Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Lea82

Uudet kengät?

Recommended Posts

Taas yksi onneton etsii uutta paria. Tähän asti olen kuluttanut noita Asicsen GT21.. sarjaa. Viimeisin ostos viime kesänä on kuitenkin ollut pettymys ja olen päättänyt ostaa alkavalle kaudelle uudet kengät. Kävin paikallisessa intersportissa kokeilemassa tämän vuoden malleja. Naisten Kayanot siinä nyt eniten ehkä kiinnostivat. Ovat kuitenkin aika kapeat. Myyjä toi kuitekin näytille myös miesten malleja Kayanoista ja GT2000 kengästä. Tuo GT2000 miesten mallina tuntui ehkä hivenen paremmalta. Ovatkos foorumin naiset kokeilleet miesten kenkiä? Kuinka toimii? Jalkani ovat valitettavasti leveät ja lättänät joten ehkä tuota miesten mallia kannattaisi harkita?

Suosittelen ostamaan kengät, jotka tuntuvat jalassa hyviltä. Jalan leveys ei riipu sukupuolesta, joten leveäjalkaisille naisille ja kapeajalkaisille miehille voi hyvinkin sopia vastakkaiselle sukupuolelle "tarkoitetut" kengät. Joillakin valmistajilla, esim. New Balance, lestileveydet onkin koodattu fiksusti sukupuolineutraalisti.

Suosittelen lisäksi pysymään kaukana Kayanoista, jos ei ole ihan varma, että tarvitsee voimakasta pronaatiotukea. InterSport niitä innokkaasti tuputtaa, saavat ilmeisesti paremman katteen niistä.

Olen itsekin huomannut että monesti tuo pronaatiotuki on ikäänkuin joku lisähyve kengissä kauppiaiden mielestä. Jos sitä ei oikeasti tarvitse ei sellasia kenkiä pidä ostaa ja tarve selviää helpoiten vaikka fysioterapeutilla tai hyvin varustetussa urheiluliikkeessä olevalla laitteella jolla askellus voidaan tarkastaa.

Mä en osaa sanoa mitään miesten kengistä, mutta minäkin olen käytännössä aina (alkaen 2002) tykännyt Asicsin 21xx sarjan kengistä, ne on istunut todella hyvin mun jalkaan ja ovat rullanneet todella hyvin. Paitsi viime vuonna. Ostin ne ja niillä on juostu varmaan 100 kilsaa, kun en tykkää niin olkoot. Viime vuoden kayanoista mun jalat (pronanoivatt, leveät ja lähes lättäjalat) taas tykkäs tosi paljon jakengär rullas lähes yhtä hyvin kuin aiempien vuosien 21xx kengät.Viime viikolla kävin ostamassa uudet lenkkarit ja pähkäilin Kayanoiden ja Gt2000 välillä. Kayanot istu tosi hyvin, mutta 2000 ehkä vielä vähän paremmin ja ne on kevyemmät. Niillä on nyt juosta n. 60 kilsaa ja tykänny todella paljon niistä :) Viime vuotiseen Kayanoihin on kuulema tehty (myyjän mukaan) vain käytännössä väripäivitys, joten täytyy nekin käydä ostamassa toisiksi kengissä. GT 2000:set punnitaan kunnolla parin viikon päästä Rotteramissa :D