Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
Piuku

Asics Gel Kayano 19 vs. Nike Lunarglide 4

Recommended Posts

Heippa hei,

pikkuhiljaa alkaa tiet täällä Espoon tietämillä sulaa siihen mallliin että nastakengät voisi heivata kaapin perälle ja tilalle hankkia uudet kesäkauden popot.

Netissä surffailun perusteella harkinnassa olisi joko Asics Gel Kayano 19 tai Nike Lunarglide 4, löytyykö näistä kokemuksia puolesta tahi vastaan? Toki sovitan omaankin jalkaan ennen hankintaa :)

Taustaa: nainen 27 v., kilsoja taittuu n. 30/vko enimmäkseen kovilla alustoilla, pronaatiotukea tarvitaan. Viime kesä meni Lunarglide 3:lla ja ihan mukavalta tuntuivat, mutta pistetään nyt merkki ansaitsemaan paikkansa uudelleen tämänkin kauden osalta.

Kauden ensimmäinen koitos tulee olemaan HCR 4.5., eli siihen mennessä pitäisi sisäänajon olla valmis.

*piuku*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan noissa aika iso periaatteellinen ero. Lunarglide on esitetietojen (itse en ole juossut) mukaan vain kevyesti pronaatiotuettu. Kayano sen sijaan on hyvin vahvasti tuettu ja myös jonkun verran painavampi tossu. Niken ja Asicsin lestit ovat aika erilaisia. Minulle Niket eivät sovi ollenkaan.

Kokeilla kannattaa eri malleja. Toisaalta, jos Lunarglide on sopinut, se on melko varma valinta eikä tule hukkaostosta. Asicsilla on muita kevyemmän pronaatiotuen malleja. Niitäkin voi harkita. Ja tietysti muillakin merkeillä löytyy valikoimaa.

Ainahan silti jossain aivojen perukoissa kytee ajatus mahdollisesti vielä paremmista tossuista, vaikkei entisissäkään ole varsinaisesti mitään vikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa jaa, täytyypi testailla sitten kriittisesti.

Lunarglideissa ongelmaksi muodostui varpaankynsien heikko asema; vaikka tossut ei sitten varmana olleet liian pienet, oli varpaankynnet hellinä pitkien lenkkien jälkeen ja kesän päätteksi kokonaisuudessaan jo melko heikossa hapessa. Talvijuoksussa nastakenkien (Icebug) samaa ongelmaa ilmennyt hiukan joskaan ei läheskään yhtä voimakkaasti. Tosin enpä ole talvella yhtä pitkiä siivuja juossutkaan.

Että olisikohan vikaa sitten omassa askelluksessa vai mistä apua tähän, erityisesti kakkos- ja kolmosvarvas joutuivat koville. Vaikka lenkin aikana mitää vaivaa ei tuntunutkaan, niin seuraavana päivän kyllä tiesi ja näki juosseensa...

Juoksija ei tervettä päivää näe...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten ne kynnet reagoi, ja mihin? Mulla ei nyt toiminutkaan Kayanot, vaikka pronaatiotuetuilla (ylipronatoiville koiville) kengillä juoksin tähänkin asti. Kayanot on mulla mallia 18 ja tuntuvat jalkaan taivaallisilta -mutta ilmeisesti eivät vaan sovi mun jalan liikeradalle juoksussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitkän lenkin jälkeen varpaiden päät tuntuu helliltä, ja seuraavana päivänä ovat tosissaan arat ja kipeät. Viime kesänä kun vaiva oli ilkeimmillään (eli juoksut pisimmillään), kynnet alkoi myös paksuuntua ja mustua ihan kunnolla, hetken pelkäsin että lähtevät kokonaan irti. Sukkina oli ihan "aidot" juoksusukat eikä mitään paksua tennisfroteeta. Jonkin verran apua on löytynyt kynsien pitämisestä superlyhyenä, ja olen viilaillutkin niitä kärjestä ohuemmiksi niin että kaartuisivat tasaisena linjana varpaan pintaa pitkin.

Lenkin aikana ei tosiaan mitään vaivaa em. alueilla.

Jossain toisessa ketjussa muistan nähneeni maininnan, että joillain olisi juostessaan tapana (vai olisiko joku rakenteellinen ominaisuus) käpristää varpaita liikaa ylöspäin jalan ponnistusvaiheessa, jolloin kynnet osuu aina kengän yläreunaan. Tällaista en kyllä ainakaan tietoisesti tunnusta tekeväni, mutta tiedä häntä.

On tää juoksu hieno laji, enpä olisi pari vuotta sitten uskonut että nettifoorumeilla huolestuneena pähkäilen varpaankynsieni entisiä ja nykyisiä mielentiloja... :wink-new:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös liian tilava tai huonosti istuva kenkä voi joskus aiheuttaa sitä, että jalka pääsee valumaan kengässä kohti kärkeä ja kynnet (varsinkin jos vähänkään on pitkät) alkaa painamaan sinne keulaan.

Joskus myös liian pienet/tiukat juoksusukat, jotka usein on aika napakkaa materiaalia eikä anna periksi keulasta, ovat allekirjoittaneella aiheuttaneet varpaan kärkien ja kynsien kipeytymistä.

Eli syitä voi olla monia. Kenkiä kannatta lähteä ennakkoluulottomasti testailemaan kauppaan ja varata siihen hyvin aikaa.

Ja toisaalta juuri jalkojen kynsistä juoksija toisen juoksijan saunassa tunnistaa... :wink-new:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt on uudet kengät hankittu ja sisäänajoakin jo parin kympin verran takana. Päädyin nyt sitten lopulta kuitenkin Kayanoihin, tuntuivat niin huomattavasti napakammilta ja sutjakammin jalkaan istuvilta kuin Lunarglide.

Vaikka tykkäsinkin LG:stä viime kevänä, niin täytyy sanoa että aika veltolta villasukalta se tuntui jalassa kun nuo Asicsit ovat niin tukevat.

Eroa kengissä oli siis todella huomattavasti ja Asicseissa tosiaan todella reilusti pronaatiotukea.

Mutta Asicsin Kayano 19:lla menty nyt siis kevään ensimmäiset kuivan kelin lenkit, ja hyviltä tuntuvat minun jalkaani! Tosikoetukselle päästään sitten kuukauden päästä HCR:llä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut molemmat noista.

Kayanot ovat ainoat kengät, jotka olen heittänyt melko pian oston suoraan roskikseen. Eivät sopineet jalkaani ollenkaan. Olivat hirveän möhköt, mutta se päälimateriaali oli löysää, joten pronaatiotuki ei jotenkin toiminut. Se tossu ei toiminut mulla ollenkaan. Se oli lähes 15 vuotta sitten, kun minulle ne Puhoksessa puoliväkisin myytiin, kun olin menossa ostamaan Adduja ja ne oli pakko heittää roskiin. Olen samaa mieltä kuin riniemi, että kengissä on iso ero. Lunarglidet (mulla siis 3+ malliset) ovat kevyemmät ja niissä ei tavallaan ole pronaatiotukea, vaan joku Niken systeemi, joka ohjaa jalkaa askelluksen mukaan. Ilmeisesti siitä johtuen niiden sisäänajo oli yhtä tuskaa. Siinä missä esim. samanpainoiset Brooks Adrenaline GTS 12 kengät tuntuivat ekasta lenkistä lähtien osuvan kuin nenä päähän nyt viime syksynä (ja ottaisin sellaiset jatkossakin mielummin kuin Lunarglidet) niin nämä Niket tuntuivat hiihtomonoilta. Pehmeät, joissa ei ole mitään juoksutuntumaa, kurveissa ihan mahdottomat. Ne vaativat 300km sisäänajon, jonka jälkeen ne alkoivat tuntua kengiltä. Mulla on muuten samaa kokemusta kuin Piukulla siitä, että kynsien kanssa tulee ongelmia. Tilaa on hyvin, mutta se päällinen tuntuu laahaavan jalan päällä. Olen saanut muutaman rakon. Yksi tuli varpaan päähän ja se tuli niin isoksi, että aiheutti painetta niin paljon kynnen alle, että olen pohtinut nyt joku 1,5kk, että lähteekö se kynsi. Ei taida lähteä, mutta musta on yhä ja varpaan pää nahan osalta aika heikossa hapessa. Samoin yhden toisen varpaan päälle tuli rakko ihan jollain normilenkillä. Se ei tullut päätyyn, vaan keskelle varvasta. Sinänsähän ne kengät eivät kauhean painavat ole (joku 320g muistaakseni), joten kyllä niilläkin vauhdikkaampaa pitää voida juosta, mutta juoksutuntuma on niin vetelä, ettei se mukavaa ole. Joskus satunnaisesti olen joutunut vk:ta niillä menemään, kun on ollut vähän "väärät" kengät mukana, mutta kyllä ne vähän väärät kengät Pk:ta kovempaan vauhtiin ovat.

Mä en tajua mikä Kayanoissa maksaa. Ne olivat silloin jo Inter Sportin kalliimmat kengät, kun ne minulle myytiin, enkä ikimaailmassa niin huonoista kengistä niin paljon maksaisi. Sen jälkeen olen muuten ollut vannoutunut Asicsin vastustaja ja toivon, ettei sitä merkkiä muille juoksijoille likaisin otteisin väkisin myytäisi. Ammun vaikka itseäni jalkaan mielummin kuin laitan jalkoihini Asicsin lenkkarit. Lunarglidet sen sijaan pystyy ihan hyvin juoksemaan loppuun (nyt 550km) peruslenkkareina, mutta en minä jatkossa niitäkään mielelläni osta. Maailmassahan on kuitenkin hirveän paljon parempia lenkkarimallia. Tosin mulle toi oli vähän kokeilu. Mulla oli edellisen kerran ollut Niket viime vuosituhannen puolella ja ne olivat silloinkin aika vetelät ja ostin nyt kokeeksi huvin vuoksi, kun halvalla sain. Sitä on hauska kokeilla erilaisia juttuja, mutta hyvä tossu se ei kyllä ole, ehkä Nikellä joku muu on parempi. Kerran meinasin ostaa Lunarracerit Rotterdamin exposta, kun niitä sai 70 eurolla, mutta onneksi en ostanut, koska kisassa näin niiden taipuvan toisten juoksijoiden alla ihan mahdottomasti linttaan, joten pronaatiosta kärsivälle juoksijalle ne olisivat varmaan vihonviimeinen kenkämalli. Ei mitään ryhtiä ja sellainen epämääräinen "murtuminen" alle. Lisäksi ne nappulat tuntuvat kuin pyyhekumeilta. Mutta ehkä joku muu Niken malli on sitten parempi. En ole asiantuntija sen merkin osalta.

edit. Lunargliden nauhat ovat hyvät. Napakat, eivätkä liian pitkät. Ne saa kyllä niin hyvin kiristettyä, etten pätkääkään usko, että se jalka mihinkään liikkuu. Se päällinen on vain jotenkin sellaista, että se tekee jalkojen olosta tukalan. Olen pelännyt, että ajan kuluessa jalkani murtautuu sen päällisen läpi, jos se oikein se pinta siinä pidemmän päälle laahaa.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli juostua Asicseilla monta vuotta joskus jopa 4000 km vuodessa ja usein jalat olivat tosi huonossa kunnossa. Muutaman vuoden olivat käytössä myös asiantuntijan(?) tekemät tukipohjalliset. Sitten vaan tuli tilanne, että jalat olivat niin huonossa kunnossa, että ajattelin siirtyä kokonaan pyöräilyn pariin. Luettuani tuon kuuluisan juoksukirjan, päätin kokeilla askelluksen vaihtoa ja siirryin pienidroppisiin kenkiin. Oli kuin unesta olisin herännyt. Ei ikinä Asicsin kaltaisia möhkäleitä jalkaan muuta kuin pihatöissä ja niissäkin vain silloin tällöin. Nyt juoksen 200 - 300 km kuukaudessa ja vanhat vaivat ovat lähes hävinneet. Toki pieniä vaivoja vanhoissa jaloissa aina ilmenee. Joku päivä sitten kokeilin jalkaan noita telakalle jääneitä Asicseja ja ihmettelin kilometrimääriä, joita niillä juoksin. Ihme, etteivät jalat hajonneet ihan lopullisesti. Erityisesti vetoharjoitukset olivat jaloille myrkkyä. Kaiken jälkeen ei ole hirveä luottamus ns. kenkäasiantuntijoihin ja askelklinikoihin. Jalkani tarvitsevat heidän mukaansa jäykät pronaatiotuetut kengät, kun oikeat ovat kiertolöysät mieluiten 0- dropin kengät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joku päivä sitten kokeilin jalkaan noita telakalle jääneitä Asicseja ja ihmettelin kilometrimääriä, joita niillä juoksin. Ihme, etteivät jalat hajonneet ihan lopullisesti. Erityisesti vetoharjoitukset olivat jaloille myrkkyä. Kaiken jälkeen ei ole hirveä luottamus ns. kenkäasiantuntijoihin ja askelklinikoihin. Jalkani tarvitsevat heidän mukaansa jäykät pronaatiotuetut kengät, kun oikeat ovat kiertolöysät mieluiten 0- dropin kengät.

Minäkin juoksin aluksi kiertojäykillä ja pronaatiotuetuilla kengillä. No tuli rasitusvammat tutuksi (mm. säären rasitusmurtuma). Nyt juoksen mm. Lunarglide 3:lla ja 4:lla (kevyempi ja mielestäni parempi kuin 3:nen), jotka ovat löysiä ja hyvin vaimennettuja kenkiä. Enempää tukea ja kiertojäykkyyttä tarvitsevien ei kannata noihin kajota ollenkaan. Asicsillakin löytyy monenlaista kenkää. Tykkään Ds Racereista vetoharjoitus ja lyhyempien kisojen kenkinä. Ne ovat myös löysät ja hyvin vaimennetut kengät. Suosittelen kaikille vammoista kärsiville jalkojen tarkistuttamista perusteellisesti. Jalkani eivät todellakaan ylipronatoi ja se selvisi vasta muutama tuhat kilsa juoksua harrastaneena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy