Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
Sign in to follow this  
kurppa

Yövuoro ja sykkeet

Recommended Posts

Nyt kun näyttää siltä, että jatkan ens talven yövuorojen tekemistä niin kaipaisin apua hiukan homman suunnitteluun.

Olen huomannut, että yövuorot nostavat sykkeitä reilusti 10/min. Jo lähtiessä sykkeet on korkeammat kuin tavallisena päivänä.

Teen lyhennettyä työaikaa, joten vapaita on hiukan tavallista enemmän. Mutta keskimäärin öitä on 4-5 peräkkäin ja sitten muutama vapaa.

Miten noiden juoksujen kanssa tekisin nukkumapäivinä? Seuraanko sykettä vai menenkä tuntemusten mukaan? Esim tänään menin n. 10 kilometriä vauhdilla 6.20/km. Sykkeet pyrki koko ajan yli 150, vaikka normaalisti ne on tuossa vauhdissa kymmenkunta alempana. Pitäisikö minun juosta nukkumapäivinä juoksut hitaammin vai menenkö sellaista vauhtia, että tuntuu hyvältä ja keveältä, vaikka sykkeet on korkammalla?

Sitä en voi tehdä, että jättäisin juoksut juoksematta yövuorojen jälkeen. Silloin saa jättää hyvästit koko juoksulle.

Kiitos jos joku viitsii paneutua tähän minun ongelmaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitäisikö minun juosta nukkumapäivinä juoksut hitaammin vai menenkö sellaista vauhtia, että tuntuu hyvältä ja keveältä, vaikka sykkeet on korkammalla?.

en tee yövuoroja mutta muistelen aikoja jolloin tein nk "perheyövuoroja" eli valvoin vauvojen kanssa. en (onneksi) niihin aikoihin omistanut mittareita ja menin lenkit ihan fiilispohjalta (välillä tuntui että nukahdan keskelle tietä).

samaa ohjeistaisin sullekin, eli fiilisten, ei mittareiden mukaan. olet varmaan jo senverran mennyt mittarin kanssa että tiedät mikltä "kevyt" ja "reipas" vauhti tuntuu. loppujenlopuksi, kuten tiedätkin, sykerajat ovat vaan suuntaa-antavia.

äläkä missään tapauksessa jätä juoksemista

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arktista nylkyttamista niille nukkumapaiville ja kun on saanut nukuttua kunnolla niita vauhteja sitten. Eli Hannan kanssa samaa mielta, fiiliksen mukaan, tiedat mika tuntuu kevyelta ja sellaisena se kannattaa pitaa.

Laitat vaikka vahan rauhallisempaa musiikkia sinne tissiliivien valiin sijoitettuun soittimeen ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin kuulun yökyöpeleihin,samoja ongelmia on mullakin.Parhaat lenkit tulee tehtyä myös iltavuoroviikkoina.Myös päivävuorojen jälkeen on jalat monesti niin väsyneet(jäykät)istumisesta ja töissä pomppimisesta,että lenkit ei okein kulje.Onhan näissä yövuoroissa hyväpuolikin:voi kirjoitella tänne,eikä kukaan hengitä niskaan,heh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menin sitten viime viikon tuntemusten mukaan eli en juostessa vilkuillut sykemittaria. Juoksin niin, että juoksu tuntui kevyeltä ja helpolta. Toisaalta helppoa kun ei tarvinntu stressata niistä sykkeistä ja vauhdeista. Omalla tavallaan henlpottavaa. Kunhan antaa vain mennä.

Tehdessäni vielä aamu-ja iltavuoroja, tosiaan parhaat lenkit oli aina ennen iltavuoroa. Aamuvuoron jälkeen jalat oli monesti kuin kaksi betonimöhkälettä.

Hannalle vielä nostan tässä erityisesti hattua, että olet jaksanut lenkille lähteä kun vauvarumba on ollut parhaillaan. Allekirjoittanut ei jaksanut lenkkeillä siihen aikaan kuin jääkaapille ja sohvalle. Mutta ehkä me muutenkin olemme erikoistuneet hiukan eri asiaan näissä juoksuhommissa. Hanna juoksee ja minä vain lärpätän palstalla juoksemisesta. Se ehkä hiukan näkyy tuloksissakin :hali_hehe:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehdessäni vielä aamu-ja iltavuoroja, tosiaan parhaat lenkit oli aina ennen iltavuoroa. Aamuvuoron jälkeen jalat oli monesti kuin kaksi betonimöhkälettä.

Minulla kulkee myös parhaiten siinä kello 11:n paikkeilla. Siis iltavuoropäivät on siinä parhaimmat. Yövuoropäivinä on systeemi aina sekaisin, joten kulkee miten sattuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yövuorot ja juokseminen...Teen itse hoitoalalla pelkkää yötyötä,seitsemän yötä ja seitsemän vapaata.Siirryin tähän maaliskuussa kyllästyttyäni kiireiseen kolmivuorotyöhön ja pitkiin työmatkoihin.Tarkoituksena on jatkaa yötyötä ja olla kotona kun ensi viikolla eskarinsa aloittavat tyttäret palaavat päivän "työstään."Minulle näin on hyvä harjoittelunkin kannalta,harjoittelen ilman mittareita ja yritän antaa armoa itselle silloin kun väsyttää.Unet jää valvontajaksolla keskimäärin 4tuntiin päivässä.Hesan maralle on tähtäin ja ainakin heinäkuussa paransin puolikkaan ennätystäni liki 9 ja puoli minuuttia,valvontajakson jälkeen.Eli minulla yötyö ja juoksu yhdistyy hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo kyllä se vaan niin on että joilleen toi yötyö sopii toisia paremmin. Itse oon nyt kesällä tehny pelkkiä yövuoroja n. 3 yötä viikossa. Kerran kävin aamulla työvuoron jälkeen lenkillä ja kyllä oli hirveetä... sykkeet ihan älyttömän korkeella. On vaan sovitettava toi treenaaminen niin että työvuoron jälkeen otetaan unet ja sitte vasta juoksennellaan. Toisin toi mun työ on myös jonkin verran fyysistä että kyllä sekin varmaan pikkasen vaikuttaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy