Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kauan kestää influenssasta toipuminen?

Recommended Posts

Tuo on varmaan aika yksilöllistä.

Itse olin kovassa flunssassa viime keskiviikosta tämän viikon maanantaihin asti ja kun maanantai-iltana tuntui jo paremmalta, niin eikun testaamaan uudet juoksutossut.

Ja itselläni ainakin kulki juoksu flunssan jälkeen maanantaina hyvin:goodvibes:.

Oli kyllä jo ihan pakkokin päästä lenkille, noin viikon juoksutauko alkoi jo olla liikaa.

• 1 year later...

Aika vähällä taisin itse selvitä kun teidän kertomuksia lukee. Tai ainakin toivotaan toivotaan että selviää noin vähällä. Eilen lenkillä hiihto alkoi jo etäisesti tuntua hiihdolta, vaikka vauhtia olikin kadonnut talven parhaasta kunnosta vähän turhan paljon. Mennään sitten tuo Pogostan lyhennetty 51 km retkeilymeiningillä (jos alle 3h pääsee niin hyvä) ja aletaan sitten keskittymään jo PK-kauteen ja etsimään juoksutossuja ja pyörää esille...

Kaivelin tietoa influenssasta ja huomasin viestisi. Muistatko kauan kesti tuo että pääsit taas treenaamaan? Ittellä ke nousi kevytvauhtisen lenkin (14,1km@4.55) jälkeen kuume (yleensä mulla ei nouse ollenkaan kuume flunssassa) yli 38. Meni ohi buranalla samana iltana. Eilen sitten semmosta 38:n luokkaa koko päivä. Tänään aamu oli vaikea, jopa hieman pelotti moinen 39,1 kuume. Äsken oli vielä samaa luokkaa lukemat mutta vaikken ole lääkkeitä nyt ottanut, niin olo on parempi.

Onko ihan mahdotonta että tämän viikon jälkeen (ma mäkivetoja 12x150m hölkkäpalautuksin ja verkat, ke tuo 14,1 km), voisi alkaa jo funtsia jotain kevytttä palauttavanvauhtista tms. 7-8 km lenkkiä? Esim. ke, siis viikko kuumeen alkamisesta. Mulla on peruskunto aika hyvässä jamassa ollut ja luulen että pahempi tilanne olisi jos niin ei olisi. 2,5 viikkoa kuumeen alkamisesta pitäisi sitten kyllä saada yli 30 km loppunostollinen juostua Zÿrichiä ajatellen (3 viikkoa ennen) ja seuraavana juoksisin vielä yhden samanlaisen (2 viikkoa ennen). Olen juossut nuo yleensä joka toinen viikko ja juoksenkin toisen noista jo reilun viikon päästä jos toipuminen etenee hyvin.

Onko nyt peli menetetty jo? Piriformis saa nyt samalla lepoa jos ei muuta. Sikäli hyvään saumaan. Viime la juoksin 31,4 km @ 4.52 (5 km:n loppunostolla) ja ma tosiaan ne mäkivedot. Ehkä oli nyt sitten liikaa?

edit : mitään influenssaa ei ole diagnosoitu

Muokattu

... Äsken oli vielä samaa luokkaa lukemat...

Onko ihan mahdotonta...Esim. ke, siis viikko kuumeen alkamisesta.

Hmm... Onko kuumeen alkamispäivällä kauheasti merkitystä tuossa? Jos tauti on edelleen päällä, niin eikö se aloitus riipu lähinnä siitä miten kauan se kestää eli milloin kuume on ohi?

Ite juuri eilen kävin viikon tauon jälkeen eka kertaa lenkillä, 5 pv kesti flunssaa. Suosittelisin kuitenkin malttia joustaa ennakkoon suunnitelluista ohjelmista. Ei varmaan mitään ole menetetty, mutta liialla innokkuudella voi sen tehdä. Sairastaa nyt ilman buranaa sen minkä se kestää ja sitten tuntemuksen mukaan jatko.

^Ei sillä tietenkään ole väliä että joku n -päivää täyttyy ennen lenkkiä. Noin se tietty menee. Sikäli hyvä ettei pitänyt löysässä hirressä viikkoja tms. vaan kun iski niin se oli samantien kuumetta. Nyt 39 lääkkeettä ja olo tietty vähän semmone hapeton ja pöhöttynyt, mutta parempaan suuntaan on aamusta mennyt.

Luulen että sunnunstausta Zürichiin oleva 5 viikkoa riittää. Toki se kannattaa käyttää viisaasti, eikä kiirehtimällä mitään voita. Ma käyn labroissa niin selviää onko influenssaa (vai selviääkö jos se on voiton puolella?).

Kaivelin tietoa influenssasta ja huomasin viestisi. Muistatko kauan kesti tuo että pääsit taas treenaamaan? Ittellä ke nousi kevytvauhtisen lenkin (14,1km@4.55) jälkeen kuume (yleensä mulla ei nouse ollenkaan kuume flunssassa) yli 38. Meni ohi buranalla samana iltana. Eilen sitten semmosta 38:n luokkaa koko päivä. Tänään aamu oli vaikea, jopa hieman pelotti moinen 39,1 kuume. Äsken oli vielä samaa luokkaa lukemat mutta vaikken ole lääkkeitä nyt ottanut, niin olo on parempi.

Onko ihan mahdotonta että tämän viikon jälkeen (ma mäkivetoja 12x150m hölkkäpalautuksin ja verkat, ke tuo 14,1 km), voisi alkaa jo funtsia jotain kevytttä palauttavanvauhtista tms. 7-8 km lenkkiä? Esim. ke, siis viikko kuumeen alkamisesta. Mulla on peruskunto aika hyvässä jamassa ollut ja luulen että pahempi tilanne olisi jos niin ei olisi. 2,5 viikkoa kuumeen alkamisesta pitäisi sitten kyllä saada yli 30 km loppunostollinen juostua Zÿrichiä ajatellen (3 viikkoa ennen) ja seuraavana juoksisin vielä yhden samanlaisen (2 viikkoa ennen). Olen juossut nuo yleensä joka toinen viikko ja juoksenkin toisen noista jo reilun viikon päästä jos toipuminen etenee hyvin.

Onko nyt peli menetetty jo? Piriformis saa nyt samalla lepoa jos ei muuta. Sikäli hyvään saumaan. Viime la juoksin 31,4 km @ 4.52 (5 km:n loppunostolla) ja ma tosiaan ne mäkivedot. Ehkä oli nyt sitten liikaa?

edit : mitään influenssaa ei ole diagnosoitu

Tarkastin oikein harjoituspäiväkirjasta. Mulla oli 3 päivää kova kuume (pe-su), sen jälkeen 6 päivää olin tekemättä mitään liikuntaa. Sitten seuraavalla viikolla 3 treeniä yhteensä 4 h. Näissä vikassa treenissä 2 vko vikasta kuumepäivästä noin tunnin VK-pätkä hiihtoa ihan testatakseni kulkeeko yhtään. Sitten kisaviikolla vain kaksi noin tunnin mittaista kevyttä treeniä ja kisa sunnuntaina.

Ei se kunto silloinkaan ollut lähellä talven parasta, mutta ehkä sellainen 90%.

^Kiitos tästä! Ekasta kuumeettomasta päivästä ainakin se 4 päivää täytyy olla tekemättä mitään. Eikä tässä ole mihinkään hoppu. Ja reilun viikon päästä la en todellakaan juokse yli 3kymppistä. Vedän ne 3 ja 2 viikkoa ennen maraa sikäli tästä nyt toivun. Ps. veditkö mitään influenssaspesifistä lääkettä ja diagnosoitiinko influenssa labralla? Itse olen mieluummin syömättä mitään tamifluta? sikäli kuume muutenkin laskee järkevässä ajassa (ja jotai influenssaa labrassa näkyy).

^Kiitos tästä! Ekasta kuumeettomasta päivästä ainakin se 4 päivää täytyy olla tekemättä mitään. Eikä tässä ole mihinkään hoppu. Ja reilun viikon päästä la en todellakaan juokse yli 3kymppistä. Vedän ne 3 ja 2 viikkoa ennen maraa sikäli tästä nyt toivun. Ps. veditkö mitään influenssaspesifistä lääkettä ja diagnosoitiinko influenssa labralla? Itse olen mieluummin syömättä mitään tamifluta? sikäli kuume muutenkin laskee järkevässä ajassa (ja jotai influenssaa labrassa näkyy).

En syönyt mitään muuta kun kuumetta alentavaa. Mulla muistaakseni oli parhaillaan 39,7 C lämpöä ja suorituskyky sitä luokkaa että sohvalta pääsin vessaan konttaamalla ja sillä matkalla hikosin litran =) Ja tosiaan ota rauhassa ennen kuin nostat treenien tehoja/pituuksia. 4 päivää taukoa pelkällä arkiaktiivisuudella ja sitten kevyen treenin kautta kohti normiohjelmaa kuulostaa ihan järkevältä. Hyvinhän sulla on aikaa vielä eikä ne pohjat mihinkään katoa.

Mulla itellä on tosiharvoin flunssaa. Mutta sitten kun se iskee, se on yleensä se viikko päällä. Olin tosiaan Espoon ultrassa kolmisen viikko sitten, ja se ultra on sellanen immuunipuolustuksen murtaja, että iskipä ton viikon flunssan sitten päälle. Mun mielestä ei ollut kuitenkaan kuumetta. Räkätautia vaan. Ja about ton viikon, vähän päälle, olin toipilaana, ja sitten taas pikkulenkille. Mutta yleensä mulla sellanen juttu, että se alkaa tehdä sitten toista iskua, kun näyttäs olevan jo selätetty pahin vaihe. Oli tuulinen sää, ja tajusin pukeutuneeni liian huonosti, joten alkoikin sitten toi uusi hyökkäys äänenkäheytenä, ja meni siis kurkkutorven/henkitorven puolelle. Mutta taas päivä sisällä, ja uudelleen lenkille. Nytkin hiukka on vielä tota flunssanjälkioireilua, ja lisäksi ultran palautumisjutut. Että kyllähän se niin on, että riippuu varmaan henkilöstä toi milloin voi lähtee lenkille, mutta parempi pelata varman päälle, eli ei liian aikaisin, ja jos menee ei missään tapauksessa hyökkäyksen jo tainnuttua kannata mennä kun vaan aivan hiljaista vauhtia. Kun se on niin, että voi käydä niinkin, että alkaa pitkittyy ja pitkittyy.....Joku suomalaishiihtäjä oli aloittanut liian aikaisin vuodenvaihteen jälkeen, kun oli flunssa, niin tuli sitten takapakkia...Eli kannattaa ottaa jos flunssa on kestänyt tietyn ajan, niin keveesti sitten saman verran tai kaksi, niin ei tuu niin heti jälkiprobleemeja.

• 5 years later...

Jos lähdetään siitä että influenssalla tarkoitetaan influenssaa eikä flunssaa niin lääkärin mukaan täydellinen palautuminen ottaa kuukausia. No ehkä totuus voi olla onneksi toinen. 🙂

Jonkun nyrkkisäännön mukaan pitäisi olla yhtä monta lepopäivää kuin oli kuumepäiviä, mutta kuka malttaa influenssan jälkeen levätä vielä toiset kaksi viikkoa? Kyllä siinä mieli jo halajaa lenkille aika kovasti... 😁 Kuumeessakin pitäisi välillä jaloitella, että keuhkot tuulettuvat eikä pöpöt pääse iskemään sinnekin.

Jos muutaman päivän lepää, sitten aloittaa varovaisesti kävelylenkit päivittäin vauhtia ja lenkin pituutta nostaen, voinee rauhalliseen hölkkään liittyä viikon kuluttua (edellyttää että jälkitaudit eivät ole pahoja)? Mulle tuli keuhkojen pistelyä, pientä paineentunnetta kylkiin ja kovempaa puristusta rintaan muutaman juoksulenkin jälkeen. Lääkäri sanoi niitä influenssan jälkimainingeiksi eikä noin mitättömät jutut vaikuttaneet juoksemiseen. Parempi olla varovainen ja seurailla miten kroppa reagoi.

Mutta koittakaahan pysyä terveenä ja kyllä kuntoon takaisin pääsee - ei sitä kannata murehtia!

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy