Jump to content
Juoksufoorumi.fi

tipo62 ( maraton 2.59 )


tipo62
 Share

Recommended Posts

pistetäänhän näkyville, jospa sais vähän lisää motivaatiota. eli syksyllä alle kolmen tunnin.

lyhyt treenihistoria alk. parilta edelliskaudelta:

v. 2011 juoksua 2950km ja vähän jotain muuta. 1/2 1.26.32, 10km radalla 38.19, 3000m esteet 12.17, 800m 2.26.

v. 2012 juoksua 1450km, rullaluistelua 400km, akillesvaivoja ja olkapääleikkaus. ei kisastartteja paitsi MM-Jyväskylässä puolikas läpi hölkäten.

tämä projekti käynnistyi syyskuun alusta.

syyskuu: rullailua, pyöräilyä, kuntopyöräilyä, golfia, lihaskuntoa yht. 4 - 6 krt/vk, juoksua 26km

lokakuu: kevyttä juoksua 154km, lihaskuntoa 2-3 h/vk ja viimeisellä viikolla olkapääleikkaus.

vk 45: kävelyä, kuntopyöräilyä, lihaskuntoilua yht. 14h

vk 46: kävelyä, kuntopyöräilyä, lihaskuntoilua yht. 19h

vk 47: kävelyä, kuntopyöräilyä, lihaskuntoilua yht. 19h

vk 48: kävelyä, lihaskuntoilua yht. 10h ja varovaista hölkkää matolla 29km.

vk 49: kävelyä, lihaskuntoilua yht. 6h ja hölkkää matolla 36km. kantoside pois kädestä.

vk 50: hölkkää matolla 41km, lihaskuntoilua 2h

vk 51: hölkkää matolla 7km

vk 52: hölkkää matolla 32km, lihaskuntoilua 1h

vk 1: juoksua 41km, voimaharj. 1h. hölkkä alkaa vaihtua jo juoksuksi.

vk 2: juoksua 56km, voimah. 1x,

vk 3: juoksua 46km, voimah. 1x, ekat vedot 5 x 800m 3.30 - 3-15.

vk 4: juoksua 62km, voimah. 1x

vk 5: juoksua 60km, voimah. 1x

vk 6: juoksua 61km, voimah. 1x

vk 7: juoksua 42 km, voimah. 1x

vk 8: juoksua 70km, voimah. 1x. 6km kisa 25.20.

vk 9: juoksua 67 km, voimah. 1x. maraohjelma alkoi tästä.

vk 10: juoksua 70 km, voimah. 1x

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 215
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

vk 11. ma: 1h salilla, yläkroppaa

ti: 3km vr. + 3 x 800, 600, 400, 200m + 4km vr. vedot kympin kisavauhdilla, noin. kasit 3.15 - 3.13.

ke: lepo, 10min kuntop.+ 10min venyttelyä

to: 4km vr. + 2 x 3km mv ( 4.20/km ) + 3km vr. matolla

pe: 1.30h salilla, yläkroppaa + muutama kyykkysarja

la: hiihtoa vapaalla n.8km ja päälle kevyttä hölkkää 6km ja 3x 100m ylämäkeen.

su: 26km mäkisellä tiellä. 2.21 kului aikaa. talven helpointa

juoksua viikolle 58km. sykkeitä mittaillen sitten kun lumet sulaa, nyt saa mennä vielä tuntuman mukaan.

Link to comment
Share on other sites

eilen 2km vr + 10km/4.40 + 4km/4.35 + 2km vr. matolla. pistinpä pitkästä aikaa sykevyön käyttöön. 4 - 10km keskisyke 151, 4km/4.35 ks. 159, eli pk treeni. salakavalaa kunnonnousua havaittavissa..

Täällä on aika monella sama tavoite eli 3 tunnin alitus, myös itselläni. Onnea tavoitteeseen. Sykkeitäsi jäin hieman miettimään, kun tuossa toteat, että kyseessä oli pk-treeni keskisykkeen ollessa reilusti päälle 150. Oletko mittauttanut tai päätellyt kynnyssykkeesi jonkun kaavan pohjalta? Sykkeesi on ilmeisesti luontaisesti keskivertoa selvästi korkeampi.

Itsellä menee pk-lenkin raja sykkeiden osalta siinä 135 tienoilla ja 140 sykkeen kohdalla puhuisin jo ala-vk:sta. Maroilla keskisyke on noin 160 tai hivenen päälle. Maksimi luokkaa 185. Yksi tämän hetken maratreeni on viikoittain (ulkona) juostava 12-15km max. 150 keskisykkeellä. Yleensä keskisykkeet tosin jää luokkaan 145-147. Vauhdit tällä hetkellä näissä n. 4:35-4:50/km riippuen olosuhteista ja kuormitustasosta. Aikaisemmin tuli juostua maravauhtiset lenkit tavoitevauhtia tavoitellen, ja eihän niissä sinällään mitään vikaa ole, mutta harjoittelun rytmityksen näkökulmasta ne kuormittavat turhan paljon, varsinkin jos tavoitevauhtia tavoittelee jo 4-6 kk ennen maraa.

Link to comment
Share on other sites

Miten ajattelette, onko treeni pk-treeni pk-tasoa, jos keskisyke pysyy juuri alle kynnyksen? Tällöinhän lopussa on menty varmasti jo kynnyksen yläpuolella, kerta keskisykekin on melkein siinä?

Sanoisin, että on. Ehkä tarkoituksen mukaisempaa on miettiä minkälainen pk-treeni kulloinkin on optimi juuri siihen hetkeen. Kovien treenien jälkeen ainakin itsellä vauhti ja syke ovat matalampia verrattuna hyvävoimaisena tehtyihin pk-lenkkeihin, kun väsyneenä ei huvita edes yrittää juosta alakynnyksellä. Toisaalta joskus rasituskuormaa on sen verran paljon, että hitaallakin vauhdilla lenkin keskisyke on lähellä alakynnykstä. Itse olen juossut pk-lenkit niin että keskisykkeet vaihtelevat 115-130 välillä, poikkeuksia tosin tästä skaalasta on juuri noiden kuormittuneena tehtyjen lenkkien kohdalla, mutta silloinkin keskisyke on jäänyt alle 135.

Tuntemusten mukaankin voi tietenkin juosta, mutta omalla kohdalla tuntemuksissa ja sykkeissä on joskus yllättävänkin isoja heittoja. Olen siis totaalisen koukussa sykkeen tuijotteluun :)

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

ke: kevyt saunalenkki 8km

to: ei niin kevyt 12.5km, tahmeeta

pe: 4km vr + 4km mv + 1km vr + 4km mv + 5km vr. vielä tahmeempaa kuin eilen, suorastaan onnetonta taaperrusta. ei toiminut mies eikä toiminut suuntokaan. syykkeen sain toiselta "maravauhtiselta" pätkältä.

17.45 / ks. 154. ekä pätkä 18.03. tulipahan tehtyä.

Link to comment
Share on other sites

la: palauttavaa kuntopyöräilyä 20min, 30 min venyttelyä ja keskikehonrakennusta.

su: 23km/ 5.20 + 4km/ 4.25 + 3km yht. 30 km. eilinen palauttelu kannatti, kulku oli tänään yllättävän kevyttä, vaikka olin aamustapäivin tien päällä. kun tuo parikymppiä meni niin helposti niin otin tuohon väliin pienen noston. sen jälkeen ei niin kevyttä enää ollutkaan.

viikko yht. 80km

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy