Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pisin pitkä lenkkisi ennen maratonia?

kkuukkeli
 Share

Recommended Posts

Laitetaanpas vähän gallupin tapaista:

Itsellä kun tuo ensimmäinen maratoni alkaa lähestyä, niin kiinnostaa muiden harjoittelu(toki muulloinkin). Oma harjoitteluni on ollut aika lailla opettelua, mutta parantunut loppua kohti, kiitos palstalaisten ja kirjallisuuden. Vähän hakusalla on kuitenkin itsellä ollut tuo pitkien lenkkien pituus. Pisimmäksi jää itsellä 30 kilometrin lenkki joita tulee 3 kpl. Tuo 30 km on allekirjoittaneelle ehkä vähän turhankin pitkä, 25-28 km taitaisi olla sopivampi.

Paljonkos palstalaiset vetäisevät pisimmillään ennen maratonia?

• Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

34 km viime pyhänä, HCM tähtäimessä. Se oli kyllä liian pitkä minulle, mutta otin sen hysteerisen varovasti - aikaakin meni 3½h+ ! Oppikirjojen mukaan ei yli 3 tunnin ja yli 30 km:n kannattaisi mennä ja 25 kilsaakin on kuulemma jo ihan hyvä. Mutta tässäkin on varmaan yksilöllisiä eroja(?).

Ei tuo pahalta tuntunut, coopperi tosin meni sitten eilen päin... siis polkupyörän satulan suuntaisesti. Mutta se johtui varmaan olosuhteista:icon_rolleyes: .

Minulla pisin lenkki jää 25 km:iin, ja nyt en enää ennen HCM:ää uskalla pidempää tehdä. Siinä mielessä tuosta 25 km lenkistä jäi hyvä fiilis, että olisin voinut jatkaa vielä helposti - eli toiveita olisi päästä ainakin melkein maaliin :)

Muuten olen kyllä menossa aika tavalla nöyränä HCM:lle, tuntuu että aika minimiharjoituksilla ollaan lähdössä (n. 40 km / vko), mutta eipä ole kova aikatavoitekaan - kunhan pääsisi hyvällä fiiliksellä maaliin alle kuuden tunnin.

Mun pisimmäksi jää n. 23 km:n lenkki, jonka teen tulevana viikonloppuna HCM:n valmistautumisessa. Aikaa mulla menee lenkkiin todennäköisesti yli 3 tuntia. Olen juossut kolme puolimaraa ja yhden 23 km:n lenkin aikaisemmin kevään ja kesän aikana sekä muutaman n. 15 km lenkin. Muut lenkit ovat olleet alle 10 km.

Tavoite 5 tuntia on mulle aika kova, mutta yritän silti.

Toistakymmentä vuotta sitten, kun olin paremmassa kunnossa, pisimmät lenkit olivat muistaakseni n. 25-27 km. Pari sellaista juoksin muistaakseni ennen maratonia. Silloin tosin selvisin noista lenkeistä alle 2,5 h.

Ennen ekaa maratonia taisin juosta kerran noin kolmekymppisen lenkin ihan psykologisista syistä. Itse asiassa tuo pitkä oli jo ennen ekaa puolikastani, vain pari kuukautta lenkkeilyn aloittamisen jälkeen.

Oli kyllä liian kova lenkki jaloille tuossa vaiheessa. Varsinkin kun vaapuin asfaltilla ja ikivanhoilla lenkkareilla.

Tänä keväänä ennen Tukholman maratonia jolkottelin peräti kuudesti yli 30 kilsaa. Vähempikin olisi varmaan riittänyt. Pisin 34 kilsan lenkki oli ohjelmassa kolme viikkoa ja kuusi päivää ennen x-päivää.

Nuo pitkikset menivät keväällä alle kolmen tunnin, joten siinä mielessä suht oppikirjojen mukaisesti etenin.

Varmaankin muutama 25-28 kilsan pitkis riittää maratonin läpäisemiseen ihan hyvin - tottakai vähempikin, mutta noin keskimäärin. Käytetty aika (maksimissaan noin kolme tuntia) lienee tärkeämpi kuin matka.

Itse juoksin kahdesti n. 38km lenkin ennen ekaa maratoniani (joka siis oli viime vuoden HCM). Tuohan on liioittelua jos oppikirjoihin yms. on uskominen, varsinkin kun juoksin ne vain 17 ja 10 päivää ennen kisaa (siis viikon välein, ja jälkimmäisen jälkeen ei ollut todellakaan enää pitkä aika kisaan). Aikaa noihin meni hieman yli kolme ja puoli tuntia, eli jopa hiukan enemmän kuin maratonilla (hieman alle kolme ja puoli tuntia). Näin jälkeenpäinkin pidän noita lenkkejä hyvinä treeneinä, sekä fyysisesti että henkisesti. Noita lenkkejä ennenkin olin juossut pari pitkistä yli 30km mittaisina, ne siis 24 ja 31 päivää ennen kisaa. Juoksin siis maraa edeltävänä kuukautena "ylipitkiä" viikon välein. Eikä muuten tuntunut yhtään siltä että olisi liian kovaa treeniä (toisaalta treenasinkin vain joka toinen päivä, eli viikon kokonaisrasitus ei ollut kovin kova). Mun mielestä useimmat ohjeet ovat liian varovaisia, mutta kai niiden pitääkin, ettei päästä syyttelemään niiden laatijoita siitä että harrastelijat rikkovat itsensä. Voin kyllä sanoa, että noiden pitkiksien jälkeen ei maraton hirvittänyt yhtään. Päin vastoin, halusin vain nähdä kuinka kovaa sen pystyisin juoksemaan, läpipääsy ei ollut enää mikään juttu. Se muuten helpottaa urakkaa kun tavallaan kahdesta kysymysmerkistä (aika, matka) on toinen jo etukäteen hoidettu pois päiväjärjestyksestä.

Jokainen kuitenkin tyylillään, enkä nyt tahdo yllyttää muita samaan kuin mitä itse olen tehnyt.

Minulla eka maraton on edessä, mutta tavoitteena on juosta ennen ensimmäistä maratonia ainakin yksi vähintään 30 kilsan lenkki viimeistään kolme viikkoa ennen maratonia. Aikaa tällä etanalla tosin menee enemmän kuin kolme tuntia, mutta mun on pakko totuttaa jalat ja korppa pitkäkestoiseen suoritukseen ja toinen syy on ihan henkinen puoli. Yli viiden tunnin maratoonareilla kun tuo suoritus jo lähtentelee jonkinlaista ultrakisaa...

En ole vielä kertaakaan lenkkinä yli 30km juossut, taitaa pisimmät olla 27km. Aikaa on silloin kulunut tuo noin 3h. Pitkien lenkkien lyhyyteen ei mulla silti yksikään maraton ole kaatunut. Yksi pitkä voisi psykologiselta kannalta ehkä olla se kolmekymppinen, mutta ei varmaan kannata juosta liian lähellä tavoitetta.