Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
J. Apila

Ex- sohvaperunasta ultraajaksi

Recommended Posts

Jep. Kevätauringosta vielä lisäenergiaa, niin ehdit tekemään vaikka mitä. Mun mielestä ei ole mitään häpeämistä siinä, että sulla aluksi olisi aika paljonkin kävelyä mukana. Vähitellen lisäät juoksupätkiä piiiiiitkien tallustelulenkkien sekaan. :thumbsup: Kestävyys karttuu niinkin ja vieläpä ilman vammavaaraa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just niin, eli aikaa on rutkasti ja ehdit tekemään vielä ihmeitä kunnolle. Kukapa ei näistä kevätkeleistä piristyisi, joten innolla vaan kohti kesää. Eikä jotkut ultraajat juokse talvella lainkaan - ainakaan jos on tavotteet loppukesässä (hiihtävät toki). Ja silti ovat ihan ihmeellisiä juoksukoneita syksyllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on varmaankin puhki lainattu siivu suomalaista kestävyysjuoksuhistoriaa, mutta lainataan nyt vielä.

http://koti.mbnet.fi/ugo/juoksuharjoittelu.html

"Suomalaisten 1900-luvun alun juoksijoiden harjoitusmenetelmiä voidaan soveltaa myöskin kuntoilussa, sillä reilu lepokausi ja pitkät kävelylenkit peruskuntokaudella tarjoavat mielenkiintoisen ja jalkoja säästävän vaihtoehdon harjoitteluun. Vanhojen mestarien lihashuollosta eli tavasta pitää jalat terveenä voimistelulla, hieronnalla ja saunalla voi myös ottaa oppia."

Paavo Nurmen harjoittelu Pariisin Olympialaisiin 1924:

Harjoittelu alkoi tammikuun puolivälissä. Tätä edelsi 3 kuukauden lepokausi.

Tammikuun puolivälistä helmikuun loppuun

Iltapäivällä:

Kävely 10 - 25 km, 7 min/km

Voimistelu 10 min

Maalis- ja huhtikuu

Aamulla:

Kävely 10 - 25 km, 7 min/km

Voimistelu 10 min

Iltapäivällä:

Juoksu 3 - 6 km ja muutamia vetoja 80 - 800 m

...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harjoittelu alkoi...

ma -

ti -

ke klo 16 -> 1 h sählyä

to klo 18 -> 44 min, kävelyä+juoksua, palauttavaa, avg 134

pe -

la klo 13.15 -> 42 min, josta 20 min helppoa vk:ta; avg 148, max 168; vk avg 156

su klo 7.45 -> 1 h 30 min reipasta kävelyä, avg 126

Sähly oli viikon rankin treeni. Kunto on niin huono, etten jaksanut ollenkaan. Olin hapoilla koko ajan. Torstaina jalat ihan jumissa eikä hengityskään kunnossa. Olisikohan osittain flunssasta johtuvaa vai onko kunto vain niin huono? Lauantain lenkki jo tuntui ihan mukavalta. Reidet vieläkin hieman puuduksissa. Sunnuntain pitkä kävely ihan mukavaa. Välillä menin pöpelikköön hakemaan mäkeä ja vaihtelua.

Tänään tein erään huomion kävelyn suhteessa pk-juoksuun. Jotta pystyn juoksemaan pk-alueella pitää minun hissutella ja jarrutella koko ajan. Kävelyssä taas pitää pistää tossua toisen eteen aika tavalla, jotta treenistä tulee kehittävää. Tuntuu siis, että kävelyssä saa tehdä töitä huomattavasti enemmän kuin juoksussa. Jotenkin olisi ollut henkisesti helpompaa pistää välillä juoksuksi, mutta olen nyt päättänyt tehdä muutaman pitkän lenkin puhtaasti kävellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harjoittelu alkoi...

Sähly oli viikon rankin treeni. Kunto on niin huono, etten jaksanut ollenkaan. Olin hapoilla koko ajan. Torstaina jalat ihan jumissa eikä hengityskään kunnossa. Olisikohan osittain flunssasta johtuvaa vai onko kunto vain niin huono?

Kyllä se sähly on rankkaa vaikka kunnossa olisikin, mulla ainakin tuli aikanaan pohkeet, takareidet ja pakarat kipeiksi eka kertojen jälkeen, vaikka juoksukunnossa olikin.

Vielä jos ei ole vaihtomiehiä niin noutaja tulee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan tietämättömyyden suomalla varmuudella:

Itsekasvatuksen tiimoilta voisi varmaan olla viisautta

käyttää tuo kävelyfiilis hyväksi:

Jos on mahdollista kokea hölkän nostaminen helpotuksena

ravakan kävelyn lomassa, voisi tuota harrastaa enemmänkin.

Tätä perustelen sellaisella omalla tuntumalla, että jossain

kohtaa jossain tilanteessa tulee vaihe, missä kävellään ja

hölkätään 1/1. Eli kävellään niin kauan kuin se onnistuu rennosti

ja sitten hölkätään se hetki kun se onnistuu rennosti.

Voisi olla hyväkin oppia siis sellainenkin ajatus, että hölkkä voi

olla keino etsiä rentoutta ja helpotusta kävelyn rasituksiin.

Tästähän voi olla joku päivä hyötyä (itselleni ainakin, tiedän sen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime viikolla tein pari lyhyttä treeniä ja risteilin Tallinnassa. Tällä viikolla keskiviikkona sählyä, lauantaina 43 min (20 min vähän reippaampaa) ja tänään n. 1,5 h kävelyä ja juoksua. Tämän päivän aamutreeni tuntui mukavalta.

Tällä hetkellä kävelyn ja juoksun yhdistely tuntuu sopivan tasoiselta treeniltä minulle, kun tuota massaakin on tuossa talviunen aikana kertynyt taas pari kiloa lisää. Tänään 91,6 kg -> Nyt olisi tarkoitus kaikin puolin tervehdyttää elämäntavat eli liikkua enemmän ja pistää suuhun vähemmän ja erityisesti laadukkaampaa ruokaa.

Masokistia en missään tapauksessa pysty tänä kesänä juoksemaan läpi, mutta en ole täysin sulkenut pois sitä mahdollisuutta, että lähtisin matkaan retkeilymielellä kävelyä ja juoksua vaihdellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masokistia en missään tapauksessa pysty tänä kesänä juoksemaan läpi,

Aika harva siellä koko matkaa juokseekaan. Viime vuonna taisi juosta vain kisan 1. ja 2. koko matkan, muut kävelivät ainakin vähän. Tyylipisteitä ei jaeta. Itse en edes ajattele asiaa niin, että kävely olisi pahasta. Mun puolesta saa kävellä vaikka koko matkan jos haluaa ja vauhtia riittää aikarajan alitukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika harva siellä koko matkaa juokseekaan. Viime vuonna taisi juosta vain kisan 1. ja 2. koko matkan, muut kävelivät ainakin vähän. Tyylipisteitä ei jaeta. Itse en edes ajattele asiaa niin, että kävely olisi pahasta. Mun puolesta saa kävellä vaikka koko matkan jos haluaa ja vauhtia riittää aikarajan alitukseen.

Jep, voisin kokeilla kävellä läpi...

pitäis sitten välillä 4-5min "juoksutaukoja" välissä :smiley:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ma -

ti -

ke Vr 8 min + 3x1000 m (6.00, 5.55, 6.06); vetojen avg 162 + kävelyä 11 min

to -

pe 56 min pk; avg 152; + 5 min kävelyä; muutama ylämäki "reipasta" juoksua

la -

su 10 min pk, 20 min vk (avg 159), 2 min pk, 7 min kävelyä

ma kävelyä + juoksua 1 h 45 min (juoksun osuus 45 min); avg 132

Pääsiäisviikko loppuu maanantaihin. Hieman vk painoitteinen viikko lukuunottamatta pääsiäismaanantain pitkistä. Hieman nivuset ja jalat muutoinkin kipeänä tuli käveltyä ja hölkättyä maanantaina. Muutoin ei jaksamisen kanssa ole ongelmia. Tuohon pitkikseen olen ottanut hieman vaihtelua menemällä kävelyosuuksilla aika ajoin metsiköihin rämpimään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään lenkillä mietin, että mikäli osallistun ultramatkalle, niin miten määrittelisin itseni. Ultrajuoksija en olisi missään nimessä. Määrittelin itseni siis ultrataivaltajaksi.

Tai sitten vaan ultraajaksi. Mikä vaan itselle sopii. Hienoa, että olet saanut taas vähän motivaatiota ja liikuntaa. :highfive:

Share this post


Link to post
Share on other sites
minulle ainoa keino saada tarpeeksi kilometrejä kasaan on juosta työmatkat. ja kun tarpeeksi juoksee viikolla voi viikonloput ottaa vapaana.
Hanna, paljonko sun työmatkat on suuntaansa? Juoksetko edestakaisin? Paljonks kilsoja kertyy per viikko? Ihan mielenkiinnosta kyselen...oma duunimatka on n. 18 km...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy