Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Japi

Triathlonpyörän hankinta ensi kaudeksi - valinnan vaikeus edessä

Recommended Posts

Olen hankkimassa todennäköisesti ensi kaudeksi uutta fillaria triathloniin. Aikaisemmin olen pärjännyt maantiepyörällä (mm. Finntriathlon 2012), mutta ensi kauden Ironmaniin olisi tarkoitus hankkia triathlon/aika-ajopyörä. Suurin haaste rahan lisäksi liittyy valinnan vaikeuteen. Vaihtoehtoja on todella paljon ja pitäisi yrittää tehdä hankinta, jolla pärjää pidempään ja jota ei tarvitse katua. Kaipaisinkin muiden kommentteja ja ajatuksia asiaan liittyen. Nämähän ovat pitkälti maku- ja fiilisjuttuja eikä oikeaa vastausta ole olemassa...spekulointi kuuluu kuitenkin asiaan :smile-new:

Olen miettinyt mm. seuraavia pyöriä kauden 2013 mallistoista:

Cannondale Slice

- Ultegran osasarjalla n. 2800€

- Sramin Red osasarjalla n. 3800€

Bianchin triathlonrunko

- Ultegran osasarjalla n. 3800€

Cervelo P3

- Ultegran osasarjalla n. 3800€

Haluan itselleni kunnon hiilikuiturungon, jossa olisi vähintään Ultegran tai Forcen tasoinen osasarja. Pyörän + osasarjan budjetti olisi maksimissaan noin 4000€. Tähän päälle mahdolliset kiekot, joihin voin investoida noin 1000€. Olen miettinyt jotain 50mm kiekkoja (esim. Dura Ace, FFWD tms.). Minulla on kokemusta cyclo- ja maantiepyöristä. Maantiepuolella Cannarin pyörä on ollut erinomainen ja tämä merkki kiinnostaa tässäkin hankinnassa. Cyclossa minulla on Ridleyn pyörä, mutta Ridleyn triathlonpyörät eivät jotenkin nappaa ehkä niin paljoa... Kaikissa on shimanon osat (105 / Ultegra) ja näihin olen ollut tosi tyytyväinen. Shimano kiinnostaa, mutta myös Sramin osat ovat varmasti hyviä.

Lähtökohtaisesti haluaisin hankkia pyörän Suomesta. Tuen mielelläni paikallisia kauppiaita + mahdolliset takuuasiat yms. on helmpompi sopia jälkikäteen. Eikä hintaero ole välttämättä niin suuri, koska usein voi hankkia muuta roinaa suht edullisesti samalla kertaa.

Cannondale kiinnostaa positiivisen kokemuksen perusteella, Bianchissa on "ehkä sitä jotain" ja Cervelosta olen kuullut tosi paljon positiivista etenkin triathlon/aika-ajorunkojen osalta. Cannarissa Slicen mallit menevät budjettiin, Bianchissa hiilikuiturunkoinen pyörä ja Cervelossa P3.

Tuleeko mieleen ajatuksia tai kommentteja tähän liittyen?

näistä on ennenkin keskusteltu,mutta jos nuo kolme on vaihtoehtona sinulla niin bianchin unohtaisin ainakin kokonaan,mun mielestä siinä ei ole mitään triathloniin liittyvää..cervelop3 oikeen hyvä valinta,samulta saa näin loppuvuodesta hyviä tarjouksia niin pyöristä kuin kiekoistakin.sitten oisi vielä tuo sup aero h reilut kolme tonnia,mutta 90kiekot valmiina.feltiltäkin löytyy malleja budjettiisi.itselläni felt da4.cannarista ei kokemusta.oma mielipide kiekoista on että 50-60 eteen ja 90taakse,jos ajat yli 40kmh koko ajan niin sitten levy taakse.tämä kiekko valinta perustuu siis omaan kokemukseeni ja kokeiluun...

Samaa mieltä että noista Slice tai Cervelo. Ero noissa ainakin se että saman korkuinen Slice on aina vähän lyhyempi rungostaan (pari cm) toisin sanoen se sopii periaatteessa paremmin vähän korkeampaan tai lyhyempään ajoasentoon kuin Cervelo. Tosin asentoon vaikuttaa tietysti se minkälainen aerobar-viritys, stemmi ja spacerit pyörässä on mutta puhtaasti rungon osalta noin.

Kuten aiempiin ketjuihin niin vastaan tähänkin, että olennaisin asia valinnassa on se, että missä fillarissa koet ajoasentosi mieluisimmaksi. Tämä takaa mukavat kilometrit ja parhaan voimantuoton kun ajoasento on optimi. Yritä selvitellä sopiiko sinulle paremmin mäyräkoira-malli (kuten cervelo) vai kenties hiukan pystympi, ns. kirahvi-malli (Cannondale).

Itselleni löysin mieluisimman ajoasennon Cannondalen Slicestä ja sellainen tuli talliin viime keväänä. Hyvin toimi koko kesän kaikilla matkoilla sprintistä täysmatkaan. Tottakai valintaani painoi myös se millä ns. ammattilaiset ajelee, koska ei nekään ota sponssipyörää pelkästään sponssirahan vuoksi, kyllä ne haluaa pelin joka sopii heille ja jolla on saumat saavuttaa tavoitteet. Slicen runko on sama millä Chrissy Wellington voitti viimeisimmät maailmanmestaruutensa.

..

xxxx tiedoksi Sepponetiketti, eli liikkeenharjoittajien suoramainonta on ollut "kiellettyä" täällä keskusteluissa, siihen asti kunnes firma myös ostaa myös virallista mainostilaa palstalta. Näin ainakin tähän asti on mennyt...

Muokattu
Lainauksen poisto

Myyn Scorpion Urophonius 2010, ajettu reilusti alle 1000 km‏, mukana pullotelineet ja mittari kadenssilla. Koko M. Itellä mittaa 175 cm ja n. 30 keskaria menee täydellä matkalla jo heti ensikertalaisella. Vakaa helposti ajettava ja vaihteet siellä missä pittää...

Jos kiinnostaa laita yksityisviestiä!

Tämä on mys kaikille muille kiinnostuneille tiedoksi. Jos kiinnostaa laittakaa yksityisviestiä!

Myyn Scorpion Urophonius 2010, ajettu reilusti alle 1000 km‏, mukana pullotelineet ja mittari kadenssilla. Koko M. Itellä mittaa 175 cm ja n. 30 keskaria menee täydellä matkalla jo heti ensikertalaisella. Vakaa helposti ajettava ja vaihteet siellä missä pittää...

Jos kiinnostaa laita yksityisviestiä!

Koeajo taitaa jäädä tekemättä melkein kaikilla pöyrillä ellei osta käytettyä. Aika usein triathlonrungot tuntuu olevan tilaustavaraa. Jotkut liikeet ottaa x-määrän jotain tiettyä runkoa ja niitä voi nähdä ehkä näin talvikaudella, kun tavaraa vielä riittää. Tällainen tuntuma ainakin itselleni on tullut.

Onko muuten Shimanon Ultegran sähkövaihteista kokemusta triathlonpyörässä? Ilmeisesti vaihtonapit saa myös jarrikahvojen kohdalle?

^Minulle rakennettiin viime kesänä Signaturessa Ultegra Di2 TT Customit, ennen kuin Shimano sai noita kauppaan. Erona "aitoon" on, että maantiekahvat purettiin ja heitettiin roskiin, kun piuhat vedettiin TT ohjaamoon viritettyihin nappeihin. Kuva löytyy Fillarifoorumilta, "Pyöräsi kuva Vol 2"-treadissa, sivu 157, speksit 158. Custom napit näkyvät vähän huonosti, mutta...muuten siis sama paketti kuin nyt kaupasta saa.

Vaihtaa paremmin kuin oma ajatus, nopeasti ja tarkasti, myös etuvaihtajaa voi täysin huoletta käskyttää, vaikka olisi minkälainen veto päällä, ketju vaihtaa kyselemättä paikkaa. Enkä ainakaan viime kesänä saanut kertaakaan ketjua tippumaan rattaalta. Tarvittaessahan takavaihtajan säätö onnistuu kesken ajon, jos nyt jostain syystä alkaisi ketju rutista. Kokeilin kyllä tuota, mutta oikeasti en toimintaa tarvinnut.

Akku kestää latauksella tosi pitkään. En kyllä tiedä tarkasti kuinka pitkään, kun en vartavasten tyhjäksi ajanut, vaan muutaman kerran kesällä tökkäsin akun laturiin. Akun vapautin pidikkeestään käytännössä joka lenkin jälkeen, ihan varuiksi. Tutulla kaverilla oli autokuljetuksen aikana painunut etuvaihtajan nappi pohjaan ja vaihtaja väänsi väkisin vasten ketjua, seurauksella että, lopulta vaihtajan kiinnike petti. Ei kiva havainto kisapaikalla.

Minulla ei ole nappeja jarruilla, mutta en niitä kyllä osannut hirveästi kaivatakkaan. Toki muutaman kerran jouduin vaihtamaan kesken putkelta ajettavan mäen, jolloin ko. napit olisivat voineet olla olemassa, mutta ei tuo tod. ollut mikään temppu käyttää tt vaihtajaa. Siis aivan eri luokkaa kuin "vanhanaikaisilla" vipuvaihtajilla. Käsi vain vilahtaa napilla ja palaa samalla sekunnilla takaisin kahvoille.

Tiedän nyt vuoden kokemuksella, ettei minulle enää ikinä tule pyörää ilman sähkövaihtajia.

^Minulle rakennettiin viime kesänä Signaturessa Ultegra Di2 TT Customit, ennen kuin Shimano sai noita kauppaan. Erona "aitoon" on, että maantiekahvat purettiin ja heitettiin roskiin, kun piuhat vedettiin TT ohjaamoon viritettyihin nappeihin. Kuva löytyy Fillarifoorumilta, "Pyöräsi kuva Vol 2"-treadissa, sivu 157, speksit 158. Custom napit näkyvät vähän huonosti, mutta...muuten siis sama paketti kuin nyt kaupasta saa.

Kävin tsekkaamassa kuvan, hienolta näyttää. Olen miettinyt pakettia, jossa ottaisin Ultegran sähkövaihteet. Tämä nostaa tietysti hintaa, mutta on varmaan sijoitus tulevaisuuteen ja uusiin tekniikoihin. Kaikki ovat kehuneet noita tosi paljon. Erityisesti napit edessä on saanu muutamilta tutuilta kehuja, kuten sanoit. Uudessa Dura-Acen osasarjassa vaihdenapit saisi näppäristi jarrukahvoihin, Dura Acen osat on tietty kalliimpia. Alla kuva uusista kahvoista.

http://www.cyclingnews.com/features/photos/race-tech-from-giro-ditalia/73313