Jump to content
Juoksufoorumi.fi

LauriH (Maraton < 3h ja 1/2IM < 4.30)


Lauri.H
 Share

Recommended Posts

Tavoitteena siis juosta 200+ km yhden vuorokauden (24h) aikana vuonna 2015 tapahtumassa jonka paikka ja aika selvinnee sitten ajallaan. Juoksuhistoriani ulottuu muutaman vuoden päähän mutta kovin kummoista ultrajuoksukokemusta ei löydy. Itse toteutettuja muutamaa pidempää raahustusta (max 70 km) lukuunottamatta harjoittelu on ollut hyvin perinteistä kuntohölkkäilijän harjoittelua. Ikinä ei yli 2000 km vuodessa ole tullut. Toivottavasti tämä ei määritä sitä mitä pystyn tekemään tulevaisuudessa ja miksi määrittäisikään.

 

Miksi sitten 200 km kaksnelosessa? En tiedä, suoraan sanottuna. Melko summanmutikassa heitetty tavoite mutta ehkä tämä on jotain ultimaattisen kestävyyden etsimistä. Kun mennään pidempiin kilpailuihin (esim. 48 h), en pysty enää kuvittelemaan itseäni tolpillaan ilman silmäystäkään unta. Vuorokausi olkoon siis raja jolla kestävyys mitataan ja 200 km on mukavan pyöreä luku kun pysytään SI-yksiköissä.

 

Foorumilla kun kirjoittelee niin sitä voi sanoa melkein mitä vaan joutumatta sen kummemmin lunastamaan lupauksiaan. Niin tässäkin tapauksessa, joten jokainen päättäköön omassa päässään kuinka mahdollista/mahdotonta tai uskottavaa/epäuskottavaa tämä touhu on. Caveat lector.

 

Ilman sen kummempia lätinöitä, taidan mennä lenkille.

Link to comment
Share on other sites

Muistaakseni vajaa pari vuotta sitten kirjoittelit foorumille 100km/10h-meiningillä ja taisin hieman toppuutella treenivauhtien perusteella. Sen jälkeen ollut vaihtelevaa aktiivisuutta palstalla. Aina välillä on jossain kisaketjussa ollut kirjoituksia mutta vielä en ole bongannut itse kisoista. E24 osallistuminenkin taisi jostain syystä peruuntua?

Oletko päässyt vielä ultrien makuun vai onko ollut vammoja? Pikku referaattia kaipaisin.

Tsemppiä kuitenkin matkaan. Pysy aktiivisena palstalla ja lenkkipolulla.

Link to comment
Share on other sites

Muistaakseni vajaa pari vuotta sitten kirjoittelit foorumille 100km/10h-meiningillä ja taisin hieman toppuutella treenivauhtien perusteella. Sen jälkeen ollut vaihtelevaa aktiivisuutta palstalla. Aina välillä on jossain kisaketjussa ollut kirjoituksia mutta vielä en ole bongannut itse kisoista. E24 osallistuminenkin taisi jostain syystä peruuntua?

Oletko päässyt vielä ultrien makuun vai onko ollut vammoja? Pikku referaattia kaipaisin.

Tsemppiä kuitenkin matkaan. Pysy aktiivisena palstalla ja lenkkipolulla.

Kaikki pitää paikkansa. Välillä on kiinnostanut kovastikin kirjoitella palstalle ja välillä taas on tuntunut siltä että tarvii hieman breikkiä. Kuuluu kai luonteeseen. 100km/10h on aina välillä käynyt mielessä mutta toistaiseksi ei ole mitään suunnitelmia sen toteuttamiseksi. Pitääpi katsella ensin että selviän vain läpi siitä matkasta, katsotaan sitten niitä aikatavoitteita.

E24h kisaankin ilmoittauduin silloin syyskuun alussa ja jouduin sen perumaan. Homma kaatui varmaan suurimmaksi osaksi typerään harjoitteluun jonka johdosta kintut eivät tykänneet hyvää. Liikaa määrää väärin annosteltuna. Viime syksy meni enemmän ja vähemmän paikkoja parannellessa ja melko säästöliekillä tuli tehtyä lenkkejä. Koitin korvaavana käydä sitten salilla nostelemassa puntteja pitkästä aikaa mikä toikin ihan mukavaa vaihtelua.

Toivon mukaan homma lähtee nyt paremmin käyntiin. Pitää malttaa vähän vielä tehojen ja määrien kanssa. Katsotaan miten kevät menee.

PS. Ensimmäinen harjoitukseni tähän harjoituspäiväkirjaan: TV-Kevyt, 9.86 km @ 6:53 min/km. Mukana lisäksi poika vaunuissa. Olipahan välillä vähän raskasta kun paikka paikoin tiet oli yhtä muhjua. Toisaalta taas loput pätkät oli kovettuneet tasaiseksi.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Viikko 5 taitaa juoksujen osalta olla taputeltu sillä huomenna en enää suunnitellut juoksevani. Viikko näytti tältä:

Ma 28.1. Palauttava, 6.5 km @ 7:03 min/km, hravg 131 (67%), juoksumatolla

Ti 29.1. TV-"Mäkijuoksu", 9.9 km @ 6:12 min/km, hravg 147 (75%), juoksumatolla (vaihtelin kaltevuuskulmaa pitäen vauhdin vakiona)

Ke 30.1. TV-Kevyt, 8.2 km @ 6:38 min/km, hravg 137 (70%), juoksumatolla

To 31.1. TV-Kevyt, 9.9 km @ 6:53 min/km, hravg 144 (74%), +rattaat

La 2.2. TV-Pitkä, 19.1 km @ 7:13 min/km, hravg 135 (69%), lopussa 4x100m ruskoja, lunta saamari joka paikka täynnä

Yhteensä: 5 harjoitusta, 53.4 km @ 6:54 min/km, hravg 138 (71%)

Muuten ihan suunnitelmien mukaan toteutunut viikko lukuunottamatta perjantailta puuttuvaa lenkkiä. Olin jo menossa juoksumattoa

kuluttamaan mutta perhanan elektronin ovilukko ei suostunut avautumaan joten en päässyt salille. Tämä siis aikaisin aamulla. Loppupäivä

oli poikkeuksellisesti täynnä ohjelmaa myöhäiseen iltaan asti joten lenkki sai jäädä kokonaan välistä. Väliäkö tuolla, se olisi muutenkin

ollut vain kevyt lenkki.

Vauhti on hidasta mutta se ei sinällään haittaa. Niin se on ollut aina ennenkin tässä vaiheessa vuotta. Toukokuun lopussa on taas Terwamaraton

täällä Oulussa jonne olen ilmoittautunut. Tavoitetta en ole vielä asettanut, katsotaan miten harjoitukset lähtee etenemään. Viime vuonna mielessä

pyöri 3.20 alittaminen mutta en osaa sanoa olisiko se yhtään realistista tänä vuonna. Ei ainakaan näillä vauhdeilla. Testijuoksut myöhemmin keväällä

tuonee lisää valaistusta asiaan.

Muita kisoja ei ole tähän hätään tiedossa. Suomi-juoksu olisi pari viikkoa Terwamaratonin jälkeen joka voisi olla paikka koittaa esim. 60 km matkaa.

Jotten menisi liikaa perse edellä puuhun niin pikkuhiljaa eteneminen aina pidempiin matkoihin voisi olla strategia millä lähestyä seuraavan parin vuoden

urakkaa. 60 km on kuitenkin sellainen matka että se menee varmasti johonkin aikaan, mutta siitä olisi hyötyä treenimielessä esim. jollekin tulevista 100 km

matkoista. Pitää kuitenkin vielä miettiä näitä aikatauluja. Tiedossa olisi nimittäin mahdollinen ison karhunkierroksen vaeltaminen (ei juoksureissu, 4-5 päivän reissu) kesäkuun alussa joten pitää hiukan sumplia aikatauluja.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Jos terva täysillä ja kaikki lasissa tulee 60km kisa aika nopeesti. Meidän tasolla et kerkee palautumaan täysin.

Sepä se. Terwa kun olisi tarkoitusta juosta täysillä (näillä näkymin), joten optimitilanteessa seuraavaan tapahtumaan olisi kuukausi aikaa mutta kun ei ole. Luulisin että kahden viikon palautumisella jalkoihin saa osan voimista takaisin mutta ihan varmasti 30 km jälkeen kaikki on jo ihan muhjua ja raahustaminen väkisin voi alkaa.

Kisoja tulee ja menee. Elokuussa olisi taas Masokistin unelma joka saattaisi olla hyvä tapahtuma. Toukokuun ja elokuun välissä ei ole lyhyttä ultraa (tietääkseni) mutta itsehän pystyy kehittelemään sellaisia harjoituksia kuin haluaa joten se ei ole ongelma.

Link to comment
Share on other sites

Oletko juossut ennen maratonia? Entä mitä vauhtia on kulkenut 10km/21,1km?

En ole virallista. Epävirallisesti joskus toissakesänä noin neljään tuntiin.

Puolikasta en ole testannut ikinä täysillä. Olen aina liikaa pelännyt että hajotan paikat kesken harjoittelun kun matka on pitkä. Itse mitattu kymppi viime kesänä oli jotain 44-45 min, en muista sekuntilukemia. Olen ollut vähän laiska ylipäänsä mittailemaan alimatkojen suorituskykyä. Pitänee siinäkin petrata. Nyt kun olen juoksumattoilun makuun pikkuisen päässyt niin sillä voisi ottaa jotain alustavaa suuntimaa omasta tämän hetken kunnosta kun ei se varmasti viime kesän tasoa vielä vastaa. Kiinnostaisi kuitenkin tietää että kuinka kaukana siitä ollaan koska ei tuollakaan kympin tuloksella vielä 3.20 juosta maratonilla.

Löysin eilen netistä Alberto Salazarin harjoitusohjelman maratonille joka näytti ihan yhteensopivalta omaan aikatauluun. Ohjelmasta löytyy ihan mukavasti vaihtelua alun kevyen jakson jälkeen ja mukana on niin lyhyitä (200-400m) kuin pidempiäkin intervalleja (<1600m) sekä tempojuoksua (max 10 km tempo-osuus). Pitkis yltää parhaimmillaan 32 km mikä on aika standardi ja välillä pitäisi painaa sitä omaa tavoitevauhtia. Mukana on yksi 5k/10k kokeilu ja yksi puolikkaan kisa. Ohjelman kesto on 15 viikkoa joten vielä olisi viikko aikaa pohtia aloittaako tuota vai ei. Määrä näyttäisi pyörivän suurimmaksi osaksi 60-90 km haarukassa, alussa eka viikko noin 50 km. Kaikenkaikkiaan ei mitään sankariharjoituksia vaan melko paljon perusjuoksua (peruslenkki pisimmillään 16 km) ja nopeutta haetaan kerta-pari viikossa nopeammilla harjoituksilla. Enköhän postaa sitä tännekin jos tämän päätän aloittaa.

Link to comment
Share on other sites

Löysin eilen netistä Alberto Salazarin harjoitusohjelman maratonille joka näytti ihan yhteensopivalta omaan aikatauluun. Ohjelmasta löytyy ihan mukavasti vaihtelua alun kevyen jakson jälkeen ja mukana on niin lyhyitä (200-400m) kuin pidempiäkin intervalleja (<1600m) sekä tempojuoksua (max 10 km tempo-osuus). Pitkis yltää parhaimmillaan 32 km mikä on aika standardi ja välillä pitäisi painaa sitä omaa tavoitevauhtia.

Hyvä idea, kannatan. Mitä olen aiemmin sun treenejä mulkoillut, niin aina kun olet päässyt semmoiseen kivan nousukunnon jaksoon, niin olet hieman hätäillyt kuntosi yli. Ehkä harjoitusohjelma suitsii tuota ja samalla saatat löytää paremmin omia vahvuuksiasi, kun ärsykkeitä on muitakin kuin hölkkä.

Link to comment
Share on other sites

Hyvä idea, kannatan. Mitä olen aiemmin sun treenejä mulkoillut, niin aina kun olet päässyt semmoiseen kivan nousukunnon jaksoon, niin olet hieman hätäillyt kuntosi yli. Ehkä harjoitusohjelma suitsii tuota ja samalla saatat löytää paremmin omia vahvuuksiasi, kun ärsykkeitä on muitakin kuin hölkkä.

Kuulostaa tutulta. :D Koitan myös pitää saliharjoittelun mukana läpi kevään pari-kolme kertaa viikossa toteutettuna. Maksoin salimaksunkin jo heinäkuun loppuun asti joten pakkohan se on käydä että saa rahoille vastinetta.

Link to comment
Share on other sites

Koitan myös pitää saliharjoittelun mukana läpi kevään pari-kolme kertaa viikossa toteutettuna. Maksoin salimaksunkin jo heinäkuun loppuun asti joten pakkohan se on käydä että saa rahoille vastinetta.

Salitreenin ja maratonohjalman yhdistämisessä kannattaa olla varovainen - salitreeni vastaa helposti lihasrasitukseltaan vetoharjoitusta, joten 2-3 sellaista viikossa tarkoittaisi että muu treeni pitäisi olla lähinnä palauttavaa hölkkäilyä.

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa tutulta. :D Koitan myös pitää saliharjoittelun mukana läpi kevään pari-kolme kertaa viikossa toteutettuna. Maksoin salimaksunkin jo heinäkuun loppuun asti joten pakkohan se on käydä että saa rahoille vastinetta.

Joo, komppaan vkoskelaa, että maratonohjelma ja punttitreeni ei välttämättä toimi, tarkoitin lähinnä hölkän vastineena esimerkiksi "Salazar 300's" ynnä muuta toistokivaa, vaikken miettimääsi ohjelmaa tarkemmin tunnekaan.

Ja vahvuuksilla sitä, että josko projektissa löytyisi vaikka piilevä maileri tai joku muu yllätys, jota et välttämättä tiedosta. Tämä ei tietenkään sulje pois tuota sun päätavoitetta, mutta kun se vahvuuksilla harjoittelu kannattaa aina.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy