Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Uusi Lahti-juoksu -13

Recommended Posts

Mitenkäs tuo kyseinen tapahtuma, löytyykö foorumilta aikaisempina vuosina osaa ottaneita? Lähinnä kiinnostaa onko reitti kuinka nopea/hidas? Ajankohta toukokuun lopulla ja tapahtumapaikka osuu omaan kalenteriin sen verran mainiosti, että osaa tulee melko varmasti otettua, mutta onko reitti sellainen että siellä kannattaa lähteä ennätystä parantamaan, ainakaan kovin rankasti? Muiden järjestelyjen (neljä kympin lenkkiä, kolme huoltoa per kiekka, virallisesti mitattu reitti, siruajanotto) puolesta siihen olisi edellytykset, mutta jos reitti muistuttaa esim. Varalaa niin taitaa nykykunnolla olla parempi lähteä vain nautiskelemaan.

• Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mitenkäs tuo kyseinen tapahtuma, löytyykö foorumilta aikaisempina vuosina osaa ottaneita? Lähinnä kiinnostaa onko reitti kuinka nopea/hidas? Ajankohta toukokuun lopulla ja tapahtumapaikka osuu omaan kalenteriin sen verran mainiosti, että osaa tulee melko varmasti otettua, mutta onko reitti sellainen että siellä kannattaa lähteä ennätystä parantamaan, ainakaan kovin rankasti? Muiden järjestelyjen (neljä kympin lenkkiä, kolme huoltoa per kiekka, virallisesti mitattu reitti, siruajanotto) puolesta siihen olisi edellytykset, mutta jos reitti muistuttaa esim. Varalaa niin taitaa nykykunnolla olla parempi lähteä vain nautiskelemaan.
Mä juoksin puolikkaan enkkani Lahdessa 2012.. Reitillä ei ollut ainakaan paljoa tiukkoja mutkia ja aika tasainen reitti.. Täysmaralla on varmaan aika yksinäistä juosta viimeiset pari kierrosta, mutta jos se ei haittaa, niin suosittelen..

Minulla on keväältä 2012 noteeraukset kolmen viikon välein puolimaratonilta Lappeenrannasta ja Lahdesta, muutaman sekunnin tarkkuudella sama aika näistä. Silti minusta Lahti ei tuntunut ihan kauhean nopealle, isoja mäkiä ei ole, mutta pari pienempää kyllä. Itse olen tottunut pitkälti juoksemaan hyvin tasaisilla baanoilla niin harjoitellessa kuin harvoissa kisoissakin, että ne pienetkin mäet tuntuvat jaloissa (ja ajoissa?). Ehkä enemmän kuin ne jotkin mutkat minua hidastivat pätkät jotka juostiin soralla, ei siellä sitä alustaa ollut ehkä kuin kilometri, pari per kierros, mutta tuntui että hidasti kyllä vauhtia. Mutta huoltojen ja muiden järjestelyjen puolesta varsin ok tapahtuma. Ja ennätysten näkökulmasta, jos on hyvässä kunnossa niin ei se nyt tässä tapauksessa reitistä ole juuri kiinni, ei se mikään kovin raskas kyllä ole.

Mahdollisesti tänne olen menossa myös, puolikkaalle tai kokomatkalle. Pari kokemusta on tältä reitiltä ja eiköhän tämä mene keskinopeaan (tai hitaaseen, ihan miten vaan) kategoriaan, tosiaan mitään massiivisia mäkiä ei ole, mutta muutama terävä nyppylä sekä pitkähkö tasainen loiva nousu Veskun rannasta stadionille sekä joitain tiukahkoja mutkia ja soraakin pätkä. Juoksemistani maratoneista helpoimpia on ainakin Vantaa, Finlandia, Ã…land, Joutseno, Lahden kanssa samaan luokkaan sopisi vaikka Porvoo, Tukholma, Riika... ?

Olen tulossa tuttuihin lenkkimaisemiini juoksemaan joko puolikasta tai kokonaista. Vinkkinä kerrottakoon, että Lahden Ahkeran 30 euron jäsenmaksu sisältää ilmaisen osallistumisen tuonne. Ei reitti mikään maailman nopein ole, mutta kyllä siellä ennätyksen voi juosta. Hankalin paikka lienee tosiaan tuo pitkä loiva nousu Stadionille. Itse en osaa ikinä hahmottaa sen korkeuseroa, kunnes huomaan sykkeen nousseen liikaa.

Kokemusta ei ole itse kisasta, mutta muuten hyvin tutut maisemat.

Sanoisin, että reitti asettuu nopeutensa puolesta sinne keskivaiheille. Mäet eivät ole tosiaan rasitteena, mutta on käännöksiä ja osaksi juostaan hiekkatietä, jotka varmasti hidastavat menoa. Tuuli voi tietysti jonain vuodenaikoina olla hidasteena rantaa pitkin juostaessa, mutta tuskin toukokuussa.

Eli kyllä tolla varmasti ennätyksiä voi tehdä eikä reitti ole siinä erityisenä esteenä vaikkei toki ole nopeimmastakaan päästä. Reittinä myös mielestäni mielenkiintoinen ja kaunis. Tosi mukava tota olisi juosta, mutta olen ilmeisesti tässä kisassa vain huoltojoukoissa.

Muokattu

Olen juossut tuolla sekä puolikkaan että kokonaisen. Kuten täällä on jo sanottu, reitillä ei ole mitään isoja mäkiä, mutta pari pitkää loivaa nousua. Loppunousu stadionille voi olla vähän raastava, jos yrittää kaikki sekunnit saada irti. Lisäksi reitti kulkee parissa kohdassa soratiellä. Hyvänä puolena puolestaan mainittakoon maalissa tarjottu ruoka sekä muutenkin ihan toimivat, joskin vähän kotikutoiset järjestelyt.

Maratonille ei ainakaan viime vuonna juuri startannut porukkaa. Juoksin sen treeninä 3.30 tienoille ja pari viimeistä kierrosta sai kyllä aika yksin mennä. Mieluummin (ja helpommin) mä kuitenkin Lahdesta lähtisin puolikkan ennätystä metsästämään kuin vaikkapa HCR:ltä. Pohdin tässä itsekin, jos jälleen ensi keväänä lähtisin taas Lahteen - kolmatta kertaa putkeen - joten ei se nyt ihan epäonnistunut kisa voi olla.

Mieluummin (ja helpommin) mä kuitenkin Lahdesta lähtisin puolikkan ennätystä metsästämään kuin vaikkapa HCR:ltä.

Tämä on helppo allekirjoittaa. HCR:n verrattuna kuitenkin selkeä ja helpohko reitti. Eikä ole ihan niin pahasti ryysistäkään.

Täytyy ensi vuodeksi ottaa tämä kisa kalenteriin mahdollisena toisena maratonina, ainakin puolikkaana.

Hyvällehän nämä kommentit kuullostaa, entistä vahvemmin näyttää siltä, että Lahteen lähdetään enkkaa parantamaan. Ennätys ei tällä hetkellä ole vielä niin häävi, että sen parantamiseen tarvittaisiin täydellisiä olosuhteita tai reittiä, eli kuvausten perusteella reitti on vallan kelvollinen. Se että väkeä ei täysmatkalla ole paljon ei haittaa mitään, ennemmin päin vastoin. Yksinäisen/yksinkertaisen miehen yksinäinen/yksinkertainen laji...:hali_hehe:

Olen osallistumassa puolikkaalle. Maratonin säästän syksyyn. Uusi Lahti -juoksun reitti on suurinpiirtein sama kuin vakio lenkkireittini, kiva päästä tuttuihin maisemiin juoksemaan. Kolme viikkoa ennen tätä juoksen HCR:n ja toivottavasti sen nostamalla kuntohuipulla tulee Lahessa juostua alle 5min/km vauhdilla uusi puolikkaan ennätys.

• 2 months later...

Kotimaisemissa olisi taas tarkoitus kokomatka juosta. Viime vuonna juoksin Rotterdamin maran hutikuun puolivälissä ja sitten Lahdessa toukokuun lopussa Uusi Lahti maran. Aika parantui Lahdessa Rotterdamista about 6 minsaa, että ei toi mikään hidas reitti todellakaan ole. Järjestelyt on ihan ok ja kaikki toimii niinkuin pitääkin, kokomatkalla tosin aika vähän osallistujia joten loppupuolikas on aika yksinäistä menoa, lisäksi tuuli voi olla riskinä kun mennään puolet kierroksesta järven rantaa pitkin. Puolikkaan ennätyksen hakuun myös aika loistava reitti ja tapahtuma ja satamassa on hyvä kannustus. Lisäksi bonuksena lähtö ja maali on hiihtostadionilla, sellaista ei ihan joka kylästä löydykkään. :playful:

Kuittaanpa minäkin itseni tänne kun olen kerran ilmoittaunut. Juoksen tosin vain puolikkaan, kuten viimekin vuonna. Kunto ei kestä täyttä vielä tässä vaiheessa kautta.

Viime vuonna juoksu onnistui mukavasti ja kuntooni sekä treenaukseeni nähden sain hyvän ajan 1:44. Nyt olen ylioptimistisesti ilmoittautunut tuonne 1:35-ketjuun, joten haastetta riittää. Treenit ovat menneet paremmin kuin viime vuonna, mutta 10 minuuttia on puolikkaalla melko paljon. Saapa nähdä.

Reittinä tämä Lahti on minusta ihan hyvä. Veskun ranta on kaunista ja tasaista maastoa. Stadionille nousu on pituutensa vuoksi melko raskas ja täytyy ottaa maltilla, varsinkin jos niitä kierroksia on täydet neljä.

Vähän harmittaa, kun Lahdessa ei ole saatu vieläkään kasaan kuin kympin lenkki, vaikka juostavaa olisi yllin kyllin pidempäänkin. Ehkä sitä risteys-/juomatalkooväkeä ei vaan kevään Finlandia-hiihdon jälkeen saada kerättyä riittävästi pidemmälle kierrokselle.

Ehdottomana bonuksena ainakin viime keväänä ollut erinomainen kasviskeitto maalissa. Toivottavasti jotain vastaavaa löytyisi nytkin.

Vähän harmittaa, kun Lahdessa ei ole saatu vieläkään kasaan kuin kympin lenkki, vaikka juostavaa olisi yllin kyllin pidempäänkin. Ehkä sitä risteys-/juomatalkooväkeä ei vaan kevään Finlandia-hiihdon jälkeen saada kerättyä riittävästi pidemmälle kierrokselle.

Pikkupoikana 80-luvulla fillaroin Lahdessa maratoonareitten perässä. Silloin juostiin kahtena lenkkinä, jos en nyt ihan väärin muista. Käytiin kiertämässä Joutjärvi ja sieltä sitten kohti stadionia. Taisi olla aika mäkinen reitti ja tuskin yhtä kaunis kuin nykyinen. Fillaroitiin kaverin kassa vähän toista kierrosta kärkikaksikon perässä. Voittajan nimeä en muista, mutta mieleen on elävästi jäänyt ESS:n uutisointi loppuratkaisusta. Siinä kerrottiin kuinka "langanlaiha Pertti Backman hyytyi viimeisissä tuulisissa ylämäissä" ja se toinen kaveri karkasi voittoon.

Enpä uskonut silloin itseeni siinä määrin että olisin ymmätänyt että maratonjuoksut ovat kaikille mahdollisia. 25 vuotta meni ennekuin tuli juostua itse.