Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tankkaaminen puolikkaalle?


pekka
 Share

Recommended Posts

Eiköhän tuo tankkauksen tarve ole yksilöllistä. Jollekin se sopii ja jollekin ei ole tarpeen. Minä en ole mitään erikoista hh tankkausta harrastanut, nestetankkausta nyt tämän kesän hellejuoksuissa kylläkin, eli juoksupäivän aamuna urheilujuomaa ja tavallista enemmän nestettä sisuksiin. Juostessa kyllä kuljetan mukana uheilujuomaa (pari niitä desin pulloja) ja geelejä, en oikein tykkää juoda niistä laseista juomapisteissä, mukavampia nuo "tuttipullot". Niin ja onhan tuolla omalla juoma-geelivarastolla tietty henkinen vaikutus vaikka ei niitä muuten tarttiskaan.:wink:

Link to comment
Share on other sites

Eipä ole puolikkaalle tullut tankkailtua, mitä nyt pari päivää ennen tapahtumaa on tullut syötyä hiilaripitoisesti, mutta ei normaalia enempää.

Ja edellispäivänä kun juo vähän normaalia enemmän niin ainakin mulle on riittänyt.

Tuntuisi että tankkaamisesta ennen puolikasta olisi enemmän haittaa kuin hyötyä, ainakin liiallisesta tankkaamisesta. Kuitenkin vauhti on reippaampaa kuin maralla, ja jos on kovin punkero olo niin tulisikohan juoksemisesta mitään?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Minulla eka puolikas lauantaina. Tankkausjututhan ovat tietty hyvin persoonakohtaisia, mutta...

Maratonitankkaukset itse juoksun aikana ovat menneet tyyliin urh.juoma+vesi (1dl+1dl) joka juomapisteellä ja 3 geeliä tasaisin väliajoin veden kera. Se on ollut minulle toimiva.

Puolikkaalle tankkaus outo alue, mutta olisiko tällainen hyvä:

(tankkauspisteet n.3-4km välein):

1. ei mitään (ehkä vähän vettä)

2. urheilujuoma+vesi

3. vesi+geeli

4. vesi

5. urheilujuoma

Lämpimiä kelejä on luvannut, joten mielellään ei nestehukassakaan kehtaisi juosta.

Link to comment
Share on other sites

Puolikkaalle tankkaus outo alue, mutta olisiko tällainen hyvä:

(tankkauspisteet n.3-4km välein):

1. ei mitään (ehkä vähän vettä)

2. urheilujuoma+vesi

3. vesi+geeli

4. vesi

5. urheilujuoma

Lämpimiä kelejä on luvannut, joten mielellään ei nestehukassakaan kehtaisi juosta.

Eipä tuota energiatankkausta sinun tasoinen juoksija puolikkaalle kaipaa. HH-täydennyksestä on hyötyä ymmärtääkseni vain siinä tapauksessa, että varastot (ainakin lähes) loppuisivat suorituksen aikana ilman täydennystä. Reilusti alle kahteen tuntiin puolikkaan juoksevalle näin ei pitäisi käydä, sikäli kun kisaan on asianmukaisesti valmistauduttu. Minä joisin siis vain vettä. Vaikka maratonvauhdissa urheilujuomat ja geelit toimisivatkin, niin puolikkaan vauhti voi hyvinkin olla ratkaisevasti sen verran kovempi, että vatsa ei enää pelaakaan suunnitellusti.

Link to comment
Share on other sites

Pitkistä matkoista ei itsellä kovin ole kokemusta, mutta itseltä hh-varastot loppuvat jo tunnissa kun mennään lähelle anaerobista kynnystä. Kaksi puolikasta olen juossut puoleentoista tuntiin huonolla menestyksellä energian riittävyyden osalta. Tankkausta en ole koskaan kokeillut mutta ensi kerralla niin varmasti teen.

Link to comment
Share on other sites

Pitkistä matkoista ei itsellä kovin ole kokemusta, mutta itseltä hh-varastot loppuvat jo tunnissa kun mennään lähelle anaerobista kynnystä. Kaksi puolikasta olen juossut puoleentoista tuntiin huonolla menestyksellä energian riittävyyden osalta. Tankkausta en ole koskaan kokeillut mutta ensi kerralla niin varmasti teen.

Olisi mielenkiintoista kuulla millä perusteella olet varma että vauhtisi hidastuminen tunnin jälkeen, jos nyt siis oikein tulkitsen sinulle käyneen, johtuu nimenomaan hiilihydraattien loppumisesta?

Link to comment
Share on other sites

Olisi mielenkiintoista kuulla millä perusteella olet varma että vauhtisi hidastuminen tunnin jälkeen, jos nyt siis oikein tulkitsen sinulle käyneen, johtuu nimenomaan hiilihydraattien loppumisesta?

Ei nyt koskaan ihan 100% varma voi olla, mutta syynä ei ole ollut liian kova alkuvauhti, koska lenkkeillässä 10-14 km tuota vauhtia tuntuu suht helpolta. Molemmilla kerroilla tuo "seinä" on tullut täsmälleen samalla kohdalla eli hiukan reilussa tunnissa. Vauhti alkaa hidastumaan ilman merkittävämpää syytä, jalatkin toimivat, väsymystä ei perinteisessä mielessä tunnu, mutta vauhtia ei saa ylläpidettyä.

Syy miksi uskon näin käyvän on se, että harjoitteluni ei mitenkään edistä säästävää energiantuottoa, koska matkat, joille "tähtään" ovat kuitenkin kestoltaan minuuteissa, eivät kymmenissä minuuteissa. Aerobista pohjaa löytyy kyllä, (aerobinen kynnysvauhti n. 4.40/km) joten en usko että tuohon hyytymiseen olisi syynä riittämätön aerobinenkunto. Maratonille pohjani tuskin riittäisivät.

Eriäviä mielipiteitä otetaan vastaan mielenkiinnolla.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy