Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hierojalle ennen maratonia ???

Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Mitäs mieltä olette kannattaako ottaa hierontaa ennen maratonia ? Jos kannattaa niin kuinka paljon aikaisemmin ja kerta vai kaksi ???

Mitä tiedän harrastelijamaratoonareita niin toiset käyvät kuulemma aina hierojalla ennen juoksua ja toiset eivät koskaan... Ota nyt sitten selvää.

No jos jalat on jumissa niin sitten menisin ensimmäisen kerran pari viikkoa aikasemmin ja toisen kerran sitten maratonviikolla. Sillon hieronta viimestään 2-3 päivää ennen maratonia enkä sillonkaan antais hieroa kovasti.

Ainahan se on mukava jos hierotaan, että jos tuntuu siltä niin voihan sitä käydä alkuviikosta jos viikonloppuna on maraton.

Itse varasin eilen vakiohierojalleni ajan reilun viikon ennen maratonia. Sen lähempänä juoksua ainakaan hän ei suostu hieromaan.

Tuo hieronnan tarpeellisuus on varmaan ihan yksilöllinen juttu. Itse käyn muutenkin säännöllisesti (n. kerran kuussa) hierojalla, ja tiedän että se on ainakin minulle hyväksi ennen koitosta. Jos ei ole tottunut käymään hierottavana, kannattaisi varmaan käydä yhden kerran muutamaa viikkoa aikaisemmin ja katsoa mitä kroppa tykkää. Sen jälkeen voi sitten päättää haluaako käydä vielä ennen maratonia.

Se on kyllä aika yksilöllistä mitenkä hieronta vaikuttaa. Minulla ainakin hierontapäivän jälkeisenä päivänä hieronta voi vielä vaikuttaa olotilaan, mutta sitä seuraavana päivänä vire on jo loistava, ja lenkki kulkee hyvin.

Jos lauantaina on maraton, niin minä ainakin voin ottaa täyspainoisen hieronnan tiistaina, ilman mitään riskiä. Pari kertaa olen joutunut selän takia käymään jopa edellisenä päivänä hierojalla, jotta olen päässyt lähtöviivalle.

Hierontakin vaatii tottumista aivan kuin juokseminen. Hieronnan riskit kasvavat, jos hierottavalla ei ole hierontaan tottumusta.

Joskun aikoinaan aktiisena urheilijana hierontaa kaipasi viikoittain ja se auttoi selvästi. Nykyään, kun hierontaa kaipaa pari kertaa vuodessa, niin jätän pitkän välin (vähintään pari viikkoa) maratoniin.

Vinkki: Itse saan enemmän hyötyä siitä. kun menen naprapaatti/hierojalle, joka osaa auttaa minua venyttelyssä. Kovempien jaksojen jälkeen, kun pohkeet/takareidet/pakarat kovettuvat, niin autetusta venyttelystä saan itselleni suuremman hyödyn. Samalla voi aukaista lihaskireyden aiheuttamat nikamalukot rangasta.