Jump to content
Juoksufoorumi.fi

vmaksi (NUTS 300 Top-5)

Arvostele ketju:

Recommended Posts

11 tuntia sitten, riopentti kirjoitti:

Ihan hakuammuntana, oliko mittauksissa kortisoli eli stressihormoni?

Sitä ei ollut testeissä. Eikä myöskään testosteronia. Pitää harkita niitäkin, jos tämä alhotila jatkuu. Ensi viikko on kevyt treeniviikko ja vielä kolme päivää lomaakin. Pitää tehdä päätöksiä sen jälkeen. Nyt jo kevennän vähän harjoituksia, jos tämä kuitenkin johtuu hiljalleen kumuloituneesta ylirasituksesta. 

1 minuutti sitten, vmaksi kirjoitti:

Sitä ei ollut testeissä. Eikä myöskään testosteronia. Pitää harkita niitäkin, jos tämä alhotila jatkuu. Ensi viikko on kevyt treeniviikko ja vielä kolme päivää lomaakin. Pitää tehdä päätöksiä sen jälkeen. Nyt jo kevennän vähän harjoituksia, jos tämä kuitenkin johtuu hiljalleen kumuloituneesta ylirasituksesta. 

Jos noita kokeita ottaa, kannattaa varmaan käydä ihan asiaan perehtyneen lääkärin pakeilla myös, joka osaa tulkita nuo. Esim. urheilulääkäri todennäköisesti. Kovat treenimäärät kun hyvin todennäköisesti muutenkin nostaa hieman kortisonitasoja, niin mikä sitten on normaalia nousua ja mikä ei. Ja testosteroni todennäköisesti pitkänmatkan treenillä hivenen laskee kuitenkin. Ja jos onkin alakanttinen, mitä sille tehtäisiin? Tai kortisonille? Elintavat kuntoon? Ne varmaan on muuten jo. Keino olisi lähinnä keventää treeni/pois joksikin aikaa (3-6kk?) ja kontrolloida kokeet, jotta näkee mikä vaikutus sillä on. Näin ainakin kuvittelisin, voi toki olla muitakin keinoja. 

Muuta mitä tulee mieleen, on mitenhän on nämä ns. pitkittyneet mykoplasmat ymv., jotka ei tahdo mitään tulehdusarvoja oikein nostaa ja varsinaiset flunssan ymv. oireet yleensä on jo poissa/ei ikinä oikein ollutkaan, mutta väsymys ymv. jäänyt. Näitä sitten osaava henkilö voi pohtia, kannattaako jotain vasta-aineita parinäytteillä katsoa, onko tällaisista viitteitä. Tällaiset nyt ehkä lähinnä ainoita, joissa lääkityksestä voi olla hyötyä. Olettanen, että myös kilpirauhaskokeet oli katsottu eikä mihinkään sokeritautiin viittaavaa ole ilmaantunut (varsin epätodennäköinen kyllä). Toki kaikki muu kuormitus, työt, perhe-elämä ymv voi kuormitusta tehdä, että jos ei liikunta yksinään.

24 minuuttia sitten, Spica kirjoitti:

Jos noita kokeita ottaa, kannattaa varmaan käydä ihan asiaan perehtyneen lääkärin pakeilla myös, joka osaa tulkita nuo. Esim. urheilulääkäri todennäköisesti. Kovat treenimäärät kun hyvin todennäköisesti muutenkin nostaa hieman kortisonitasoja, niin mikä sitten on normaalia nousua ja mikä ei. Ja testosteroni todennäköisesti pitkänmatkan treenillä hivenen laskee kuitenkin. Ja jos onkin alakanttinen, mitä sille tehtäisiin? Tai kortisonille? Elintavat kuntoon? Ne varmaan on muuten jo. Keino olisi lähinnä keventää treeni/pois joksikin aikaa (3-6kk?) ja kontrolloida kokeet, jotta näkee mikä vaikutus sillä on. Näin ainakin kuvittelisin, voi toki olla muitakin keinoja. 

Muuta mitä tulee mieleen, on mitenhän on nämä ns. pitkittyneet mykoplasmat ymv., jotka ei tahdo mitään tulehdusarvoja oikein nostaa ja varsinaiset flunssan ymv. oireet yleensä on jo poissa/ei ikinä oikein ollutkaan, mutta väsymys ymv. jäänyt. Näitä sitten osaava henkilö voi pohtia, kannattaako jotain vasta-aineita parinäytteillä katsoa, onko tällaisista viitteitä. Tällaiset nyt ehkä lähinnä ainoita, joissa lääkityksestä voi olla hyötyä. Olettanen, että myös kilpirauhaskokeet oli katsottu eikä mihinkään sokeritautiin viittaavaa ole ilmaantunut (varsin epätodennäköinen kyllä). Toki kaikki muu kuormitus, työt, perhe-elämä ymv voi kuormitusta tehdä, että jos ei liikunta yksinään.

Joo eihän nämä yksinkertaisia asioita ole. Kävin nyt otattaa nuo kokeet omin päin, kun tuttavapiirissäkin on alan ammattilaisia niitä alustavasti tulkitsemassa. Sellainen nopea diagnoosinhaku siis. Kilpirauhaskokeet otettiin tuossa samassa ja ne ok (1,42). Sokeriarvo hieman korkea (5,4) ja tyyppi 2:een mulla karmea sukurasite, mutta ei tuo kai vielä hälyttävä ole. Mutta kun tuolta kokeista ei mitään selvää syytä näy, niin seuraava steppi on mennä ihan ulkopuoliselle urheilulääkärille.

Onhan tässä näitä skenaarioita suuntaan ja toiseen olemassa. Mullahan on siis krooninen verenpainetauti ja siihen lääkitys ollut jo yli 10 vuotta. Enkä pärjää ilman lääkkeitä näilläkään liikuntamäärillä. Koko suku muutenkin sydänvaivaisia ja ohitusleikkauksia tehty miespuolisille sukulaisille enemmän kuin laki sallii. 

Kevyt liikunta kuitenkin sujuu ja suorituskyky/kestävyys siellä on ihan normaalilla tasolla, mutta kun yrittää laittaa yhtään kierroksia koneeseen niin lihaksisto sakkaa kiinni ja sykkeet ei nouse. Ja muutos tähän tapahtui oikeastaan muutaman päivän sisällä. Tässä on viime viikkojen aikana ollut vielä aika isoja hammasoperaatioita (eli vaikeahko juurihoito) päällä, joten sekin voi tuohon vaikuttaa. Ja kun oikein historiaa muistelee, niin melkein joka vuosi tähän samaan aikaan mulla on vastaavia ongelmia 😉 Talvimasennuksen aiheuttama psykosomaattinen reaktio? 😉 

Itse olen pari kertaa käynyt otattamassa verikokeet synlab:lla ihan vaan mielenkiinnosta vaikka mitään vaivoja ei ole ollut. Mielestäni hinta on kohtuullinen.

https://www.synlab.fi/palvelut/laboratoriopaketit/

Aika katttavat verikoepaketin tuosta on saanut, tälläiseen hintaan tosin ei kuulu mitään lääkärin diagnooseja vaan tulee vain paperit mittaustuloksista ja siitä miten eri mittaukset on viitearvoissa. Tämä on itselle riittänyt.

9 minuuttia sitten, MMM kirjoitti:

Itse olen pari kertaa käynyt otattamassa verikokeet synlab:lla ihan vaan mielenkiinnosta vaikka mitään vaivoja ei ole ollut. Mielestäni hinta on kohtuullinen.

Aika katttavat verikoepaketin tuosta on saanut, tälläiseen hintaan tosin ei kuulu mitään lääkärin diagnooseja vaan tulee vain paperit mittaustuloksista ja siitä miten eri mittaukset on viitearvoissa. Tämä on itselle riittänyt.

Mä oon kans käynyt magneetissa tuolla. Mä en yhtään tykännyt kun sieltä tulee vain tulokset ja sitten jäätkin yksin asian kanssa. Mehiläisellä eivät suostuneet tulkitsemaan synlabin kuvia. Halpahan se on....

10 minuuttia sitten, Tylsimys kirjoitti:

Mä oon kans käynyt magneetissa tuolla. Mä en yhtään tykännyt kun sieltä tulee vain tulokset ja sitten jäätkin yksin asian kanssa. Mehiläisellä eivät suostuneet tulkitsemaan synlabin kuvia. Halpahan se on....

Myös minä olen käynyt magneettikuvissa tuolla kerran, ja siinä kieltämättä olisin kyllä toivonut lääkärin tarkempaa diagnoosia. Mutta onhan se selvää että jos hinta on murto-osa muista hiinnoista niin kaikkea ei voi saada. Varmaan on sitten lääkäristä kiinni haluaako alkaa tutlkitsemaan synlab:n kuvia, vai haluaako että henkilö käy ottaamassa kalliit kuvat ensin omassa labrassa. Kuitenkin tosiaan verikokeiden osalta minulle pelkät tulokset on riittäneet mainiosti.

41 minuuttia sitten, MMM kirjoitti:

Niin siis juuri tuolla kävin. Tosin Puhdin palvelu, mutta tulokset lienevät samat. 

49 minuuttia sitten, MMM kirjoitti:

Myös minä olen käynyt magneettikuvissa tuolla kerran, ja siinä kieltämättä olisin kyllä toivonut lääkärin tarkempaa diagnoosia. Mutta onhan se selvää että jos hinta on murto-osa muista hiinnoista niin kaikkea ei voi saada. Varmaan on sitten lääkäristä kiinni haluaako alkaa tutlkitsemaan synlab:n kuvia, vai haluaako että henkilö käy ottaamassa kalliit kuvat ensin omassa labrassa. Kuitenkin tosiaan verikokeiden osalta minulle pelkät tulokset on riittäneet mainiosti.

Vaikka vmaksin palsta onkin, niin kommentoin tähän, että ongelmana noissa synlabin kuvissahan usein on, että kuvanlaatu vaan on niin paljon huonompi kuin esim. mehiläisellä tmv, että joskus kuvista ei vaan saa sitä vastausta jota yritetään. Magneettikuvissa muutenkin lähetteellä olisi iso merkitys, jotta saadaan juuri oikeat kuvat otettua. Niitä kuvia kun samalla laitteella samasta kudoksesta/rakenteessa otettaessa saadaan hyvin erilaisia, riippuen laitteen asetuksista, ja ne riippuvat juurikin siitä, mitä epäillään ja halutaan tutkia. Kaikkea kun ei ole mitenkään järkeä kuvata, aikaa menee tuhottomasti.

Jos selkeää syytä ei löydy niin ylikunto on aina yhtä mystinen mutta mahdollinen selitys kun treeniä on kuitenkin aika lailla. Siinä tuokin lienee optio että juuri kova vauhti ei toimi. Hypoteesina voisi johtua jonkinlaisesta hermoston väsymyksestä jossa ne nopeat ja huonosti jaksavat hapokkaat syyt joudutaan ottamaan jo normaalia alemmilla vauhdeilla täysimääräisesti käyttöön ja lihakset uupuvat, vaikka muuten voi vaikuttaa siltä että tilanne on vielä hyvä.

6 tuntia sitten, vmaksi kirjoitti:

Kevyt liikunta kuitenkin sujuu ja suorituskyky/kestävyys siellä on ihan normaalilla tasolla, mutta kun yrittää laittaa yhtään kierroksia koneeseen niin lihaksisto sakkaa kiinni ja sykkeet ei nouse. 

4 tuntia sitten, perttu kirjoitti:

Hypoteesina voisi johtua jonkinlaisesta hermoston väsymyksestä jossa ne nopeat ja huonosti jaksavat hapokkaat syyt joudutaan ottamaan jo normaalia alemmilla vauhdeilla täysimääräisesti käyttöön ja lihakset uupuvat, vaikka muuten voi vaikuttaa siltä että tilanne on vielä hyvä.

Jos kevyen liikunnan kestävyydessä ei ole muutosta, niin en ostaisi tuota hypoteesiä. Ts. jos nopean toiminnan soluja käytettäisiin jo pienellä kuormituksella, niin niiden väsyessä luulisin kevyen liikunnan suorituskyvyn (kestävyyden) niiaavan.

5 tuntia sitten, Spica kirjoitti:

Vaikka vmaksin palsta onkin, niin kommentoin tähän, että ongelmana noissa synlabin kuvissahan usein on, että kuvanlaatu vaan on niin paljon huonompi kuin esim. mehiläisellä tmv, että joskus kuvista ei vaan saa sitä vastausta jota yritetään. Magneettikuvissa muutenkin lähetteellä olisi iso merkitys, jotta saadaan juuri oikeat kuvat otettua. Niitä kuvia kun samalla laitteella samasta kudoksesta/rakenteessa otettaessa saadaan hyvin erilaisia, riippuen laitteen asetuksista, ja ne riippuvat juurikin siitä, mitä epäillään ja halutaan tutkia. Kaikkea kun ei ole mitenkään järkeä kuvata, aikaa menee tuhottomasti.

Itselleni Mehiläisen ortopedi suositteli Synlabia magneettikuvaukseen, kun kuuli ettei työnantaja maksa, kuin ortopedin maksut. No polvivaiva parani, kun kävin kuvissa :)....

Mykoplasmaan voisin sanoa, että helmikuussa -18 mulla oli mykoplasma keuhkokuumeen kaverina ja sitten reilu kolme viikkkoa Nuts KK:n jäkkeen oli taas keuhkokuume... Keuhkokuumeeseen ainakin itselläni altistaa pitkät kisat, tosin olenkin astmaatikko, enkä edes haaveile enää ultrista....

tunti sitten, Seppo kirjoitti:

Olisko vain lihakset jumissa ja pehmeä alusta? 

Tämä olisi toki se paras vaihtoehto. Alusta on noissa kovemmissa yrityksissä ollut kyllä ihan ok. 

Pe 26.2.2021:

Polkurämpiminen 1 h 0 min 34 sek, 4.76 km@12:43 min/km, keskisyke 88, nousumetrit 113

Vaimon kanssa sohjossa tarpomista. Tampatut polut pehmenneet niin paljon, että välillä jalka uppoaa pohjaan saakka. Aika haastava keli nyt tehdä mitä tahansa liikuntaa. Huomenna voisi yrittää käydä hiihtämässä yöpakkasen jälkeen. Jätin tältä päivältä lihaskunnon tekemättä, koetataan vähän keventää tekemistä. 

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy