Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tuomitkaa/tyrmätkää


Henkka78
 Share

Recommended Posts

Alla olevan suunnitelman mukaan meen Frakfurtiin 29.10 vaikka sataas luntaa, kiviä tai paskaa. Olen jäärä, mutta kommentteja saa ja pitää antaa. Mukana on ns. päätreenit. aamulenkit yms muut kevyet pl. pitkikset on pois. Alla olevassa puuttu ns. reippaat lenkit.

Mutta jos joku haluu tulla mukaan treenaan niin voi tulla mukaan hesan seudulla. Ph. no. 045-1119150/Henkka

Vko 31

Ma

Ti 5 x 1000 ( 3.10-2.55) + 4 x 200m(>31s)

Ke

To

Pe

La 1/2 Porvoo (ei täyttä 1h15min)

Su

Vko 32

Ma

Ti

Ke

To 3x 3000m (9.45-9.15)

Pe

La

Su Pitkis 32km (4.30-5.00m)

Vko 33

Ma

Ti 5 x 2000m (6.30-6.15))

Ke

To

Pe

La 13m kisa Lapua

Su

Vko 34

Ma

Ti 15x 400m ( ka. noin 71s)

Ke

To

Pe 10 x 1000m(3.20-3.00)

La

Su pitkis 32km (4.30-5.00)

Vko 35

Ma

Ti 5 x 1000 ( 3.10-2.55) + 4 x 200m(>31s)

Ke

To

Pe

La 1/2 mara Anjalankoski (>1h13min)

Su

Vko 36

Ma

Ti

Ke

To

Pe

La

Su Pitkis 32km (4.30-5.00min/km)

Vko 37

Ma

Ti 3 x 3000m (kaikki alle 9.30)

Ke

To

Pe

La 14km JKL (<45min)

Su Piktis 25km (4.30-5.00)

Vko 38

Ma

Ti 15x 400m (noin 70s)

Ke

To

Pe 5x2000m ( ka alla 6.30)

La

Su Pitkis 32km (4.30-4.45)

Vko 39

Ma

Ti 3x 1000m ( n 3.00)

Ke

To

Pe

La 1/2 mara Vantaa (1h11min)

Su

Vko 40

Ma

Ti

Ke

To

Pe

La

Su Pitkis 32km (4.30-5.00)

Vko 41

Ma

Ti

Ke 4 x 3000m (KAIKKI ALLE 9.30)

To

Pe

La

Su Pitkis 25km

Vko 42

Ma

Ti 10 x 1000m (saa nähä.;))

Ke

To

Pe

La

Su

Vko 43

Ma

Ti

Ke

To

Pe

La

Su MARA FRANKFURT (2h30min<X<2h35min)

Link to comment
Share on other sites

Jos ja kun tohon jysäytetään pitemmät reippaat lenkit Henkan tapauksessa ehkä 10-20km ja 3.30-55/km ja paljon kevyttä taaperrusta niin ohjelma on kova! Ratavedot ovat erittäin haastavia, vaikka palautuksista ei tietoa ja niitä on suhteellisen paljon varsinkin, kun ohjelmassa myös puolikkaita ja muita kisoja. Jääkö tohon tarpeeksi palauttavia jaksoja ja joudutko käyttämään liikaa paukkuja tavoiteaikojen saavuttamiseksi? Ratatreeneihin laittaisin ehkä osittain kevennystä ja jättäisin jonkun pois. Nyt tietenkin mahdotonta ottaa kantaa hirveästi, kun ohjelmasta puuttuu vielä paljon. Jos pystyy vetämään ton tapasen setin läpi pienillä täydennyksillä ja on viivalla vielä energinen niin tavoiteajan pitäisi kyllä paukkua. Onnea projektiin! Pitäisi päästä itsekkin hölkkäkuntoon niin vois tulla sparrailemaan osaksi matkaa.

Link to comment
Share on other sites

Onhan tuossa vetoja ja kisoja. Vaikea kummemmin kommentoida, kun ei tiedä noita muita treenejä tarkemmin. Tuossa elo-syyskuun vaihteessa vois pitkikselle tulla mukaan, tuommonen 32km ilmoitetulla vauhdilla passais, jos kunto on kohillaan. Kovempiin treeneihin ei oikein kykene. Maksimissaan pari tonnisissa vois yhden kilometrin mukana sitkistellä. Onnea projektiin!

Link to comment
Share on other sites

Kiristät Henkka vaan minuutin vielä Vantaan maratonin tavoiteaikaa niin lähdetään painelemaan vuorovedolla alle 1.10:n. Ohjelma on kyllä tiukka, toivottavasti ei lyö yli. Jos ei, niin kunto on varmasti rautaa. Noissa vetotreeneissä kyllä hiukan himmailisin tavoiteaikoja, etenkin silloin jos on huonompi päivä. Esimerkiksi 3km:n vedot eivät nimittäin näytä ihan helpoilta etenkin jos yksin joutuu raastamaan.

Link to comment
Share on other sites

Kiristät Henkka vaan minuutin vielä Vantaan maratonin tavoiteaikaa niin lähdetään painelemaan vuorovedolla alle 1.10:n. Ohjelma on kyllä tiukka, toivottavasti ei lyö yli. Jos ei, niin kunto on varmasti rautaa. Noissa vetotreeneissä kyllä hiukan himmailisin tavoiteaikoja, etenkin silloin jos on huonompi päivä. Esimerkiksi 3km:n vedot eivät nimittäin näytä ihan helpoilta etenkin jos yksin joutuu raastamaan.

Unelmani on joskus alittaa 1.10, tosin en usko että pystyn tänä kesänä...mutta jos päivän kunto on todella hyvä niin mikä ettei vuorovedoin unelmaa toteuttaa...

Link to comment
Share on other sites

Muistan kun nuoruusvuosina oli intoa aivan eritahtiin kuin nyt. Vitonenkin olisi pitäny juosta 14 minuutin pintaan, mutta niin siinä kävi kuin veti kuntoonsa nähden liian kovaa, että luu jäi joka vuosi käteen. Niitä 15.30 tuloksia tuli mutta jotain muuta haettiin.

Ehkä kannattaa jättää itse kilpailuihin ne parhaat paukut eikä kuluttaa niitä ylikoviin harjoituksiin.

Edit: yhen i -kirjaimen muutin, mutta muuten olen edelleenkin samaa mieltä n.30 v. kokemuksella

Link to comment
Share on other sites

Muistan kun nuoruusvuosina oli intoa aivan eritahtiin kuin nyt. Vitonenkin olisi pitäny juosta 14 minuutin pintaan, mutta niin siinä kävi kuin veti kuntoonsa nähden liian kovaa, että luu jäi joka vuosi käteen. Niitä 15.30 tuloksia tiuli mutta jotain muuta haettiin.

Ehkä kannattaa jättää itse kilpailuihin ne parhaat paukut eikä kuluttaa niitä ylikoviin harjoituksiin.

Voi olla et olen vääräs. Mutta treeneissä on kuljettava vähintään siten kuin kisois pitää. Ei Selännekkään koklaa uutta rankku kikkaa ratkaisun hetkellä..mutta kuten sanottu teen miten hyvältä tuntuu....saapahan kaikki vittuilla jos menee perseelleen..mutta tuskin niin käy..

Link to comment
Share on other sites

Noista Runnerin ja karpan mainitsemista pidemmistä reippaista tuli mieleen Holmenin kirjoitus uusimmassa Juoksijassa (5/2006). Holmen korostaa nimenomaan asfaltilla tehdyn maratonvauhtisen hyvyyttä. Tällöin "juoksuaskel ja tunne ovat samat kuin kilpailussakin, jolloin harjoituksen vaikutus on paras mahdollinen". Henkan ohjelmarungossa tärkeimmät treenit ovat ilmeisestikin tarkoitus tehdä radalla (poislukien kilpailut).

Frankfurtissa lähtö on kello 11. Minä olen ainakin tottunut tekemään tärkeät harjoitukset aina illalla tai iltapäivällä. Jatkossa ajattelin ruveta tekemään lauantaisin aamupäivällä pitkän VK:n, jonka vedän asfaltilla maratonkamppeissa. Samalla voi kokeilla myös erilaisia ruokailuun ja heräämiseen liittyviä juttuja ja niiden vaikutuksia juoksuun.

Itse ohjelmaan ei mulla riitä paukkuja ottaa kantaa. Kovaltahan se vaikuttaa, mutta kova on mieskin!

Link to comment
Share on other sites

Kovaa meinaa kaveri tosiaan juosta.

Näyttää vähän siltä että tapat tuon vantaan 1:11:n viikolla 38. Pari kovaa sillä viikolla ja pitkä sunnuntaina vaatii muutaman päivän palauttelua, ma, ti, ke, eikä kunto nouse huippuun lauantaiksi, ei sitten millään. Puolita sen viikon pitkä 16-20:een niin sitten voi mennä. Tai ota se pe kova pois ja korvaa su pitkä 14 km maran tavoitteella 3:33 kilsa = hyvä testijuoksu maraa ajatellen mutta ei vie liikaa voimia puolikasta ajatellen, ja käy tyhjennysreenistä jos meinaat vaikkapa ylikompensoida. Marahan on kuitenkin se päätavoite, ko.

Muutenhan tosta on vaikea sanoa enempää kun et julkaissut muita reenejä. Oletettavasti ne ovat jotain 10 - 20 km PK pörräyksiä... 1 tai 2 x päivässä.

Mutta, ei kannata kysellä niiltä jotka tulevat takana ja vielä vähemmän niiltä jotka tulevat vielä niidenkin takana;)

Link to comment
Share on other sites

Yleisesti: motivoitunut suomalainen tekee kyllä perusteellisen perustreenin, tekisi mieli sanoa että liiankin perusteellisen usein, mutta vauhti tahtoo puuttua. On määrää, on tavallaan tehojakin. Tällä en nyt tarkoita kovia pidempikestoisia hapotuksia, niitäkin suomessa tehdään, eli vauhtikestävyyttäkin kyllä harjoitetaan varsinkin pvk, mutta juoksun rullaavuus on kadoksissa ja sitä kautta rento mahdollisimman kovarytminen kisavauhti mahdollisimman pienellä energiankulutuksella. Eli panostaisin kisavauhtia nopeampaan rytmiin rennonnopeilla 100-300m vedoilla vaikkapa lyhytpalautteisen vauhtileikittelyn puitteissa, ellen peräti radalla melko minimaalisin palautuksin totuttaen jalkoja vaadittavaan rytmiin/sek/m vaadittavalla rentoudella, minimaalisella energiankulutuksella.

Link to comment
Share on other sites

Ahaa nyt mennään huippu-urheilun maailmaan...

Valitettava tosiasia on se että suomalaisten huippujen harjoittelu on 10 - 20 vuotta jäljessä kansainvälisten huippujen harjoittelusta, tietoa kyllä on mutta tiedon toteuttaminen junnaa. Jos halutaan mennä kohti kansainvälistä kärkeä niin ehdottomasti sekä määrää että tehoa on nostettava. Kansainväliset huiput harjoittelevat enemmän, kovempaa ja korkeammilla, äärettömän kunnianhimoisilla, tavoitteilla. Suomessa on ehkä pari kolme kaveria jotka reenaavat näin.

Ei pidä ottaa liikaa oppia menneisyydestä vaan on osattava katsoa myös tulevaisuuteen... minkälaista on harjoittelu 10 tai 20 vuoden päästä... mennäänkö silloin 400 km / viikko ja 3-4 reenikertaa päivässä. Vai onko trendi sittenkin toiseen suuntaan, vähemmän määrää mutta enemmän tehoa. Aika näyttää.

Onneksi meidän tavallisten tallaajien ei tarvitse miettiä tälläistä paskaa. Vedetään sen verran kun tykätään ja keskitytään nautintoon.

Link to comment
Share on other sites

Voi olla et olen vääräs. Mutta treeneissä on kuljettava vähintään siten kuin kisois pitää. Ei Selännekkään koklaa uutta rankku kikkaa ratkaisun hetkellä..mutta kuten sanottu teen miten hyvältä tuntuu....saapahan kaikki vittuilla jos menee perseelleen..mutta tuskin niin käy..

Jotkut kolmen tonnin vedot on sen verran vaativia, että tuskin kukaan juoksee niitä treeneissä lähellekään samalla rytmillä kuin kisoissa. Ainakaan yksin ilman vetoapua. Omalla kohdalla oon huomannut, että kohtuullisen kovassa vetotreenissä vetojen keskivauhti asettuu suunnilleen 4-5 kertaisen kisamatkan vauhdin tasolle. Eli tonnin vedot menee keskimäärin vitosen vauhdilla jne. Tonnin veto taas 3000m kisavauhdilla on jo yksittäisenäkin vetona tosi kova jonkun vetotreenin päätteeksi. Sama pätee 3km:n vetoon kympin vauhdilla. Rankkujen yrittäminen on hiukan eri puuhaa kuin tehdä kilpailunomainen suoritus treeneissä kolmosella.

Kisa ja treeni ovat täysin omat maailmansa. Näiden aikoja voi yrittää vertailla toisiinsa katsomalla harkkapäiväkirjasta millaisia tuloksia on tullut treeneissä ja kisoissa samaan aikaan.

Tai sitten mä vaan löysäilen treeneissä.

Mutta ihan hyvältä noi sun vetotreenit näyttää. Tavoiteajat ovat kovia eikä niihin kannata liiaksi jäädä kiinni. Pitäisin palautukset ainakin alkuun suhteellisen lyhyinä.

Link to comment
Share on other sites

Rankkujen yrittäminen on hiukan eri puuhaa kuin tehdä kilpailunomainen suoritus treeneissä kolmosella..

Totta! Tämä olikin vain heitto!

Kisa ja treeni ovat täysin omat maailmansa. Näiden aikoja voi yrittää vertailla toisiinsa katsomalla harkkapäiväkirjasta millaisia tuloksia on tullut treeneissä ja kisoissa samaan aikaan..

Tämäkin on totta! Itselläni onkin vain niin vähän kisoja pohjalla harrastukseni historian aikana (3x mara, 2xpuolimara), että haenkin kokemus kisojen muodossa, silläkin uhalla että kaikki edellä esittämäni suunnitellut treenit eivät olisikaan mahdollista toteuttaa(väsymys..yms syyt)

Mutta muuten kiitoksia näkemyksistä! Näiden viimeisien 12vko:n ohjelma tulee muotoutumaan melko pitkälti päivittäisten tuntemusten mukaan kovien treenejen ja kisojen ympärille..ja muutaman saunaillan..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy