Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miten valmistautua 2 km testijuoksuun?


Nimimerkki
 Share

Recommended Posts

Enpä tiedä olenko oikein oikea henkilö neuvomaan ketään, mutta ensin olisi hyvä tietää mitä tavoitellaan ja mikä on lähtötilanne. Jos kyseessä vähän harjoitteleva, niin omalta näppituntumalta sanoisin, että kannattee juosta harjoitteluun rauhallisia tuota 2km pidempiä lenkkejä. Jos taas enemmän on jo tullut treenattua ja pohjia on, niin sitten ehkä sopisi viimeistelyyn joku vetoharjoitus. Esim 1km tavoitevauhtia ja päälle muutama lyhyempi nopeampi veto lyhyillä palautuksilla. Lähtötilanne ja tavoite toki ratkaisee paljon, miten kannattaa harjoitella.

Link to comment
Share on other sites

Noh, voin kertoa, että oikeastaan mitään ei enää ole tehtävissä. Parissa päivässä ei ehdi kuin pilata kaiken tekemällä liian kovia harjoituksia. Pari lyhyttä helppoa kävelylenkkiä voit tehdä ja huolehtia, että ravinto on sellaista mihin olet tottunutkin. Jos olis edes kuukausi aikaa, tai edes pari viikkoa, niin jotain edes pystyisi kunnon puolesta tekemään. Jokatapauksessa tsemppiä testiin ja kerrohan sitten miten kävi, sen jälkeen voidaankin jo katsella enemmän tuota harjoituspuolta, kun edes jotain tiedetään lähtötasosta. Juokseminen on jokatapauksessa pitkäjänteistä hommaa ja päivässä tai parissa ei ihmeitä tehdä, säännöllisyys on kaiken avain, kuntoa kun ei voi varastoida. Niin, ja tervetuloa foorumille, kyllä täältä apua sitten jatkossa varmasti löytyy ja juoksemisesta voi muodostua osa elämää, kuten niin monelle meille on tapahtunut :)

Link to comment
Share on other sites

Ei kyllä kannata lähteä edes juoksemaan ennen testiä, koska jos on aloittelija, saa yhtäkkisellä juoksulla vain lihakset kipeäksi ja sitä vaikeampi lähteä testijuoksuun. Sitä paitsi eihän se kunto nouse tai mikään ominaisuus kehity parissa päivässä. Ehkä kannattaa huolehtia, että ei kovin väsyneenä mene juoksemaan. Ja sitten ei muuta kuin valmistautua henkisesti rypistykseen.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Kun aikaa valmistautumiseen on vain pari päivää niin valmistautumisen voi jakaa kolmeen osaan.

1. Varsinaiseen harjoitteluun ei ole enää aikaa, tässä vaiheessa yhtäkkisellä 'harjoittelulla' voi vain pilata mitä pilattavissa on. Kuten Siperia tuossa yllä varoitteli.

2. Sitten aika hivenen ennen testijuoksua, ei raskaita ruokia ei ylenpalttista juomaa, ns normielämä.

3. Juuri ennen testiä olisi hyvä saada kroppa hereille. Eli jotain liikuntaa jolla aineenvaihduntaa ylös niin että ei lähdetä aivan kylmiltään paahtamaan täysiä. Sitä millä intensiteetillä tämä alkuverryttely on hyvä suorittaa on sitten liikuntataustasta kiinni (Kävely, hölkkä, juoksu, pieniä vetoja... se on aivan tasosta kiinni). Mutta jotain kannattaa tehdä muutakin tulla 'viivalle' ja sitoa lenkkareiden nauhat kiinni (joka itse asiassa kannattaa tehdä huolella ettei käy kuin Keskitalolle)

Link to comment
Share on other sites

Jostainhan se on aloitettava! Kun ootte noin kivoja ja innokkaita auttamaan alkuun niin antakaa sitten vaikka lisää vinkkejä helmikuun testijuoksua varten, kaveri kun on houkutellut kunnonkohotuskisaan koko kevääksi! Kuulemma kuka vaan voi osallistua noihin kisoihin.

Tämän ekan testijuoksun tulokset auttaa sitten tekemään jatkosuunnitelmia. Juoksuharjoitteluhan se varmasti pääosassa pitäisi olla. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeps, käyt nyt ensin juoksemassa tuon ensimmäisen testin, niin nähdään sitten hieman lähtötilannetta. Juoksemaan oppii kuitenkin parhaiten juoksemalla. Sikäli oikein ymmärsin, niin sitä et vielä ole kovin paljoa harrastellut, joten hyvä alku voisi olla vaikka 5km mittainen lenkki 2-3krt/vko vuoroin kävely-hölkkää. Mutta tosiaan, käys tekeen ensin tuo testi, ja vaikkei se oikein hyvin menisikään, niin jo vuoden kuluttua voi olla hieman eri sävelet kellossa tai tässä tapauksessa lenkkareissa.

Link to comment
Share on other sites

Jeps, käyt nyt ensin juoksemassa tuon ensimmäisen testin, niin nähdään sitten hieman lähtötilannetta. Juoksemaan oppii kuitenkin parhaiten juoksemalla. Sikäli oikein ymmärsin, niin sitä et vielä ole kovin paljoa harrastellut, joten hyvä alku voisi olla vaikka 5km mittainen lenkki 2-3krt/vko vuoroin kävely-hölkkää. Mutta tosiaan, käys tekeen ensin tuo testi, ja vaikkei se oikein hyvin menisikään, niin jo vuoden kuluttua voi olla hieman eri sävelet kellossa tai tässä tapauksessa lenkkareissa.

Jos vuoden kuluttua kirjoitan teille että käyn vieläkin juoksemassa noita testejä ja nyt lenkkareista on alkanut kuulua rock. Mikähän se biisi olis ja paljonko olisin parantanu tulosta tästä vuoden takaisesta testijuoksusta?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy