Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vantaan Maraton 1.10.

Share

Recommended Posts

Koko kesän arpominen toisen maratonin juoksupaikasta on kääntymässä Vantaan maratonin voitoksi Helsinki City Maratonista.

Tukholman jälkeen pari laiskempaa viikkoa ja kesälomamatkailun takia tullut huonompi kuukausi ovat haitanneet harjoittelua sen verran, että Helsinki menisi viimevuotiseen tapaan läpijuoksuksi.

Kun kuitenkin huvittaisi vielä näillä sulilla yrittää kunnon aikaa, olen kallistumassa Vantaan maratonille. Kisalla on hyvä maine, ajankohta sopii, eikä tarvitse lähteä liian pitkälle juoksemaan.

Onko palstalaisilla kokemuksia Vantaalta? Samojen järjestäjien Hakunilan kymppejä olen juossu useita, joten olettaa voisi, että ihan kelpo tapahtumasta on kyse.

Ainoa isompi mutta tällä hetkellä on se, että tulevan hiihtokauden vinkkelistä Vantaalla juostaan aika myöhään. Haluaisin vetää maratonin jälkeen löysän kuukauden, mutta silloin hiihdon lajiharjoittelu ennen lumia jäisi liian lyhyeksi.

Aikaa päätöksen pyörtämiseen ja HCM:lle ilmoittautumiseen on vielä kokonainen vuorokausi.

• Replies 293
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jäävi kommentoimaan, koska viime vuotinen Vantaa oli minulle se ensimmäinen lämmöllä muisteltava maraton. Mutta itse pidin reitistä ja huoltopisteitä 10,5 km kiekalla on kolme. Tuuliherkkä reitti kyllä on, etenkin kierroksen loppuvaiheissa oleva Asolanväylän pätkä. Väkeä ei ole ruuhkaksi asti, muttei yksinkään tarvitse yleensä juosta ainakaan alle 4,5 h vauhdissa.

Yritän itse parannella noita Tuusulassa juostuja ennätyslukemia Vantaalla, jos vain HCM:n kevyemmästä juoksusta palautuu riittävän nopeasti treenaamaan.

Kyllä syysmaratonit ovat parhaita jos ennätyksiä yrittää. Nyt Vantaan maratonia on vielä aikaistettu viikolla, joten säidenkin puolesta on entistä paremmat mahdollisuudet juosta hyvissä olosuhteissa. Minua ei kyllä kylmyys tai pieni sade ole ikinä haitannut, koska silloin jaksaa parhaiten juosta. Minä olen juossut Vantaalla kolme kertaa ja aina ovat järjestelyt pelanneet hyvin.

Syyskesästä harjoituksetkin maistuvat paremmin kuin kesäkuumalla, joten pienellä harjoittelun tehostamisella tuloskin voi olla aivan toista luokkaa kuin kesällä.

Höpinät editoitu.

Juoksu vaihtui siis takaisin silloille? Muuten... Vantaallakin on tänä vuonna aikarajaksi pistetty viisi ja puoli tuntia. Mulla on vahva epäilys että saatan olla tähän osasyyllinen. (103 kiloa hidasti hieman menoa viime vuonna.) Tän vuoden tavoitteksi ajattelin repäistä jotain sellaista mihin maratoonari ei pysty, eikä se kihtiselle naudallekaan ihan helppoa ole. Tavoitteenani on viime vuoden tuloksen parantaminen kahdella tunnilla!

Olen myös menossa ensimmäiselle Vantaan maratonilleni. Olen kuullut tapahtumasta hyvää, ja harjoittelukin sujuu tällä hetkellä hyvin, joten eiköhän sieltä ennätystä lähdetä hakemaan. Ennen Vantaata olisi tarkoitus juosta muutama kymppi ja yksi puolikas. Ja ensivuoden Tukholmaan olen myös jo ilmottautunut. Tarinoita lukiessa alkoi harmittamaan sen verran paljon, että oli pakko ilmottautua heti mukaan!

HCM:n ilmoittautumisaika meni umpeen, enkä ole näköjään lähdössä mukaan, joten Vantaa on nyt syksyn päätavoite.

Aloitin jo tänään henkisen valmentautumisen kohti Asolan tuulia. Vedin lenkin keskellä nopean vitosen 4.40 -vauhtia vastatuuleen.

Juoksu vaihtui siis takaisin silloille? Muuten... Vantaallakin on tänä vuonna aikarajaksi pistetty viisi ja puoli tuntia. Mulla on vahva epäilys että saatan olla tähän osasyyllinen. (103 kiloa hidasti hieman menoa viime vuonna.) Tän vuoden tavoitteksi ajattelin repäistä jotain sellaista mihin maratoonari ei pysty, eikä se kihtiselle naudallekaan ihan helppoa ole. Tavoitteenani on viime vuoden tuloksen parantaminen kahdella tunnilla!

Oikein tulkittu, eli tavoitteena on edelleen siltojen juoksu. Laitoin tuosta aikarajasta kysymyksen järjestäjille ja syynä on kuulemma se, että lähtöä on porrastettu ruuhkan välttämisen vuoksi (puolimaraton lähtee aikaisemmin) ja uimahallin vuokra-aika on rajallinen.

• 2 weeks later...

Minä myös olen tulossa Vantaan maratonille. Edellisen kerran olin mukana vuonna 2004, viime vuosi jäi välistä kokonaan maratonin osalta. Mutta nyt taas mukana! :)

Alkuperäinen tarkoitus oli juosta uusi oma ennätys Vantaalla, mutta sepä tulikin tehtyä heinäkuun alussa Pielavedellä. Ja taisin kyllä siellä ylittää itseni, enkä usko että pystyn samaan uudelleen. Joten nyt on tavoitteena vain kunniakas läpijuoksu. :)

Palautuisikohan sitä HCM:ltä ja lähtisi Vantaalle juoksemaan maraa? Jos lähtis hieman eri "taktiikalla" liikkeelle tavoitteena maraton läpi mukavasti jolkutellen.

No ei mun kuntotasolla tuota matkaa mennä loppuun saakka mukavasti, mutta jos sinne 30 km pääsisi silleen kivuttomasti.

Tuolla mielellä kun lähtee liikkeelle, niin palautuu kyllä.