Jump to content
Juoksufoorumi.fi



vmaksi (NUTS 300 Top-5)

Arvostele ketju:


Recommended Posts

7 tuntia sitten, MikkoVe kirjoitti:

Jos kevyen liikunnan kestävyydessä ei ole muutosta, niin en ostaisi tuota hypoteesiä. Ts. jos nopean toiminnan soluja käytettäisiin jo pienellä kuormituksella, niin niiden väsyessä luulisin kevyen liikunnan suorituskyvyn (kestävyyden) niiaavan.

Aivan, en ajatellutkaan että aivan matalilla tehoilla vaan ehkä tietyn rajan jälkeen johon hermoston jaksaminen paljon kuormitetuissa motorisissa yksiköissä riittää. Eli ajatuksena että hitaista syistä ei ehkä saa sitä ihan kovinta (yli-kynnyksen) enää irti jos niiden toiminta on rajoittunut ns. ylhäältä hermoston väsymisen tai ehkä energiavajeen tms. vuoksi. Etenkin kun viime aikoina lihaksilla on tehty ehkä töitä juuri lumella ja liukkaalla mikä kuormittanee monella tapaa lisää. Tuo oli toki pitkälti hätäistä hypoteesia asiasta jota ei varmaankaan täysin tunnetakaan. Toisaalta sen voi myös kääntää perustellusti niin että lihakset vain ovat väsyneet, koska hermo-lihasjärjestelmä on oikeastaan kokonaisuudessaan samaa jatkumoa ja voi olla vaikea erottaa kummassa se kuormitus on vaiko hermo-lihasliitoksessa (luultavasti kaikissa mikäli on). 

 

Tutkimuksissa on joskus havaittu mm. tuo että ylikuntoisella maksimiteho alenee ja lihaksia joutuu aktivoimaan laajemmin tai sitten kovemmin niitä tiettyjä syitä (jotka voivat olla jo väsyneitä) mitkä molemmat lisäävät laktaattia ja väsymystä / vauhti. Kestävyysurheilijoilla sellainen on tyypillisempää että oireet muistuttavat itse asiassa hyvää kestävyyskuntoa eli leposyke ei välttämättä kohoa, ehkä harjoitussykekään ei kohoa ennenkuin kovemmilla vauhdeilla ja maksimisyke voi olla vajaa, myös maksimilaktaatit voivat väsymisestä huolimatta jäädä alemmas, kenties juuri siksi että hermosto ei saa käytettyä koko konetta täysillä(?), myöskään hitaita syitä. Yksi taustasyy voi myös olla metabolinen, energiaa ei ole kovaan tekemiseen, ehkä siksi että glykogeenivarasto ei ole palautunut kovan harjoittelun aikana tai keho on muuten anaerobisesti estynyt tai tasapaino on jotenkin muuten järkkynyt. Tämän kanssahan linjassa on se tieto että maksimisuoritus on alentunut myös karppauksessa, vaikka totuttuaan elimistö voi mennä kevyttä aika hyvinkin. Harjoituksen aikainen hypoglykemia eli matala sokeriarvo taisi olla myös yksi mitä joskus tuossa parasympaattisessa ylikunnossa. Näitä klassisia havaintoja oli pitkälti mm. yhdessä alan perinteisessä julkaisussa Kuipers & Kaizer 1988 ja Israelin vielä vanhemmissa jutuissa, ei ole ilmaiseksi saatavilla niin ei voi suoraan linkata. Nykyisin varmasti parempiakin hypoteeseja. Suosituksenahan perinteisesti lepo ja toisaalta vähän monipuolisemmat harjoitteet.

Link to post
Share on other sites

Mites ruokapuoli? Mainitsit jotakin sukurasitetta 2. asteen diabetes tms. Et kai vain karppaa? Jos kerran kevyt juoksentelu on normaalia ja vähänkin kovempi vetää heti hapoille, voisi syynä olla ainakin osittain ihan vain se, että ei ole tarpeeksi glykogeenia lihaksissa. Rasvoillahan menee vaikka kuinka pitkään siinäkin tapauksessa.

Link to post
Share on other sites
22 tuntia sitten, vmaksi kirjoitti:

En tosiaan karppaa. Hiilareita on päivän energioista ~50% ja paino on ollut pikemminkin noususuunnassa.

 

 

No joo, vähemmälläkin pärjää. Lähinnä siis ajoita takaa tilannetta, että syödään normaalia ruokaa ja sitten tiputetaan hiilarit minimiin. Siinä tulee tuollainen kuvaamasi outo energiakriisi.

 

 

Link to post
Share on other sites

Su 28.2.2021:

 

Hiihto 2 h 55 min 54 sek, 40.19 km@4:23 min/km, keskisyke 119, nousumetrit 528

 

Pertsan laturetki Pasi kanssa. Menomatkalla suksi luisti ja piti, mutta lämpötilan nousun jälkeen paluumatkalla ei oikeastaan kumpaakaan. Tänään annoin välineellä aika rajusti tasoitusta (skini vs. liisterisuksi). 

Link to post
Share on other sites
On 2/22/2021 at 2:37 PM, AnttiSn said:

Kuulostaa kyllä epänormaalille! Jännää, että noin pienestä tehonlisäyksestä sitten jo tulee ongelmat. Kuitenkin ollaan vielä suht kaukana anaerobisesta tehontuotannosta. Kaipa tuohon joku looginen selitys lopulta löytyy (tai toivon mukaan ongelma katoaa ennen diagnoosia, tietysti)!

 

Kuulostaa niin tutulta, jo vuosien ajan. Jos keksitte tässä jotakin, pitää kokeilla. Epäilen tulleeni hiukan vanhaksi, mutta @vmaksi:illa on kyllä selvästi vähemmän vuosirenkaita.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ti 2.3.2021:

 

Polkujuoksu 58 min 24 sek, 7.88 km@7:25 min/km, keskisyke 121, nousumetrit 215

 

Eilen vain lyhyt lihashuolto. Tänään iltapäivästä kevyttä hölkkää melko reikäisillä mutta kantavilla lumipoluilla. Tällä viikolla vain kolme lyhyehköä harjoitusta ja välipäivinä lihashuoltoa. Koetetaan palauttaa kroppa harjoittelukuntoon tällä tavalla.  

Link to post
Share on other sites

To 4.3.2021:

 

Hiihto 1 h 34 min 42 sek, 30.52 km@3:06 min/km, keskisyke 139, nousumetrit 379 + 

Polkujuoksu 1 h 3 min 37 sek, 7.88 km@8:04 min/km, keskisyke 108, nousumetrit 230

 

Aamulla vapaata Pirkkala-Lempäälä välillä. Alussa ja lopussa noin 5 km jäistä, muuten ok latu ja kohtuullinen luisto. Ei taida tänäkään talvena päästä PK-sykkeillä 20 km/h keskinopeuksiin edes tälläisellä lyhyellä hiihtolenkillä 😞 Illasta piti levätä, mutta kaveri ajeli tästä ohi ja käytin takametsässä hölkällä. Polut kovat ja kuoppaiset. Huomenna taas huilipäivä. 

Link to post
Share on other sites

Su 7.3.2021:

 

Polkujuoksu 1 h 18 min 43 sek, 10.55 km@7:28 min/km, keskisyke 130, nousumetrit 296

 

Perjantai ja lauantai rennosti töitä tehden ja sohvalla kisoja katsoen. Ainoastaan vähän lihashuoltoa tuli tehtyä. Tänään Vasaloppetin ja MM-kisojen 50 km:n seuraamisen välissä lyhyt polkuilu. Uusi lumi oli peittänyt polulta kaikki reiät, joten piti mennä todella varovaisesti. Aikamoista hoippumista se silti oli. 

 

Ensi viikolla pitäisi hypätä normaalin treenin pariin. Saa nähdä miten käy. 

Link to post
Share on other sites

Ti 9.3.2021:

 

Polkujuoksu 1 h 4 min 31 sek, 7.39 km@8:43 min/km, keskisyke 119, nousumetrit 223

 

Eilen vain lihashuoltoa. Tänään ennen lenkkiä lihaskuntoa luontoäidin tarjoamalla kuntosalilla. Puski nimittäin reilusti yli 20 cm uutta lunta yön ja päivän mittaan. Sen jälkeen vielä aukomaan polkuja umpihankeen. Lunta oli sielläkin tarjolla. Parhaissa tuiskutuskohdissa reiteen saakka. 

Link to post
Share on other sites

To 11.3.2021:

 

Hiihto 1 h 25 min 53 sek, 17.15 km@5:00 min/km, keskisyke 123, nousumetrit 188

 

Reppuun 10 kg lisäpainoa ja testailemaan miten skinit vielä toimii. Pito parani ja luisto heikkeni oletetusti, mutta kyllähän tuolla paketilla vielä eteenpäin juuri ja juuri pääsi. 

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy