Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
pihlaja

Pihlaja esittäytyy

Recommended Posts

Liityin nyt ihan vasta-alkajana foorumille, kun muutaman päivän selailun perusteella tuntui siltä, että täältä löytyy hyödyllistä kokemusta. Olen siis aloittanut lenkkeilyn vasta kolmisen viikkoa sitten, ja aloittaminen tapahtui käytännössä nollasta. Sitä ennen en vuosiin tehnyt muuta kuin pyöräilin yliopistolle. Syynä liikkumattomuuteen on ollut sekä laiskuus, kiire että pelko siitä, että paino putoaa vielä entisestään (olen hieman alipainoinen ja yritän jatkuvasti nostaa painoa). Nyt kuitenkin päätin, että hitot tekosyistä ja syömällähän sen painon saa pidettyä nykyisessä.

Nuorempana olen suunnistanut enemmän tai vähemmän aktiivisesti 10-15 vuotta, mutta ihan vain sellaisella iltarastitasolla, ja pelannut salibandyä useammana vuoden. Näistä ajoista on kuitenkin tosiaan lähes kymmenen vuotta aikaa.

Suurimpana kannustimena muutokseen on ollut se, että ensi kesänä minulla on lopultakin järkevä mahdollisuus palata suunnistuksen pariin (kesätyö kotiseudulla ja auto käytössä), minkä vuoksi juoksukunto pitää saada järkevälle tasolle. Haluaisin myös ensimmäistä kertaa moneen vuoteen pystyä vastaamaan suunnistusseuran joukkueita koordinoivalle ihmiselle, että joo, voin lähteä Venloihin (en tosin aloittamaan, sitä en tee enää ikinä, jos voin välttää :D ).

Ensimmäinen tavoite on saavutettu, eli viisi kilometriä menee kävelemättä. Vielä on kuitenkin matkaa siihen, että menee edes se kymppi vähän nopeampaa kuin kävelyvauhtia. Tällä hetkellä harjoittelen neljä kertaa viikossa, mutta pitää nyt seurata, miten esimerkiksi jalat kestää.

(Edit. Ikää siis kohta 25 vuotta ja todettakoon vielä niille, joille Venlojen viesti ei ole tuttu, että nainen olen.)

Muokattu

Älä juokse jalkoja kipeeksi kadulla ennekuin suunnistuskausi alkaa. Omien kokemusten perusteella siellä metsässä ei paikkoja saa kipeäksi niin helposti pehmeällä alustalla, kunhan vaan on nilkat kunnossa. Lihaskunto paranee tehokkaasti. Nyt vaan rauhallisesti peruskuntoa vaikka sitten kävelyvauhtia ja heti maastoon kun säät sallii, ainakin jos tuo Venlojenviesti on päällimmäisenä mielessä. Kyllä se siitä!