Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Guest Abbu

Onko nastalenkkareista hyötyä?

Recommended Posts

Guest Abbu

Moikka!

Minulla on harkinnassa nastalenkkarien hankinta (icebug tms.), olisi kiva kuulla muiden kokemuksia. Onko niistä todella hyötyä? Onko "varmempi" askel juostessa? Minua häiritsee nyt se, että tulee tuijotettua suoraan eteen, kun pelkää liukkaita kohtia. Uskaltaako sitä juosta katse normaalisti eteenpäin liukkailla, jos on kunnon nastat alla??

No on niistä kunnon nastoista hyötyä ja paljon. Juoksin Pe lenkin Icebug Animoilla ja La lenkin taas Merrell Trail Gloveilla. Pe lenkillä en edes tajunnut kuinka liukasta oikeasti oli vaan pistin menemään. La taas tajusin liukkauden ja kuinka hanurista on jännittää tuleeko perseellään mäkeä alas vai ei. Juoksin siis saman lenkin molempina päivinä mutta vauhti Pe oli huomattavasti kovempi. Tavoitteena oli siis juosta molempina päivinä samaa tahtia. La lenkillä huomasi taas kuinka paljon tehoja menee hukkaan kun pito on heikko.

Syynä nastattomaan juoksuun on haluni juosta minimalisti tohveleilla mutta valitettavasti tuo ei ollut mitään herkkua. Valitettavasti en ole löytänyt nastoitettua minimalisti tohvelia joten pitää pärjätä talvi noilla Icebugeilla.

Muokattu

On hyötyä ja paljon.

Itse juossut Icebugeila ja Sarvoilla ja kummatkin pitäneet sekä lumella että jäällä hyvin.

Kivempi juostakin kun ei travii jännittää niin jalkalihaksia, vaan voi luottaa että ne kengät pitää.

Ainoana poikkeuksena juuri satanut höytyvä lumi, mutta semmoisessa kelissä ei pidä mitkään tossut.

Samaan yhteyteen sopisi varmaan omakin kysymykseni; löysin netistä kengän päälle pujotettavia kumisia, nastoitettuja liukuesteitä. Onko näistä mitään hyötyä lenkkareiden päällä vai onko ainoa vaihtoehto nastoitettujen kenkien hankinta tai nykyisten tossujen nastoitus?

Samaan yhteyteen sopisi varmaan omakin kysymykseni; löysin netistä kengän päälle pujotettavia kumisia, nastoitettuja liukuesteitä. Onko näistä mitään hyötyä lenkkareiden päällä vai onko ainoa vaihtoehto nastoitettujen kenkien hankinta tai nykyisten tossujen nastoitus?

Tommoset liukuesteviritykset on huonoja kun kyseessä on kuitenkin juoksu, jolloin voimat ovat moninkertaiset verrattuna kävelyyn. Itse en ole myöskään ollut tyytyväinen itse nastoitettuihin tossuihin vaikka nastaa olisi kylvetty ihan pirusti. Tietysti pito on parempi kuin ilman nastoja mutta kun esim. Icebug Animoilla voi juosta vaikka peili jäällä ilman, että havaitsee mitään pito ongelmia on kunnon nastakengän pito siis ihan eri planeetalta.

Mitä tulee noiden Icebugien lämmöneristykseen on se mielestäni ainakin Icebug Animoiden kohdalla surkea. Tuossa aiemmin mainitsemani Trail Glovet ovat nimittäin huomattavasti lämpimämmät kuin Animat.

Salomonin Spikecrossit ovat myös todella hyvät ja päällinen suojaa hyvin märältä lumelta ja ovat myös lämpimät. Tosin kovilla pakkasilla en ole näitä vielä kokeillut. Hyvääniissä on myös nauhojen pikakiinnitys. Juoksu lumella ja jäällä on varmaa, eikä tarvitse pelätä milloin jalat lähtee alta. Mulla tavan lenkkareilla juoksu talvella aiheutti polvisärkyä. Nastalenkkareilla sitä ei ole tullut.

Se on noidenkin kanssa yksilöllistä mikä kellekin sopii. Aika pienet on varastot vain liikkeillä on näitä nastalenkkareita. Tuntuu että viimesiä myydään jo. Joissakin liikkeissä on kuulemma tulossa lisää mutta eivät tienneet tuleeko kaikkia kokoja...

Komppaan edellisiä, nastalenkkarit on todella hyvä lisä talvivarustukseen. Minulla Sarva Xtirot toimineet mainiosti näillä lumisillakin keleillä. Niihin vielä gaiterit päälle niin ei hankikaan haittaa. Vaikka ei olisi varsinaisesti jäistä, niin silti esim. traktorin auraamilla pätkillä on sellaisia todella kovaksi painuneita, luikkaita jälkiä, mutta nastojen kanssa niidenkin päältä voi painella rauhassa. Talvijuoksuun suunnitellut kengät on vielä lämpimämpiä kuin kesäkengät (paitsi kuulemma ne Icebug Animat tjsp), joten hyöty on ainakin minulle melko selkeä. Viikonlopun aikana reilut 25 kilometriä nastareilla ja mukavasti meni :).

Minulla on harkinnassa nastalenkkarien hankinta (icebug tms.), olisi kiva kuulla muiden kokemuksia. Onko niistä todella hyötyä? Onko "varmempi" askel juostessa?

On, ehdottomasti. Omat kokemukset on Sarvan parista mallista ja ainakin niiden kanssa talvikeleillä juokseminen tuntuu turvallisemmalta kuin slickseillä luistellessa.

Ei nuo kengän päälle pujotettavat liukuesteet oikein pysy paikoillaan juostessa. Tilapäisratkaisuksi ehkä menettelevät, mutta pitkän päälle nastalenkkarit ovat talvikeleillä parempi, kestävämpi ja turvallisempi vaihtoehto.

Itsellä on Asicsen Gel Arcticit ja ne sopivat jalkaani hyvin eikä tule kylmä kovallakaan pakkasella. Ainoa ongelma noissa ovat nastat. Ne ovat liian tylpät jäällä/ kovalla pinnalla juoksemiseen. Ostin niihin toiset nastat joissa on pieni terävämpi kärki, mutta näitä pitäisi vaihdella kelien mukaan. Tylpät nastat tahtovat hieman lipsua, mutta toisaalta ei niin paljoa että tarvitsee varoa juoksua vaan voi kyllä juosta rennosti. Toisina talvikenkinä on Asicsen 2160 Goretexit joihin laitan irrotettavat kantanastat. Ne pitävät lumella ja puolikovalla pinnalla ihan hyvin ja sitten ei haittaa jos jossain kohtaa on paljasta asfalttia. Niissä on senverran lyhyt nasta. Ainoa miinus noissa on se että kanta nousee hieman ylöspäin. Lumisella pinnalla se ei haittaa mutta kovemmalla johon jalka ei uppoa niin paljoa niissä se vähän haittaa. Toisaalta ne voi ottaa helposti pois vaikka kesken lenkin jos keli näyttääkin siltä ettei niitä tarvita. Wihassa juoksin niillä yli 30 km ja sitten kun reitti alkoi kuivua otin ne pois.