Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
nughur

Ensihuollon väliinjättö

Recommended Posts

Ostin luistelusukset viime talvena, liikkeessä suksia ei ensihuollettu, enkä pohjustanut niitä itsekkään. Olen laittanut suksien pohjiin ainoastaan pikaluistoa joka kerta ennen lähtöä. Ovatko sukseni menettäneet osan tehostaan, kun niihin ei heti alkuun sulatettu nollakelin vahaa? Miten tästä eteenpäin kannattaa toimia? Kannattaako minun vielä sulattaa nollakelin vahaa pohjiin ja siklata kuumana pois niinkuin ensihuollossa tehtäisiin vai miten toimin? Entäs onko suksissa tehtaan jäljiltä joku kuviointi, vai kannattaako sukset viedä kuvioitavaksi?

-tietämätön kuntoilija

Moro

Enpä usko suksien tehon kadonneen. Jos sukset olisivat minun niin tekisin niihin pohjustuksen esim. tämän ohjeen mukaisesti:

Teen ylläkuvatun toimenpiteen aina (kun jaksan) kauden alussa suksilleni.

Suksen kuviointi parantaa suksen luisto-ominaisuuksia ja jos näet kuvioinnin tarpeelliseksi ne se kannattaa tetättää. Käytän sukseni kuvioitettavana keväisin hiihtokauden päätyttyä. Näin vältän ruuhkat, saan aloittaa seuraavan kauden huolletuilla suksilla ja kun hiontaliike laittaa suksiini huoltovahan (kesän ajaksi) valmiiksi ei minun tarvitse enää sitä tehdä.

Vaikuttaa turhalta hommalta tuo että ensin vedetään alle jokin öljy ja sitten parafiini.Tuollaisten litkujen vaikutukset vaikutukset lienevät minimaaliset tai täysin olemattomat lopputulokseen. Mutta saadaanpa taas myytyä yksi pullo lisää hiihtäjälle kun kovasti vakuutellaan niiden tarpeellisuutta tai jopa välttämättömyyttä.

Älkää uskoko myyntimiesten propagandaa.

Uudet luistelusukset ovat käytännössä käyttövalmiit saman tien. Öljyjen ja parafiinien merkitys on varsin marginaalinen kuntoilijan kannalta. Niistä jopa saattaa olla enemmän haittaa. Jos pohja on kulunut, voi jonkinlainen parafiini auttaa, mutta älä kanna asiasta huolta.

Hiihdä ahkerasti ja sitten jos pohja menettää kiiltoaan, sen voi harjata kiiltäväksi.

Joo mitään mystisiä pohjustusrituaaleja ei tarvita. Sinistä tai vähän pehmempää parkkua pari kertaa kuumavoideltuna+huolellisesti siklattuna ja harjattuna riittää hiihtojumalien lepyttämiseksi. Aloittajan kannattaisi tämä varmaan nyt ja aina silloin tällöin tehdä, ihan pohjien puhdistusmielessä, muuten pinttyy kaikenmaailman skeidaa, lika on luistontappaja numero uno.

Riippuen vähän merkistä ja suksen hintaluokasta tuppaavat olemaan nykyään myös valmiiksi kuvioituja ja pohjustettuja. Näin esim. Fischerin RCS sarjalaiset. Asiasta toiseen, olipahan tänään asiallinen työmiehen keli viidenkympin PK-lenkillä ;)

Niin, jokainen saa tehdä omille suksilleen aivan mitä tahtoo, eihän niitä tarvitse välttämättä edes voidella (väittää toiset), vetelee vaan silloin tällöin siklillä ja hyvin luistaa (en tiedä tämän Kuzminin toimintaa, mutta toiset näyttävät luottavan siihen). Olen toiminut yllä kuvaamallani tavalla ja pääsääntöisesti palikat ovat luistaneet paremmin kohtuullisen hyvin.

vmaksi: tänään oli Salpausselänkin maastot melko nihkeässä kunnossa ja luistelelemalla sai keskittyä oikein huolella ettei syke karannut PK-alueelta.

Paras keino "pohjustaa" sukset on tosiaan Kuzmin-siklaus. Sen jälkeen suksille ei paljon mitään muuta tarvitse tehdä kuin hiihtää.

Mutta mainittu menetelmä vaatii aika paljon perehtymistä, joten sunnuntaihiihtäjän ei kannattane siihen ryhtyä.

Jos on epäluottamus suksien toimintaan, voit vetää kerroksen sinistä tai violettia parafiinia pohjaan ja siklata sekä harjata.

^ Kuten Kylmää terästä kommentista voi päätellä hän luottaa Kuzmin-siklaukseen, joka voi olla hyvä tapa saada sukset toimimaan. Minun kokemuksella ko. tapaa ei voi

kommentoida, koska minulla ei ole siitä mitään kokemusta. Tosin en tiedä yhdenkään hiihtomaajoukkueen vielä luopuneen suksien voitelusta. Yleensä "ammattihiihtäjät" käyttävät parhaan luiston tuottavia menetelmiä..

Muokattu

Jos maajoukkueet voitelevat (jos nyt sitten voitelevat), niin se ei tarkoita sitä, että kuntoilijan pitäisi voidella.

Kuzmin-siklaus palvelee ennen kaikkea aktiivista kuntohiihtäjää, joka ei ehdi/pysty/viitsi voidella, ja haluaa silti mukavat liukkaat sukset.

En nykyisessä asunnossani voisi oikein kuvitellakaan voitelevani suksia, ainakaan niin usein ja monimutkaisesti kuin monet voitelevat. Rouva luultavasti laittaisi minut ulkoruokintaan.

Kuten aiemmin kirjoitin jokainen saa tehdä suksillaan mitä haluaa. Joku ei voitele laisinkaan, toinen siklaa, mä käytän pohjustuksessa öljyä ja voitelen suksia.

Maailmaan mahtuu monia tapoja......mielestäni kannattaa kuitenkin pitää silmät/korvat avoinna, pohtia/hakea erilaisia/uusia toimintatapoja, tarpeen vaatiessa muuttaa toimintaansa, eikä olla heti tuomitsemassa jotakin toimintapaa, josta itsellä ei ole kokemusta.

Muokattu

Tietääkö joku Oulun seudulla paikkaa, jossa voisi siklauttaa suksensa? Ei viitsisi itse ensimmäistä paria ruveta turaamaan tai siklejä hommaamaan, mutta yhdet pertsan purkkisukset voisin kokeiluun uhrata. Vaikka siklaus ainakin kokeilumielessä kiinnostaakin, välillä ottaa nuppiin yksittäiset "matkasaarnaajat" jotka haukkuvat kaikki muut kuin siklaajat vähä-älyisiksi tms. Tällä en tarkoita nyt täällä foorumilla varsinaisesti ketään, vaan yksittäisiä tapauksia eri foorumeilla.