Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Baltsu

Talvi yllätti ja pakkanen laittaa kiroilemaan

Recommended Posts

Just näin. Kyllä minä nyt mieleni pahoitin kun siellä etelässä mellevänä kellitte lumessa ja minun vastahiotut sukset ja hyvin pohjatut kellii pihalla ilman lunta. Jos minä saisin päättää niin se kaikki lumi tänne ja heti nyt. NIH!!!!!

Samat itkut!

Ei ole täällä länsirannikollakaan lunta, ei. Maa on just ja just valkoinen. On siis noin yhden sentin kerros pöllyävää kevyttä lunta. Sääennusteetkin, mokomat, povaavat lumisateita loppuviikolla etelään ja ehkä pohjoiseenkin. Meille ei mitään. Ei minulla ole uusia suksia, mutta kyllä vanhojakin kelpaisi ulkoiluttaa. Ihan juoksuunkin mukava lumikeli olisi omiaan. Nastalenkkari pitää ja lumi on alustana asvalttia pehmeämpi ja valoisampi. Lähettäisikö hatapa meillekin vähän, tai vaikka paljonkin, lunta?

Nyt tuli lievä kiukku. Perjantain pyry osui sikäli hyvälle päivälle, että oli pikkujoulut ja lenkkeily oli alunperinkin menossa pariksi päiväksi tauolle. Eilen sitten totesin, että ilmahan on mitä parhain, joten juoksemaan. Tarkoitus oli mennä samaa vakioreittiä (@Banaanisatama) Vuosaaren vanhalta puolelta rantaa pitkin Puotilaan jne. Tuolla kulkee valaistu ulkoilutie, mitä on tullut tallattua syksystä lähtien, kun reitin löysin. On muuten auringonnousun aikaan yksi parhaita reittejä. Varasuunnitelma oli kiertää Itäväylää, jos aura-auto olisi unohtanut käydä tuolla merkatulla pyöräreitillä. Mitä vielä! Siihen oli tehty väkisinhiihtäjille latu-urat. Keskellä aivan liian paksu lumi ja muutenkin pehmeä. Uukkari ja varareitille. Eikö tuolla muka muita liikkujia ole kuin hiihtäjiä häh? Oletteko koskaan yrittäneet kävellä/juosta väylällä, jossa kulkee suksijoita? Sauvasta tulee alta aikayksikön.

Eikö tuolla muka muita liikkujia ole kuin hiihtäjiä häh? Oletteko koskaan yrittäneet kävellä/juosta väylällä, jossa kulkee suksijoita? Sauvasta tulee alta aikayksikön.

Ja oikealla asialla ovat ne sauvanheiluttajat, vaikken välivallan käyttöä kannata. Laduille ei kuulu mennä juoksemaan, kävelemään tai koiraa kusettamaan. Eivät hiihtäjätkään tuppaa jalkakäytäville niitä pilaamaan.

Ja oikealla asialla ovat ne sauvanheiluttajat, vaikken välivallan käyttöä kannata. Laduille ei kuulu mennä juoksemaan, kävelemään tai koiraa kusettamaan. Eivät hiihtäjätkään tuppaa jalkakäytäville niitä pilaamaan.

Njoo, mutta tuolla ei kulje muita reittejä rantaa pitkin. On siis pakotettu kulkemaan kauempaa Itäväylää ja poukkoilemaan nelikaistaisen yli, kun yhtä puolta ei pääse koko matkaa. Eihän tuo matkan pidennys minua häiritse, pikemminkin päinvastoin. Mutta maisemat ja metsän rauha meni. Ja onhan tuo hiihtäminen ihan turhaa hommaa.

Mikään ei ole ihanempaa kuin hiihto:)

Lisää vain lunta ja latuja joka puolelle. Sukset vain sujuilevi sukkelaan ja posket punoittaa terveesti iloisella ulkoilijalla. Moni muu voi olla turhaa, mutta ei hiihto:)

Njoo, mutta tuolla ei kulje muita reittejä rantaa pitkin. On siis pakotettu kulkemaan kauempaa Itäväylää ja poukkoilemaan nelikaistaisen yli, kun yhtä puolta ei pääse koko matkaa. Eihän tuo matkan pidennys minua häiritse, pikemminkin päinvastoin. Mutta maisemat ja metsän rauha meni. Ja onhan tuo hiihtäminen ihan turhaa hommaa.

Lisää vain lunta ja latuja joka puolelle. Sukset vain sujuilevi sukkelaan ja posket punoittaa terveesti iloisella ulkoilijalla. Moni muu voi olla turhaa, mutta ei hiihto:)

Olen ihan 100% samaa mieltä! Meilläpäin vain vielä lumen vähyydestä johtuen latua 400m, ja sen kiertäminen menee jo mullakin vähän turhan transsin puolelle.

Mutta kohta sitä latua on, ja minä aion siirtyä hikilaudoille ihan kunnolla. Ja mitä omaa kokemusta on, kannattaa hiihto myös harjoittelumielessä- jalat säästyy, mutta kunto kasvaa.

Kannattaa, kannattaa. Kaikki liikunta aina kannattaa. Ja uskon itse, että hiihdosta on hyötyä niillekin, jotka harrastavat juoksua ihan tulosmielessä.

Keski-ikäisten rouvien nivelille ja lonkille hiihto taas on hyväksi ihan muutenkin vain.

400metrin latu on kyllä exremeä :)

Vaatii henkistä kapasiteettia.

Olen ihan 100% samaa mieltä! Meilläpäin vain vielä lumen vähyydestä johtuen latua 400m, ja sen kiertäminen menee jo mullakin vähän turhan transsin puolelle.

Mutta kohta sitä latua on, ja minä aion siirtyä hikilaudoille ihan kunnolla. Ja mitä omaa kokemusta on, kannattaa hiihto myös harjoittelumielessä- jalat säästyy, mutta kunto kasvaa.

Paitsi jos osaa vain pertsaa ja ostaa luottavaisena luistelukamat. Olin ihan varma, että kyllä se menee, jos rullaluistelukin on kivaa. Ei muuten mene. Enkä voi nöyrtyä ostamaan pertsoja :viheltely:

elä luovuta, sitkeesti vaan toistoja alle. Miulla kävi jonkun ajan jälkeen että luistelu alko sujua ja pertsa alko jäädä. Tälläselle kiireiselle luistelu hiihto on helpompaa, vaikka onhan nykyään noita pitopohjia. Tosin ei vielä miulla

Paitsi jos osaa vain pertsaa ja ostaa luottavaisena luistelukamat. Olin ihan varma, että kyllä se menee, jos rullaluistelukin on kivaa. Ei muuten mene. Enkä voi nöyrtyä ostamaan pertsoja :viheltely:

Ei ole mahdoton tehtävä ihmiselle oppia luistelutyylin hiihtoa. Pitkälti kyse on tasapainosta ja se kehittyy milläs muullakaan kuin treenillä. Sinnikkäästi vaan sukset jalkaan ja baanalle. Koita hakea helppoa maastoa missä pääset hommassa alkuun niin se on mielekkäämpää alussa harjoitella hommaa.

Zemppiä treeneihin!

Rookie

Tää on tosi tarpeellinen, hyödyllinen ja tunteita sisältävä ketju, niinkuin muutama muukin niin juoksuaiheinen juttu täällä.

Mutta mukavahan se on ihmisten tuntoja lueskella, kun ylimääräistä aikaa sattuu olemaan nyt minulla niinkuin teillä kaikilla muillakin kirjoittajilla.

Mutta minun mielestä siis lumi on hieno asia, nimenomaan runsaana esiintymänä ja pikku pakkasen kera. Toki nollan tienoon lumikin on mukavata, heitellä vaikka lumipalloja ja liukastella autollansa (tosin hyvillä kitkarenkaillahan tätäkään iloa ei ultimaalisen hyvän pidon vuoksi ole). Hiihdon riemut ovat sitten asia sinänsä, niistä tykätään tai sitten ei.

Lumi kuuluu siis toivottavasti aina Suomen talveen - toki nämä stadin herrat ja hienot leidit korkokenkineen hieman joutuvat varomaan askeliaan. Mutta meitä muita maalaisia (= kehä 3 ulkopuolella asuvia) ei pikku kinokset haittaa!

Terkuin,

Velmu

Ps. Kesällä muuten helteet ja myös juoksu kilpailuineen ovat parasta mitä lajille voi olla. Lihakset tarvitsevat lämpöä ja saavat silloin parhaan suorituskykynsäkin! (Kysykää vaikka Jamaikan tai Ethiopian pojilta, miksein tytöiltäkin!)

Helppohan se on sieltä huudella. Helsinki on vissiin ollut kuitenkin about Suomen lumisin kunta viime vuosina. Te ette vain tajua, millaisia määriä sitä tulee täällä kerralla, kun on tullakseen. Ei mulla mitään lunta vastaan ole, mutta kohtuus pitää säilyttää tässäkin. Ihan sama, kun naamailisi porilaisille, että kyllä kesä kuivaa minkä kasteleekin, kun puoli kaupunkia on veden vallassa ja kellarit lainehtivat.

Helppohan se on sieltä huudella. Helsinki on vissiin ollut kuitenkin about Suomen lumisin kunta viime vuosina. Te ette vain tajua, millaisia määriä sitä tulee täällä kerralla, kun on tullakseen. Ei mulla mitään lunta vastaan ole, mutta kohtuus pitää säilyttää tässäkin.

Taitaa sitä lunta eteläsuomeenkin tulla suht normaalisti näille leveysasteille vaikka sitten omiin tarpeisiin vähempikin olisi riittävä. Ei tuo lumimäärä ko. Ilmastossa mitenkään epänormaalia ole - päinvastoin.

Jos tuosta kohtuullisuudesta tai määrästä ylipäätään haluaa esittää toiveita, niin pelkäämpä ettei täällä foorumilla ole kyllin vaikutusvaltaista porukkaa toiveita toteuttamaan.

Rookie

Lisää vain lunta ja latuja joka puolelle.

Hyvä hyvä! Kyllä tuota lunta on meillä muutkin kuin lapset odottaneet - pimeä, musta syksy on se pahin vuodenaika jos minulta kysytään (no ei, mutta vastaan kuitenkin). Talvessa on sekin hieno puoli, että vaatetuksella voi säätää viihtymistä. Kesähelteellä on hiki ja kuuma, mutta talvella ei. Parasta on jos se näin aina olisikin - kesät lämpiminä ja talvet kylminä. Välimuodot on syvältä.

Viikonloppuna kierrettiin 800m latua ja se oli oikein sopiva perhelajiksi: juomat eli huolto oli lähellä ja jokainen sai valita oman vauhtinsa ja lepotarpeensa ihan vapaasti. Pakkastakin oli vain 2-3 astetta, mikä on optimi sekin. Vielä kun saataisiin luistelukentätkin jäädytettyä ja retkiluistelureittejä niin jo talvesta saisi iloa irti! Maaliskuun aurinkoisina kevättalven päivinä sitä aina huomaa, että taas se loppuu liian nopeasti...