Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Viimeinen pitkä ennen puolikasta


Sani
 Share

Recommended Posts

Tästä on VARMASTI keskusteltu ennenkin, mutta kysyn nyt ihan varmuuden vuoksi. Siis, voiko viimesen pitkän juosta viikkoa ennen puolikasta vai onko tämä suositeltavaa? Kannattaako haroittelua keventää jo toiseksi viimeisellä viikolla, vai kannattaako treenata kovaa ja sitten vimeisellä viikolla keventäis...

Tämän olisi kyllä voinut kirjoittaa aloittelijoiden osioon. :icon_smile:

Link to comment
Share on other sites

Tästä on VARMASTI keskusteltu ennenkin, mutta kysyn nyt ihan varmuuden vuoksi. Siis, voiko viimesen pitkän juosta viikkoa ennen puolikasta vai onko tämä suositeltavaa? Kannattaako haroittelua keventää jo toiseksi viimeisellä viikolla, vai kannattaako treenata kovaa ja sitten vimeisellä viikolla keventäis...

Tämän olisi kyllä voinut kirjoittaa aloittelijoiden osioon. :icon_smile:

Mulla on vähän aikaa sitten sama tilanne eli juostako pitkä vielä viikkoa ennen puolikasta.

Kysyin asiasta 2. viimeisellä viikolla ennen puolikasta olleen kuntotestin yhteydessä testaajalta (alan ammattilainen) ja hänen vastaus oli:

"Jos sen tekee, niin tekee todella rauhallisesti lyhennettynä 1-1,5 h ja ei missään nimessä yli 1,5 h."

Mulla tuolloin pitkä lenkki reilu 2 h.

Harjoittelua ei tarvitse mielestäni puolikasta varten kovin paljon keventää toiseksi viimeisellä viikolla (lukuunottamatta pitkää lenkkiä) jos olo on normaali, eikä paikat ole jumissa tai esiinny ylikuntoa yms. normaalista poikkeavaa olotilaa.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on vähän aikaa sitten sama tilanne eli juostako pitkä vielä viikkoa ennen puolikasta.

Kysyin asiasta 2. viimeisellä viikolla ennen puolikasta olleen kuntotestin yhteydessä testaajalta (alan ammattilainen) ja hänen vastaus oli:

"Jos sen tekee, niin tekee todella rauhallisesti lyhennettynä 1-1,5 h ja ei missään nimessä yli 1,5 h."

Mulla tuolloin pitkä lenkki reilu 2 h.

Harjoittelua ei tarvitse mielestäni puolikasta varten kovin paljon keventää toiseksi viimeisellä viikolla (lukuunottamatta pitkää lenkkiä) jos olo on normaali, eikä paikat ole jumissa tai esiinny ylikuntoa yms. normaalista poikkeavaa olotilaa.

Yhdyn Riston kommenttiin. Itse juoksin muistaakseni viimeisen pitkän 2 viikkoa ennen puolikasta ja kestoa sillä oli n. 1,5h. Itse kevensin harjoittelua jo jonkin verran toiseksi viimeisellä viikolla ennen puolikasta. Muutama 30-40min PK ja kevyitä vetoharjoituksia. Hengissä tuli selvittyä, jotenka ihan kaikki ei mennyt pieleen. :)

Link to comment
Share on other sites

Tässä ois nyt suunnitelma viikkokilometreistä ennen kuopion puolikasta.

1. viikko (tämä viikko) 60 km

2. viikko 65

3. viikko 85 km. Ja sunnuntaina viimenen pitkä 25 km aikas kovalla vauhdilla.

4. viikko 30-40 km

5. viikko 20 km + puolikas lauantaina.

Onkohan toi viimenen pitkä liian lähellä puolikasta?:conf:

Kertokaa nyt te kokeneemmat tietämättömälle ensikertalaiselle.

Link to comment
Share on other sites

Pisin lenkkini ennen ensimmäistä puolikasta oli jotain 16 km. Muutenkin pitkät lenkit pyörivät siinä 13-15 km tietämissä. Ja ensimmäinen puolikas oli oikein onnistunut kokemus.

Toiselle puolikkaalle valmistautuminen oli erilainen. Edellinen viikko oli ollut kovempi ja oli juuri juossut pisimmän lenkkini (3h, 24km) ja puolikas oli siitä kuuden päivän päästä. Yllättäen ei juoksu kulkenut eli ei näin ;) mutta tulipahan kokemusta lisää.

Link to comment
Share on other sites

Tässä ois nyt suunnitelma viikkokilometreistä ennen kuopion puolikasta.

1. viikko (tämä viikko) 60 km

2. viikko 65

3. viikko 85 km. Ja sunnuntaina viimenen pitkä 25 km aikas kovalla vauhdilla.

4. viikko 30-40 km

5. viikko 20 km + puolikas lauantaina.

Onkohan toi viimenen pitkä liian lähellä puolikasta?:conf:

Kertokaa nyt te kokeneemmat tietämättömälle ensikertalaiselle.

...Miksi 25km kovaa vielä tuossa vaiheessa? Eiköhän lyhempikin riittäisi; ei puolikasta(kaan) tarvitse treeninä harjoittelumielessä vetää ennen varsinaista juoksua. Tuossa todellakin on 15-vuotiaalla tekemistä (jos ikäsi oikein toisesta ketjusta muistan). Toivottavasti tiedät mitä teet.
Link to comment
Share on other sites

Tässä ois nyt suunnitelma viikkokilometreistä ennen kuopion puolikasta.

1. viikko (tämä viikko) 60 km

2. viikko 65

3. viikko 85 km. Ja sunnuntaina viimenen pitkä 25 km aikas kovalla vauhdilla.

4. viikko 30-40 km

5. viikko 20 km + puolikas lauantaina.

Onkohan toi viimenen pitkä liian lähellä puolikasta?:conf:

Kertokaa nyt te kokeneemmat tietämättömälle ensikertalaiselle.

Ei ole, mutta vedä ihan pitkän lenkin perusvauhdilla eli reilusti kilpailuvauhtia hitaammin ja kyllä 20 km riittää. Maltti on valttia.

Link to comment
Share on other sites

Tämä puolikas on vaan ¨välietappi¨. Sitten lokakuussa kokonainen jos ei kaikki mene pieleen. Eli sen takia lenkit yli 20 km.
Tuskin kukaan tuota pitkän lenkin pituutta ihmetteli, vaan sitä että tekstistäsi jää käsitykseen että aiot juosta pitkän lenkin kovaa. Jos haluat juosta kovempaa juokse lyhempi lenkki. Pitkiä kun ei yleensä tavata juosta kovaa, ei ainakaan aloittelijan ollessa kyseessä. -Otathan huomioon maraton-suunnitelmissasi sen että monet (eivät kaikki) juoksunjärjestäjät edellyttävät 18 vuoden ikää maratonille osallistuvilta... Kannattaa varmistaa asia hyvissä ajoin ettei tule ikäviä yllätyksiä.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy