Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Recommended Posts

Ensi vuonna pääsen ensimmäistä kertaa vetaraanisarjaan, eli 40 v tulee syksyllä täyteen. Ajatuksena on juosta synttärilahjana itselleni hyvä maratonaika. Tänä vuonna en päässyt hyvästä yrityksestä huolimatta siihen 3:15 aikaan maratonilla, mutta ensi vuonna pitää kuitenkin korottaa rimaa vaikka edellisestä korkeudesta tulikin pudotus - olkoon siis virallinen maratontavoitte vuodelle 2007 3:10 alitus. 3 tunnin alitus olisi kyllä hieno homma, mutta taitaa olla meikäläiselle liian kova tavoite.

Joka tapauksessa tämä edellyttää säännöllistä hajoittelua ilman normaalia 3-4 kk talven juoksutaukoa, enemmän mäkivetoja, hiihtoa, pitkiä kävelylenkkejä talvella (mikä kelpasi Paavo Nurmelle saa kelvata myös minulle), painon pudotusta 78 kg:sta joknnekin 72 kg:n tienoille (2006 tammikuussa 87kg, nyt 78kg)

Kun maratonin juoksee vielä syksyllä, saa harjoitella pitempään kesäisissä oloissa ja keli on maratonpäivänä todennäköisemmin suotuisa eli ei liian kuuma. Ja kun vielä valitsee sellaisen maratonin, jonka reitillä ei ole isoja mäkiä eikä nyppylöitä eikä varsinkaan kilometrien mukulakiviosuutta niin luottamus on vahva, että 3:10 alitus on mahdollinen.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Näitä ensi vuoden tavoitteita on tosiaan tullut jo mietittyä, vaikka kauden päätavoite Berlin on vielä käääntämätön lehti. Toivottavasti siellä meneekin 3.59.59 nettoaikaan.

2007

1) talvella tehty keskimäärin 2,5 kuntosalitreeniä per viikko ja lihaskunto rakentunut huomattavasti tänäkesäisestä

2) edellisestä johtuen alkukesä ei mene rasitusvammojen ja muiden vaivojen kanssa temppuillessa

3) ½-maraton: 1.39.59

4) maraton: 3.44.59

Ei mahdoton, luulen.

Link to post
Share on other sites

Virallistetaanpa sitten päässä muhineet haaveet vuoden 2007 tuloksista. Tavoitteet ovat melko kovia nykykuntoon nähden, mutta mikäli treenimotivaatio pysyy yhtä hyvänä kuin kuluvana vuonna ja yllättäviä takaiskuja ei vastaan tule loukkaantumisten tai muiden suurten mullistusten muodossa, pidän niitä mahdollisina.

Päätavoitteena 42 ja risat saisi taittua alle kolmen ja puolen tunnin. Lisäksi olisi Ihan Kiva, jos kymppi radalla menisi alle 40 minuutin (tätä varten tuskin erikseen treenaan).

Puolimaratonille voisi tehdä debyyttijuoksun ja tavoitteeksi ottaa vaikkapa maaliin pääsyn.

Mikäli talvelle saa riittävästi kilometrejä ja erityisesti ylipitkiä lenkkejä alle, niin maaliin pääsyä yritetään myös 100 km:llä. Tämä ei kuitenkaan saisi häiritä suuresti päätavoitteen toteutumista, joten voi olla, että tällä verukkeella ensimmäistä ultraa maistellaan vasta seuraavana vuonna.

Link to post
Share on other sites

Tavoitteena treenata järkevämmin ja laadukkaammin kuin aikaisemmin (tällainen tavoite on ollut aikaisemmin, mutta jotenkin sen toteuttaminen on aina ollut hankalaa). Määrää on tullut tänäkin vuonna riittävästi, ehkä jopa yli tarpeen. Haluaisin saada lyhyet matkat kulkemaan kovempaa, ja se edellyttää lähinnä laatuun panostamista. Konkretiaa: kymppi alle 40min ja puolikas mahd. lähelle 1.25. Cooperissa jos saisi raastettua yli 3200. Jonkinlaisen harjoitussuunnitelmankin voisi tehdä ensi kaudelle. Eri juttu sitten, tuleeko sitä noudatettua.

Pk-treenit riittävän hitaasti ja kovat riittävän kovaa. Tätä sääntöä olen aina ollut huono noudattamaan, mutta nyt sykkeitä seuraamalla alan pikku hiljaa päästä jyvälle.

Ei vammoja ensi kaudelle, kiitos. Sikäli kuin tähän voi itse vaikuttaa. Löysätään riittävän aikaisin, silloin kun jotain paikkaa kolottaa.

Link to post
Share on other sites

Onhan tänne tullut kirjoitettua yhtä sun toista. Mutta, että pystyy tavoitteiden kimppuun iskemään, niin päätavoite on pystyä treenaamaan terveenä ja vammattomana. Tukholmassa toivottavasti sais jo jotain tulostakin aikaiseksi tämän lisäksi. Eiköhän ne tavoitteet hioudu tuossa talven aikana aika hyvinkin, kun tietää oman tasonsa sitten. Mutta kuitenkin jollakin noista kolmesta matkasta pitää saada parempi noteeraus, ja oikeastaan mielellään kaikilla matkoilla, jos kaikki on kohdallaan kunnon suhteen.

Kiva on lähteä puhtaalta pöydältä liikkeelle, kun talvea pukkaa.

Link to post
Share on other sites

1. Muistan juoksemisen ilon - siitä kaikki lähtee ja siihen kaikki palaa.

2. Muistan levon ja harjoitussykkeen merkityksen.

3. Muistan venytellä.

4. Monipuolinen harjoittelu (juoksun lisäksi sauvarullaluistelu, hiihto, kuntosali).

5. Varttimaraton alle 45 min

6. Kymppi alle 43 min

7. Jos puolimaratonia kokeilen, alle 1.35

8. Jos maratonia kokeilen, alle 3.30

9. Muistan että iloista sen olla pitää.

10. Muistan että levätessä saattaa kuulla kummallista kohinaa - se on se kunto joka nousee...

-gs

Kohtaan 8 ->

http://gnothiseauton.blogspot.com/2006/09/vrldens-bsta-maratonlopp.html

Mukana siis tarkoitus olla - aikatavoite täsmentyy myöhemmin.

-gs

Link to post
Share on other sites

Kehittyä juoksijana. Treenata ilman loukkantumisia, toisin kuin tänä kesänä kiusasi jalan rasitusvamma, joka lopetti lupaavasti alkaneen kilpailukauden kesken. Parantaa ennätyksiä kasilla ja tonnivitosella. Tavoiteltavaa olisi myös lihaskunnon puolella... Jos saisi ees kerran viikossa tuota kuntopiiriä aikaiseksi... Ettei menis aina niin, että jos sitten huomenna tekis:).

Link to post
Share on other sites

Jos tämä tavoitteiden julkistaminen lisäis ulkoista motivaatiota ja antais lisää innokuutta juoksuharjoitteluun talven vaikeina pimeinä hetkinä.. Vuoden 2007 tavoitteet ja nykyinen tilanne:

800m: 2min +/- 5s (2.27 -05)

Cooper: 3600m (3333m 08.-06)

10km: 40min (n.45min)

Puolikas: 1.29.59 (1.39)

Maraton:3.20h (ei tulosta)

Tärkein tavote on nostaa kuntoa kaikinpuolin, harjoittelun lisänä muun muassa parkour, judo, koripallo, höntsäilyjääkiekko ja jalkapallo. Toivottavasti säilyn terveenä jotta tavotteet ois mahollisia. Ajatukset juoksun osalta on tarkemmin suunnattu Tukholmaan 9.kesäkuuta ja siellä tapahtuvaan 3 ja puolen tunnin alitukseen. Tsemppiä kaikille, kattokaa Keskisalon juoksua ja lähtekää lenkille!

Link to post
Share on other sites

Nyt kun on eka maraton takana, voisi kirjoitella ensi vuoden tavoitteita ;)

Siis jos saan treenattua talven ilman loukkaantumisia ja pitkiä sairastumisia (siis lähinnä flunssat) ensi vuonna tavoitteena on:

Kotirataultra, 6 h kisa Hiekkaharjussa ja parantaa sekä puolimaratonin että maratonin ennätyksiä.

Hyvä Santta! Oikea asenne!

Samoin mulla ensi vuoden tavoitteet on parantaa puolikkaan ja kokonaisen aikaa. Kohteet 200 km säteellä kotoa: Oulu,Pudasjärvi,Rovaniemi ainakin. Mahdollisesti yksi kauempana.

Hiihtotapahtumista Syötehiihto 50 km, aikaa pitää parantaa.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy