Jump to content
Juoksufoorumi.fi

10km >= 44:00, Maraton <= 3:30?

Elwood
 Share

Recommended Posts

Kova yritys on päästä 3:30 alle Yyterissä toukokuussa, mutta hieman epäilyttää pääseekö otsikon ominaisuuksilla tavoitteeseen. 10km menee 44min. pintaan, eikä juuri sen alle taida olla asiaa.

McMillan väittää 3:26:30 maratonille tuolla kympin ajalla, eli sen mukaan ei olisi mahdoton yhdistelmä.

Ikää on 48, joten "nopeus" ei tässä ainakaan ole paranemaan päin...

Löytyykö ketään elävää esimerkkiä, jolla yhdistelmä olisi toteutunut?

Muokattu
typo

Mun kympin aika (puolikkaan väliaikana tosin) oli just alle 44min ja juoksin kokonaisen kuukautta myöhemmin 3.23, eli siltä pohjalta ehkä. Tosin arvioisin, että todellisuudessa olin tuolloin 41-42min kympin kunnossa. Jos tuo 44min on ns. maksimisuoritus, niin saattaa 3.30 alitus tehdä tiukkaa. Kympin tuloksen perusteella on mun mielestä aika paha lähteä kovin tarkkoja arvioita tekemään maratonkunnosta. Toki kokeneelle juoksijalle kymppikin varmaan toimii mittarina, mutta itselleni Macmillan antaa puolikkaan tuloksellakin vielä reilusti optimistisen arvion.

Tarkennetaan sen verran, että erinäköistä jolkottelua kertyi viime vuonna n. 3200km. Harjoittelu on ollut enemmän kestävyyspainotteista, tarkoitus on hieman terävöittää toukokuuta ajatellen ja vauhdikkaampaa on ollut tammikuusta lähtien jonkun verran mukana. Kympin aika voi tuosta jonkun verran tippua, mutta tuskin minuuttia enempää, 43:50 juostu helmikuussa Areenalla.

Kyllä menee. Lähdet vaan rohkeasti tasaiseen 4.45-4.50min/km vauhtiin. Tuolla harjoittelumäärällä, varsinkin kun se on enemmän ollu kestävyyspainotteista, niin ei ongelmia. Ellei keli sitten tee tepposia esim. kauhean tuulen puolesta. Itsellä meni mara 3.25 vastaavalla viikkoharjoittelumäärällä, tosin harjoitteluaika ei ollut kuin vajaa puoli vuotta.

Tässä myös elävä esimerkki :-)

Allekirjoituksessa ennätykset, joista siis kymppi ja maraton tehty samana vuonna 2011, puolimaratonin aika on kai suhteessa kovin, sitä hilasin vähän paremmaksi vuonna 2012. Ja vauhtitreenejä olen myös minä tehnyt suhteellisen vähän, eli samaa mieltä olen kuin edellisetkin - onnistuu varmasti sinultakin!

Minulla kymppi maantiellä 43;55, puolikas 1;42, mutta maratonilla 4:06. Tosin ikääkin kohta 55, juoksutreenejä alla kaksi vuotta. Kilometrit vuodessa, eka vuosi 2500 ja toisena vuonna 3000 km meni rikki. 6x1000 m intervallivedot menee kuivalla kelillä 3;50-3;40 pintaan kaikki. Olen miettinyt ja analysoinut noita maratoneja ja tullut siihen tulokseen että olen aloittanut vaan liian kovaa ja myös pitänyt itselläni liian tiukkoja tavoitteita. Forssa meni jo hyvin, mutta 37 km kohdalla siellä ea-teltassa makoilu vei sen 4 tunnin rajan. Olin siellä noin 5 minuuttia ja kävelin sitten osan matkaa ennenkuin lähdin juoksemaan. Finlandiassa kaikki meni hyvin 37 km, kunnes iskivät nuo penikat jotka pakottivat kävelemään loppumatkasta suurimman osan. Näissä molemmissa nettoaika oli tuo 4:06, joten 3:50 kantissa oltaisiin oltu ihan hyvin ilman noita ongelmia. Olen myös aloittanut liian kovaa. Forssassa katselin liikaa kelloa ja eka puolikas meni noin 1;52 kun olisin voinut mennä paljon hitaampaa ja kiristää vasta kolmenkympin jälkeen. Finlandiassa oli ekat 30 km keskivauhti 5;20 ja sitten alkoi vauhti tippumaan. Taas olisin voinut mennä paljon rauhallisemmin ja kiristää. Tosin 35 km asti vauhti säilyi aika hyvin ja nuo penikat iskivät yllättäen 37 km jälkeen. Annetuilla ohjeilla koitan nyt mennä ekan kympin jopa lähelle 60 minuuttia ja pitää tuota vauhtia ja vasta puolimatkan jälkeen alan kiristellä vähitellen. Koitan säästää energiaa loppumatkallekin ja nyt olen myös opetellut käyttämään noita geelejä ja otan niitä säännöllisin välein. Keuruulla Heinäkuussa yritän aikaa tosissaan ja Finlandiassa sitten toisen kerran. Averian vain avaa kauden ja HCM:ssä nautiskellaan. Ideaparkissa yritetään parantaa reilusti puolikkaan aikaa tuonne 1:35 molemmin puolin.

Ite kun ravasin kympin jotain 42.xx, puolikas oli samana kesänä 1:36 (eka puolikas) ja myös eka mara samana kesänä meni 3:48. Tuosta nyt on hyvin helppo päätellä, että harjoittelu oli 90% lyhyttä vk:ttä. Eli turha vetää suoraan noiden perusteella mitään johtopäätöksiä. Sittemmin kymppiä pudotettu vaatimattomasti 39:xx aikaan kun taas maraton pudonnut tuosta ekasta n. 40min. Tuolla sinun taustalla kepität 3:30 mennen tullen jos vaan vauhdinjako ja energiansaanti on kunnossa.