Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
timesus

Nuoriso ...

Recommended Posts

Elikkäs tänne ketjuun etiskellään sitä nuoremman sarjan liikkujaa , joiden kanssa voisi jakaa ajatuksia harjoittelusta , tavotteista , kisoista yms yms.... Jos porukkaa löytyisi ja haluakin löytyy voisi joskus treffailla pitkien lenkkien tai kisojen yhteydessä.!!! Ennenkaikkea löytysi vertailukohtaa triathlon ja ultra tuloksissa;) eli tänne vaan ilmottautumaan , jos tunnet itsesi nuoreks , vertailuks sanottakoon , että itsellä ikää 21 ....:character00264:

Itse olen 18 vuotias. Triathloneilla en ole vuosiin kilpaillut. Voisi toki olla hauskaa, mutta en kyllä tahtoisi sopeuttaa harjoitteluani siihen. Käyn kyllä uimassa aina toisinaan, mutta en usko olevani siinä millään muotoa kilpailutasoinen. Pyöräilyä on nyt puolisen vuotta tullut harrastettua lähinnä yksipyöräisellä. Ultrat sen sijaan kiinnostaisivat suurestikkin, mutta rahkeiden riittämisestä en ole vielä varma. Jää nähtäväksi, jos siinä loppukaudesta voisi osallistua Vaarojen maratonin ultrasarjaan, mutta jos ei, niin sitten ihan vaan perusmaratoniin.

Tää ikäkysymys on kyllä hyvin mielenkiintoinen, koska hämmästyttävän vähän näkyy olevan aidosti nuoria juoksijoita. Onko sellaista asiaa olemassakaan, kuin juoksua harrastava lapsi? Myös teini-ikä tuntuu olevan hyvin heikosti edustettuna. Kuuleman mukaan sielä juoksumatkojen skaalan alapäästä löytyisi nuorempia ihmisiä, mutta kummallakin maratonilla, johon olen osallistunut, olin luullakseni nuorin osallistuja. Maesyös maantiepyöräilyä harrastaessani en juuri koskaan nähnyt muita ikätovereitani maanteillä.

Onko sellaista asiaa olemassakaan, kuin juoksua harrastava lapsi?

Mulla oli ala-asteella kaveri, joka oli yleisurheiluun hurahtanut ja nimenomaan juoksu oli hänelle se kovin juttu. Muistan kuinka hulluna häntä pidin, kun vapaaehtoisesti tienlaitaa juoksenteli ties kuinka usein. Ikää oli tuolloin jotain 10-11 vuotta muistaakseni.

Pitipä oikein googlettaa hänen nimellään ja löytyihän sieltä tuloksia ihan viime vuosiltakin, joten näemmä on harrastus säilynyt :)

Mulla oli ala-asteella kaveri, joka oli yleisurheiluun hurahtanut ja nimenomaan juoksu oli hänelle se kovin juttu. Muistan kuinka hulluna häntä pidin, kun vapaaehtoisesti tienlaitaa juoksenteli ties kuinka usein. Ikää oli tuolloin jotain 10-11 vuotta muistaakseni.

Hah, sama, itse muistan yläasteella kun eräs kaveri tuli juosten hakemaan jotain tietokonepeliä multa, välimatkaa 3km, en olisi itse uskonut ettäi 6km lenkki olisi ollut mitenkään mahdollista. Nykyään en pidä alle 6km juoksuja minään.

Harmittaa vaan kun ei jo silloin tajunnut kuinka helppoa juokseminen loppujen lopuksi on, voisi nyt olla aika monta pykälää parempi juoksija. Etenkin kun viimisen päälle hyvät maastojuoksureitit alkoivat silloin kotiovelta.

Ihan ensimmäiseksi pisteet timesukselle tämän aiheen esilletuonnista. Toivottavasti keskusteluun herää enemmänkin "junioreita" :)

Samaa on itsekin tässä hieman päälle parikymppisenä tullut mietittyä, että eikö tälle lajille oikeasti löydy enempää ikätovereita? Suuremmissa tapahtumissa toki on vahvempi edustus myös pienemmissä ikäluokissa, mutta keski-ikä taitaa silti jäädä melko korkealle (30-35v oisko?). Lisäksi nuorten osuus taitaa pienentyä entisestään, mitä pidemmästä matkasta on kyse.

Kuvittelisin, että syy löytyy muualta kuin nuorten liikkumattomuudesta. 20+ ikävuosille asti moni harrastaa ihan säännöllisesti jotain joukkue- tai yksilölajia. Mutta viimeistään tässä vaiheessa harrastelijat lopettelevat ja siirtyvät elämässä eteenpäin opiskelemaan, perustamaan perhettä tai vaikka reissaamaan ympäri palloa. Sen sijaan urheilusta uraa tekevät jatkavat valitsemallaan lajilla eteenpäin. Tämä laji valitaan yleensä jo varhain lapsuusiällä, jolloin juoksu/pyöräily/thriatlon tuskin on siellä ihan ensimmäisenä mielessä. Näillä ammattilaisiksi tähtäävillä kunnon ylläpito tapahtuu vain satunnaisina lenkkeinä ilman kilpailullisia tavoitteita tai jollain aivan muulla tavalla. Aikaa ja intressejä pitkien matkojen lähtöviivoille ei siis ole, kun oma laji menee etusijalle.

Palataanpa sitten niihin nuoriin, jotka ovat lapsina harrastaneet urheilulajia x, mutta lopettaneet aikuisiän kynnyksellä. Sitten myöhemmin palo liikkumiseen herää jälleen ja osa näistä ihmisistä aloittaa juoksemisen jossain vaiheessa elämää ikähaitarilla 18-30+ tai jopa myöhemmin. Tuolla mittarilla alle 22-vuotiaat ovat vielä melko alkupäässä eikä elämä ole vielä ehtinyt tasaantua koulujen, armeijan tai jonkun muun vastaavan syyn vuoksi. Aikaa ja säännöllisyyttähän juoksu vaatii, joten elämäntilanne on sellainen "tänään tätä, huomenna tuota", niin ei siinä ehdi tavoitteellisesti aloittaa mitään. Myöhemmin kyllä, kun nämä edellä mainitut on saatu pois alta.

Tiivistetysti sanoisin, että tuolle ikävälille 18-22 osuvat juoksijat ovatkin siis hyvissä ajoin lajiin heränneitä kuntoilijoita tai niitä harvoja, jotka ovat treenanneet lapsesta/teinistä lähtien tavoitteenaan kansainvälinen taso.

Joo, siinäpä omia pohdintoja. Itsekin olen siis lapsuuden urheilutaustainen 21v ja juurikin tuossa kuntoilumielessä muutaman vuoden juoksua aktiivisesti harrastanut. Kiinnostus maratonmatkoihin on suurin, mutta pieni haave ultrasta ja thriatlonista myös virinnyt. Varsinkin tuo jo mainittu Vaarojen ultra olisi omassakin kiikarissa seuraavan parin vuoden sisällä ;)

21-vuotias juoksija täällä moi. Kuulun kyllä minäkin johonkin väliinputoajien joukkoon, koska innostuin juoksemisesta kunnolla vasta viime kesänä. Niinpä en ole vielä mikään tuloksia ja ennätyksiä vertaileva juoksuhirmu, vaan pelkkä aloittelija. Enkä kyllä ole kamalan kiinnostunut kilpailuista, haluan vaan juosta. Tänä kesänä aion juosta puolimaratonin, mutta sitäkään varten en aio osallistua mihinkään tapahtumaan. Voihan olla, että joskus innostun, mutta toistaiseksi houkuttelee enemmän metsä ja itseni voittaminen.

Mulla meni vähän eripäin kuin Oreganon analyysissa: aloitin juoksemisen aika opiskelun alussa ja se sopii tähän aikaan oikeastaan paljon paremmin kuin lukioaikaan ja varmasti paremmin kuin kymmenen vuoden päähän, kun on lapset ja työt ja omakotitalo. Tietty olen stereotyyppinen nuori aikuinen ja haluan matkustella ja seikkailla, mutta voihan maailmaa nähdä juoksukengät jalassakin! Ja ennen opiskelijabileitä voi käydä lenkillä ja ajoittaa välipäivät juhlista toipumiseen. Eikä niitä juhlia niin paljon huvita edes käydä. Paljon hauskempaa pitää pää selvänä ja lähteä sunnuntaiaamulla juoksemaan kun muut potee krapulaa :thumbsup:

Mulla meni vähän eripäin kuin Oreganon analyysissa: aloitin juoksemisen aika opiskelun alussa ja se sopii tähän aikaan oikeastaan paljon paremmin kuin lukioaikaan ja varmasti paremmin kuin kymmenen vuoden päähän, kun on lapset ja työt ja omakotitalo. Tietty olen stereotyyppinen nuori aikuinen ja haluan matkustella ja seikkailla, mutta voihan maailmaa nähdä juoksukengät jalassakin! Ja ennen opiskelijabileitä voi käydä lenkillä ja ajoittaa välipäivät juhlista toipumiseen. Eikä niitä juhlia niin paljon huvita edes käydä. Paljon hauskempaa pitää pää selvänä ja lähteä sunnuntaiaamulla juoksemaan kun muut potee krapulaa :thumbsup:

mulla ei ollut reiluna parikymppisenä aikaa harrastaa liikuntaa tai potea krapulaa. Nukuin siihen aikaan vain 1-4 tuntia yössä ajoittain, kun oli sen verran kova työtahti, joten tarkoituksella vältin hikoilua, josta voi tulla väsymys.

Se ei nyt liity tämän ketjun aiheeseen, mutta tämä liittyy: http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288557639059.html

117-kiloinen tyttö väittää kanteen mukaan hänen personal trainerinsa huutaneen hänelle, pakottanut juoksemaan kuin Forrest Gump ja patistanut lenkkeilemaan vuorille.

Pagliarolo sanoo olleensa täysin romuna treenin jälkeen ja kärsineensä vakaviakin vammoja.

toivotaan, ettei tuo ole yleinen ominaisuus tuo, että tulee henkistä kipua nuorisolla lenkkeilystä. Tosin en voi käsittää kuinka tyttö voi painaa 117 kiloa. Oman kokemukseni mukaan minulla oli johonkin 30 ikävuoteen asti vaikeuksia painaa kovin paljoa yli 60 kiloa, vaikka olisin tehnyt mitä. Nuorena ei kiloja kerry, kun aineenvaihdunta on vilkasta.

mulla ei ollut reiluna parikymppisenä aikaa harrastaa liikuntaa tai potea krapulaa. Nukuin siihen aikaan vain 1-4 tuntia yössä ajoittain, kun oli sen verran kova työtahti, joten tarkoituksella vältin hikoilua, josta voi tulla väsymys.

Se ei nyt liity tämän ketjun aiheeseen, mutta tämä liittyy: http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288557639059.html

toivotaan, ettei tuo ole yleinen ominaisuus tuo, että tulee henkistä kipua nuorisolla lenkkeilystä. Tosin en voi käsittää kuinka tyttö voi painaa 117 kiloa. Oman kokemukseni mukaan minulla oli johonkin 30 ikävuoteen asti vaikeuksia painaa kovin paljoa yli 60 kiloa, vaikka olisin tehnyt mitä. Nuorena ei kiloja kerry, kun aineenvaihdunta on vilkasta.

Veikkaanpa, että olit/olisit ainakin nyt poikkeuksellinen parikymppinen. Käytävillä kuuluuu ja Facebookissa lukee että univelkaa kärsitään lähinnä bileiden ja viime tippaan jätettyjen koulutehtävien takia. Harvassa on ne opiskelijat, jotka oikeasti eivät ehdi urheilla, ellei sitten surkeiden tosi-tv-ohjelmien tai kantabaarin tuoppien tuijottelu ole elintärkeä aktiviteetti. Työssäkäyvistähän minä en tiedä mitään.

Veikkaan myös, että tuo tyttö olisi harvinainen tapaus SUOMESSA. Olen kuullut oikeasti ylipainoisilta lähinnä positiivisia kommentteja liikunnasta. Yleensä vain tarvitsevat jonkun motivaattoriksi ja sellainenhan tuolla tytöllä oli tarjolla. Eri juttu muualla. Amerikassa ihmisten ruokailu- ja liikuntatottumukset ovat ihan täysin vääristyneet. Siellä on normaalia dipata perunalastuja suklaaseen tai syödä sipsejä lounaaksi uppopaistettujen kanansiipien kanssa. Suomessa lihoaminen on vaikeampaa ihan jo senkin takia, että roskaruokavalikoima ei ole yhtään niin järjetön.

Mutta ehkä ohi aiheen menee tuokin. Sen sanon silti vielä, että ihmisillä on erilainen aineenvaihdunta. Vaikka osa nuorista on sellaisia, että voi syödä mitä vaan, niin kaikki eivät todellakaan ole. En väitä, etteikö tuo tyttö söisi pelkkää paskaa ja ihan liikaa, mutta voi niitä kiloja kerryttää syömällä vaikka vain yhden pullan joka iltapäivä, jos se pulla menee yli energiantarpeen.

^ Oma opiskeluaikani päättyi muutama vuosi sitten. Liikuntaa tuli harrastettua, mutta vähemmän kuin nykyään. Olisin varmasti käynyt siihen aikaan useammin juhlimassa, jos se olisi ollut mahdollista. Pääkaupunkiseudulla (jos ei tuurilla ole saanut opiskeluasuntoa, asu kimppakommuunissa tai jollain suhteilla) pelkät vuokrakulut on sen verran sikamaiset, että ilman työtä ei käytännössä pysty opiskelemaan, jos ei sitten syö kerran päivässä pelkkää riisiä ja meditoi omassa huoneessaan opiskelutehtävien lisäksi. Kävin muistaakseni opiskelujen ohella 2-3 kertaa viikossa töissä, ja silloin tuli jotenkin toimeen, eli pystyi käymään kerran viikossa ulkona jne.

Oma näkemykseni näin opiskelijana on, että milloinkaan ei ole niin hyvät saumat urheilla kuin opiskellessa, jos vain priorisoi sitä urheilua. Saa itse aikatauluttaa menemisensä aika pitkälti, joten jos aurinko paistaa kevättalvisena päivänä kivasti, niin ei kun lenkille keskellä päivää, tai jos lämpimillä keleillä tekee mieli odotella illan viileyttä, niin sekin onnistuu. Tämä siis sillä oletuksella, että ei käy töissä jatkuvasti (itse olen "hyvin" pärjännyt ilman opintolainaakin tekemällä kesät töitä sen 3-4 kk - hyvä lainausmerkeissä, koska tietenkään ei pysty jatkuvasti ulkona syömään, ostelemaan mitä tahansa tai asumaan keskustakolmiossa.).

Mutta tarkoitukseni oli tulla sanomaan, että hyvä ketju ja ihailen teidän motivaatiotanne. :) Itsellä jäi urheilut opiskelujen alettua, ja lenkkeilyn löysin uudelleen vasta nyt 24-vuotiaana, niin tunnen jo itseni vähän liian vanhaksi tähän ketjuun.

Hyvä heille, joilla opiskelun voi siirtää haluamaansa ajankohtaan. Itselläkin tämä luksus siirtyy ensi syksystä alkaen sivuun, kun pakolliset läsnäolot alkavat enenevissä määrin ja yllättäen ne ovat siinä parhaaseen valosaan aikaan :)

Hyvä heille, joilla opiskelun voi siirtää haluamaansa ajankohtaan. Itselläkin tämä luksus siirtyy ensi syksystä alkaen sivuun, kun pakolliset läsnäolot alkavat enenevissä määrin ja yllättäen ne ovat siinä parhaaseen valosaan aikaan :)

No joo, tämä tietysti tietyissä oppiaineissa/linjoissa/oppilaitoksissa varmasti ongelmana, mutta yleisesti tarkasteltuna opiskeluaika varmasti on vapaampaa kuin vaikkapa vakityössä oleminen (pl. etätyö yms.). Olisi itselläkin ollut läsnäolopakkoja runsaasti edessä taas pitkästä aikaa syksyllä, ellen olisi todennut, että opettajan hommat eivät ole minua varten (= ei lisäarvoa pedagogisista opinnoista, jotka olisivat alkaneet syksyllä).

Näkökulmani on toki aika yliopistoväritteinen, eli monesti täällä on huomattavasti helpompi järjestellä menemisiään, kuin tietyn lukujärjestyksen mukaan etenevissä amk-opinnoissa.

Heitän tähän ennen kun menen koisiin..(edit) Ja yllättävän hyviin tuloksiin vanhanakin vielä voi maralla päästä opiskelijasarjassa, sitä kaiketi yritin sanoa, vaikka akateemisuus sinänsä jo tympiikin.

Muokattu