Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Morningstar

Voimamittari

Recommended Posts

Monikos täällä omaa kyseisen kapineen polkupyörässään? Slowtwitchia selatessa tuntuisi että n. 90% jenkkiläisistä harrastetriathleeteista käyttää tämmöistä ja mm. Joe Friel vannoo voimamittauksen nimeen.

Pikaisella googletuksella tuntuisi että on todella kalliita kapineita. Hinta/hyöty? Onko mitään järkeä törsätä tonnia ko. kapineeseen?

Itselläni ollut vuoden päivät kisakiekossa ja harkkakiekossa PT:t. Suunnitelmallinen harjoittelu huomattavasti helpompaa ja oikea tehoalue löytyy esim intervalleissa välittömästi. Kisoissa taas mennään tietyllä tehoalueella, eikä ylämäissä tule hölmöiltyä.

En luopuisi.

Juttelin tässä muutama hetki takaperin huipputriathleetin ja huippupyöräilijän kanssa. Toinen vannoi wattien nimeen, toinen ei.

Jos itselläni olisi tonni hassattavana harrastukseen, niin saattaisin hankkia. Mutta kun ei ole, niin pärjään ihan hyvin ilmankin.:encouragement:

(Tähän voi joku heittää sitten ne kettu ja pihlajanmarja jne...hommat...)

Watit lienee kuitenkin objektiivisin tapa seurata testein kehittymistään, mutta tämän voi toteuttaa kustannustehokkaammin esim. lähisalilla josta löytyy Wattbike.

(Niin....tai sitten kaverin autotallissa....vink:hali_hehe:)

Muokattu

Mulla on kans powertappi ollut nyt viime syksystä lähtien, pitkään tuli sitä ennen jahkailtua ja odotettua uutta ja halpaa teknologiaa jota ei vieläkään näy hyllyssä pitkään aikaan....

Mutta joo hankin tuon lähinnä syystä, että pystyn seuraamaan paremmin kehittymistä kauden aikana. Ei tuonne Pajulahteenkaan viiti mennä testattavaksi ihan viikottain.

Nyt pystyn näkemään jokaikisestä treenistä missä ollaan menossa ja tietenkin tuosta on apua myös kisoissa vauhdinjaossa.

Ei enää ikinä ilman tuota vehjestä (jos tässä meinaa tavoitteellisemmin harjoitella)

Pystyykö powertapin asentamaan mihin tahansa kiekkoon vai miten tämä menee? Valikoima on aika laaja, olisiko mallisuosituksia n 1000€ budjetilla. Entäs hankinta, onko vinkkejä paikoista?

Itseä kiinnostaa wattimittarin hankinta. Sitten on noita poljinvaihtoehtoja (polar, garmin), mutta hinnat on aika kovia. Ja sitten pitäisi sitoutua tiettyyn poljinmalliin...

Noita powertappeja on erilaisilla pinnamäärillä, eli sen pitää täsmätä kiekkoon. Mulla on pro, ja se taisi olla saksasta 720 euroa. Suomessa se ei ole paljon kalliimpi eräässä Tamperelaisessa putiikissa. Mun kiekot on rakennettu 50mm kiinakehiin yhden fillarifoorumillakin kirjoittelevan harrastajan toimesta. Eipä noissa oo valittamista 1300 euroa ja alle puolitoista kiloa, ja muutenkin tuo powertap on kyllä ihan ehdoton. Nyt pystyy itse vetämään tasotestit ja ei ehkä tuu vedettyä kisoissa itteensä heti alussa pois pelistä.

Tuolle mulla on kaverina ranteessa garmin 310xt ja pyörässä cycleopsin joule2-mittari. Kohtuuhyvin saa dataa irti.

Power2Max on myös varteenotettava ja edullinen powerivaihtoehto (varsinkin kun saivat siihen nyt lämpötilakompensaation). Tuo tulee siis kampiin.

Mulla on myös Powertap pro ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Suunnittelin josko tilais toisenkin ja pistäis joihinkin leveävanteisiin alukehiin kiinni, sais sit hyvän kombon maantie, sekä tripyörään. Nyt mulla on tuo Mavicin Cosmic Carbonessa kiinni.

Itseä kiinnostaa ehkäpä tuo Powertapin mittari. Mulle on tulossa uudet 50mm kiekot ja mittarin saisi siihen näppärästi kiinni. Käytän tulevaisuudessa triathlon- ja maantiepyörää, joten mittarin pitäisi olla sellainen, jota pystyy suhteellisen helposti siirtelemään. Tässä tapauksessa tämä onnistuisi siirtämällä oikean kiekkoparin pyörään eikös vain? Powermax näyttää myös houkuttelevalta, mutta se olisi sitten sidottu aika tarkasti yhteen pyörään.

Mitä mieltä olette malleista: kannattaako maksaa ylimääräistä G3-mallista? Tarjoaako muuta kuin n. 120g kevyemmän osan? Nettisivujen vertailun perusteella muuta eroa ei ole Pro-malliin verrattuna.

Nii en tiedä tuntuuko tuo kevennys navassa mitenkään muuten ku pyörää kantaessa? Tuossa G3 mallissa saa elektroniikat irrotettua kätevästi jos tulee huollontarvetta. Pro mallin napa pitää kai kokonaisuudessaan (=kiekko) laittaa huoltoon. Hintaeroa kyllä on aika paljon....

Jos haluaa edullisesti testata tehoja kotosalla kannattaa harkita Traineri / Ant+nopeusanturi / Trainerroad yhdistelmää.

Kohtuullisen luotettavat tehot saa irti investoimalla vaikka 200€ traineriin + 40€ Garminin GSC-10 nopeus/kadenssianturiin ja 40€ Ant+ palikkaan jos ei mitään edellämainituista vielä omista.

Trainerroadin kuukausimaksu on 10$.

Lista tuetuista trainereista: http://www.trainerroad.com/virtual-power

http://support.trainerroad.com/entries/21512930-TrainerRoad-Guide-English-

Koko talven on tullut poljettua, taxc flow + nettilisäosan, kanssa kyllä noiden wattien seuraaminen vaan on kehittävää, kuinka kesällä voi enää pärjätä ilman.

Nyt vaan vaimolle joku hyvä selitys, että saa ostaa kesäksikin wattimittarin.

Luultavasti tuon power2maxin ostan.(jos vaan löydän jostain siihen tarpeeksi rahaa)