänään vielä testimielessä kuntosalilla treenimielessä oma "erikoisharjoitus", eli askelkyykky 3*2*20 + jalkojen ojennus 3*2*20, maastaveto 2*20 + nousu 80 cm korokkeelle 8kg käsipainot käsissä, vuorojaloin, aina nousun lopuksi varpaille nousu. Alatalja + ojentajat seisten ylävartalon liikkeinä. Korsettia kuntoon erilaisilla vatsa- ja selkäliikkeillä. Kruunauksena 30-60min 12% "ylämäkijuoksu" matolla. Meni jo aika yksityiskohtaiseksi, eikä kuuluisi sinun päiväkirjaan. Mutta jos Kanarialle lähtee treenailemaan, ylä- ja alamäkeä ei ilmeisesti voi oikein liikaa treenata? :)  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   1 member

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy