Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vaellustouhut

Salla
 Share

Recommended Posts

Nyt on sitten viikon verran vähän erilaista toimintaa taas tiedossa, nimittäin 63 km vaellusta Kevon kanjonilla Utsjoella. Siitä tuleekin mielenkiintoista kun ei voi ihan räkä poskella vetää jos pitäis muitakin odotella. Kivaa kyllä ottaa vähän rauhallisemmin ja tietty 20 kg selässä myös rauhottaa vauhtia.

Iltaisin voikin sitten juoksennella hyttysiä karkuun tai vaikka lämpimikseen kun kuulemma siellä on aika kylmä tällä hetkellä!

Lieneeko sitten kuitenkin se vaikein osuus siinä että on yli viikon ilman kännykkää ja konetta ja muita vempaimia!? ...ihanaa!!!

Tunturissa rinkan kanssa kulkeminen, se on kyllä huippuhommaa ja loistavaa kuntoilua. Tuo viileä sääkin on siinä kuin siunaus - ei ihokaan koko ajan höyryä ja houkuttele niitä hyönteisiä. Mukavaa reissua sinne, itse en ole tänä enkä viime kesänä malttanut lähteä, mutta ehkä jo ensi vuonna..?

Nyt on sitten viikon verran vähän erilaista toimintaa taas tiedossa, nimittäin 63 km vaellusta Kevon kanjonilla Utsjoella.

Mukava pätkä jonka kuljin vuonna -91. Päällimmäisenä jäi mieleen tietysti itse kanjoni sekä upea putous (hyvä yöpymispaikka teltalle). Reitti saattaisi soveltua myös juoksemiseen, mutta en vain muista miten kivikkoista polku oli. Hyvää matkaa !

Musta vaellusreissujen parhainta antia on hulppeiden maisemien lisäksi se, että ei tarvii pitää kännykkää auki. Musta on jotenkin rasittavaa kuunnella autiotuvissa, kun kännykät soi - kärjistäen - kaanonissa Säkkijärven polkkaa. Eikö perhana missään saa olla rauhassa niiltä... Ei noissa reissuissa koskaan tule ikävä töllöä tai muita vimpaimia. Korkeintaan aamun sanomalehteä tulee kaivattua.

Mulla on vielä syksyllä viikko lomaa ja silloin on ehkä osoitteena Kevo. Kesällä käytiin Hetta-Pallaksella, siellä oli myös tosi kaunista. Lähtisin takaisin milloin vain.

Kerrohan Salla kuulumisia reissun jälkeen.

Omat reissut on tehty ennen kännyköiden aikaa, joten niitä ei osattu kaivatakaan. Eikä ollut suunnistuksen avuksi muuta kuin kartta ja kompassi ja paljon rohkeata mieltä.

Kevolla on toinen toistaan upeampia maisemia, ja jollen ihan väärin muista niin aika hyvät polutkin. Olen käynyt siellä ruska-aikana, mikä varsinkin aurinkoisina päivinä tekee maisemasta vieläkin hemaisevamman. Hyttysiä saattaa tosin tähän aikaan vielä olla jonkin verran.

Kiinnostaisi tosiaan lukea kokemuksiasi Salla, eli reissun jälkeen vaan näppäimet sauhuamaan. Onko ensimmäinen vaelluksesi?

Kyllä sitä reittiä on jotkut kuulemma juostenkin läpi vetäneet, ehkä sitten joskus… Tällä kertaa mennään vähän isommalla porukalla ja mukaan tulee nuorempiakin, joten vauhti sitten niitten mukaiseksi.

Oon itse mennyt kerran tuon Kevon reitin tosi pienenä läpi ja siitä en paljoa muista, joten innolla odottelen huomista lähtöä. Tai no, en oikeestaan 20 tunnin bussimatkaa, mutta sitä sen jälkeistä lähtöä :)

Raportoin kun palailen, ellei hyttyset syö sormia! Toivottavasti sit on edes monta filmiä kuvia…

:character0053: (<-kalastus on kyllä kielletty...)

Hienolle reissulle olet lähtenyt Salla, raportoi ihmeessä! Kateeksi käy.

Oon tässä muutaman kerran ajatellut, että jos kerran lähtisin kesällä pohjoiseen vaellukselle, niin satavarmasti paukahtaisin kertalaakista Lapinhulluksi. Just tuollainen kanjonimaisema kruunaisi retken. Ei pelkkä fyysinen ponnistelu, vaan luonnossa liikkuminen ja rauhoittuminen on se juttu.

Teknologian talutusnuorassa roikkuja kai olen, mutta minäkin lupaan kyllä jättää kännykän kotiin niillä tulevaisuuden Lapin-reissuilla.

• 2 weeks later...

Terveisiä Kevolta!! Loistava ja kokemusrikas reissu takana. Yli 60 km kivikkoista polkua, henkeä salpaavia maisemia, yllättävän vähän hyttysiä ja muita imijöitä, tuhansia rappusia ylös ja alas, ja monta filmia kuvia!!

Reissu onnistui tosi kivasti, vain muutama nilkkavammainen tuli "maaliin". Nyt pitää pari päivää palautella, sen verran rankkaa oli rinkan kanssa käveleminen. Kännykkä oli mukana (kylläkin kiinni), mutta eipä siellä ollut kenttää kun yhdessä paikassa, jolloin laitoin kuulumiset etelään että kunnossa ollaan.

Suosittelen reittiä kyllä kaikille, eikä tarvii olla paljon kokemustakaan aikaisemmasta, koska reitti on merkitty, hyvä kunto riittää melko pitkälle. Kivointa oli kuulla että nuorimmat tytöt lupas heti mennä lenkille kun päästään kotiin että ei vaan viikon aikana saavutettu huippukunto pääse hiipumaan :)

Salla, saanko udella mitä reittiä kuljitte ja minkälaisia päivämatkoja? Täällä ollaan lähdössä Kevolle syyskuun toisella viikolla ja reittiä vasta suunnitellaan. Ollaan kyllä vaellettu ennenkin jonkin verran, mutta enemmän käsivarren maastoissa ja Norjan puolella. Kevo on täysin vierasta seutua.

Kiva kuulla että menijöitä Kevolle piisaa, maastoltaan ja maisemiltaan pärjää kyllä ihan hyvin norjalle ja käsivarren poluille.

Meillä oli mukana nuorempiakin tytsyjä (12 vee) eli meillä päivävauhti oli vähän yli 10 km päivässä. Siinä sai ihan mukavasti päivän kulumaan, taukoja kun pidettiin n 20 minuutin välein. Maasto on osittain aika raskasta, usein tuli kiivettyä ylämäkeä nelinkontin.

Me mentiin suorin ns perusreitti eli se 63 km päästä päähän ja aloittamisjärjestys ehdottomasti kannattaa tehdä niin että etelästä pohjoiseen eli sulaojalta kenesjärvelle, jos siis päätyy tähän suoraan läpivaeltamiseen. Näin päin mentäessa maisemat on kauniimpia ja maasto mielekkäämpää muutenkin. (tiedät sitten kun näet). Jos haluaa tehdä pitemmän reissun voisi koukata Guivin kautta ylim. lenkin mutta sitten jää henkeäsalpaava kanjonimaisema näkemättä....ja sitä ei kande jättää näkemättä :)

Mulla on aika uus kartta alueelta jota saa lainata jos on tarvetta.

• 2 weeks later...