Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
vaaderindartti

Hiihto ja sen vaikutus treenivalikoimaan

Recommended Posts

Lunta tulee ja pian pääsee ladulle. Kun tähän asti olen yrittänyt treenailla juoksua, uintia ja pyöräilyä aika tasaisesti, niin kuinka tämä hiihto oikein tulisi sovittaa mukaan?

Kysymys 1) Löytyykö vinkkiä siihen, kuinka hiihdon saa mukaan ja mitä hiihdon lisäksi pitää pitää treenissä mukana?

Kysymys 2) Perinteinen vai luistelutyyli: kumman kaa voi molemmat ohjelmaan?

Kukin tyylillään, mutta itse ajattelen hiihtoa pyörää korvaavana harjoitteluna kun talviaikaan pyörän määrät tippuvat niin hiihdolla niitä on hyvä paikkailla.

Luisteluhiihdon sanotaan tukevan paremmin pyöräilyä, pertsan juoksua. Eli kumpaan nyt sitten haluaa enemmän panostaa, ja miksei molemmat jos välineitä ja voiteluintoa riittää...

Muokkaus - enpäs ala neuvomaan, kun en asioista mitään tiedä :tongue:

Koska olen hulluna hiihtoon, niin sillä tulee korvattua talvella pyöräily käytännössä täysin (yksi spinningtunti viikossa) ja juoksukin aika pitkälti (1-2 kertaa viikossa juoksumatolla). Uinti pysyy ohjelmassa ihan normaalisti. Viikon pitkä treeni on aika luonnollista korvata hiihdolla.

Mun mielipide on, että satulassa ehtii istumaan ihan tarpeeksi huhtikuusta marraskuuhun, joten talven nautiskelen suksilla. Muutenkin mun motivaatiolle tekee hyvää vähän vaihdella lajeja vuodenaikojen mukaan - keväällä on sitten taas into piukeena kun saa kaivaa pyörän talviunilta esiin.

Muokattu

Mun mielipide on, että satulassa ehtii istumaan ihan tarpeeksi huhtikuusta marraskuuhun, joten talven nautiskelen suksilla. Muutenkin mun motivaatiolle tekee hyvää vähän vaihdella lajeja vuodenaikojen mukaan - keväällä on sitten taas into piukeena kun saa kaivaa pyörän talviunilta esiin.

Täysin samaa mieltä!

Järkevää tai ei - tällä systeemillä meinaan mennä, koska se tuntuu mukavimmalta.

Rookie

Luisteluhiihdon sanotaan tukevan paremmin pyöräilyä, pertsan juoksua. Eli kumpaan nyt sitten haluaa enemmän panostaa, ja miksei molemmat jos välineitä ja voiteluintoa riittää...

miksei niin, että kummasta pitää enemmän. Ei mitään pitäisi vastentahtoisesti harrastaa. Kuntoa niistä molemmista tulee ja kivempaa lajia tekee sitten helposti enemmän, joten en usko, että se hirveän suuri vahinko on, jos toinen tukee hieman enemmän.

Minusta pertsa on vain jotenkin niin pystyynkuolleen oloista touhua, etten itse ole sitä enää juurikaan hiihtänyt sen jälkeen, kun luisteluhiihto keksittiin. Lisäksi siinä voitelussa saa olla aika tarkkana, jos lämpötilat ovat vaihtuneet. Ts. ei voi mennä edellisen lenkin voiteilla, vaan pitää pusata suksien kanssa ennen kuin voi lähteä ladulle.

miksei niin, että kummasta pitää enemmän. Ei mitään pitäisi vastentahtoisesti harrastaa. Kuntoa niistä molemmista tulee ja kivempaa lajia tekee sitten helposti enemmän, joten en usko, että se hirveän suuri vahinko on, jos toinen tukee hieman enemmän.

.

Onpas laimea lausunto nr- rotuhygieenikolta. Yritä edes vähän.

Täysin samaa mieltä!

Järkevää tai ei - tällä systeemillä meinaan mennä, koska se tuntuu mukavimmalta.

Rookie

Sama homma täällä. Itse näen asian niin, että tärkeintä on pitää motivaatio treenaamiseen yllä. Itselläni esim. juoksu matolla tai pyöräily rullilla ei nappaa yhtään. Joten parempi mennä pihalle hiihtämään kun niin kerran voi tehdä. Fillarin satulaa tulee kulutettua päivittäisillä työmatkoilla kuitenkin sen verran, että polkutuntuma säilyy.

Taas on palstalla ollut joku legendaarinen vääntö, jonka olen missannut. Kirotun työt, kun estävät päivystämästä täällä!

Elä huoli, et ole mitään missannut. Legendaa tulee nonstoppinan koko ajan. Vähän kun kauniita ja rohkeita seuraisi, voi vaikka vuosi jäädä välistä ja hyvin pysyy kärryillä eikä mitään oleellista mene ohi :tongue:

Rookie

Nooo, saattoi olla hieman yliampuva kommentti allekirjoittaneelta. Jotkut ihmiset ne vaan saavat toisista ne huonot puolet esiin.

Mutta ketjun alkuperäiseen aiheeseen...jos hiihtoa ajatellaan triathlonia palvelevana harjoittelumuotona, niin ainakin ite toimisin tähän tapaan: Jos juoksu on heikko lenkki, hiihtäisin pertsaa. Jos fillari on heikko lenkki, sitten luikkaria.

Monet toki hiihtelevät ilman tätä "triathlonnäkökulmaa" ja silloinhan sitä voi hiihdellä miten haluaa, mutta ymmärsin että ketjun aloittaja halusi vinkkejä nimenomaan tästä näkökulmasta.

Toisaalta, kukaan ei tiedä olisiko Pia maailman paras pyöräilijä jos ajaisi talvella. Hiihto on ollut hänelle rakas laji jo pitkään, jotkut toiset vannovat vain pyöräilyn nimeen. Toistaiseksi olot on pyöräilyyn siedettävät, pahimmissa oloissa pyöräily taas osaa olla tuskaa joten tilanteen mukaan varmaan kannattaa mennä.