Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Squieri

Apua maantiepyörän valintaan

Recommended Posts

Olen jo useamman vuoden harrastanut juoksua ja tänä vuonna olisi tarkoitus ottaa treeniin mukaan maantiepyöräilyä oheisharjoituksena. Olen rajannut tulevan pyöräni valinnan jo kahteen vähän erilaiseen vaihtoehtoon, joiden väliltä en osaa päättää. Haluaisinkin kokeneempien ketjunpyörittäjien mielipiteitä auttamaan pyörän valinnassa. Ehdokkaat olennaisimpine eroineen ovat...

Bianchi Impulso Alu Ultegra 10sp Compact

-Alumiinirunko, hiilikuituhaarukka

-Shimano Ultegra osat, paitsi etuvaihtaja Shimano 105

-Painoa alle 9kg ilman polkimia

-Yleisvaikutelma sporttinen ja viimeistelty (ohennetun rungon ansiosta)

Focus Cayo 3.0

-Hiilikuiturunko

-Shimano 105 osat

-Painoa hivenen yli 8 kg ilman polkimia

-Yleisvaikutelma vähän vähemmän sporttinen (ei ohennuksia rungossa yms)

Olen kumpaakin vaihtoehtoa käynyt liikkeessa katselemassa ja myyjän kanssa juttelemassa. Suurin kysymys on, kannattaako ostaa edullinen hiilikuiturunko huonommilla osilla, vai alumiinirunko hieman paremmilla osilla. Myyjä tietysti kehui omaa tuotettaan tätä kysyttäessä.

Hinnoissa ei ole oleellista eroa. Kummastakin on kiikarissa viimevuotinen malli, joita saa tarjoushintaan. Focus on ovh:ltaan kalliimpi. Myyjät lupailivat molempiin pyöriin käytännössä samat kaupanpäälliset ja alennukset varusteisiin. Väritykselläkään ei ole merkitystä, molemmat ovat nätissä maalissa. Välitykset ovat molemmissa samat.

Tietysti voi vielä ehdottaa, jos tulee mieleen joku vaihtoehto näiden kilpailijaksi. Saadaan pakkaa vielä enemmän sekaisin...

Pikaisesti makustellen, näkemättä konkeleita, valitsisin tuon Focuksen. Hiilikuitu on materiaalina jämäkämpää, ja ottaa iskut hyvin vastaan maantiestä. On myös huomattavasti kevyempi. Aerodynamiikkaan vaikuttaa eniten kuskin asento ja massa, noilla putkien aerodynamiikalla ei ole juurikaan vaikutusta satunnaiselle harrastelijapyöräilijälle.

Shimanon Ultegrassa ja 105:ssä ei hirvittävää käytännön eroa ole, varsinkin jos tuo 105 on uudempaa 2011 julkaistua sarjaa. Ultegra taitaa olla himpun kevyempi sarja mutta tuon säästät jo moninkertaisesti ottamalla kevyemmän rungon.

En tuota putkien kokoa ja muotoilua tarkoittanutkaan aerodynamiikan, vaan lähinnä yleisen fiiliksen ja ulkonäön kannalta. Kaikella järjellä ajateltuna olet kyllä aivan oikeassa, Focus olisi noista vaihtoehdoista se järkevämpi. Kuitenkin Bianchissa oli jotain, mikä jäi kutkuttelemaan aivan eri tavalla kuin Focus...

Tekeekö tuo kilon painoero Focuksen jo huomattavasti kevyemmäksi?

Kilon eroa ei ajaessa juuri huomaa (ero tyhjien ja täysien juomapullojen välillä on jo isompi), mutta fillarien paremmuutta vertaillessa paino ja hiilikuidun määrä ovat selvästi osasarjaa tärkeämpi juttu :) Ja jos kevyemmällä osasarjalla varustetusta pyörästä on jotenkin saatu kilon painavampi, se kertoo siitä että jossain muualla kyllä hölmöilty. Bianchille laskisin vielä miinuksiksi täysin tuntematonta merkkiä olevat kummallisen näköiset kiekot, ohjaustangon ja hiukan omituisen geometrian.

Geometria ja tanko ovat toki aika henkilökohtaisia juttuja, jos noita pääsee koeajamaan se kertoo ehkä enemmän kuin speksien vertailu.

Kiitoksia vastauksista :)

Näiden kommenttien ja oman pohdinnan pohjalta vaaka alkaa kallistua tuonne Focuksen suuntaan. Täytyy nukkua vielä pari yötä ennen kuin tekee päätöksen. Kuitenkin on aika isohkosta investoinnista kyse.

Focuksen myyjä hehkuttikin noita DT:n kiekkoja tosi hyviksi tämän hintaluokan pyörässä. Koeajo ei oikein taida onnistua, sillä liikeet ovay pieniä, ulkona on lunta ja viime vuoden pyörän halutessaan pitäisi alkaa jo tehdä päätöksiä. Joku trainerikokeilumahdollisuus voisi tietysti kysyessä järjestyä.

Tuosta ohjaustankoasiasta tuli mieleen, että Focuksen tangossa grippi ei ulottunut enää ohjaustangon vaakasuoralle keskiosalle, joten keskiotteelta ajo ei varmaan onnistu. Ajetaanko maantiepyörää yleensä keskiotteelta muulloin kuin HC-luokan nousuissa tai pelotonin keskellä (joista kumpikaan ei ole ajankohtainen)?

Minä voin helpottaa valintaa siten, että jos minä vielä ostan maantiepyörän, niin se on ehdottomasti Bianchi ja väriltään celeste. Siinä ei mitkään fokukset pärjää. Fiilis ratkaisee.

Olin juuri tulossa kirjoittamaan samansuuntaisesti.

Olen vasta aloittelija näissä pyörilyhommissa (aloitin viime kesänä), joten mun ei kannata lähteä sen suuremmin neuvomaan. Mutta korostan myös tota fiilistä. Molemammat varmasti hyviä pyöriä ja ehdottomasti kannattaa ne testa kunnolla. Jos ei selkeetä eroa tule senkään jälkeen (esim. rungon mittasuhteiden sopivuus omille mitoille) niin ei varmaan ole paha tehdä päätöstä puhtaasti fiiliksellä. Jos laittaa toistatonnia pyörään niin pitäähän sen olla myös sellainen, joka sytyttää. Eihän se ole mukavaa lähteä sotkottamaan lenkkejä kesällä jos funtsii, että joo onhan tää ihan kiva, mutta hitto kun ei tullu ostettua sitä toista...

Focuksen myyjä hehkuttikin noita DT:n kiekkoja tosi hyviksi tämän hintaluokan pyörässä. Koeajo ei oikein taida onnistua, sillä liikeet ovay pieniä, ulkona on lunta ja viime vuoden pyörän halutessaan pitäisi alkaa jo tehdä päätöksiä. Joku trainerikokeilumahdollisuus voisi tietysti kysyessä järjestyä.

Tuosta ohjaustankoasiasta tuli mieleen, että Focuksen tangossa grippi ei ulottunut enää ohjaustangon vaakasuoralle keskiosalle, joten keskiotteelta ajo ei varmaan onnistu. Ajetaanko maantiepyörää yleensä keskiotteelta muulloin kuin HC-luokan nousuissa tai pelotonin keskellä (joista kumpikaan ei ole ajankohtainen)?

Juu, DT on ihan asiallinen merkki. Irto-osina navat ja vanteet ovat aika hintavia, ehkä Focuksella on parempi sopimus kuin jälleenmyyjillä.

Ohjaustangon keskeltä -otetta käytetään noiden tilanteiden lisäksi jos ei yllä tai uskalla laittaa käsiä kahvoille - tai jos haluaa verrytellä selkäänsä vaihtamalla asentoa. Teipittömästä osasta tankoa voi kyllä ottaa kiinni ja jos asia häiritsee uusi teippi maksaa noin kympin eikä ole vaikea laittaa. Eiköhän sen saa tingittyä mukaan ostettaessakin. Tapa jättää keskiosa teippaamatta taitaa juontua siitä että kun hiilikuituisia ohjaustankoja alkoi tulla, niitä jätettiin teippaamatta että hiilikuitu näkyisi :)

Minä voin helpottaa valintaa siten, että jos minä vielä ostan maantiepyörän, niin se on ehdottomasti Bianchi ja väriltään celeste. Siinä ei mitkään fokukset pärjää. Fiilis ratkaisee.

Omaa silmää sitten taas miellytti juuri tuo mustavalkoinen värivaihtoehto. Celeste olisi ollut kyllä ehdoton no-no...

Tapa jättää keskiosa teippaamatta taitaa juontua siitä että kun hiilikuituisia ohjaustankoja alkoi tulla, niitä jätettiin teippaamatta että hiilikuitu näkyisi :)

Mitäpä järkeä siinä hiilikuidun käytössä olisi, jos sitä ei yhtään näkyisi!

Tommoisia pikkuasioita ehtii sitten kesän mittaan kyllä korjailemaan, jos alkavat suuremmin haittaamaan. Kunhan aluksi saisi alleen ihan perushyvän paketin. Uskoisin, että kumpikin vaihtoehto pystyy sen tarjoamaan.

harrastelijapyöräilijälle varmasti melko ok konkeleita, itse en valitsisi kumpaakaan. En ole expertti pyöräasioissa (meillä herra hoitaa sen puolen ;)) mutta tuntuu että tossa hintaluokassa parempiakin olisi tarjolla, kun ei nuo osat mitään spesuja ole. Oman mieltymyksen mukaan hiilarirunko, jarrut ja hyvät vaihtajat/osasarja on kaiken a ja o ellei itse ala rakentelemaan mieluisaa. Itselläni oli vuosia sitten Trekin konkeli jossa oli 105/Tiagra osat ja meinasin saada harmaita hiuksia sen kanssa, tiedä sitten ovatko parantuneet... Eli kallistuisin itse ainakin Ultegraan. Ja täytyy sanoa, kyllähän se ulkonäkö vaikuttaa asiaan- itseäni ei ainakaan toi bianchi miellytä, enemmän toi focus olis ulkonäöllisesti mun heiniä, varsinkin jos musta/valkoinen ;)

Oletkos päässyt kumpaakaan testiajeleen?

Olen jo useamman vuoden harrastanut juoksua ja tänä vuonna olisi tarkoitus ottaa treeniin mukaan maantiepyöräilyä oheisharjoituksena. Olen rajannut tulevan pyöräni valinnan jo kahteen vähän erilaiseen vaihtoehtoon, joiden väliltä en osaa päättää. Haluaisinkin kokeneempien ketjunpyörittäjien mielipiteitä auttamaan pyörän valinnassa. Ehdokkaat olennaisimpine eroineen ovat...

Bianchi Impulso Alu Ultegra 10sp Compact

-Yleisvaikutelma sporttinen ja viimeistelty (ohennetun rungon ansiosta)

Focus Cayo 3.0

-Hiilikuiturunko

-Yleisvaikutelma vähän vähemmän sporttinen (ei ohennuksia rungossa yms)

Nyt olet tainnut tajuta aika pahasti väärin, mitä "rungon ohennus" tarkoittaa.

Se tarkoittaa sitä, että metalliset runkoputket ovat (sisäpuolelta) putken keskeltä ohuempia kuin putkien päistä, ja se on tekniikka, jota metalliputkisissa pyörissä käytetään säästämään painoa.

Hiilikuiturunkoa ei oikeastaan edes voi "ohentaa" johtuen hiilikuidun täysin erilaisesta valmistustekniikasta, eikä kyllä tarvikaan, koska hiilikuitu on muutenkin kevyempää.

Eli:

hiilikuitu > triplaohennettu alu > tuplaohennettu alu > ohentamaton alu(ei tälläisiä paljoa edes ole markkinoila?)

Juuri näin. Ja ehdottomasti Campagnolon osilla. Ei siksi että ne olisivat millään muotoa paremmat tai kevyemmät kuin vastaavat Shimanot, vaan siksi että italialaisessa maantiepyörässä pitää olla italialainen osasarja.

Kyllä maantiepyöränkin pitäisi italialainen olla. Se on se fiilis!

"Hätäpäissäni" ostin samanhintaluokan pyörän paremmilla osilla ja hiilikuiturungolla -> focus. Nyt ei auta kun laittaa Italialaista vaatetta päälle mutta sekin on arvelluttavaa ajaa saksalaisella kun on italialaista muotiväriä päällä.

Se on muuten mielenkiinstoista miten porukat on valmiita maksamaan muutamia kymmeniä/satoja grammoja kevyemmistä osista maltaita kun kuitenkin on perseessä fläsää ja keskivartalossa uimarengas. Pyöräily on ihmeellinen laji! Itelläkin ostovalinnassa se pyörän painokilo oli merkittävä.