Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Squieri

Apua maantiepyörän valintaan

Recommended Posts

Fillarifoorumi osoittautui aika hiljaiseksi, joten pistetäänpäs tänne kyselyä:

Kaipaan vinkkiä runkokoolle: jalka 86-87cm, pituus 180cm. Competitivecyclistin laskuri ehdottaa 56-57cm runkoa 53cm top tubella ja 11cm stemmillä. En ole mieltänyt itseäni erityisen lyhytselkäiseksi, mutta noin lyhyttä ohjaamoa ei taida helposti 56cm rungoissakaan löytyä? Olenko oudon muotoinen vai mitannut itseni väärin? Tai ymmärränkö ehkä top tuben mitan väärin?! Jotenkin erikoiselta tuntuisi tällä pituudella lähteä S-koon runkoon, joista ehdotettu top tube löytyisi.

Tällä hetkellä fillaroin vahahkolla retkipyörällä, jossa 56cm runko, n.56,5cm top tube (hor), n.8,5cm stemmi, ja 8-10cm droppi.

Ajelin KTM Strada 2000 -pyörällä, jossa 57cm runko. Pyörä tuntui vähän pitkältä, mutta toimi. Geometriatietoja en löytänyt netistä tuolle fillarille.

Moi, kyllä mun mielestä tuo S-koko on sulle liian pieni. Itse olen 176cm pitkä, ja kintut about 82-83. Olen tällä hetkellä Ridleyn omistaja, ja heidän mitoituksissaan olen S-M välimaaston kaveri, mutta mitat kallistuu enemmän m-koon puolelle. Runko tuntuu passelilta meikäläiselle. Edellinen pyörä oli Olmo, jossa oli runkokoko 56cm, ja se oli ehkä taas skidisti liian iso.

Kannattaa kuitenkin testailla noita eri runkomalleja, koska merkkien välillä on eroja. Itsehän jouduin leikkaamaan integroitua satulatolppaani, koska olen muutaman sentin alimittainen.

Laskurissa on juuri effective tob tube -mitta. Taitaa tuo 56cm runko olla kuitenkin minun koko. Effective Tob Tuben mitta tulee suurimmassa osassa rungoista noin 3 cm pidemmäksi kuin laskurin suositus, mutta stemmillä voi tätä pari senttiä paikata (laskurissa 11 cm stemmi, 9 cm varmaan olis ihan ajettava vielä). Satulan paikalla ei varmaankaan isommin kannata ohjaamon kokoa säätää, ettei polvikulmat mene metsään. Toisaalta mulla on niin vähän tajua fillaroinnista, että en varmaankaan ihan ykkössenttien eroja geometriassa edes huomaa...

Sellainen tuntuma mulla on, että nykyisen pyörän ohjaamoa voisi vähän lyhentää. Aika pieniähän nuo laskurin ja nykyisen pyörän erot ohjaamon mitassa lopulta on. Parin sentin lyhentäminen veisi jo aika lähelle laskurin suositusta.

Tuo ei ole totta. Saksassa on huonompia tuotteita, mutta on aivan loistaviakin tuotteita. Jos haluat niin voin kaivaa esiin listan, joka mulla on, jossa on yli 1000 kpl saksalaisia yrityksiä, jotka ovat maailman luokkaa/parasta mahdollista juuri sillä segmentillä. Se on helposti usein vain niin, että joku persu tulee mussuttamaan kuten Timo Soini konsanaan, jos on ostanut jonkun firman tuotteen, joka ei ole maailman luokkaa. Aivan samalla tavalla kelloissa on Sveitsissä paskoja kelloja. Kyse on siitä tuotteen hinnasta ja/tai sen yrityksen osaamisesta/core competencesta. Voin antaa yhden esimerkin. Esim. Etelä-Saksassa valmistetut Bavaria veneet ovat ihan roskaa. Rungot eivät kestä kelissä, mutta se johtuu siitä, kun ne tehdään halvalla. Halvalla ei voi saada laatua. On syynsä miksi joku saman kokoinen tuote maksaa satoja tuhansia enemmän. Sama se on fillareissa. Saksa ei ole mikään fillareiden mekka, vaan Italia. Kun joku äijä vääntää käsin Italiassa fillaria kokoon niin tulee isältä pojalle vehje, ei Saksasta. Fillareissa on sama homma kuin puvuissa, Saksasta voi tulla ok bulkkia, mutta se, joka haluaa vähän asiallisemman miesten puvun, ostaa jonkun italialaisen "taideteoksen". Jo pelkästään kankaan hypistely kertoo, ettei ole ihan samasta asiasta kysymys.

Jos Saksa olisi pyöräilymaa niin ehkä siellä olisi enemmän huippupyörävalmistajiakin, mutta valitettavasti pyöräily on yksi niistä jutuista, joihin suhtaudutaan intohimoisesti Italiassa, ei Saksassa. Hyvä esimerkki on MIFA. Fillarivalmistaja tai ainakin kokoonpanija Itä-Saksassa, joka tekee kauppaketjuille ja Lidlin tyyppisille halpahalleille fillareita. Liikevaihto yli 100 miljoonaa, joten saavat valmistaa aika monta perusfillaria, mutta ei se mitään maailmanluokan laatua silloin ole, vaan sitä mikä on riittävää asiakkaalle siihen tarkoitukseen siinä hintakategoriassa. Osaaminen on silloin muissa asioissa kuten suunnittelussa, ostoissa ja koko prosessissa, eikä siinä, että valmistettaisin joku erityisen laadukas fillari.

Ihmisen pitää tuntea se brändi ja siihen liittyvät asiat ennenkuin voi lähteä huutelemaan siitä laadusta. Eivät kaikki ole Mielejä, jotka kestävät 20 vuotta, mutta ei niiden kuulu ollakaan. Jos haluaa satsata niin takuulla löytää sellaisenkin fillarin, jolla ajaa vaikka 50 vuotta. Hehkulamputkin toimivat yli 100 vuotta, jos ne on hyvin tehty.

Vähän ohi sivaltelet. En yrittänyt sanoa, että saksalaiset eivät osaa mitään. "Saksalainen laatu on myytti" viittaa siihen että (ainakin suomalaisissa) arkipuheissa saksalaisista tuotteista puhutaan usein niin kuin niiden alkuperämaa automaattisesti tekisi niistä muita laadukkaampia. Se ei ole automaatio, kuten sen tuossa niin taidokkaasti ilmaisit.

Enkä tarkoita, että Focus on laadultaan huono merkki verrattuna muihin valmistajiin tai että edes tuo oma pyöräni heidän mallistossaan olisi erityisen huonolaatuinen. Se ei vaan kokemukseni perusteella ole ansainnut mitään erityistä laatudiplomia, koska keskiön kolina kovasti pilasi laatuvaikutelmani.