Jump to content
Juoksufoorumi.fi


-juoksija-

10km alle 45min

Recommended Posts

Eilen tuli juostua eka 10 km lappu rinnassa ja aika oli rapiat 48 min. Tämän vuoden tavoite on alittaa tuo 45 min. Viime syksynä kun aloittelin säännöllistä juoksua niin kymppi meni n. 54 min. Kesän mittaan tarkoitus saada ajat puolikkaalle ja maralle joten 10 km vuoro sitten syksymmällä.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otan mielummin tässä vaiheessa kautta niin että jaksan juosta vielä kesä -elokuussa-ehkä syyskuussakin.. ainakin kovia vk lenkkejä ja vetoja ehkä kisaan .. alle 5m vaudeilla en ole juossu nyt kun yhen lenkin ..kun ei ollu palautunu...ei tule sairasteluja - paikat pysyy ehjinä ja motivaatio reenakseen säilyy ..mikä on tärkeää !!  :running:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 tuntia sitten, Juha Tuomola kirjoitti:

Millainen reitti tuo siivikkalan kierros on? Voisin ensi vuonna tulla jos se on vuosittainen.  

 

Ekat puoli kilsaa loivaa alamäkeä, sitten eka nousu.

Enimmäkseen sen jälkeen melko tasaista, mutta aina välillä inhottavia pikku nousuja ja jopa viimeisellä kilsallakin pari ylämäkeä, viimeinen juuri ennen maalia.

Ei mitään kovin rankkoja nousuja kuitenkaan, mutta vievät helposti vauhdit jos ei ole ihan hurjassa kunnossa.

 

Alusta lähes kokonaan asfalttia, vain yksi ihan lyhkäinen hiekkatiepätkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt olisi lauantaina tyrkyllä täydellistä ennätyskeliä, 10-15 astetta lämmintä ja (kohtuullista?) vesisadetta, joten jopa alle 43 minuuttia voisi sileällä olla mahdollinen. Joutuuko nöyrtymään maksamaan 50 e Turku City Runin kympistä, kun ei taida Etelä-Suomessa olla muuta tarjolla. Joensuu olisi halvempi, mutta on niin kaakana...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, Paella kirjoitti:

Viikkoa myöhemmin hinta 10€ sulle tutulla reitillä. Porvoossa. Mut sit on joko helle tai rankkasade kuten syyskuussa.

 

Juu, tuo Borgå olis kyllä hyvä, mutta kun ei osaa ennustaa säätä... :conf: Kaiken kukkuraksi piti mennä sit sunnuntaina Hiekkaharjuun 3k ratakisaan, 10 km max edellisenä päivänä voi syödä miestä! On tää vaikeeta, mutta on tuo 50 e aika sikahinta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

15. 5 juoksin 14km kisan 4minuutin keskarilla. Sitten seuraava viikko. jäi parin lenkin ja korvaavan tehoiseksi ja viime viikko oli nollaviikko. Tässä on runsaat kaksi viikkoa aikaa parannella jalkaa ja sitten 18.6  forssassa 40min pitäisi alittua jos jalka kestää. Kunto ei kuukaudessa dramaattisesti laske, ja jalat herkistyvät mukavasti levon ansiosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaahas, kahden kisan viikonloppu edessä; tänään 800 metriä Lohjalla ja huomenna SAUL SM-maantie 10 km Härmälässä. Vähän niin kuin siirtymäviikonloppu radalta maantielle siis. 42 minuuttiin pitäisi kaiketi pystyä, mutta sittenpä sen näkee. Tyyntä keliä ja selvästi alle 20 astetta luvataan tällä hetkellä huomiseksi, joten mahiksia pitäisi olla.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 tuntia sitten, heguli_80 kirjoitti:

Jaahas, kahden kisan viikonloppu edessä; tänään 800 metriä Lohjalla ja huomenna SAUL SM-maantie 10 km Härmälässä. Vähän niin kuin siirtymäviikonloppu radalta maantielle siis. 42 minuuttiin pitäisi kaiketi pystyä, mutta sittenpä sen näkee. Tyyntä keliä ja selvästi alle 20 astetta luvataan tällä hetkellä huomiseksi, joten mahiksia pitäisi olla.

 

 

Samalla viivalla ollaan huomenna. Itselleni tuo on vain harjoituslenkki ennen seuraavan viikonlopun SM-maratonia.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 27.8.2016 at 07.21, heguli_80 kirjoitti:

42 minuuttiin pitäisi kaiketi pystyä, mutta sittenpä sen näkee. Tyyntä keliä ja selvästi alle 20 astetta luvataan tällä hetkellä huomiseksi, joten mahiksia pitäisi olla.

Hegulimaiseen tapaan tasaista tekemistä, 42 minuuttia alittui juuri sekunnilla eli loppuaika 41:59, jolla ei tosin M 35 - sarjassa mitalisijoja hätyytelty... No onneksi oli vanhempia miehiä ja nuoria naisia samoilla vauhdeilla liikenteessä, niin oli koko ajan porukkaa seurana. Alussa juostiin parkkipaikalla tasaisella ja kilometrit taittui mukavasti 4:08 - 4:09 haminoille, mutta kun siirryttiin tuolle Härmälän lenkille, niin siinä oli sen verran loivaa mäkeä, että hitain kilsa taisi olla ~4:20. Lopussa oli onneksi sen verran voimia, että ysin kyltiltä maaliin taittui 4:03 eli kisan paras kilometri. Aika koomisen näköistä juokseminen kyllä oli siinä vaiheessa! Kauhealta tuntui myös se kun maalin näki jo jostain 700 metrin päästä, niin eihän se tuntunut aluksi lähenevän ollenkaan! Kyllä se sitten lopulta ylittyi ja kympin ennätys parani 1:30, joten tyytyväinen täytyy olla! Ensi vuonna voikin sitten alkaa huhuilla tuolla 40 minuutin ketjussa, vaikka onhan tuohon vielä pari pitkää minuuttia matkaa. Näkemiin tälle ketjulle :039:, onhan 45 min alitettu jo monta kertaa!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tervehdys,

 

Viime aikoina olen suhtautunut juoksuun suuremmalla innokkuudella kuin koskaan aikaisemmin, vaikka olen ollut hölkkäilijä koko ikäni. Jotta en pilaisi terveyttäni juoksemalla liikaa, olen yrittänyt korvaavana tekemisenä lukea juoksukirjoja ja tätä foorumia ja opetella niitä perusasioita, joita en ole aikaisemmin välittänyt opetella. Nyt sitten päätin luoda tunnarit ja kirjoittaakin tänne jotakin. Saa nähdä jäänkö yhden postauksen ihmeeksi vai pysynkö aktiivisena.

 

Vähän omaa psalmiani: Kuten sanottua, olen juoksennellut epäsäännöllisesti pikkupojasta asti enkä ole koskaan ollut varmaan kokonaista vuottakaan totaalitauolla. Juoksumäärät ovat minulla kylläkin olleet aina aika vähäisiä enkä ole ollut mukana urheiluseuroissa tai käynyt kilpailuissa. Lukiolaisena juoksin kokeilumielessä puolimaratonin vuonna 2010 aikaan 1:44. Kympin olen juossut parhaimmillani 19-vuotiaana nuoruuden innolla aikaan 43:48 (muistaakseni oksensin loppusuoralla olan yli, eli äärirajoilla oltiin), mutta sen jälkeen paino on noussut ja tulokset huonontuneet, molemmat yhtä tasaisen armottomasti. Lisäksi olen kärsinyt penikkataudista.

 

Nyt olen n. 25-vuotias. Painan n. 82 kg ja olen n. 178 cm pitkä. Tälle vuodelle asetin juoksutavoitteekseni 1000 km, mikä on osoittautunut järkeväksi päätökseksi. Tavoite on yhä haarukassa (kasassa 314 km, mutta tarkoituskaan ei ollut juosta alkuvuodesta yhtä paljon kuin nyt), ja ennen kaikkea olen pysynyt terveenä ja ollut innoissani juoksemisesta! Huhtikuussa juoksin yhden 10 km kisan reiluun 47 minuuttiin, mikä oli kovempaa kuin olin ajatellut juosta, mutta jäi samalla vähän harmittamaan, kun menneet kunnian päivät palasivat mieleeni.

 

Tämän uuden maltillisen juoksufilosofiani rohkaisemana päätin asettaa eräänlaiseksi tämän vuoden välitavoitteekseni juosta kesän lopussa 10 km alle 45 minuutin. Olen tuon rajan tosiaan aiemmin jo rikkonut, mutta a) olen uusi mies, jos se ei ole vielä tullut selväksi ja b) en halua liian kovien lyhyen tähtäimen tavoitteiden takia rikkoja paikkoja / menettää tätä uutta, haurasta ja outoa ihastumisen tunnetta, mitä olen juoksemista kohtaan kuluneena keväänä saanut tuntea.
("Ne ei tiedä, että valo vois/ karkottaa tään aran tunteen pois" - R. Somerjoki)

 

En usko varsinaisesti tuon tavoitteen saavuttamiseksi tarvitsevani erityistä ohjelmaa, mutta ajattelin silti ryhtyä noudattamaan Saksan Runner's Worldin "10 km unter 45 Minuten" -ohjelmaa (http://www.runnersworld.de/trainingsplan/trainingsplan-10-km-unter-45-minuten.262177.htm?startdatum=05.06.2017&wettkampfdatum). Olen kuntosaliharjoittelussa huomannut, että ohjelman noudattamisesta on hyötyä ja että ohjelmien laatijat yleensä tietävät asioista enemmän kuin minun kaltaiseni sunnuntaiurheilija. Lisäksi tuntuu, että minulle tekisi hyvää vähän monipuolistaa harjoitteluani. Tähän asti harjoittelurepertuaariini ovat kuuluneet lähinnä seuraavan kaltaiset lenkit: 45 - 60 minuutin "kova" lenkki (4:50 - 5:40 min/km) ja 1 - 1,5 tunnin rauhallinen lenkki (5:30 - 6:20 min /km). Toki olen juossut myös lyhyitä, hieman vauhdikkaampia lenkkejä ja joskus jotain 100 metrin intervallipyrähdyksiä nurmikolla paljain jaloin.

 

Tavoitteeni pidemmällä aikavälillä (seuraavan 5 - 7 vuoden aikana) on laihtua n. 10 kg ja myös pysyä solakkana, juosta 10 km helposti alle 40 minuutin ja lopulta rakentaa itselleni niin vahva kuntopohja, että uskallan siirtyä maratonille ja juosta kovia aikoja myös sillä matkalla. Ainakin yhden noista pitäisi olla realistinen.

 

Mutta: ensimmäiseksi 45 minuutin rajan kimppuun!

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi viikkoa ohjelman mukaista harjoittelua on sujunut hyvin, jalat eivät ole pahemmin kipeytyneet eikä väsymys muutenkaan ole iskenyt. Ennemminkin olen edelleen saanut himmailla, ettei lähtisi välipäivinäkin juoksemaan.


Intervallien kanssa tein sen varmasti aika yleisen aloittelijan virheen, että lähdin ensimmäisellä kerralla aivan liian lujaa liikkeelle. Nyt olen löytänyt niihin järkevämmät vauhdit. En ole kyllä toistaiseksi mitenkään rakastunut intervalleihin, vaikka onkin kiva välillä juosta lujaa.

 

Pitkiksien kanssa olen miettinyt, että juoksenko edelleen liian lujaa, vaikka olen kovasti yrittänyt hidastaa vauhtia. Pitääkö PPPP-sääntö aina paikkansa? Tuntuu etten paljon hitaammin voisi juosta (6:00-6:45 min/km) ja sykkeetkään eivät nouse kovin korkealle (mulla on tosin sykemittari vain satunnaisesti mukana, koska gps-kellossa ei sellaista ole ja kahden kellon kanssa näyttää urpolta), mutta puuskutan silti kuin höyryveturi. Juoksen yksin, mutta en varmasti pystyisi puhumaan puheen välillä katkeamatta, jos minulla olisi kaveri mukana. Onkohan ongelma hengittämisessä? En siis tunne olevani mitenkään loppu, eikä minun ole "vaikea olla", mutta kyllä minä puuskuttavani väittäisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy