Jump to content
Juoksufoorumi.fi

SM täysmatka 2013 (+ olympiamatka) Nastolassa 24.8.2013


Kipkap

Recommended Posts

Minun mielestäni kisojen järjestäminen kaupungeissa toisi heti lisää vetovoimaa kisoille. Miten paljon houkuttelevammalta kuulostaisi kisata Helsingin, Tampereen tai vaikkapa Hämeenlinnan täpöä kuin Nastolan. Kisat viedään mielestäni turhaan keskelle korpea. Toki kaupungissa kisan järjestäminen vaatisi paljon enemmän valmisteluja ja resursseja. Joroisten menestys on tietysti poikkeus tähän olettamukseeni.

Maratoneja tarkastelessa kaupunkien vetovoima ainakin näkyy selvästi.

Kyllä Nastola on mun mielestä tarpeeksi lähellä suuria asutuskeskuksia; pääkaupunkiseudulta ajaa reilussa tunnissa kisapaikalle. Ja tänä vuonna esim. Kiskossa ja Luopioisissa järjestettiin usean sadan hengen tri-kisat aika syrjäkylillä. Ja ei Kalmarkaan ihan niitä isoimpia paikkoja ole.

Mutta olihan se komeeta Tampereella kisata ihan keskustassa. Toivottavasti jatkossa on joskus samanlaisia kisoja Suomessa.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 274
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Olisi tosiaan hienoa kisata enemmän isomman kaupungin ympärillä, kuten Turku, Tampere tai Helsinki/Vantaa/Espoo. Jos kisat saataisiin joskus pääkaupunkiseudulle, niin täyden matkan osalta miettisin heti jotain Luukin aluetta esim. uinti Kaitalammessa, pyöräilyreitti olisi näin ollen todella hienoilla mestoilla. Juoksu voisi tyyliin edetä Luukista kohti Helsingin keskustaa, jossa olisi maali. Sieltä sitten kuljetukset takaisin Luukkiin. Tämä nyt on tietenkin tällaista haaveilua, mutta kuitenkin. Melkein kaikki on mahdollista.

Link to comment
Share on other sites

Tosiaan tuo on ihan tyypillinen ero maratonien ja (täyden matkan) tri-kisojen välillä, että suuret juoksentelut on isoissa kaupungeissa (New York, Pariisi, Berliini, Lontoo jne.) mutta kolmiottelut pikkukylissä. Köpis taitaa olla ainoa Ironman, joka kisataan pääkaupungissa. Eikä Challengeista kai yhtäkään? Ja moni tosi suuri kisa kisataan joko keskisuuressa kaupungissa (Nizza) tai ihan pikkukylässä (Kalmar, Roth, Kona!).

Ilmeisesti nuo liikennejärjestelyt ovat juuri sen verran hankalammat. Ja jos saa itse valita, kisaako Nastolassa vai Tampereella niin, että ajetaan parinkymmenen kilsan lenkkiä, josta osa motarilla, niin kyllä se Nastola on ihan nasta(-la!).

Olisihan se Stadin kundista huikean siistiä, kun olisi iso (500+ kisaajaa) täyden matkan kisa, jossa uitaisiin vaikka Töölönlahdella, ajettaisiin Manskua maaseudulle pyöräilemään ja takaisin ja sitten juostaisiin HCM-reitin kantakaupungin pätkillä pari kiekkaa, mutta olisihan noi väylät aika hankala tyhjentää esim. 15 tunniksi...

Link to comment
Share on other sites

^ja tuosta Luukki-tyylisestä ideasta: aika hankala olisi, jos pyöräily päättyisi Luukkiin ja maali olisi Stadissa, hieman ikävä koukkaus kisan päätteksi väsynä hakemaan pyörää... Ja toisaalta Luukkiin ajaa keskustasta (siis autolla) mitä, 45 min? Nastolaan kun menee n. 70 min, eli ei se nyt NIIIN iso ero ole.

Link to comment
Share on other sites

Huomena tällä hetkellä ensimmäiset metrit uinnista on uitu. Jos lämpötila on samanlainen kuin tänään, niin kohtuu viileässä kelissä lähdetään liikkeelle; nyt tais olla 5 astetta. Aurinko toki lämmittää ilmaa, mutta pyöräileen lähdetään varmaankin alle 10 asteen lämmöissä. Mua ei haittaa, kun olen tarkenevaista sortttia. Päivän korkeimmaksi lämpötilaksi on luvattu 20 astetta, joten ihan inhimillisiä lukemia tiedossa. Mä olisin toivonut jopa hieman viileämpää, mutta ei toi nyt vielä liikaakaan ole. Tuulesta ei näyttäisi olevan kauheasti haittaa; 1-2m/s pohjoistuulta. Pyöräilyosuus on varmaan suurinpiirtein yhtä nopea kuin viime vuonna.

Tän viikon kuntoilut ovat jääneet aika vähiin erilaisten sattumien vuoksi. Pari pitkää yövuoroa ja tanakka tankkaus on tehnyt olosta melko flekmaattisen. Painoa tuli sunnuntaista eilen iltaan 4 kg lisää. Toivottavasti se kaikki on hiilihydraattia, joka on käytetävissä huomena. Eilen kävin uimassa ihan lyhyen matkan ja ei se juurikaan huonommin olisi voinut mennä. Täytyy varmaan pudottaa uinnin väliaikaa muutamalla minuutilla. Eli alle 1.20 pois vedestä. Siirtymät uintipaikalle menin pyörällä ja se tuntu huomattavasti paremmalta kuin uinti, joten huomena pyöräosuudelta alle 5.20 ajalla. Sitten katotaan meneekö maraton juoksemalla vai täytyykö lopussa kävellä. Jos en sorru kävelyyn, olen aika varma alle 4 tunnin ajasta. No huomena se nähdään.

Link to comment
Share on other sites

Tsemppiä kaikille huomiseen! Vilpoinen aamu tosiaan luvassa, mutta muutoin sään puolesta näyttää likipitäen täydelliseltä. Tuon sivun http://wwwi3.ymparisto.fi/i3/tilanne/fin/Lampotila/Lampotila.htm perusteella lähialueilla ei järvivedetkään ole viime aikojen korkeampien päivälämpötilojen myötä pahasti kylmenneet - jopa päinvastoin - joten eiköhän se Iso-Kukkanenkin siellä ihan sopivan raikkaana odottele.

Suuntaan tänään Nastolaan niin, että ennätän jo kello 17:n kisainfoon. Törmäilemisiin! Mut tunnistanee parhaiten epäaerodynaamisesta moppitukasta. :)

Link to comment
Share on other sites

Kieltämättä turhan viileiksi aamut menee. Toivotaan että aurinko paistaa yhtä komeesti kun nytkin, niin eiköhän se nopeasti nosta lämpöä. Itseä kyllä hiukan hirvittää lähteä märällä kisapuvulla pyörään tuohon ilmaan. Toisaalta hetkenpäästä lämpöä on sen verran, että yhtään enempää ei päälle tarvitse...

Link to comment
Share on other sites

Sääennusteen perusteella on tosiaan tulossa lähes optimaalinen kisakeli. Vähäinen tuuli on sekin pyöräosuudelle passelista suunnasta, joten veikkaan että viime vuoden pyöräajat paranevat jonkin verran. Heti uinnin jälkeen on toki hetken viileää, mutta äkkiä se trikoo kuivaa ja kroppa lämpenee. Mä luulen, että 10h alituksia tullaan näkemään yleisen lisäksi monen ikäluokan kärjessä.

Iltapäivällä suunnataan pelipaikoille tavoitteena myös tuo klo 17 kisainfo, niin ehtii tsekkailemaan reitit ja huoltopaikat.

Link to comment
Share on other sites

Aamu on kyllä aika viileä. Itseäni palelee alle +20 asteen, joten täytyy miettiä mitä aamusta laittaa päälle. Kisa-asu ja pyöräilyn alkuun päälle lyhyt tai pitkähihainen paita. Jos tulee kuuma(mitä epäilen), niin pyöräilypaidan voisi tiputtaa huoltopisteellä ongelmajätelaitokselle toimitettavaksi... ongelmallista kun ilma on mitä on, miksei ole +27 :(

Link to comment
Share on other sites

Kattelin Nastolan tämän aamu lämpötilakäyrää ja jos huomenna käyttäytyy samoin, startin aikaan lienee siinä 6-7 astetta, mutta nousee melkein pari astetta per tunti. Tahtoo sanoa, että kun nousen järvestä, lienee siinä 9 astetta.

Kyyyllä mä taidan lähteä kisapuvulla silti, irtohihat saatan ottaa varuiksi. Harmittaa vähän tuo sään vaihtelu, puoliltapäivin on jo melkein tarpeettomankin kuuma, etenkin aerokypärän sisällä. Hippasen myös jänskättää lainaan saamani vieras sykemittari, kyllä siitä perustoiminnot tietty hanskaa, mutta jos painaa erheessä vikanappia, onkin sormi heti suussa...

Artturilla on aika vaatimattomat tavoitteet, etköhän kuitenkin jätä mut taakse jo uinnissa ja sitten nähdäänkin vasta juoksuosuudella vastaantullessa :-)

Yksi tavoite voisi olla, ettei tule kenenkään varvaamaksi uinnissa eikä pyöräilyssä, juoksussa tuo lienee väistämätöntä.

Link to comment
Share on other sites

Se on hitaammilla menijöillä ongelmallista kun ei kunto riitä ajaan 180km kovaa, niin ei tuu hiki:) Tuo pyöräilypaidan laitto ainakin alkumatkalle voisi olla itsellekkin hyvä idea. Ja eipä se tosiaan varmaan pääse matkanaikana haittaamaankaan. Muuten kyllä keli on loistava. Tai jos pyytää saa, niin juoksuun voisi ottaa kevyttä tihkusadetta tai ainakin pilvinen keli.

Link to comment
Share on other sites

Jes. Paikalla ollaan. Tässä parin kilsan päässä keskuksesta SF-C alueella. Kävin kävelemässä tuolla keskuksessa ja ei vielä ollut mitään kisaan liittyvää näkösällä. Klo 17:00 infoon aikomus mennä. Hieman kylmyys arveluttaa muakin. Ajattelin, että josko laittais kisapuvun päälle paidan niin sais selkätaskut käyttöön. Toisaalta olin ajatellut vaihtaa sen juoksuosuudelle. Eli juoksuhousut ja pyöräpaita. Sais geelit taskuun juostessa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy