Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
timesus

Nuoriso ...

Recommended Posts

Munkin hurjat nuoruusvuodet alkaa olla takanapäin, mutta kyllä mä ainakin tein määrällisesti kovimmat reenijaksot kun vain opiskelin. Sillon paikat kesti, ei tullu vammoja, ei haitannut vaikka ei nukkunutkaan niin paljoa, kun kroppa antoi anteeksi. Ainut vaan, että rahallisesti satsaus kunnolla urheiluun (hieronnat, kisamatkat, varusteet jne.) on opiskelijalle aika kallista lystiä. Itsellä onneksi vanhemmat tukivat harrastusta eikä tarvinut huonoilla lenkkareilla juosta :)

Ja toki opiskelupaikasta riippuu hektisyys, mutta itsellä yliopistolla oli tosi vähän pakollista opiskelua, mikä ois mahdollistanut vaikka ammattilaisemman urheleilun jos olisin ollut vaan tarpeeksi hyvä :D mutta näin harrastelijanakin se oli lepposaa, tehdä useamman reenin päiviä.

Itse olen nyt 25 vuotias ja opiskelut yliopistolla on maisterintutkinnon osalta valmiit tänä keväänä. Aloitin juoksemisen muistaakseni lukion ensimmäisellä eli noin 16 vuotiaana. Monta vuotta hölkkäilyt oli tosin melko satunnaisia ja kilometrejä vuodessa ei tullut kuin ~500 km kun salilla tuli viihdyttyä paljon enemmän. Vasta kun lähdin opiskelemaan armeijan jälkeen 21 vuotiaana aloin kokeilemaan vähän enemmän juoksemista. Siitä lähtien on tullut silti melko maltilla kilometrejä 1000-2000 km vuodessa. Syynä on aina ollut muutaman kuukauden tauko jossain kohtaa vuotta jona en ole juossut yhtään joten ihan hirveän konsistenttia tämä homma ei aina ole ollut vaikka muka opiskelijalla sitä aikaa piisaa.

En tiedä olisiko sitä innostunut juoksemisesta yhtään nuorempana kun nyt tuli alettua. En ollut harrastanut yhtään mitään liikuntaan viittaavaakaan ennen lukiota. Vihasin aina liikuntaa kun mielessä oli ne helvetin jalkapallot, jääpallot, pesäpallot ym. pallot jota piti vekslata kesät talvet ala- ja yläaste. Hitto mä en ikinä ole voinut sietää joukkuelajeja ja silti niitä vedettiin 95% ajasta. Vieläkin vihaan näitä kaikkia. Mihinkään seurahommiin ei kiinnostanut lähteä kun siellä tyypit juoksi vaan jollain kuppasella urheilukentällä. Tai ainakin minulla oli tämä käsitys paikallisen tusinaseuran touhuista. Sitten kun löytyi se ilo että juoksua voi harrastaa vapaasti välittämättä muiden ihmisten tekimisistä ja aikatauluista niin se ehkä vei mukanaan. Tämä viesti ei jotenkin ollut välittynyt aikaisemmin ainakaan minulle.

^ Heh, itsellä taas syynä juoksemattomuuteen oli pikemminkin se, että se vaikutti tylsältä ja "sehän on jotain, jota vaan 50-70-vuotiaat urheiluhullut ja jäyhät ukot tekee". Suunnistamassa kuntorasteilla kävin lapsena ja nuorena enemmän, koska siinä yhdistyi ajattelutyö kuntoiluun sekä yksilösuoritus yhteisöllisyyteen (reittivalintojen ja väliaikojen vertailu, saman tasoisten kanssa "kilpailu", tutut ihmiset suunnistusseurasta..). Sen sijaan vaadittavaa peruskuntoa en koskaan saanut hääville tasolle juuri tuon juoksemisangstin vuoksi.

(Itse muuten valmistun ensimmäisestä pääaineesta tämän vuoden aikana ja toisesta toivottavasti vuoden päästä keväällä.)

No niinhän se onkin. Siitä tietää tulleensa vanhaksi kun kestävyyslajit alkaa kiinnostaa. :character0032:

Helsingissä on harvinaista innostua 6-vuotiaana juoksusta, koska junioritasolla juoksu jää jalkoihin palloilulajeille. Todennäköisesti on sattunut joki väärinkäsitys, jos esim. käyt koulua Kruununhaan ylä-asteella, ja harrastat pitkien matkojen juoksua.

Mua pisti kilpailun ampiainen tosimielellä joskus 12 vuotiaana. Murrosikäisenä se sitten jäi mm. vamma. Mutta jatkui sitten taas hiljaisella nykäyksenomaisella liikkeellä about 32 v. Ja kerran vuodessa suunnilleen mara. Ja kun sitten amppari alkoi uudelleen kierrellä about 45, olikin itse asiassa mukavaa tavoitella henkilökohtaista maksimin oloista suoritusta, joka pirskatti onnistuikin tuona vuonna. Ja muutama vuosi alun 50 sitä kuuria kesti. Ja taas kokeillaan, flunssa hellittää ja Kyrönjoki odottaa lauantaina. Ei muuta kuin kokeilemaan nuorten ja tosiukkojen ja tosiakkojen kanssa.

Hienoa! Olen aina tiennyt olleeni oikeassa, nyt kun vaan tuon jäyhyyden oppis... No, on vielä pari vuosikymmentä aikaa oppia! (ja pihlaja varmasti ymmärtää tässä piilevän sarkasmin, itseironian tai miten vain...)

Sarkasmi, mitä se on..? ;) Esikuvana mielikuvalle toki on ollut urheileva isäni kavereineen, vaikkei ole jäyhä sen enempää kuin viittäkymmentäkään tuolloin. Mutta lapsen/teinin näkökulma mukavasti väritti näkemyksiä.. Mutta ehkä miekin olen sitten vaan tullut vanhaksi, kun alkoi juokseminen ilman karttaa ja kompassiakin kiinnostaa.

25 minuuttia sitten, GrigoriSoiros kirjoitti:

Oliko itsesi kanssa vaikeuksia kun olit nuori?

Muilla oli ehdottomasti enempi vaikeuksia mun kanssa ku mulla itteni kanssa.
Eipä tää maailma oo juurikaa niistä ajoista muuttunut, joten ei oo vuosia enää jaksanu paskaakaa välittää mistää. 

3 minuuttia sitten, Tracey kirjoitti:

Muilla oli ehdottomasti enempi vaikeuksia mun kanssa ku mulla itteni kanssa.
Eipä tää maailma oo juurikaa niistä ajoista muuttunut, joten ei oo vuosia enää jaksanu paskaakaa välittää mistää. 

No pitää vaan kattoo peilistä välillä ja männä etiäpäin. Ja jos ei omasta löydy vikaa niin osta keskustalta puupeili jossa kääntöpuolella lukkoo "sipilän syy" 

• Like 1